Veilige afzetting bij wegwerkzaamheden nét na einde snelweg?

Auteur Topic: Veilige afzetting bij wegwerkzaamheden nét na einde snelweg?  (gelezen 7815 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #10 Gepost op: 21 juni 2013, 19:05:35
Citaat van: HIT link=msg=1176129 date=1371830391
Ik ben het op een klein puntje na helemaal eens met de tekening, echter je begint nooit met rs1 er uit te gooien omdat dit onveiliger is met opzetten. Je begint met een rs2 en dan een slinger vanaf rs1.
Hiermee voorkom je ook de late insnijders wanneer je begint helemaal vooraan waar de tweede rs erbij komt. Houd er ook rekening mee dat je voor het opschuiven minimaal 150m per actiewagen aan ruimte nodig hebt. De eerste plaats je daarnaast gelijk de strips en dan 150m verder de tweede actiewagen weer strips en dan gelijk 150m verder de derde actiewagen daarna moet je nog 100m minimaal vrije werkruimte. dus je bent dan al 1km verder.

Ik probeer in mijn hoofd een tekening te maken a.d.h.v. je afstanden maar gevoelsmatig is die ruimte er niet eens van in totaal 1 km.
Denk dat je dan beter de tekening van Lt.Col.Me in spiegelbeeld kan hebben als ik het zo inschat.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #11 Gepost op: 21 juni 2013, 19:22:49
Citaat van: HIT link=msg=1176129 date=1371830391
Ik ben het op een klein puntje na helemaal eens met de tekening, echter je begint nooit met rs1 er uit te gooien omdat dit onveiliger is met opzetten. Je begint met een rs2 en dan een slinger vanaf rs1.
Dit staat niet in CROW 96a. Sterker nog, volgens mij wordt het zelfs afgeraden om eerst een rijstrookafzetting rechts te doen (dus invoegen naar links!) en vervolgens een slinger terug naar rechts. Dit vanwege het feit dat vrachtverkeer moeilijker naar links kan invoegen dan regulier verkeer naar rechts. Bovendien krijg je onverwachte verkeersbewegingen in de afzetting. Tot slot ben je dan dubbel onveilig bezig door eerst op RS 2 een actiewagen op te bouwen en vervolgens op de enige vrije strook nog eens een actiewagen op te bouwen. Als je een document hebt waaruit anders blijkt, dan ben ik graag bereid dit te lezen, natuurlijk :)

CROW heeft in figuur 220 een afzetting op RS 1, zonder inleidende afzetting op RS 2. Deze zou hier ook toegepast kunnen worden, even afgezien van of er signalering etc. is.

Citaat van: HIT link=msg=1176129 date=1371830391
Hiermee voorkom je ook de late insnijders wanneer je begint helemaal vooraan waar de tweede rs erbij komt. Houd er ook rekening mee dat je voor het opschuiven minimaal 150m per actiewagen aan ruimte nodig hebt. De eerste plaats je daarnaast gelijk de strips en dan 150m verder de tweede actiewagen weer strips en dan gelijk 150m verder de derde actiewagen daarna moet je nog 100m minimaal vrije werkruimte. dus je bent dan al 1km verder.
Ik wil nu geen discussie houden over de verkeerskundige onderbouwing van afzettingen, maar de reden dat ik de pijlwagen zo ongeveer hier heb getekend is om te voorkomen dat er rare dingen gebeuren bij de afrit. Als je namelijk RS 2 zou willen afzetten, dan hoor je de uitvoegstrook óók af te zetten. Dan blijft alleen de taper (de bijkomende rijstrook) over, en dat kan met uitvoegend vrachtverkeer levensgevaarlijke situaties geven. Doe je het andersom, door de taper precies op de punt af te zetten (wat per definitie al niet kan overigens), dan krijg je op de hoofdrijbaan voertuigen die "normaal" de taper willen pakken en dit nu niet kunnen, en dus capriolen gaan uithalen om alsnog de afrit te pakken. De meest veilige oplossing die ook het meest aan de verwachting van de weggebruiker voldoet, is de afrit ongemoeid laten en pas verderop op de afrit één van beide rijstroken eruit nemen. Of dat RS 1 of RS 2 moet zijn wil ik geen punt van maken, dat is me om het even hier. :)

De allerbeste oplossing blijft om tijdens dit soort werkzaamheden de hele afrit uit het verkeer te nemen. Geen gedoe met verkeer langs je werkvak, omzetten van de afzetting als ze er links langs moeten i.p.v. rechts... Maar ja, afsluiten is omleiden is meer hinder dan een beetje aanklooien vlak voor het kruispunt  >:D

Citaat van: enrico1972 link=msg=1176146 date=1371834335
Ik probeer in mijn hoofd een tekening te maken a.d.h.v. je afstanden maar gevoelsmatig is die ruimte er niet eens van in totaal 1 km.
Denk dat je dan beter de tekening van Lt.Col.Me in spiegelbeeld kan hebben als ik het zo inschat.
Ik denk dat HIT probeert aan te geven dat als je 3 pijlwagens wilt inzetten, dat je dan een kleine kilometer wegvak nodig hebt (exclusief inleidende bebording). Op deze afrit is die afstand er inderdaad niet, en dan kom je dus op mijn tekening (al of niet in spiegelbeeld).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #12 Gepost op: 21 juni 2013, 19:36:09
Wat ben ik toch blij met mensen en deskundigheid zoals jullie op dit forum, ik blijf dingen leren die mijn grote interesse hebben en waar ik meer over wil leren.

Wel blijft 1 ding staan waar ik als het even kan graag een hard antwoord op wil hebben.
Klopt het als ik zeg:
"Zoals de gemeente man de afzetting heeft geplaatst zoals op Tekening 3 in mijn begin post is niet correct en tegen (alle) regels c.q. richtlijnen c.q. publicaties in en had nooit zo geplaatst mogen worden".
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #13 Gepost op: 21 juni 2013, 19:56:45
Citaat van: enrico1972 link=msg=1176158 date=1371836169
(...)
Klopt het als ik zeg:
"Zoals de gemeente man de afzetting heeft geplaatst zoals op Tekening 3 in mijn begin post is niet correct en tegen (alle) regels c.q. richtlijnen c.q. publicaties in en had nooit zo geplaatst mogen worden".
Correct en tevens juist. Levensgevaarlijk, onduidelijk, niet conform verwachtingspatroon, geen veiligheidsruimte.... dit is zeker geen afzetting uit het boekje.

-

Nou wil ik overigens niet roomser zijn dan de paus; soms, als de situatie het toelaat (d.w.z. heel weinig verkeer) en het maar voor heel korte tijd is, dan kun je best even improviseren met maar 1 pijlwagen, een hek en wat schildjes of kegels. Maar het verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs en je moet ook maken dat je weg komt als je merkt dat zich problemen gaan voordoen.  ^-^
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #14 Gepost op: 21 juni 2013, 20:01:27
Deze afzetting is zeg tussen 20:45 uur en 21:00 uur geplaatst tot ongeveer 23:45 uur als ik het goed zeg.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #15 Gepost op: 21 juni 2013, 20:05:01
Aller eerst sorry dat ik niet eerder kon reageren,ik had het nodige te doen met de kids(sport en vriendjes. Spelen).

Maar ik ben ervoor om gewoon dit in de nachtelijke uren te doen en anders gewoon wat @hit zegt beginnen op rs2 en dan een slinger maken. Dit doe je puur uit eigen veiligheid van de VKM aannemer maar dat had ook @hit verteld al 0098 0098.

Ook wat @Lt.Col.Me zegt gewoon compleet afsluiten.

Succes
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #16 Gepost op: 21 juni 2013, 20:19:45
Citaat van: enrico1972 link=msg=1176131 date=1371831293

@Berger,
Dank voor je reactie. Ik snap wat je bedoel. Doorstroming is belangrijk maar veiligheid nog meer natuurlijk.
Over welke tekening heb jij het Berger want ik heb er 3 geplaatst met afzettingen namelijk waarbij nr 4 mijn eigen gedachtengang was en 3 zoals de gemeente man het geplaatst heeft.

Mijn keuze zou zijn om de hele afrit er uit te gooien, en de linker stroken open te houden.
Een afsluiting zoals op tekening drie en vier levert te veel hinder op, en de situatie ter plaatse maakt volgens mij het afsluiten van de afrit de situatie met de minste overlast.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #17 Gepost op: 21 juni 2013, 20:23:09
Citaat van: enrico1972 link=msg=1176169 date=1371837687
Deze afzetting is zeg tussen 20:45 uur en 21:00 uur geplaatst tot ongeveer 23:45 uur als ik het goed zeg.
Dan vind ik het helemaal een rare actie. Vanaf een uur of 10 's avonds is het donker, en is de rijtaak vanwege de duisternis al meer belastend. En dan ook nog aanklooien met zo'n houtje-touwtje afzetting......  :-\

Citaat van: Blusdebrand link=msg=1176171 date=1371837901
(...)
Maar ik ben ervoor om gewoon dit in de nachtelijke uren te doen en anders gewoon wat @hit zegt beginnen op rs2 en dan een slinger maken. Dit doe je puur uit eigen veiligheid van de VKM aannemer maar dat had ook @hit verteld al 0098 0098.
(...)
In welk boekje staat dat? Want ik kan het nergens vinden maar ben nu wel benieuwd  :D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #18 Gepost op: 21 juni 2013, 20:38:31
Geeft niks René. Sterker nog ik heb er alle begrip voor man. Ben al blij met je reactie.  O0 O0
Ik ben al lang blij dat wat ik gisteravond min of meer al tegen mijn maat zei dat dat klopt en ben blij dat ik geweigerd heb om er aan mee te werken.
Mijn motto is ook je werkt veilig zoals het hoort of je doet het niet.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #19 Gepost op: 21 juni 2013, 20:50:40
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1176153 date=1371835369
Dit staat niet in CROW 96a. Sterker nog, volgens mij wordt het zelfs afgeraden om eerst een rijstrookafzetting rechts te doen (dus invoegen naar links!) en vervolgens een slinger terug naar rechts.

Klopt, maar je mag gewoon de uitvoeger afsluiten en de taper inrichten tot uitvoeger, dan plaats je een "verkorte uitvoegstrook" op een tekstwagen of DRIP en dan heb je dat getackeld. Grootste voordeel hiervan is de vrije werkruimte en het uitsparen van extra actiewagens.

Echter als ik lees dat over de hele breedte moest worden gewerkt voldoet alleen een afsluiting. Op gegeven moment is het zo rustig dat niemand zich meer aan de snelheid houd en/of afzetting. Dan valt het ook niet op dat er gewerkt wordt en is het een recept voor ongevallen als je hem openhoudt.

Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1176153 date=1371835369
CROW heeft in figuur 220 een afzetting op RS 1, zonder inleidende afzetting op RS 2. Deze zou hier ook toegepast kunnen worden, even afgezien van of er signalering etc. is.

CROW fig 220 kan ik zo snel niet terug vinden omdat het niet in het handboek voor de afzetter staat, wel in het grote handboek maar die heb ik niet voor hand nu. Maar de meeste van die figuren gaat over de doorgaande route's en dan heb je helemaal gelijk. Alleen betrefd het hier een uitvoeger en dan kiest men graag voor de vrije vluchtstrook om vanuit te werken.

Daarnaast is het grote voordeel hier de werkruimte voor de afzetter en de meest veilige kant de langzame kant. Op dit moment is men bezig om 96a te updaten via 96b omdat in 96b meer van dit soort situatie's voor komt. Daarin wordt meer nagedacht ook vanuit de afzetter voor zijn personele veiligheid.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.