Vraag van mijn zevenjarige neefje

Auteur Topic: Vraag van mijn zevenjarige neefje  (gelezen 6089 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Loesje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Gepost op: 17 juni 2013, 21:38:34
Iedere maandag haal ik mijn neefje ( 7) en nichtje (4) van school. Ik heb geen rijbewijs en haal hen op met de bus.
Eenmaal in de bus zei neefje, waarom moeten wij hier geen gordel om? Dat moeten wij wel bij papa in de auto, omdat zonder gordel rijden gevaarlijk is.

Ik: Klopt, je hebt gelijk zonder gordel is gevaarlijk.
Hij: Maar waarom mag het dan in de bus wel?
Ik: Ik vermoed omdat in de bus heel veel mensen snel in en uit moeten stappen, en dan kan je niet snel genoeg je gordel om kan doen.
Hij: Dan krijgt de buschauffeur dus ook geen boete van de politie, als ik geen gordel om heb.
Ik: Nee dat krijgt hij niet, ook omdat er geen gordels zijn in de bus.
Hij: Dat is toch gevaarlijk, maar waarom mag je dan wel in de bus zonder gordel en in een auto niet.

Ik wist echt geen antwoord meer en zei tegen hem: Ik vind dit een slimme vraag, maar ik werk niet bij de politie.
Ik ga het voor jouw vragen aan de politie, en dan hoor je van de politie het antwoord terug. Deal????
Hij: Oke....

Hoe kan ik een zevenjarige, dit uitleggen: In de auto wel, en in de bus niet een bekeuring zonder onzin uit te kramen..

Wie wilt antwoord geven?




dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2013, 22:03:46
Gordels niet verplicht in de bus
Het dragen van een gordel in een bus die een lijndienst uitvoert is binnen de bebouwde kom niet verplicht. Dat is uit praktische overwegingen omdat steeds passagiers instappen, opschuiven en uitstappen. In veel gevallen zijn er ook geen gordels aanwezig. Voor het overige moet in bussen/touringcars met gordels wel degelijk de gordel worden gedragen. Zo wordt onder andere voorkomen dat als de bus kantelt passagiers onder de bus bekneld raken.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-de-autogordel-gebruiken.html


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2013, 22:08:36
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1174649 date=1371499426
Gordels niet verplicht in de bus
Het dragen van een gordel in een bus die een lijndienst uitvoert is binnen de bebouwde kom niet verplicht.

Right...

Als ik dit zo lees, hebben de busmaatschappijen dus een groot probleem. Want er zijn zat lijndiensten die buiten de bebouwde kom komen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2013, 22:09:37
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1174649 date=1371499426
Gordels niet verplicht in de bus
Het dragen van een gordel in een bus die een lijndienst uitvoert is binnen de bebouwde kom niet verplicht. Dat is uit praktische overwegingen omdat steeds passagiers instappen, opschuiven en uitstappen. In veel gevallen zijn er ook geen gordels aanwezig. Voor het overige moet in bussen/touringcars met gordels wel degelijk de gordel worden gedragen. Zo wordt onder andere voorkomen dat als de bus kantelt passagiers onder de bus bekneld raken.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-de-autogordel-gebruiken.html

Wel interessant voor lijndiensten die buiten de bebouwde kom rijden....  ::)


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2013, 22:19:10
Ik weet dat eertijds de chauffeur hier ook zijn passagiers op wees; laatste halte in bebouwde kom moest iedereen een zitplaats hebben en anders ...
Maar wie wordt nu beboet als er passagiers staan? De passagier, de bestuurder of de vervoersmaatschappii?


Loesje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2013, 22:23:13
Jeetje wat een zevenjarige niet los kan maken... O0
Hij is net zeven, vorige maand geworden, en dit soort taal snapt hij echt nog niet.

Hoop op begrip, hij vind de politie geweldig... Die pakken boeven.. En hoe leg ik een zevenjarige dit uit?

Wil zijn vraag ( die ik persoonlijk slim vind, serieus nemen) Maar op zijn eigen niveau uitleg terug geven.

Hij leert nu lezen, en zei: Als de politie antwoord heeft laat ik het lezen. Dat jullie deze discussie verder voeren prima. Zelfs voor mij als tante leerzaam.. Maar ik hoop op een kindervriend op dit forum, die mee wilt denken met goed antwoord voor neefje.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2013, 22:25:50
Citaat van: Bert65 link=msg=1174665 date=1371500350
Ik weet dat eertijds de chauffeur hier ook zijn passagiers op wees; laatste halte in bebouwde kom moest iedereen een zitplaats hebben en anders ...
Maar wie wordt nu beboet als er passagiers staan? De passagier, de bestuurder of de vervoersmaatschappii?

Nou mijn zitplaats in de spits is over het algemeen het bagagerek zegmaar, riemen niet aanwezig.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2013, 22:28:23
Vertel hem dan maar dat het niet hoeft omdat er veel mensen steeds in- en uit moeten stappen. Als iedereen dan steeds zijn gordel vast- en los moet maken de bus niet op tijd kan rijden.

Zo iets heb ik ook tegen mijn zoontje van 5 verteld en dat brult hij nu ook op school rond.


Loesje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2013, 23:23:39
Dan zeg ik tegen neefje:

De politie vind jouw vraag slim... Je hebt gelijk een gordel dragen is, beter dan geen gordel.
Maar in de bus moeten mensen steeds weer in- en uit stappen. Als iedereen dan steeds zijn gordel vast- en los moet maken, kan de bus niet op tijd rijden.
En dan sta je te lang te wachten in de halte, en dat vind de politie ook niet leuk voor de mensen die dan te lang wachten op de bus.
En daarom, is er een speciale regel voor de bussen en mag in de bus zonder gordel rijden.

Zoiets namens de politie?


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2013, 00:22:42
Leuke vraag en mooi dat de regel die er is voor veel bussen dus eigenlijk niet geld, veel rijden er tenslotte tussen verschillende gemeentes :D .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)