Buitenlandse politie collega's die meelopen in Nederland en andersom

Auteur Topic: Buitenlandse politie collega's die meelopen in Nederland en andersom  (gelezen 17423 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #50 Gepost op: 17 juni 2013, 19:10:19
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #51 Gepost op: 17 juni 2013, 19:21:49
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1173965 date=1371374811
Nog niet zo lang geleden was het tijdens dat feest ook heel normaal VS-Amerikaanse MPs te zien die meeliepen. Nu er in München e.o. nog maar weinig Amerikanen gestationeerd zijn, is dat niet meer het geval.

Vorig jaar in Kaiserslautern en omliggende dorpen zag ik ook veel USAF Militairy Police van Ramstein Airbase rond rijden. Wat ik begreep springen ze ook bij met noodhulp meldingen van de Polizei in de regio.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #52 Gepost op: 17 juni 2013, 19:22:25
Citaat van: Frank. link=msg=1173668 date=1371291144
Niet meer aannemen! Zelfs als ik in het Duits begon, gaven ze antwoord in het Engels O0

Deden maar meer Duitsers dat. Ik praat vrij weinig Duits c.q. Frans, wel een knap stukje Engels. Het "klantenbestand" is echter voor 80% Duits gedurende de zomermaanden en toch echt lang niet iedereen van de oosterburen kan enigszins fatsoenlijk Engels...

(Gaat met jongeren dan wel weer een stuk soepeler over het algemeen...)


.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #53 Gepost op: 19 juni 2013, 13:29:20


Nog 'n leuk plaatje dat ik gevonden heb. Koninginnedag, lijkt me.


Als binnenkort de Gentse feesten weer beginnen, zullen er allicht ook weer 'n boel Nederlandse agenten komen helpen. Vaak om overlastend veroorzakende Nederlandse jongeren 'n beetje in toom te houden. De idee erachter is dat als ze Nederlandse uniformen zien, ze zich minder anoniem zouden voelen en zich beter zouden gedragen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #54 Gepost op: 19 juni 2013, 17:39:19


Foto: Eric van Lieshout via Facebook 21 uur geleden

En ineens zit je op het Mick (Meld-, Informatie- en Coördinatiecentrum Kennemerland)

Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #55 Gepost op: 19 juni 2013, 17:40:11
Opnieuw 8 politieagenten naar Frankrijk voor ondersteuning in de zomer

http://www.politie.nl/nieuws/2013/juni/19/08-opnieuw-8-politieagenten-naar-frankrijk-voor-ondersteuning.html
Laatste update: 19-06-2013 | 14:46 Woordvoering: Zeeland-West-Brabant - mediadesk Oost

Tilburg - In juli en augustus 2013 gaan 8 Nederlandse politieagenten wederom assistentie verlenen aan de politie in Frankrijk. Op verzoek van de Franse autoriteiten gaan deze politiemensen in de zomermaanden op diverse locaties in Frankrijk met de Franse collega's surveilleren en controles uitvoeren. Ook gaat er een politie-medewerker deel uitmaken van het Securityteam van de Franse politie dat de Tour de France begeleidt.

Nederlandse toeristen
Deze samenwerking is voornamelijk gericht op de ondersteuning en advisering van Nederlands sprekende toeristen. Daarnaast is het de bedoeling dat politiemensen hierdoor expertise en ervaring opbouwen die zij met andere collega's kunnen delen. De Nederlandse politiemensen zijn afkomstig uit verschillende werkeenheden in het land. Ze worden,variërend van een aantal dagen tot 4 weken gestationeerd bij politiebureaus ondermeer in Parijs, Alpes d'Huez, Arras, Lille en Saint Gilles Croix de Vie. Eind juni zal de eerste medewerker afreizen naar Frankrijk. De politieman in de Tour de France zal op 29 juni starten met zijn werkzaamheden.

Bewuste keuze
Het is de zesde keer dat de Nederlandse politie assistentie verleent aan Frankrijk. Politiechef H. Vissers van Zeeland-West-Brabant, aandachtsgebiedhouder voor Frankrijk namens politie Nederland: "Het is een bewuste keuze om bijstand te leveren op plaatsen in Frankrijk waar veel Nederlandse bezoekers te verwachten zijn. Wij kijken ook bewust naar assisentie-inzet bij kortdurende, grote evenementen waar veel Nederlandse bezoekers op af komen. Het gaat dan om kwalitatieve ondersteuning aan het operationele werk van de Franse politie. Nederlandse politiemensen werkzaam in het buitenland worden steeds meer een begrip. En dat geldt ook omgekeerd. De samenwerking in Europa tussen de politiediensten begint gestalte te krijgen".

Grensoverschrijdend werken
De politieagenten gaan in Nederlands politie-uniform werken en zijn bewapend. Deze samenwerking is mogelijk door het in werking treden van het verdrag van Prüm. Hierdoor kan de politie uit een aantal landen van de Europese Unie grensoverschrijdend werken. Veel elementen van het Verdrag van Prüm waaronder het gezamenlijk optreden zijn twee jaar geleden in het zogenoemde Prüm-besluit overgenomen en daarmee in de hele EU mogelijk.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Opnieuw 9 politiemensen naar Gent voor assistentie

http://www.politie.nl/nieuws/2013/juli/2/08-opnieuw-9-politiemensen-naar-gent-voor-assistentie.html
Laatste update: 02-07-2013 | 12:03

Tilburg - Van 20 tot en met 29 juli 2013 gaan 9 Nederlandse politieagenten wederom assistentie verlenen aan de politie in Gent (België), tijdens de Gentse Feesten. Op verzoek van de plaatselijke autoriteiten gaan deze politiemensen ruim een week met hun Belgische collega's op diverse locaties in de stad surveilleren.

'Onthaalpolitie'
De Nederlandse politieambtenaren werken doorgaans tussen 16.00 uur en 24.00 uur en voeren, samen met hun Gentse collega’s, taken van ‘onthaalpolitie’ uit. Zij lopen ondermeer patrouille, stellen overlast en criminaliteit vast en verstrekken informatie in de feestzone. Deze samenwerking is voornamelijk gericht op de ondersteuning en advisering van de Nederlands toeristen. Daarnaast is het de bedoeling dat politiemensen hierdoor expertise en ervaring opbouwen die zij met andere collega's kunnen delen. De Nederlandse politiemensen zijn afkomstig uit de eenheden Oost-Brabant, Noord-Nederland, Noord-Holland en Rotterdam.

Meer assistentie
Het is niet voor het eerst dat de Nederlandse en Belgische politie assistentie verlenen aan elkaar. Naast gezamenlijke acties, oefeningen en controles, gemeenschappelijke patrouilles en detachering van politiemensen over en weer, wordt ook op grotere schaal ondersteuning aan elkaar geleverd. In 2011 en 2012 gingen ook Nederlandse politiemensen naar Gent. Tijdens Koninginnedag 2011 kwam een Belgisch ME-peloton voor assistentie naar Weert en Thorn.

De politieagenten gaan in Nederlands politie-uniform werken en zijn bewapend. Deze samenwerking is mogelijk door het in werking treden van het verdrag van Prüm. Hierdoor kan de politie uit een aantal landen van de Europese Unie grensoverschrijdend werken. Veel elementen van het Verdrag van Prüm waaronder het gezamenlijk optreden zijn twee jaar geleden in het zogenoemde Prüm-besluit overgenomen en daarmee in de hele EU mogelijk. (E de W)
Samen sterk in de hulpverlening!


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Citaat van: Live link=msg=1180207 date=1372781214
Opnieuw 9 politiemensen naar Gent voor assistentie

http://www.politie.nl/nieuws/2013/juli/2/08-opnieuw-9-politiemensen-naar-gent-voor-assistentie.html
Laatste update: 02-07-2013 | 12:03

Tilburg - Van 20 tot en met 29 juli 2013 gaan 9 Nederlandse politieagenten wederom assistentie verlenen aan de politie in Gent (België), tijdens de Gentse Feesten. Op verzoek van de plaatselijke autoriteiten gaan deze politiemensen ruim een week met hun Belgische collega's op diverse locaties in de stad surveilleren.

'Onthaalpolitie'
De Nederlandse politieambtenaren werken doorgaans tussen 16.00 uur en 24.00 uur en voeren, samen met hun Gentse collega’s, taken van ‘onthaalpolitie’ uit. Zij lopen ondermeer patrouille, stellen overlast en criminaliteit vast en verstrekken informatie in de feestzone. Deze samenwerking is voornamelijk gericht op de ondersteuning en advisering van de Nederlands toeristen. Daarnaast is het de bedoeling dat politiemensen hierdoor expertise en ervaring opbouwen die zij met andere collega's kunnen delen. De Nederlandse politiemensen zijn afkomstig uit de eenheden Oost-Brabant, Noord-Nederland, Noord-Holland en Rotterdam.

Meer assistentie
Het is niet voor het eerst dat de Nederlandse en Belgische politie assistentie verlenen aan elkaar. Naast gezamenlijke acties, oefeningen en controles, gemeenschappelijke patrouilles en detachering van politiemensen over en weer, wordt ook op grotere schaal ondersteuning aan elkaar geleverd. In 2011 en 2012 gingen ook Nederlandse politiemensen naar Gent. Tijdens Koninginnedag 2011 kwam een Belgisch ME-peloton voor assistentie naar Weert en Thorn.

De politieagenten gaan in Nederlands politie-uniform werken en zijn bewapend. Deze samenwerking is mogelijk door het in werking treden van het verdrag van Prüm. Hierdoor kan de politie uit een aantal landen van de Europese Unie grensoverschrijdend werken. Veel elementen van het Verdrag van Prüm waaronder het gezamenlijk optreden zijn twee jaar geleden in het zogenoemde Prüm-besluit overgenomen en daarmee in de hele EU mogelijk. (E de W)

Leuk, hier gaat een collega van mij heen. Vanuit het hoge noorden naar het zuiden. :-)
Digitaal onderzoek


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #58 Gepost op: 28 augustus 2013, 10:19:38
Roemeense agenten naar Amsterdam om zakkenrollers

Laatste update:  28 augustus 2013 10:11

In de jacht op Roemeense zakkenrollers krijgen Amsterdamse agenten hulp van collega's uit Roemenië.

De Roemeense autoriteiten hebben de Amsterdamse politie het aanbod gedaan om tijdelijk Roemeense agenten in te zetten om hier zakkenrollerij aan te pakken. Dit schrijft burgemeester Eberhard van der Laan in een brief aan de gemeenteraad.
Het is volgens Van der Laan aan de politie om te bepalen op welke momenten de inzet van Roemeense agenten het hardst nodig is. Het is een van de maatregelen die Amsterdam neemt om zakkenrollerij terug te dringen.
Uit cijfers van vorig jaar blijkt dat wekelijks 166 mensen slachtoffer zijn van zakkenrollerij in Amsterdam. Het aantal aangiften nam toe met 36 procent ten opzichte van 2011.

Lees verder: http://www.nu.nl/binnenland/3560893/roemeense-agenten-amsterdam-zakkenrollers.html

Door: ANP
Samen sterk in de hulpverlening!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #59 Gepost op: 28 augustus 2013, 12:00:22
Ik denk dat het meer zoden aan de dijk zet als de Roemenen dan ook officieren van justitie en rechters meesturen waardoor de zakkenrollende Roemeen de garantie krijgt dat ze precies dezelfde behandeling krijgen als bij het zakkenrollen in Roemenie.

Het maakt niet zoveel uit of een Roemeense agent of de Amsterdamse diender dit tuig oppakt.

Citaat
De rechtbank in Amsterdam heeft vijf zakkenrollers vrijgelaten die actief waren tijdens de Gay Pride. De rechter-commissaris ziet geen reden om het voorarrest van de verdachten te verlengen.
http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2013/8/Rechtbank-laat-vier-zakkenrollers-Gay-Pride-voorlopig-vrij-1329547W/

Citaat
AMSTERDAM -
De poging van justitie om de eerste lading Roemeense zakkenrollers die tijdens de Gay Pride toesloegen zwaar te straffen, is mislukt. Over enkele weken staan de mannen alweer op straat.

Dat bleek gistermiddag toen drie Roemenen in een supersnelrechtzitting in de Amsterdamse rechtbank werden veroordeeld tot 4, 6 en 10 weken cel.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21790515/__OM_verliest_zaak_zakkenrollers__.html

Ik vind dit soort politiek en soft geouwehoer een belediging voor iedere goede politieman. Zij zijn niet het probleem, beleidsmakers en hogere personen binnen justitie zijn het echte probleem. Het altijd maar denken dat we voor tuig ook lief en aardig moeten blijven en de politie van Nederland zich moet conformeren aan cultuur van buitenlanders.

Voorts begrijp ik niet waarom we in Nederland deze koers varen terwijl een Nederlander dit soort privileges niet hoeft te verwachten in het buitenland. Ik heb een verblijfsvergunning in Qatar. Als ik vandaag opgepakt wordt voor zakkenrollen dan is het door een Arabische sprekende agent (die als ik geluk heb de moeite neemt om Engels te spreken), ik mag de Nederlandse ambassade bellen en binnen 24 uur zit ik op het vliegtuig naar Nederland. De verblijfsvergunning voor Qatar raak ik gewoon kwijt omdat ze daar van mening zijn dat ik als ik zakken wil rollen dat maar in Nederland moet doen en niet in hun land.