wat is de meerwaarde ehbo

Auteur Topic: wat is de meerwaarde ehbo  (gelezen 6164 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

billy

  • Gast
Gepost op: 10 mei 2005, 18:16:03
Je kunt bhv geceritviceerd zijn maar wat is nu de meerwaarde als je voor het EHBO gedeelte een ehbo diploma gaat halen bij een vereniging.  :D




Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2005, 07:04:06
Haal dat papiertje en je weet het  :-\

De meerwaarde zit hem in het feit dat de EHV bij een BHV diploma niet echt veel meer is dan reanimatie en een pleister plakken (om het maar zo te zeggen)

Het EHBO diploma heeft zoveel meer te bieden.
Daar leer je om maar wat op te noemen,
-Allerlei soorten verbanden aanleggen.
-Klein stukje basis- anatomie v/h menselijk lichaam
-immobilisatie en vervoer van SO's
-meer herhalingslessen (omdat dit verplicht is)
 dus meer actuele en parate kennis dan bij BHV

en noem maar op.
Iemand die hier nog meer aanvulling op heeft.... :)

Arjan
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


billy

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2005, 10:09:34
Haal dat papiertje en je weet het  :-\

De meerwaarde zit hem in het feit dat de EHV bij een BHV diploma niet echt veel meer is dan reanimatie en een pleister plakken (om het maar zo te zeggen)

Het EHBO diploma heeft zoveel meer te bieden.
Daar leer je om maar wat op te noemen,
-Allerlei soorten verbanden aanleggen.
-Klein stukje basis- anatomie v/h menselijk lichaam
-immobilisatie en vervoer van SO's
-meer herhalingslessen (omdat dit verplicht is)
 dus meer actuele en parate kennis dan bij BHV

en noem maar op.
Iemand die hier nog meer aanvulling op heeft.... :)

Arjan

Als je het basisboekje moet aanhalen zie ik niet echt de meerwaarde wel als de cursus volgt. Maar iemand die bhv-er is zal al gauw zeggen dat is toch voldoende.

Als je als vakleerkracht op een basisschool werkt, en je hebt bhv zal hij/zij de vraag stellen, waarom zou ik mog meer energie in deze materie steken :(

Ik ben gevraagd als EHBO fanaat om vakleerkrachten te overtuigen van het feit dat EHBO echt beter is dan moet ik wel met goede argumenten komen vandaar mijn vraag. :D


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2005, 12:36:41
Laat ik het zo zeggen.

Op het bedrijf waar ik werk mogen de BHV érs in principe geen EHV handelingen verrichten als er EHV ers
aanwezig zijn. (afgezien van de reanimatie natuurlijk)
Zij dienen (volgens de bedrijfsregels) bij een SO z.s.m. een EHV ér in kennis te stellen.

Arjan
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2005, 14:01:03
Kijk wat je leert als BHV-er slecht levensreddende handelingen.
Als EHV verleen je eerste hulp bij ongevallen.

Kijk naar het afgelopen jaar en maak een risico-analyse. Hoe vaak was er een ongeval?
Hoe vaak werden er levens gered?

Kortom als BHV-er leer je levens te redden, maar je staat met de handen in het haar bij een simpel ongeval(letje). Of erger je verricht verkeerde handelingen.

Ik zal niet zeggen dat alle BHV-er EHBO moeten halen, maar een paar er bij is zeker zinvol.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2005, 19:45:05
is ook enigzins afhankelijk waar je de cursus volgt, ik geef zelf freelance les voor een bhv instructie bedrijf en wij behandelen wel degelijk meer dan reanimatie en pleisters plakken, ook achtergronden, anatomie, symptomen, oorzaken en gevolgen over diverse ziektebeelden worden behandeld (CVA, angina pectoris, infarct, flauwte, epilepsie, verslikken, bloedingen, oogverwondingen etc)

Als ik kijk naar de NIBHV presentatie, ben ik het met je eens dat het inderdaad slechts levensreddend handelen is.

Maar goed het moraal, niet alle bhv cursussen zijn hetzelfde
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2005, 22:15:30
is ook enigzins afhankelijk waar je de cursus volgt, ik geef zelf freelance les voor een bhv instructie bedrijf en wij behandelen wel degelijk meer dan reanimatie en pleisters plakken, ook achtergronden, anatomie, symptomen, oorzaken en gevolgen over diverse ziektebeelden worden behandeld (CVA, angina pectoris, infarct, flauwte, epilepsie, verslikken, bloedingen, oogverwondingen etc)

Maar dan moet je er ook veel meer tijd voor uit trekken dan er voor staat.  

Als ik kijk naar de NIBHV presentatie, ben ik het met je eens dat het inderdaad slechts levensreddend handelen is.

Maar goed het moraal, niet alle bhv cursussen zijn hetzelfde



sigmash

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2005, 10:35:50
De meerwaarde van volledig EHBO boven BHV-levenreddende handelingen zit hem in het verantwoord zelfstandig kunnen behandelen van kleine verwondingen waar geen verder professionele hulp zoals huisarts of ambulance bij nodig is. Wat betreft de voorpost functie bij een ernstig ledsel waarbij wel verder hulp nodig heeft zit de meerwaarde van EHBO boven BHV in de geoefendheid van de hulpverlener. Een EHBO-er volgt meer herhalingslessen en is zich meer bewust van wat er van hem/haar wordt verwacht "als het erop aankomt"

Bij "ons oppe saak" is er zelfs voor gekozen om de BHV-ers alleen de modules brand en ontruiming te laten volgen. Levenreddenhandelingen wordt niet gedoceerd. Het bij een calamiteit verzorgen van gewonden doen de bedrijfs EHBO-ers die we al sinds jaar en dag hebben. Zo wordt voorkomen dat we hele en halve EHBO-ers in onze organisatie hebben rondlopen.


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2005, 22:43:32
In het kort bij BHV leert men je wat je alarmeren en wat je zeker niet mag doen.
En bij EHBO leer je wat je wel mag doen.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2005, 08:55:42
In het kort bij BHV leert men je wat je alarmeren en wat je zeker niet mag doen.
En bij EHBO leer je wat je wel mag doen.



Dat vind ik nogal kort door de bocht, hoor. Er zit een wereld van verschil tussen de ene en de andere BHV-opleiding. En die zit er ook tussen de ene en de andere EHBO-opleiding!
Mijn advies: zoek gewoon een GOEDE opleiding, want in een goede BHV-opleiding leer je gewoon datgene dat nodig is om een goede eerste hulp te verlenen. En mijns inziens leer je dat niet in een halve dag LRH en een halve dag blusmiddelen. :-\