GRIP 1 Middel hulpverlening (3 mannen overleden in mestsilo) Buterheideveld - Makkinga 19-06-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Middel hulpverlening (3 mannen overleden in mestsilo) Buterheideveld - Makkinga 19-06-2013  (gelezen 50865 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: 024 link=msg=1175626 date=1371726070

Als jij daar een dagje meeloopt en je oordoppen in doet en veiligheidsbril op zet voor je iets doorslijpt merk je wel dat ze je uitlachen.

Herkenbaar :)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Citaat van: 024 link=msg=1175619 date=1371725459
Welke lering moeten boeren er uit trekken?

Dat dit ongeval nu een media hype is en alle (pseudo) experts op TV en in kranten hun paradepaardje even van stal mogen halen. Het is prachtig dat iemand over stront en de gevaren mag ouwehoeren bij nieuwsuur en 1vandaag, hun moeder zal vast trots op ze zijn.

Ik zie het vooral als een vorm van moderne lijkenpikkerij, jezelf even profileren als heel belangrijk omdat er toevallig een keer meerdere doden zijn gevallen door een stronttank op dezelfde plek.

Als er gisteren een boer in Middelburg in de stront was gevallen, een tweede boer in Purmerend en een derde boer in Heerlen dan had geen krant of tv-programma er aandacht aan geschonken ondanks dat het ook drie doden waren door stront.

Gelukkig ziet niet iedereen het zoals u. Waarom valt hier geen lering uit te trekken? Pas geleden heb ik het nog met een boer erover gehad. De man had duidelijk geen idee dat het zo gevaarlijk kan zijn en was blij met wat informatie... Laten we blij zijn met die (pseudo) experts die heel veel tijd en energie steken om mensen voor te lichten en bewust te maken van de gevaren.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
024,

Bedankt voor de bevestiging: boeren zijn dus gewoon dom volk. Meteen zwaarder belasten want door dat onveilige werkgedrag zijn ze een verzwarende factor in de kosten voor gezondheidszorg.

Een boer mag je dus niet inperken met te veel regeltjes. Andere grote bedrijven zijn veel gevaarlijker, want als het daar misgaat zijn de gevolgen veel groter.

Een boer.... da's toch zo'n producent van halffabrikaten voor de levensmiddelen-industrie?

Wat zou daar nou toch voor grote groepen mensen mis mee kunnen gaan...?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Diamondback link=msg=1175630 date=1371726343
024,

Bedankt voor de bevestiging: boeren zijn dus gewoon dom volk. Meteen zwaarder belasten want door dat onveilige werkgedrag zijn ze een verzwarende factor in de kosten voor gezondheidszorg.

Een boer mag je dus niet inperken met te veel regeltjes. Andere grote bedrijven zijn veel gevaarlijker, want als het daar misgaat zijn de gevolgen veel groter.

Een boer.... da's toch zo'n producent van halffabrikaten voor de levensmiddelen-industrie?

Wat zou daar nou toch voor grote groepen mensen mis mee kunnen gaan...?

Je moet mij geen woorden in de mond leggen. Ik heb nergens gezegd dat boeren dom zijn. Ik zeg dat niemand zich er mee moet bemoeien of boeren dit soort inzichten door de strot moet drukken.

Ik ken boeren die de diagnose longkanker kregen en geen chemokuur wilden omdat ze er geen tijd voor hadden. Ze gingen terug naar de boerderij om voor het vee te zorgen en te regelen dat er een opvolger komt voor de dieren en het bedrijf.

Ik ken ook boeren die weten dat ze een ernstig probleem hebben met het hart maar niet rustiger aan willen doen.

Wie ben ik om er iets van te vinden. Ik vind het prima dat zij anders denken en zich niet altijd conformeren aan het gedachtegoed van de rest van Nederland.

Ik vind het zelfs wel mooi. Een oude boer die liever dood neer valt door zijn ziekte, tussen zijn vee en op de plek waar hij zijn hele leven geweest is. Misschien een mooiere dood dan in een academisch ziekenhuis, kotsend en kwijlend in een ziekenhuisbed.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: RemRoof link=msg=1175627 date=1371726172
Herkenbaar :)
Herkenbaar...... en verstandig ?

De familieleden, vrienden, kennissen en mensen uit de omgeving hoe denken die er nu over na die vier slachtoffers ?


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Gezondboerenverstand is zo'n mooie uitspraak die hier nogal eens op het forum voorbij komt en is ook hier wel van toepassing denk ik zo O0


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Sorry, voor het in de mond leggen van woorden, maar ik zal het even uitleggen.

En ja: het word nu grafisch.

Zonder rubber op de eerste kladdige meid of bonkige knul springen - dat is dom.
Zonder water een zwembad in duiken - dat is dom.

Werkzaamheden uitvoeren zonder PBM's - dat is dom.

Je hoort het al. Ik ben geen boer. Ik ben een procesoperator die gewoon een douw krijgt van zijn baas als ik werk zonder PBM's.
Reden: ze kosten veel minder bij gebruik dan als ik ze niet gebruik.

Waarom werkt dat wel bij mijn werkgever, maar niet bij een agrariër? Omdat die agrariër misschien nauwelijks gecontroleerd wordt?
En er dus geen besef van veiligheid is rond het boerenerf? En het dus nogal eens misgaat in die branche (denk aan ongevallen met landbouwvoertuigen etc). Wat dus de branche elk jaar geld kost en dus het verhaal van de armlastige domme boer zo mooi overeind blijft?

De branche heeft al heel veel van dit soort incidenten voor haar kiezen gehad. Zij leert er niet van.

En ook dat is dom.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Thor link=msg=1175633 date=1371726793
Herkenbaar...... en verstandig ?


Verstandig is altijd een moeilijk iets. Ik heb babies van de boerderij aan hun hart moeten opereren, tijdens de kinderjaren heb ik ze nog een aantal keren moeten opereren. Op puberleeftijd worden deze hartpatientjes gewoon boerenjongens die hetzelfde willen als hun vader en vrienden uit het dorp.

Ik zorg alleen dat ze begrijpen dat hun hart en soms de longen niet hetzelfde zijn zoals bij hun vriendjes. Ik zorg dat ze begrijpen dat ze weten wat het risico is en dat ze heel goed weten dat als ze in de problemen komen de kans niet groot is dat iemand ze nog kan helpen. De ouders weten dat ook.

Voor mij is daarmee de kous af en zij moeten bepalen hoe ze het verder gaan doen.

Ik beschouw me zelf wel als oud en wijs. Ik heb dit soort boerenjongens gezien die te jong zijn overleden maar ze hebben een aantal jaren gedaan wat ze graag wilden. Ik weet van deze kinderen zeker dat ze gelukkig waren en dankbaar voor hun leven.

Ik heb ook de kinderen meegemaakt die ontzettend beschermd zijn voor ongeveer alles wat de ouders maar dachten dat nodig was. Deze kinderen hadden amper vrienden, waren altijd bijna in het bijzijn van ouders of een oppasser, moesten zich houden aan ideale dieet, altijd op tijd naar bed, uit de buurt blijven van alles en iedereen wat misschien schadelijk is voor de gezondheid. Bij iedere zucht of kreun naar de dokter toe, enz. Ook deze patientjes zijn overleden op puberleeftijd.

Diep in hart krijg ik soms wel een glimlach en een kleine traan als ik denk over die boeren jongens en heb het soms wel te doen met die overbeschermde kinderen die nooit echt hebben mogen leven van de bezorgde ouders.

Wat ik niet doe en nog niet wil is voor een ander bepalen wat verstandig is.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
De waarheid ligt wel weer ergens in het midden. Ik zie ook vaak boeren met slecht onderhouden voertuigen op de weg, overladen etc. Op dat moment brengen ze anderen wel in het gevaar.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
"Boeren dit, boeren dat"
Niet elke boer is hetzelfde toch?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.