"Uitsmijter mag geweld gebruiken"

Auteur Topic: "Uitsmijter mag geweld gebruiken"  (gelezen 17808 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #30 Gepost op: 13 september 2013, 06:23:37
Citaat van: Koekerdt link=msg=1200910 date=1378977805
De keus om je terug te trekken heb je in mijn ogen niet. Je kan je wel tijdelijk terugtrekken en later samen met een groep collega's terug komen om de situatie op te lossen. Mijn ervaring is dat de beveiligers mensen binnen "ophalen" en aan de deur/het hek overdragen aan de politie. De politie komt bijna nooit binnen een horecagelegenheid of tussen het publiek van een evenement.

Ik heb persoonlijk ook nog nooit een diensthond binnen een horeca of evenementen situatie gezien, anders dan bij de ingang om rond te snuffelen.

Stel dat deze bevoegdheden niet gegund gaan worden door de overheid. Hoe ziet de praktijk er dan uit in jouw ogen? Beveiligers om alleen maar foei te zeggen en bij iedere vorm van tegenstribbeling de politie hetop laten knappen? Of bij iedere vorm van problemen de bezoeker aanhouden en overdragen aan de politie? Die hebben het nu al vaak veel te druk tijdens stapavonden.

De taak van uitsmijter in de horeca is gastheer/vrouw zijn. Daar hoort ook bij lastige klanten op gepaste wijze buiten de deur te zetten. En met gepaste wijze bedoel ik niet een slecht uitgevoerde armklem of wurggreep (niet dat ik beweer dat dit binnen deze topic heeft plaatsgevonden). Bij ieder situatie waar gewelddadig gedrag, drugs etc etc de oorzaak is en er niet meer gepraat kan worden.....ja..dan roep je de politie. Ook al hebben ze het zo druk tijdens stapavonden.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #31 Gepost op: 13 september 2013, 08:16:08
Dat laatste gaat niet werken, of je moet een half uurtje geduld hebben..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #32 Gepost op: 13 september 2013, 10:04:47
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1201127 date=1379052968
Dat laatste gaat niet werken, of je moet een half uurtje geduld hebben..

nachtelijke bezetting opschalen..oeps...dan ligt weer ff moeilijk met de huidige bureaubezettingen  ;D


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #33 Gepost op: 13 september 2013, 10:30:50
De beveiliger in een horeca gelegenheid is er om de orde en veiligheid te handhaven binnen die gelegenheid. Daarvoor wordt hij/zij ingehuurd door de horeca ondernemer. Maar dan moet er wel een manier zijn om dat te doen.
In mijn ogen kunnen we daar twee richtingen mee in:
- meer politie op straat die sneller kan reageren (de optie van DKAG),
- de beveiliger bevoegdheden geven om het zelf op te lossen.

Beide opties zijn goed als ze goed uitgewerkt worden. Alleen bij de eerste optie komen de kosten bij de politie, en dus de belastingbetaler, te liggen, ook bij burgers die niet uit gaan. Bij de tweede optie komen de kosten bij de beveiligingsbedrijven te liggen, die berekenen ze waarschijnlijk door aan de horeca en de horeca op hun beurt weer aan de klant. Daardoor betaalt in dat geval alleen de doelgroep die er gebruik van maakt.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geďnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #34 Gepost op: 13 september 2013, 13:10:23
Citaat van: Koekerdt link=msg=1201148 date=1379061050
De beveiliger in een horeca gelegenheid is er om de orde en veiligheid te handhaven binnen die gelegenheid. Daarvoor wordt hij/zij ingehuurd door de horeca ondernemer. Maar dan moet er wel een manier zijn om dat te doen.
In mijn ogen kunnen we daar twee richtingen mee in:
- meer politie op straat die sneller kan reageren (de optie van DKAG),
- de beveiliger bevoegdheden geven om het zelf op te lossen.

Beide opties zijn goed als ze goed uitgewerkt worden. Alleen bij de eerste optie komen de kosten bij de politie, en dus de belastingbetaler, te liggen, ook bij burgers die niet uit gaan. Bij de tweede optie komen de kosten bij de beveiligingsbedrijven te liggen, die berekenen ze waarschijnlijk door aan de horeca en de horeca op hun beurt weer aan de klant. Daardoor betaalt in dat geval alleen de doelgroep die er gebruik van maakt.

Dat laatste is natuurlijk iets waar de particuliere Beveiligingsbedrijven al eeuwen op jagen (bij wijze van spreken)  O0
Denk niet dat het laatste zo 1,2,3 gaat gebeuren...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #35 Gepost op: 13 september 2013, 21:14:08
Citaat van: DKAG link=msg=1201125 date=1379046217
De taak van uitsmijter in de horeca is gastheer/vrouw zijn. Daar hoort ook bij lastige klanten op gepaste wijze buiten de deur te zetten. En met gepaste wijze bedoel ik niet een slecht uitgevoerde armklem of wurggreep (niet dat ik beweer dat dit binnen deze topic heeft plaatsgevonden). Bij ieder situatie waar gewelddadig gedrag, drugs etc etc de oorzaak is en er niet meer gepraat kan worden.....ja..dan roep je de politie. Ook al hebben ze het zo druk tijdens stapavonden.

Je vergeet even dat de tegenpartij geen rekening houdt met dat er eerst even politie gebeld moet worden. Trouwens blijf jij vrolijk gastheer spelen als er met vuurwapens wordt gezwaaid? (Ja, dat komt vaker voor dan je denkt)

Zoals ik eerder al zei, dan mag je voor sommige locaties een peloton ME in dienst roepen...


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #36 Gepost op: 14 september 2013, 17:22:09
Citaat van: -Joost- link=msg=1201300 date=1379099648
Je vergeet even dat de tegenpartij geen rekening houdt met dat er eerst even politie gebeld moet worden. Trouwens blijf jij vrolijk gastheer spelen als er met vuurwapens wordt gezwaaid? (Ja, dat komt vaker voor dan je denkt)

Zoals ik eerder al zei, dan mag je voor sommige locaties een peloton ME in dienst roepen...

En wat zie jij dan voor ogen? De Portier uitrusten met geweldsmiddelen zodat hij de "strijd" aan kan met de crimineel met vuurwapen? Daar hebben we nou de politie voor. Dat men niet content is met de aanrijtijd en reactievermogen is een ander verhaal. Hier gaat het om of een portier horeca geweld mag gebruiken. Ja, hetzelfde geweld dat ieder ander burger mag gebruiken in een soortgelijke situatie.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #37 Gepost op: 14 september 2013, 17:47:05
Er schiet me net nog iets te binnen; dit is een beslissing van een gerechtshof geweest, niet van de Hoge Raad. Deze uitspraak is daarom niet maatgevend voor eventuele volgende procedures in andere zaken.

Interessante discussie overigens, maar er is geen jurisprudentie over dit vraagstuk.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #38 Gepost op: 14 september 2013, 17:48:43
Citaat van: DKAG link=msg=1201473 date=1379172129
En wat zie jij dan voor ogen? De Portier uitrusten met geweldsmiddelen zodat hij de "strijd" aan kan met de crimineel met vuurwapen? Daar hebben we nou de politie voor. Dat men niet content is met de aanrijtijd en reactievermogen is een ander verhaal. Hier gaat het om of een portier horeca geweld mag gebruiken. Ja, hetzelfde geweld dat ieder ander burger mag gebruiken in een soortgelijke situatie.

Ik zie een beveiliger als een particuliere veiligheidsprofessional, dat is iets anders dan een gastheer/vrouw. Dan denk ik eerder aan de dames (mét beveiligings V-tje) die ik op de universiteit tegenkom, voorzien van ipad, om de weg te wijzen aan bezoekers.

Als je naar de landen om ons heen gaat kijken zie je, voornamelijk in de horeca, beveiligers rondlopen met bijvoorbeeld een wapenstok en transportboeien. Het zou een mogelijkheid zijn om binnen NL te kijken naar het breder uitrusten van deze mensen, gekoppeld aan betere opleidingen en training en dus uiteindelijk meer professionaliteit. Daarbij hoort ook (professioneel en proportioneel) doorpakken wanneer nodig en dat doorpakken is (helaas) maar al te vaak nodig.

Op juridisch gebied is dit altijd al een gevoelig onderwerp geweest. In theorie zou men kunnen verwijzen naar art 53 WvSV of art 41 WvSR, dit dekt echter in de praktijk lang niet altijd de lading. Ik heb zelf nog geen ingenomen standpunt over het toekennen van meer "bevoegdheden" aan de particuliere sector. Ik weet wel dat er soms een tiental gewonden vallen onder beveiligers tijdens een uitgaansnacht...  

Waar ik in de huidige situatie vooral kansen zie is de publiek-private samenwerking en de opleiding en training van de particuliere beveiligers. Over het eerste heb ik vorig jaar een kort onderzoek gedaan, waaruit voor mij duidelijk werd dat hier nog grote stappen gezet kunnen worden in diverse gemeenten.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #39 Gepost op: 14 september 2013, 18:31:26


Als je naar de landen om ons heen gaat kijken zie je, voornamelijk in de horeca, beveiligers rondlopen met bijvoorbeeld een wapenstok en transportboeien.

Over welke landen om ons heen gaat het dan precies? (qua horeca beveiligers)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten