Alcohol drinken tijdens zwangerschap kan?!?

Auteur Topic: Alcohol drinken tijdens zwangerschap kan?!?  (gelezen 3835 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Gepost op: 18 juni 2013, 18:36:38
'Drinken tijdens zwangerschap kan gewoon'
AMSTERDAM -
Een alcoholische versnapering per dag kan voor een zwangere vrouw helemaal geen kwaad. De Britse professor John MacLeod van de universiteit van Bristol zegt dat kinderen van moeders die tijdens de zwangerschap alcohol hebben gedronken, zelfs beter presteren in neurologische testen.

Die conclusie trok de wetenschapper na 7000 kinderen te hebben onderzocht op hun balans. Kroost van drinkende moeders blijken een betere balans te hebben dan het nageslacht van geheelonthouders. ”Er is geen bewijs voor het feit dat een wijntje per dag grote nadelige effecten heeft op de ontwikkeling van een kind”, zegt de professor tegen Daily Mail.

bron telegraaf http://www.telegraaf.nl/vrouw/mama/zwangerschap_bevallen/21658820/___Drinken_tijdens_zwangerschap_kan___.html

Ik ben benieuwd wat jullie mening is over Alcohol tijdens zwangerschap nuttigen..
Zelf weet ik dat aangeraden wordt geen alcohol te drinken, alleen volgens het bovenstaande bericht kan het wel!

(als er al een topic over is hoor ik het wel!)


*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2013, 18:50:41
Het zijn kostsmisselijke berichten in een baggerkrant. Iedereen die zwanger is en alcohol drinkt moet zich zelf maar afvragen of je wel geschikt bent om ooit moeder te worden. De alcohol komt in je eigen bloed en via de placenta komt het gewoon in de foetus.

Er is voldoende bewijs dat alcoholgebruik tijdens de zwangerschap de oorzaak kan zijn van onder andere hersenschade. Iedere arts werkzaam in een academisch centrum waar soms de babies worden geboren van alcoholverslaafde moeders weet wel hoe klein deze babies en hoe licht ze zijn. Het maakt niet uit of je een oude, ervaren arts bent en het vaker hebt gezien. Als je deze babies ziet en weet dat alcohol de oorzaak is dan voelt het als een klap in je gezicht.

Deze professor, volgens Google een epidemiologische, sociaal-maatschappelijke leuter dokter, kan wel zeggen dat 1 glas wijn per dag goed is of wel kan. Ik leg de bal liever bij de zwangere vrouw of ze het risico willen nemen en wat het nut zou moeten zijn om 1 wijntje te drinken en daarna frisdrank te drinken.

Gewoon normaal doen, stoppen met roken en alcohol tijdens de zwangerschap.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2013, 19:13:03
Dit is een beetje het probleem van gebrekkig onderzoek doen en dat in de Telegraaf laten komen.
Zon onderzoek en krant doen veel meer schade dan dokters kunnen oplossen.
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2013, 19:22:00
Citaat van: Delta link=msg=1174960 date=1371575583
Dit is een beetje het probleem van gebrekkig onderzoek doen en dat in de Telegraaf laten komen.
Zon onderzoek en krant doen veel meer schade dan dokters kunnen oplossen.

Het is mijn grootste irritatie. In deze wereld zijn vreselijk veel dokters bezig om het probleem van diverse aangeboren afwijkingen te proberen uit te bannen, andere artsen wijden hun leven aan het voorkomen van vroeggeboorte en onder andere in Nederland is men hard bezig om het sterftecijfer onder babies omlaag te brengen.

Al deze artsen hebben geen tijd en geen zin om met naam en toenaam in imbeciele krantjes te komen. De beloning voor deze mensen is vooral de wetenschap dat je iets bij kan dragen aan de geneeskunde in het belang van de gezondheid van mensen (in de toekomst).

Het zijn altijd dit soort schandvlekken met een artsendiploma in de kontzak die met hun gereutel in de krant komen omdat ze anders niet opvallen. Alleen dragen ze totaal niets bij aan de gezondheid en vooruitgang. Ze krijgen hun '15 minutes of fame" waarbij ze in feite zwangere vrouwen aanmoedigen om dagelijks een glas alcohol te nuttigen omdat het volgens hun zou kunnen zorgen dat het kindje beter zal presteren bij neurologische testen.

Ik heb geen idee hoeveel alcohol precies schadelijk is voor de foetus. Het enige dat ik zeker weet is dat kleine hoeveelheden alcohol al voldoende kunnen zijn om schade te veroorzaken. Daarom kies ik voor het standpunt helemaal geen alcohol tijdens de zwangerschap, niet roken en absoluut geen drugs.


2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2013, 19:34:41
Citaat van: 024 link=msg=1174964 date=1371576120

Ik heb geen idee hoeveel alcohol precies schadelijk is voor de foetus. Het enige dat ik zeker weet is dat kleine hoeveelheden alcohol al voldoende kunnen zijn om schade te veroorzaken. Daarom kies ik voor het standpunt helemaal geen alcohol tijdens de zwangerschap, niet roken en absoluut geen drugs.

Mee eens daarom vindt ik het ook een raar artikel
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2013, 20:39:58
Ik heb de moeite genomen om (recente) wetenschappelijke literatuur te raadplegen. Tot op heden durft niemand het aan om exact aan te geven hoeveel alcohol een zwangere vrouw verantwoord achterover kan kegelen. Het onderstaande citaat durft men te gebruiken, omdat men het degelijk wetenschappelijk kan onderbouwen.

Citaat
Heavy drinkers (those who drink more than 2 alcoholic beverages a day) are at greater risk of giving birth to a child with fetal alcohol syndrome.

Het lijkt mij meer dan voldoende voor iedere zwangere vrouw om geen alcohol te drinken. Bij het syndroom kunnen aangeboren hartafwijkingen horen, gebrekkige groei zowel voor als na de geboorte, vervorming van het gezicht, op termijn gedragsproblemen, leerproblemen, slechte ontwikkeling van spieren, problemen met evenwicht, problemen in de motoriek, spraakproblemen, enz. Allemaal dingen die je geen kind zou willen aandoen.


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2013, 17:15:15
Agjeeh de Telegraaf is weer bezig  >:( Flut krant 1e klas. Is ideaal voor het konijnenhok.....
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2013, 00:24:48
Citaat van: MisterQ link=msg=1187590 date=1375197315
Agjeeh de Telegraaf is weer bezig  >:( Flut krant 1e klas. Is ideaal voor het konijnenhok.....
Je hebt door dat al ruim een maand niemand heeft gereageerd? Of komt het nu wat dichterbij voor jou persoonlijk?  ;)