Buitenlandse politie collega's die meelopen in Nederland en andersom

Auteur Topic: Buitenlandse politie collega's die meelopen in Nederland en andersom  (gelezen 17346 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #40 Gepost op: 16 juni 2013, 11:26:51
Weliswaar niet in NL, maar in München lopen tijdens het middelste weekend van het Oktoberfest ook regelmatig Italiaanse agenten mee met Duitse collega's, om de traditioneel rond dat weekend massaal over de Alpen richting O'fest trekkende hordes Italianen een beetje in toom te helpen houden. (Zal voor zowel de Duitse als de Italiaanse dienders een aardige cultuurschok zijn, vermoed ik. Ze sturen natuurlijk wel agenten die Duits spreken, voornamelijk uit Trentino/Alto Adige (aka Zuid-Tirol)).

Nog niet zo lang geleden was het tijdens dat feest ook heel normaal VS-Amerikaanse MPs te zien die meeliepen. Nu er in München e.o. nog maar weinig Amerikanen gestationeerd zijn, is dat niet meer het geval.

Na deze korte zijstap even de vraag- is bij dit soort programma's eigenlijk een bepaalde voertaal vastgelegd?
En: hebben de buitenlandse agenten dezelfde bevoegdheden als de Nederlandse? Ik kan me wel enige complicaties voorstellen die uit (grote of kleine) verschillen in wetgeving en brancherichtlijnen voortkomen.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #41 Gepost op: 16 juni 2013, 11:52:14
Met voetbalwedstrijden in het buitenland gaan de Nederlandse politie collega's van de voetbaleenheid ook mee, soms is dat bewapend en soms niet.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #42 Gepost op: 16 juni 2013, 12:00:11
Citaat van: silque link=msg=1173970 date=1371376334
Met voetbalwedstrijden in het buitenland gaan de Nederlandse politie collega's van de voetbaleenheid ook mee, soms is dat bewapend en soms niet.

en viceversa. Als er hier clubs uit het buitenland spelen zijn er ook agenten van die club hier aanwezig. Al dan niet bewapend.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #43 Gepost op: 16 juni 2013, 19:23:15
In Groningen zijn er vaak Duitse collega's met de bloemetjesmarkt. En omgekeerd met de kerstmarkten gaan wij daarheen. Zijn altijd gewilde diensten. :-)
Digitaal onderzoek


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #44 Gepost op: 16 juni 2013, 19:28:29
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1173965 date=1371374811
..
Na deze korte zijstap even de vraag- is bij dit soort programma's eigenlijk een bepaalde voertaal vastgelegd?
En: hebben de buitenlandse agenten dezelfde bevoegdheden als de Nederlandse? Ik kan me wel enige complicaties voorstellen die uit (grote of kleine) verschillen in wetgeving en brancherichtlijnen voortkomen.

Eea. is geregeld in de Schengen uitvoerings overeenkomst, het verdrag van Enschede en het Benelux verdrag. Komt er op neer dat de ambtenaar die te gast is, onder bevel staat van een ambtenaar van het land dat hij bezoek en dat hij genonden is aan de ter plaatse geldende wet- en regelgeving mbt. wapengebruik.

De bezoekende ambtenaar kan daarom voorzien zijn van de bewapening die hem rechtens is toegekend.
Digitaal onderzoek


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #45 Gepost op: 16 juni 2013, 20:36:17
Daarbij aanvullende dat het gebruik van het vuurwapen alleen ter noodweer mag tenzij.......


Martin M.

  • BvP/ Lid Mobiele Eenheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #46 Gepost op: 16 juni 2013, 22:37:15
Het is geregeld in het Verdrag van Prüm. Ik mocht vorig jaar 4 weken bij de Gendarmerie werken. In eigen uniform en met eigen bewapening. Wat de bejegening betreft. Wij Nederlanders zijn idd iets vrijer naar de politie en v.v. In Frankrijk ligt het initiatief bij de Gendarme. Slaan met een opblaashamer wordt niet getolereerd. Maar verder zijn ze best vriendelijk in de omgang, afhankelijk van de situatie.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #47 Gepost op: 16 juni 2013, 23:42:42
Citaat van: CMKmaat link=msg=1173625 date=1371281305
Tsja ... vreemd inderdaad ... hoeveel burgers (of Duitse collega's) hebben je in het Nederlands aangesproken?
Is het correct dat ik aanneem dat de contacten met de Duitse agenten in Nederland voornamelijk in het Duits gaan?
Ik werd veelal in het Duits aangesproken. Ik versta het wel, maar antwoord in Engels. Dat ging prima. Ik had een Nederlands sprekende Duitse collega dus voor mij was het makkelijk. Met de rest communiceerde ik in het Engels.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #48 Gepost op: 17 juni 2013, 18:41:21
Citaat van: Martin M. link=msg=1174189 date=1371415035
Het is geregeld in het Verdrag van Prüm. Ik mocht vorig jaar 4 weken bij de Gendarmerie werken. In eigen uniform en met eigen bewapening. Wat de bejegening betreft. Wij Nederlanders zijn idd iets vrijer naar de politie en v.v. In Frankrijk ligt het initiatief bij de Gendarme. Slaan met een opblaashamer wordt niet getolereerd. Maar verder zijn ze best vriendelijk in de omgang, afhankelijk van de situatie.

Je bedoelt het schengenverdrag of te wel de schengen uitvoerings overeenkomst, voor belgie komt daar overheen nog het benelux verdrag en voor duitsland het verdrag van enschede.

Prum is meer bedoelt voor de uitwisseling van DNA en info


guest14264

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 17 juni 2013, 19:07:05
Paar jaar geleden hadden ze in Eindhoven ook een ruil gedaan met de oosterburen. Weet niet hoe het precies zat, geloof in de trant van 'een kijkje in de keuken van'.