Rijvaardigheidstraining en code95

Auteur Topic: Rijvaardigheidstraining en code95  (gelezen 10699 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2013, 07:40:14
Citaat van: HIT link=msg=1176239 date=1371847961
code95 is de verplichte nascholing voor het rijbewijs C. 35 uur in 5 jaar.
Citaat van: HIT link=msg=1176241 date=1371848126
Weetje, ik ben ervan overtuigd dat veel chauffeurs deze 35 uur met plezier zouden doen als het ook met verkeersveiligheid te maken zou hebben. Nu stelt iedereen het zo lang mogelijk uit. :(
Hoe ziet die nascholing er dan uit? Waar bestaat die nascholing dan uit?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2013, 10:32:39
Citaat van: Peter71 link=msg=1176353 date=1371879614
Hoe ziet die nascholing er dan uit? Waar bestaat die nascholing dan uit?

Citaat van: HIT link=msg=1176230 date=1371846760
Voor een lijst van de goedgekeurde cursussen: http://www.cbr.nl/10511.pp

Hier is alle info te vinden :)
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Rewind

  • HV-geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2013, 10:37:17
Ik heb cursus ladingzekering en heftruck gevolgd.

Ladingzekeren: Een uur lang rekensommetjes maken om te weten met hoeveel spanbanden je een lading vastzet. Bij een ideale lading in de vorm van een kist op een open vrachtwagen met voldoende bevestigingsmogelijkheden. Bij vragen van de deelnemers over niet ideale lading (zoals pallets die kapot getrokken worden door spanbanden) of wat te doen bij onvoldoende bevestigingsmogelijkheden werd door de cursusleider niet of nauwelijks antwoord gegeven. Op het verzoek om een rekenvoorbeeld met een bij ons veel voorkomende lading met een hoog zwaartepunt kreeg ik als antwoord: dat kun je zelf wel uitrekenen, ik ga nu verder met de cursus. Nauwelijks aandacht aan lading die kan inzakken (waardoor spanbanden los komen te hangen) of aan bakwagens met een rail in de wand die door de kracht van een spanband kromgetrokken kan worden (en kan leiden tot gescheurde zijwand). De overige verplichte 6 uur van de cursus voornamelijk gevuld met het kijken van honderden YouTube-filmpjes met omgevallen vrachtwagens.

Heftruck: Een paar uur theorie met een heleboel verplichte handelingen die in de praktijk toch vaak niet worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld dat een pallet altijd in de hiel van de lepels moet worden opgetild. Laatste deel van de dag werd gevuld met het verplichte praktijkgedeelte. Alle deelnemers mochten maar liefst één keer een pallet optillen en verplaatsen. Dat is blijkbaar voldoende voor het felbegeerde heftruckcertifaat. Het enige lichtpuntje voor mij is de regel dat je een heftruck altijd parkeert met de lepels op grond. Dat heb ik mezelf aangeleerd op m'n twaalfde en het voelde als een schouderklopje dat ik dat dus goed doe. Ik had veel verwachtingen over deze cursus: zo wilde ik graag alles wat leren over het opladen van electrische heftruck en waar je op moet letten bij het verwisselen van tanks op een LPG-truck. Helaas, kwam niet voor in de cursus.

Mijn gevoel bij code 95: ik heb geen ene moer geleerd. En ik heb echt de grootste medelijden met personen die hun vrachtwagenrijbewijs hebben om sporadisch een truck te mogen besturen. Als je een paar keer in het jaar een vrachtwagen bestuurt is het financieel echt meer aantrekkelijk. De enige die lacht is de cursusleider met z'n YouTube.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2013, 11:31:14
Het idee vind ik niet verkeerd, de nascholing an sich bedoel ik dan. Maar ten eerste drijf je de kosten weer verder op en ten tweede moet het dan inderdaad wel nuttig zijn.. en als ik zie en hoor wat voor goedgekeurde cursussen er bestaan.. :o

Het is weer een typisch Nederlandse poppenkast geworden..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Rewind

  • HV-geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2013, 11:48:22
Het is zelfs een Europese poppenkast...


helm

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 22 juni 2013, 11:59:59
Een BHV cursus telt inderdaad ook mee voor code95.
Ik ben bezig om voor Meduca de erkenning aan te vragen bij het CBR.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #16 Gepost op: 22 juni 2013, 12:57:47
Citaat van: René van der Helm link=msg=1176394 date=1371895199
Een BHV cursus telt inderdaad ook mee voor code95.
Ik ben bezig om voor Meduca de erkenning aan te vragen bij het CBR.
Ja, en dan zijn er al chauffeurs die BHV hebben gedaan omdat ze hun uren vol moesten krijgen die ineens niet verder dan 15km van de zaak mogen van het bedrijf. Dit om bij uitval van een BHV-er de chauffeur terug te kunnen roepen om op te treden als BHV-er. Hierdoor zijn er al mensen die jaren voor een werkgever werkten weggegaan naar een andere baan.

De opzet nu is niet voor de chauffeur of verkeersveiligheid maar voor de opleiders. >:(

En wat ik dan nog vreemder vind is dat opleidingen die bedrijven al geven om de veiligheid met de producten te verhogen niet mee tellen omdat ze bedrijfsgebonden zijn. Maar volgens mij heeft een chauffeur tankauto meer aan hoe hij met vloeistoffen moet om gaan als aan een cursus lading zekeren. 0098
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #17 Gepost op: 24 juni 2013, 12:04:17
Ben het met je eens die hele code slaat nergens op. Moet je kijken wat je allemaal voor theorie moet doen voor je c-rijbewijs en dan als je die hebt alsnog verplicht toets besloten terrein en administratie aanvullend. Kost weer 600 euro extra! Code 95 zou kloppen als je deze zou krijgen na het halen van je rijbewijs en dan verplicht per 5 jaar verkeersgeralateerde bijscholingmoet volgen. Doordat bijv. een bhv of heftruck cursus al geldig is nemen ze naar mijn mening die code 95 zelf al niet serieus. Schijnbaar vindt CBR je na het halen van je c rijbewijs nog niet geschikt als beroepschauffeur... en dus willen ze nog even de rijscholen extra spekken door verplichte code 95 toetsen

Ben blij dat brw een vrijstelling heeft voor code 95...


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #18 Gepost op: 24 juni 2013, 12:12:07
Citaat van: wjr307 link=msg=1177146 date=1372068257
Ben het met je eens die hele code slaat nergens op. Moet je kijken wat je allemaal voor theorie moet doen voor je c-rijbewijs en dan als je die hebt alsnog verplicht toets besloten terrein en administratie aanvullend. Kost weer 600 euro extra! Code 95 zou kloppen als je deze zou krijgen na het halen van je rijbewijs en dan verplicht per 5 jaar verkeersgeralateerde bijscholingmoet volgen. Doordat bijv. een bhv of heftruck cursus al geldig is nemen ze naar mijn mening die code 95 zelf al niet serieus. Schijnbaar vindt CBR je na het halen van je c rijbewijs nog niet geschikt als beroepschauffeur... en dus willen ze nog even de rijscholen extra spekken door verplichte code 95 toetsen

Ben blij dat brw een vrijstelling heeft voor code 95...

Ik heb ook mijn groot rijbewijs en mijn CCV-chauffeursdiploma. Tot een paar jaar geleden reed ik dan weleens beroepsmatig op oproepbasis via een uitzendbureau. Met de komst van code95 is dit voorbij. Er is geen uitzendbureau dat wil investeren in chauffeurs die af en toe rijden om de code 95 up tot date te houden.

Met als gevolg dat ik nu niet meer rijd (zoveel verhuizingen zijn er ook niet in de familie- en kennissenkring :)). Persoonlijk vind ik dit erg jammer.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #19 Gepost op: 22 december 2014, 18:25:59
Even een vraagje en misschien dat iemand hier iets weet.

Kan een EHBO opleiding gegeven op basis van Rode Kruis eindtermen ook meetellen voor code 95?

Ik kreeg de vraag van een cursist en wist er geen antwoord op. Ik heb hem beloofd dit uit te zoeken maar via het CBR kom ik er ook niet helemaal.
En zoals ik hier lees is er meer mogelijk dan de vastgestelde opleidingen van de lijst bij het CBR.

Ik hoor het wel....

Groet,
Theo van Swam.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.