Discussie omtrent nut en noodzaak van een OvD-Medisch Transport

Auteur Topic: Discussie omtrent nut en noodzaak van een OvD-Medisch Transport  (gelezen 68012 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2013, 13:44:42
Kan iemand mij een scenario schetsen waarin een afgevaardigde van deze partij in het COPI zou moeten plaatsnemen?

Begrijp me niet verkeerd; goed dat ze een aanspreekpunt organiseren en dit - in lijn met andere diensten - een OvD noemen. Maar anders dan incidenten met eigen personeel, kan ik me niet zo gauw een scenario voorstellen waarbij een orgaan- / bloedtransporteur grootschalig gaat optreden in de incidentbestrijding. Daarnaast ben je een medische partij en die kent al vertegenwoordiging in het COPI. Wat mij betreft doe je dus zaken met de OvD of CvD-G.

(misschien is deze discussie meer iets voor een nieuw topic overigens)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2013, 14:15:51
Citaat van: Maarten link=msg=1176462 date=1371901482
Kan iemand mij een scenario schetsen waarin een afgevaardigde van deze partij in het COPI zou moeten plaatsnemen?

Begrijp me niet verkeerd; goed dat ze een aanspreekpunt organiseren en dit - in lijn met andere diensten - een OvD noemen. Maar anders dan incidenten met eigen personeel, kan ik me niet zo gauw een scenario voorstellen waarbij een orgaan- / bloedtransporteur grootschalig gaat optreden in de incidentbestrijding. Daarnaast ben je een medische partij en die kent al vertegenwoordiging in het COPI. Wat mij betreft doe je dus zaken met de OvD of CvD-G.

(misschien is deze discussie meer iets voor een nieuw topic overigens)

Orgaandonatie heeft helemaal niets te maken met incidentenbestrijding. Een Officier van Dienst bestaat helemaal niet.

Bij orgaandonatie is er wel een persoon die de coordinatie heeft, de transplantatiecoordinator. Ik heb duizenden uitnames gedaan, bedrijven die alleen maar hoeven te zorgen voor vervoer van de teams hoeven geen OvD te hebben om te vergaderen met politie.

Er valt ook niet zoveel te overleggen omdat het vooral improviseren is. Je weet dat ergens een geschikt hart beschikbaar komt en zodra alles in orde lijkt vertrek je met het team met spoed naar het ziekenhuis waar de donor ligt. Ook teams voor nieren, longen, lever kunnen naar dat ziekenhuis moeten.

Niemand weet precies wanneer de ingreep zal beginnen. Er zijn zoveel factoren waardoor het langer kan duren. Toen ik nog uitnames deed was het standaard dat er gewacht werd tot het hartteam aanwezig was in het ziekenhuis. In praktijk kan dat betekenen dat andere teams al vele uren zitten te wachten in het ziekenhuis.

Zelfs als je weet hoe laat de ingreep begint weet niemand hoe lang ik er over doe het hart uit te nemen en transportgereed te maken. De persoon die het wel weet is de transplantatiecoordinator. Hij is ook de persoon die de chauffeur die buiten staat laat weten dat wij er zo aankomen. Hij weet ook dat de klok tikt en we binnen 4 uur terug moeten zijn in ons eigen ziekenhuis.

Einde afgesplitste berichten.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2013, 14:25:42
Citaat van: Maarten link=msg=1176462 date=1371901482
Begrijp me niet verkeerd; goed dat ze een aanspreekpunt organiseren en dit - in lijn met andere diensten - een OvD noemen. Maar anders dan incidenten met eigen personeel, kan ik me niet zo gauw een scenario voorstellen waarbij een orgaan- / bloedtransporteur grootschalig gaat optreden in de incidentbestrijding. Daarnaast ben je een medische partij en die kent al vertegenwoordiging in het COPI. Wat mij betreft doe je dus zaken met de OvD of CvD-G.

(misschien is deze discussie meer iets voor een nieuw topic overigens)

Persoonlijk ben ik minder gecharmeerd van de "OvD hype" om het zo maar even te noemen. Als je geen OvD-huppeldepup hebt hoor je er tegenwoordig niet meer bij lijkt het wel, ze groeien als paddenstoelen uit de grond. Noem iemand die een spreekbuis is gewoon liaison of in dit geval 'ongevallen coordinator' of iets in die trend. Dan snapt de rest het ook nog...  

Als een functionaris op hetzelfde niveau functioneert als de reguliere OvD's en vanuit een monodisciplinaire leidinggevende functie meehelpt binnen de multidisciplinaire afstemming, zal je mij echter niet horen...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2013, 14:40:40
Ik heb ook geen idee wat dat METR is, is dat niet gewoon een taxibedrijf of koeriersdienst dat met zwaailichten mag rijden? Ik neem zelfs aan dat als mogen rijden met zwaailichten het in opdracht is van de transplantatiecoordinator.


Gast

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2013, 14:42:13
Citaat van: 024 link=msg=1176486 date=1371904840
Ik heb ook geen idee wat dat METR is, is dat niet gewoon een taxibedrijf of koeriersdienst dat met zwaailichten mag rijden?

Dan verdiep je je daar eerst eens even in voordat je aannames maakt die kant noch wal slaan. Laat staan dat vorige berichten al gelezen zijn want nergens is de link met transplantie en METR gemaakt tot nog toe. Lees, blaat dan verder.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 22 juni 2013, 14:45:20
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1176488 date=1371904933
Dan verdiep je je daar eerst eens even in voordat je aannames maakt die kant noch wal slaan. Laat staan dat vorige berichten al gelezen zijn want nergens is de link met transplantie en METR gemaakt tot nog toe. Lees, blaat dan verder.

Jij moet je geblaat maar eens voor houden tegen mij iedere keer. De link met het bedrijf METR is al gemaakt omdat de letters OvD-M achter op hun busjes staan. Vertel mij maar even wat er kant nog wal raakt in mijn bericht. Ik vind het prachtig om deskundig geblaat van zwaailichtverzamelaars te lezen over tranplantatie en uitnames.


Gast

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 22 juni 2013, 14:47:44
Hele verhalen over transplantaties ratelen op het toetsenbordje maar niet de moeite nemen om überhaupt je in te lezen in wát METR is of doet.
Aannames maken dat het "wel iets met transplantatie te maken heeft". Kant noch (met ch) wal dus. Iets met klok en klepel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #17 Gepost op: 22 juni 2013, 15:06:48
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1176491 date=1371905264
Hele verhalen over transplantaties ratelen op het toetsenbordje maar niet de moeite nemen om überhaupt je in te lezen in wát METR is of doet.
Aannames maken dat het "wel iets met transplantatie te maken heeft". Kant noch (met ch) wal dus. Iets met klok en klepel.

Citaat van: Maarten link=msg=1176462 date=1371901482
Kan iemand mij een scenario schetsen waarin een afgevaardigde van deze partij in het COPI zou moeten plaatsnemen?

Begrijp me niet verkeerd; goed dat ze een aanspreekpunt organiseren en dit - in lijn met andere diensten - een OvD noemen. Maar anders dan incidenten met eigen personeel, kan ik me niet zo gauw een scenario voorstellen waarbij een orgaan- / bloedtransporteur grootschalig gaat optreden in de incidentbestrijding. Daarnaast ben je een medische partij en die kent al vertegenwoordiging in het COPI. Wat mij betreft doe je dus zaken met de OvD of CvD-G.

(misschien is deze discussie meer iets voor een nieuw topic overigens)


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #18 Gepost op: 22 juni 2013, 15:07:14
Ik pak er even een kop koffie bij.....  ^-^
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 22 juni 2013, 15:09:38
Citaat van: VKRC link=msg=1176498 date=1371906434
Ik pak er even een kop koffie bij.....  ^-^

Ik ook, het kan wel weer eens gezellig worden vanmiddag.