Beveiliger concert Guus aangehouden

Auteur Topic: Beveiliger concert Guus aangehouden  (gelezen 4227 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Gepost op: 15 juni 2013, 19:56:37
EINDHOVEN - De politie heeft zaterdag na afloop van het concert van Guus Meeuwis een 48-jarige Tilburger aangehouden.

De man was in het Philips Stadion actief als beveiliger en zou hebben geprobeerd een agent te slaan. Dit gebeurde tijdens de aanhouding van een 46-jarige Veldhovenaar. Deze was kort daarvoor door de beveiliger op het veld in het stadion aangehouden, omdat hij betrokken was bij een fikse knokpartij.

Nadat de beveiliger de man buiten het stadion had overgedragen aan de politie, zou hij opnieuw op de vechtersbaas zijn afgestormd. Toen een agent dat wilde beletten, dreigde de beveiliger hem te slaan, waarop hij werd aangehouden.

De man werd overgebracht naar het politiebureau, waar hij enige tijd in hechtenis heeft gezeten. Ook de 46-jarige Veldhovenaar werd naar het bureau gebracht, maar kon even later al weer gaan. Zijn zaak is geseponeerd, aldus een woordvoerster van de politie.

Bron: http://www.ed.nl/regio/eindhoven/beveiliger-concert-guus-aangehouden-1.3860486#content


Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2013, 10:35:52
Kijk, de eerste uitwas van het doorbreken van het geweldsmonopolie is alweer een feit. ;)


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2013, 10:59:54
Geweldsmonopolie slaat op het feit dat het straffen van daders is voorbehouden aan de overheid. Ter illustratie: je mag als jij de dief van je laptop hebt staande gehouden, niet slaan bij wijze van straf. Dan doorbreek je het geweldsmonopolie.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2013, 11:15:25
Jij mag niet staande houden. Dat is voorbehouden aan OpsporingsAmbtenaren.
De geweldsmonopolie gaat over het rechtmatig gebruik van geweld. Dat is voorbehouden aan de overheid. Straffen doormiddel van geweld doen wij in dit land al heel wat jaren niet meer.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2013, 11:23:58
Citaat van: DiNozzo link=msg=1174307 date=1371460525
.... Straffen doormiddel van geweld doen wij in dit land al heel wat jaren niet meer.

Gelukkig niet... tenzinj we terugwillen naar de middeleeuwen
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2013, 16:46:30
Citaat van: DiNozzo link=msg=1174307 date=1371460525
Jij mag niet staande houden. Dat is voorbehouden aan OpsporingsAmbtenaren.
De geweldsmonopolie gaat over het rechtmatig gebruik van geweld. Dat is voorbehouden aan de overheid. Straffen doormiddel van geweld doen wij in dit land al heel wat jaren niet meer.

Dus ik mag geen burger een heterdaad betrapte dief niet aanhouden? Ik meende dat we in dit land burgeraanhouding kenden.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2013, 16:56:38
Citaat van: SniperEye link=msg=1174444 date=1371480390
Dus ik mag geen burger een heterdaad betrapte dief niet aanhouden? Ik meende dat we in dit land burgeraanhouding kenden.

aanhouden wel, staande houden niet 0098
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2013, 18:15:00
Citaat van: SniperEye link=msg=1174444 date=1371480390
Dus ik mag geen burger een heterdaad betrapte dief niet aanhouden? Ik meende dat we in dit land burgeraanhouding kenden.

Je zegt het zelf al. Aanhouden op heterdaad mag een ieder 53SV. Staandehouden, waarover je sprak, mag enkel een opsporingsambtenaar 52SV. Tekstueel een klein verschil maar totaal anders.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2013, 18:39:50
Je mag zelfs (iets meer) geweld gebruiken (dan een verdachte) zolang het enkel met het oog is om die vd welke niet meewerkt aan te (kunnen) houden om hem/haar onverwijld over te kunnen dragen aan een opsporingsambtenaar.

(iets met proportioneel, subsidiair en dat soort moeilijke woorden) O0
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2013, 20:58:57
Geweldsmonopolie slaat op het feit dat het straffen van daders is voorbehouden aan de overheid

Bijna. Geweldsmonopolie slaat op het feit dat de overheid het alleenrecht heeft op het gebruiken van geweld. Dit gebeurd middels de politie (en de krijgsmacht, maar dat is een ander verhaal) vandaar dat er vaak gezegd wordt dat de politie dus het geweldsmonopolie bezit. Burgers mogen in principe alleen geweld gebruiken wanneer het om zelfverdediging/noodweer gaat.

Beveiligers (zoals in dit artikel) hebben dus niet de bevoegdheid om geweld te gebruiken.