De portier wordt in de horeca vaak ook gastheer genoemd. Dat is een aardig streven maar in de praktijk is het vaak de persoon die vechtpartijen moet oplossen en vervelende klanten buiten moet zetten.
Van de portier wordt dus verwacht dat hij mensen buiten zet als dat nodig is maar juridisch mag hij het alleen maar vragen, als de persoon in kwestie weigert dan zou hij hem aan kunnen houden en buiten overdragen aan een (B)OA. In dat geval is er jurisprudentie die zegt dat op dat moment wel enige vorm van fysieke dwang gebruikt mag worden. Maar daar zit niemand op te wachten, de beveiliger niet, de (B)OA niet, de horeca onderneming niet, de politie in het algemeen niet en de uitgezette persoon al helemaal niet (al hebben we met de mening van die laatste niet zo veel te maken).
De praktijk is nu dat de beveiliger de overlastveroorzaker gewoon buiten zet met enige fysieke dwang. Het nadeel daar van is dat netjes uitgezette personen met behoorlijke regelmaat aangifte doen tegen beveiligers. Bijna altijd lopen deze aangiftes op niets uit, maar ze worden wel bewaard. Als de beveiliger dan zijn pas moet laten verlengen kan het voorkomen dat Bijzondere Wetten vindt dat er te veel aangiftes zijn gedaan en besluiten dat zijn pas niet verlengt wordt met als gevolg dat de beveiliger zijn werk kwijt is.
In de praktijk kunnen er dus een heel aantal zaken anders.
- De politie moet uitgezette personen niet op straat aangifte laten doen maar later die week een afspraak laten maken op het bureau. Dan is de drank uitgewerkt en beseffen veel mensen dat het hun eigen schuld is. Het blijkt dat er dan zo'n 75% minder aangiftes gedaan worden. En bij excessen wordt in dat geval tog wel aangifte gedaan waardoor het aantal "loze" aangiftes flink daalt.
- Bijzondere wetten moet erkennen dat er veel aangiftes gedaan worden tegen horeca beveiligers en aangiftes die op niks zijn uitgelopen negeren tijdens een nieuwe pas aanvraag.
- De beste optie lijkt mij om beveiligers de juridische mogelijkheid te geven om iemand buiten te zetten zonder deze aan te houden. Meer dan alleen uitzetten is niet nodig in mijn ogen. Natuurlijk moet er wel goed afgekaderd worden wat wel en niet mag maar ik denk dat dat veel problemen oplost.