Welk rijbewijs? BE of C?

Auteur Topic: Welk rijbewijs? BE of C?  (gelezen 10209 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Gepost op: 17 juni 2013, 00:17:14
Fotootje uit september 2011





Dienst: Rotterdam Port Authority
Roepnummer: ?
Kenteken: 1-VPF-32 + OL-97-HV
Soort voertuig: trekker-oplegger combinatie
Merk & Type: Iveco Daily + Veldhuizen
Bijzonderheden: rijdt op groengas. onbekend of LED-lampen blauw zijn. bevat volgens RDW 2 assen en vier wielen...
Niet zo raar toch? De trekker heeft inderdaad 2 assen en 4 wielen, de achterste as behoort toe aan de oplegger.




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2013, 12:08:00
Dat schreef ik toen ik nog niet had opgemerkt dat het een trekker-oplegger combinatie betreft. Vergeten weg te halen ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2013, 16:17:55
Technische vraag (misschien weet iemand dit): is dit dan een oplegger die t.o.v. de trekker niet kan draaien? Dit zou namelijk verklaren waarom er zo weinig ruimte achter de achteras van de trekker en voor de as van de oplegger schijnt te zijn (d.w.z. er is nog net genoeg ruimte voor de bumper en achterlichten van de trekker) - bij enige draaibaarheid zou deze afstand op het oog behoorlijk wat groter moeten zijn om botsingen tussen trekker en oplegger te voorkomen, al kan het zijn dat die afstand door de foto kleiner lijkt dan hij is... Reden voor mijn vermoeden is de perfecte uitlijning, ondanks ingestuurde voorwielen, maar ook dit kan toeval zijn. WWEMV?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2013, 16:19:18
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1174427 date=1371478675
Technische vraag (misschien weet iemand dit): is dit dan een oplegger die t.o.v. de trekker niet kan draaien? Dit zou namelijk verklaren waarom er zo weinig ruimte achter de achteras van de trekker en voor de as van de oplegger schijnt te zijn (d.w.z. er is nog net genoeg ruimte voor de bumper en achterlichten van de trekker) - bij enige draaibaarheid zou deze afstand op het oog behoorlijk wat groter moeten zijn om botsingen tussen trekker en oplegger te voorkomen, al kan het zijn dat die afstand door de foto kleiner lijkt dan hij is... Reden voor mijn vermoeden is de perfecte uitlijning, ondanks ingestuurde voorwielen, maar ook dit kan toeval zijn. WWEMV?
Lijkt mij ook aangezien het trekkend voertuig geen eigen achterwielen heeft ;-)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2013, 16:24:24
Nee zo'n combinatie scharniert inderdaad niet. Door deze constructie mag je veel meer kilo's besturen zonder dat je een C-rijbewijs nodig hebt. BE volstaat.

Meen me wel te herinneren dat er nieuwe regelgeving over BE-combi's in de maak is (of al is gemaakt).


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2013, 16:25:38
Lijkt mij ook aangezien het trekkend voertuig geen eigen achterwielen heeft ;-)
Jawel hoor, heeft gewoon 2 assen. En de oplegger heeft de laatste (maar dat was al besproken).


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2013, 16:44:24
Citaat van: kaasje link=msg=1174428 date=1371478758
Lijkt mij ook aangezien het trekkend voertuig geen eigen achterwielen heeft ;-)
Zie de rode achterlichten tussen de 2 achterassen  ;)
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


guest14264

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2013, 17:47:38
Technische vraag (misschien weet iemand dit): is dit dan een oplegger die t.o.v. de trekker niet kan draaien? Dit zou namelijk verklaren waarom er zo weinig ruimte achter de achteras van de trekker en voor de as van de oplegger schijnt te zijn (d.w.z. er is nog net genoeg ruimte voor de bumper en achterlichten van de trekker) - bij enige draaibaarheid zou deze afstand op het oog behoorlijk wat groter moeten zijn om botsingen tussen trekker en oplegger te voorkomen, al kan het zijn dat die afstand door de foto kleiner lijkt dan hij is... Reden voor mijn vermoeden is de perfecte uitlijning, ondanks ingestuurde voorwielen, maar ook dit kan toeval zijn. WWEMV?
Kan je niet tot in de details helpen maar dit is inderdaad zoon bak die je erop zet als een trailer deze kan niet draaien. Word vaak gebruikt om toch nog extra ruimte te krijgen, zover bij mij bekend is.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2013, 19:46:01
Citaat van: Frank. link=msg=1174432 date=1371479064
Nee zo'n combinatie scharniert inderdaad niet. Door deze constructie mag je veel meer kilo's besturen zonder dat je een C-rijbewijs nodig hebt. BE volstaat.

Meen me wel te herinneren dat er nieuwe regelgeving over BE-combi's in de maak is (of al is gemaakt).

Boven de 7500 kilo totaal massa wel een chauffeursdiploma/code95. Maar rijbewijs BE is genoeg idd.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2013, 19:47:36
Citaat van: RoelSmitsFotografie link=msg=1174475 date=1371484058
Kan je niet tot in de details helpen maar dit is inderdaad zoon bak die je erop zet als een trailer deze kan niet draaien. Word vaak gebruikt om toch nog extra ruimte te krijgen, zover bij mij bekend is.

Maar om het een aanhanger te zijn is er geen sprake van een vaste verbinding, wel een starre :) Aansluiting is gewoon met een pen en schotel. Is dus eigenlijk een soort truc om onder rijbewijs c uit te komen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.