onderzoek amfibisch brandweervoertuig

Auteur Topic: onderzoek amfibisch brandweervoertuig  (gelezen 4683 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

StijnJochems

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 17 juni 2013, 19:41:06
Beste lezer,

Ik ben bezig aan een project om in het kader van mijn studie een amfibisch brandweervoertuig te ontwikkelen.
Dit voertuig zal de combinatie van een blusboot en een brandweerauto (bijvoorbeeld TAS) gaan vervangen.
U zou mij enorm helpen door de enquête in te vullen, dit kost slechts 5 minuten.
Link naar de enquête:

http://enquetemaken.nu/r/o21f

Alvast hartelijk dank!

Groeten

Stijn Jochems




Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2013, 22:51:21
Citaat van: StijnJochems link=msg=1174534 date=1371490866
Beste lezer,

Ik ben bezig aan een project om in het kader van mijn studie een amfibisch brandweervoertuig te ontwikkelen.
Dit voertuig zal de combinatie van een blusboot en een brandweerauto (bijvoorbeeld TAS) gaan vervangen.
U zou mij enorm helpen door de enquête in te vullen, dit kost slechts 5 minuten.
Link naar de enquête:

http://enquetemaken.nu/r/o21f

Alvast hartelijk dank!

Groeten

Stijn Jochems

Dit voertuig zal de combinatie van een blusboot en een brandweerauto (bijvoorbeeld TAS) gaan vervangen.
Er zal wel eerst een uitgebreid programma van eisen moeten worden geformuleerd om te komen tot een eerste ontwerp.

1.Op wat voor soort wateren moet het apparaat worden ingezet groot water of beperkt/klein water,stilstaand water/stromend water.
2.Onder wat voor weersomstandigheden moet het apparaat kunnen opereren
3.Waar moet het apparaat te water kunnen,overal of op een trailerhelling.
4.Wat moet minimum vaarsnelheid zijn.
5.Wat wordt de belangrijkste inzet van het apparaat te water, redding/branden blussen.
6.Wat voor type branden moeten worden geblust en hoe,slangen,waterkanon,schuim etc.
7.Het apparaat zal worden afgezet tegen een combinatie autospuit en blusbootje op o.a. de volgende punten :
   7.1.Investering en onderhoudskosten
   7.2.Snelheid ter plaatse.
   7.3.Inzetmogelijkheden
   7.4.Effectiviteit
   7.5.Alternatieve inzetmogelijkheden naast water, zoals bijv. natuurgebieden,moerassen etc.
   7.6.Voor- en nadelen t.o.v. autospuit voor het droge werk en blusbootje voor het natte werk.
8.Moet het apparaat alleen of in combinatie met droog bijv. een autospuit en nat bijv. een blusbootje opereren of kunnen opereren.
9.Is het de bedoeling om te komen tot een algemeen ontwerp dat universeel binnen de gekozen bepekingen kan worden ingezet of gaat het hier om de inzet in een bepaald gebied met specifieke kenmerken.
10.Hoe ligt de verhouding frequentie natte inzet t.o.v. droge inzet in het gebied van het brandweerkorps dat om deze studie vraagt. (redding/branden blussen)
11.Hoe zit het met de aanliggende brandweerkorpsen mbt varen materieel.

Deze punten moeten mbt het opstellen van een programma van eisen worden afgewogen.

Let er bijv. wel op dat veel brandweerinzetten te water hebben te maken met redding en duiken en minder met het blussen van branden.

Dus zo maar even wat punten om over na te denken,

Succes !



3.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2013, 23:30:01
Het is altijd zinvol waar,door wie en waarvoor amfibische voertuigen zijn ontwikkeld.
Je kunt altijd leren van de successen en mislukkingen op aanliggende gebieden en op het specifieke hulpverleningsgebied.

Een typisch voorbeeld van een "amfibisch voertuig" is bijv. de hoovercraft voor reddingsdoeleinden.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2013, 10:05:15
Klinkt allemaal erg leuk...maar de markt hiervoor is denk ik niet zo groot. Daarbij zijn er binnen de wereld al voertuigen hiervoor ontwikkeld...vooral voor de bosbrandbestrijding.


http://nl.made-in-china.com/co_x-buggy/product_Tracked-Fire-Truck-Amphibious-Fire-Engine-Fire-Fighting-Truck-Vehicle_hrosrhieg.html


http://nl.made-in-china.com/co_x-buggy/product_Multi-Purpose-Tracked-Forest-Fire-Fighting-Vehicle_hrosrheyg.html


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2013, 11:12:09
@pleegje_ het is voor studie project als ik goed lees, niet om een nieuw voertuig te introduceren (als dat resultaat zou zijn is dat mooi voor StijnJochems natuurlijk :))

@StijnJochems: Bestudeer de bestaande versies en kijk wat er beter/anders kan. Mijn mening inmiddels gegeven in je enquete. Veel succes met je project
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2013, 11:18:56
Citaat van: peebee link=msg=1174807 date=1371546729
@pleegje_ het is voor studie project als ik goed lees, niet om een nieuw voertuig te introduceren (als dat resultaat zou zijn is dat mooi voor StijnJochems natuurlijk :))

...

Had het niet gelezen...ben visueel ingesteld vandaag... 998765 :D


112WS18

  • Verpleegkundige/HAP-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2013, 11:58:49
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1174788 date=1371542715
Klinkt allemaal erg leuk...maar de markt hiervoor is denk ik niet zo groot. Daarbij zijn er binnen de wereld al voertuigen hiervoor ontwikkeld...vooral voor de b

Valt dit binnen China onder een amfibisch voer/vaartuig?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2013, 14:37:41
Amfibische bussen :

Misschien eens even contact opnemen met de operators en bouwers van deze bussen over hun ervaringen (positief en negatief) tot heden en de mening van de bouwers over het te ontwikkelen concept "brandweeramfibie"

Ontdek de Floating Dutchman
 
The Floating Dutchman amfibiebus is de enige amfibie touring car in de wereld die voldoet aan alle Europese richtlijnen voor touringcars en schepen in haar klasse.

De bus gebouwd door Dutch Amphibious Transport Vehicles (DATV) in Nijmegen.
 
Drie jaar geleden begon DATV met de ontwikkeling van twee prototypes:
- De ‘010’ is speciaal ontwikkeld is voor de ruige wateren van de Rotterdamse haven en heeft een capaciteit van 43 personen.
- De ‘020’ is speciaal ontwikkeld voor de grachten van Amsterdam. Tevens is de ‘020’ hybride omdat hij in de grachten van Amsterdam op accu's en dus emissievrij vaart. De '020' heeft een capaciteit van 48 personen en is laag genoeg om onder de bruggen in het centrum door te varen.

De ‘010’ is gekocht door onze partner uit Rotterdam, Splashtours, en is in bedrijf sinds maart 2010.

Technische Specificaties Floating Dutchman
 
Technical Specifications
Comfort: Kiel seating Water drive Electrical driven Water safety Watertight compartments
 Toilet Block Voith air type VIP380 50 life jackets
 50kW 5 emergency exits
 Capacities 50 passengers Manoeuvring Bowtruster 10kW
( including driver & deckhand) Sterntruster 7.5kW Colour RAL colours
 Batteries 190 Lithium ion
Technical Specifications Volvo engine
 Vehicle dimensions Length 14.02metres
 Width 2.55metres
 Height 3.22metres
 Wheelbase 6.8metres
 Empty weight 21000kg
 Draft when floating 1.8 metres Certification Class3 city bus
 Dutch Marine Certification
 For Amsterdam canal aria
 
Peformance Max Roadspeed : 80km/h
 Max speed at sea: 3 knots Options Airco system
 Entertainment system
 Panoramic roofwindows Builder Dutch Amphibious Transport Vehicles/J.de Jong Scheepsservice
 Nijmegen, The Netherlands
 Propulsion Rear wheel drive Options Airco
Air suspension Entertainment system
Automatic limited slip differential Road safety Electric fly drive
Body cage roll over tested, ABS

Rotterdam :


Amfibus, amphibious bus


http://www.youtube.com/watch?v=qNIzlTN2ilE#ws


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2013, 15:08:19
Citaat van: 112WS18 link=msg=1174816 date=1371549529
Valt dit binnen China onder een amfibisch voer/vaartuig?

Niet alleen binnen China, ook in Europa worden dit soort voertuigen amfibisch genoemd.
De basis van dit voertuig is een infanterie gevechtsvoertuig, van de voormalige Sovjet Unie/ Warschaupact landen, de BMD 1.
Dit voertuig is voor de voortstuwing uitgerust met hydrojet aandrijving, zoals een waterscooter, waardoor het voertuig kon rijden en varen.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2013, 15:34:10
Citaat van: Thor link=msg=1174875 date=1371559061
Amfibische bussen :

Misschien eens even contact opnemen met de operators en bouwers van deze bussen over hun ervaringen (positief en negatief) tot heden en de mening van de bouwers over het te ontwikkelen concept "brandweeramfibie"
.......
Rotterdam :


Amfibus, amphibious bus


http://www.youtube.com/watch?v=qNIzlTN2ilE#ws

En bij de waterbus geldt nog: opnemen in de folder voor toeristen voordat ze (net als maandje of wat terug) gaan bellen dat er een bus in plomp ligt :):):) ;D :D
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat