Discussie omtrent nut en noodzaak van een OvD-Medisch Transport

Auteur Topic: Discussie omtrent nut en noodzaak van een OvD-Medisch Transport  (gelezen 68068 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #100 Gepost op: 23 juni 2013, 19:22:56
Citaat van: 024 link=msg=1176988 date=1372007382
Je bent ook helder geweest. Sanquin is de bloedbank en het transporteren van bloed(producten) is noodzaak. Echter als METR hoofdzakelijk chauffeurs levert (detachering) of soms materieel beschikbaar stelt is het toch een koeriersbedrijf dat van A naar B rijdt. Spoedvervoer van bloed met zwaailicht en sirene zal zelden voorkomen, de meeste ritjes die men uitvoert verschillen niet veel met het werk van de koerier die runderlappen en gehaktballen naar haar klanten brengt.

Als Sanquin zelf geen Officieren van Dienst heeft die noodzakelijk zijn voor een goede hulpverlening of bedrijfsvoering dan begrijp ik niet goed dat METR, die alleen maar zorgt voor wat extra personeel of materieel indien Sanquin het tekort komt, wel officieren van dienst nodig heeft. Notabene een OvD-METR, die op basis van bevoegdheden en het takenpakket van Sanquin het woord gaat voeren.

Ik heb de zwaailichtenwet eens bekeken (staat op de website van METR) en gecombineerd met reacties van andere forumleden. Ik neem aan dat ik de juiste conclusie trek dat de vergunning af is gegeven aan Sanquin, niet aan METR.
Spoedvervoer met zwaailicht en sirene gebeurt dagelijks! Dit is weer een onjuiste aanname 024! Runderlappen kun je niet met bloedproducten vergelijken...

Ik heb niet gezegd dat de OVD namens Sanquin het woord voert, of optreed namens Sanquin!?!?

Sanquin staat inderdaad genoemd als aangewezen dienst, MET-R niet nee


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #101 Gepost op: 23 juni 2013, 20:22:20
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1176990 date=1372008176
Spoedvervoer met zwaailicht en sirene gebeurt dagelijks! Dit is weer een onjuiste aanname 024! Runderlappen kun je niet met bloedproducten vergelijken...

Ik heb niet gezegd dat de OVD namens Sanquin het woord voert, of optreed namens Sanquin!?!?

Sanquin staat inderdaad genoemd als aangewezen dienst, MET-R niet nee

Waarom moet er dagelijks met spoed gereden gereden worden met zakjes bloed? Hebben de ziekenhuizen onvoldoende bloed op voorraad. Weten ziekenhuizen niet wat de minimale voorraad behoort te zijn in eigen toko. Is er een chronisch tekort aan bloeddonoren? Ik zit de laatste tijd vooral in Qatar, daar is het volgens mij geen hoogdravende wetenschap waarbij zwaailichten, sirenes en officieren van dienst nodig zijn om voldoende bloed op voorraad te hebben. Wat is het probleem in Nederland eigenlijk waardoor het zo hoogcomplex is?

Heeft Sanquin interne problemen of is er een conflict ontstaan tussen de commerciele activiteiten en haar bloedbanktaken waardoor ze het er op aan laten komen dat soms ziekenhuizen te kampen hebben met een tekort aan bloed waardoor er een risico wordt genomen om een bedrijf met zwaailicht en sirene te laten rijden om een zakje bloed te vervoeren? Of gaat het altijd om zeldzame bloedproducten?

Als de OvD-METR niet het woord voert namens Sanquin bij incidenten dan zal de officier-METR met zwaailichten en sirene naar een incidentenlocatie gaan om te praten namens METR met gelijkwaardige officieren van politie, brandweer en ambulancedienst. Ik begrijp dat niet helemaal, is de officier van dienst METR net zo relevant als McDonalds die een busje laat rijden met zwaailicht en sirene zodat de Officier van Dienst-McDonalds ook mee kan praten?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #102 Gepost op: 23 juni 2013, 20:41:37
Ik worstel ook met de vraag waarom een privaat bedrijf bloed wil vervoeren met spoed voor Sanquin, aangezien het niet gaat om de commerciele taken van Sanquin maar haar taken in het kader van de Wet op de bloedvoorziening.

Volgens artikel 14 van deze wet kan het afleveren van bloed geen lucratieve bedrijfsactiviteit zijn omdat het tegen kostprijs moet gaan.

Citaat
Artikel 14

Het is verboden de aflevering van bloedproducten en tussenproducten te laten geschieden tegen een vergoeding die meer bedraagt dan de kosten welke ten behoeve van het inzamelen van bloed, het bereiden of het afleveren zijn gemaakt.

Gelukkig vinden er op dit forum veel discussies plaats tussen hulpverleners die de privacy van patienten willen beschermen en mensen die zich beschouwen als leden van de vrije pers die alles doen om de bevolking goed voor te lichten.

Misschien kunnen zij links en rechts en eens in deze wondere wereld duiken, of via WOB verzoeken rapporten en brieven opvragen bij het ministerie en IGZ.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #103 Gepost op: 23 juni 2013, 20:47:46
Citaat van: 024 link=msg=1177012 date=1372011740
Waarom moet er dagelijks met spoed gereden gereden worden met zakjes bloed? Hebben de ziekenhuizen onvoldoende bloed op voorraad. Weten ziekenhuizen niet wat de minimale voorraad behoort te zijn in eigen toko. Is er een chronisch tekort aan bloeddonoren?

Heeft Sanquin interne problemen of is er een conflict ontstaan tussen de commerciele activiteiten en haar bloedbanktaken waardoor ze het er op aan laten komen dat soms ziekenhuizen te kampen hebben met een tekort aan bloed waardoor er een risico wordt genomen om een bedrijf met zwaailicht en sirene te laten rijden om een zakje bloed te vervoeren? Of gaat het altijd om zeldzame bloedproducten?

Als de OvD-METR niet het woord voert namens Sanquin bij incidenten dan zal de officier-METR met zwaailichten en sirene naar een incidentenlocatie gaan om te praten namens METR met gelijkwaardige officieren van politie, brandweer en ambulancedienst. Ik begrijp dat niet helemaal, is de officier van dienst METR net zo relevant als McDonalds die een busje laat rijden met zwaailicht en sirene zodat de Officier van Dienst-McDonalds ook mee kan praten?
Tsja, als er meer bloed nodig is dan er op voorraad is, of er wordt een patiënt binnengebracht die wat 'speciaals' nodig heeft... Nogal simpel lijkt mij. Het is overigens het ziekenhuis wat bepaald of er met spoed wordt gereden of niet.

Ik snap niet waarom je constant de link blijft leggen met Sanquin. Wij rijden onder andere voor Sanquin, maar doen GEEN woordvoering of wat dan ook voor of namens Sanquin. Wederom een onjuiste aanname!
Ik heb uitgelegd wat de taak is van een OVD. Als je die net zo belangrijk vind als de McDonalds...

Citaat van: 024 link=msg=1177016 date=1372012897
Ik worstel ook met de vraag waarom een privaat bedrijf bloed wil vervoeren met spoed voor Sanquin, aangezien het niet gaat om de commerciele taken van Sanquin maar haar taken in het kader van de Wet op de bloedvoorziening.

Volgens artikel 14 van deze wet kan het afleveren van bloed geen lucratieve bedrijfsactiviteit zijn omdat het tegen kostprijs moet gaan.

Gelukkig vinden er op dit forum veel discussies plaats tussen hulpverleners die de privacy van patienten willen beschermen en mensen die zich beschouwen als leden van de vrije pers die alles doen om de bevolking goed voor te lichten.

Misschien kunnen zij links en rechts en eens in deze wondere wereld duiken, of via WOB verzoeken rapporten en brieven opvragen bij het ministerie en IGZ.
Wat heeft de privacy van patiënten hier in godsnaam mee te maken!? Zullen we weer on-topic gaan?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #104 Gepost op: 23 juni 2013, 20:54:40
Citaat
Ik heb uitgelegd wat de taak is van een OVD. Als je die net zo belangrijk vind als de McDonalds...

Ik denk dat je aan weinig mensen hier hoeft uit te leggen wat een officier van dienst is. Maar de taakstelling van de "OvD-M" is mij nog totaal onduidelijk, behalve dat hij *iets* doet als één van zijn chauffeurs iets of iemand kort rijdt.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #105 Gepost op: 23 juni 2013, 21:02:53
Citaat van: -Joost- link=msg=1177019 date=1372013680
Ik denk dat je aan weinig mensen hier hoeft uit te leggen wat een officier van dienst is. Maar de taakstelling van de "OvD-M" is mij nog totaal onduidelijk, behalve dat hij *iets* doet als één van zijn chauffeurs iets of iemand kort rijdt.
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1176858 date=1371981324
De OVD heeft een reguliere taak om ter plaatse te gaan als er een voertuig betrokken is bij een ongeval, of er extra coördinatie nodig is vanwege een complexere vervoersvraag.
Een OVD kan plaatsnemen in het Copi als daarom wordt verzocht, METR heeft meer expertise in huis. Koerier met blauwe lampen is echt een verkeerde opvatting.
OVD gaat ter plaatse voor de afhandeling van het ongeval. Door de meldkamer wordt er een ander voertuig opgeroepen voor het verdere transport. Een OVD-voertuig kan trouwens ook transporteren!
Voorbeeld; uitval van computersystemen waardoor er extra coördinatie nodig is op de plaats van uitgifte, of op de plaats waarnaar er is uitgeweken.
Volgens mij is dit een vrij heldere omschrijving, correct me if i'm wrong O0


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #106 Gepost op: 23 juni 2013, 21:03:38
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1177018 date=1372013266
Tsja, als er meer bloed nodig is dan er op voorraad is, of er wordt een patiënt binnengebracht die wat 'speciaals' nodig heeft... Nogal simpel lijkt mij. Het is overigens het ziekenhuis wat bepaald of er met spoed wordt gereden of niet.

Ik snap niet waarom je constant de link blijft leggen met Sanquin. Wij rijden onder andere voor Sanquin, maar doen GEEN woordvoering of wat dan ook voor of namens Sanquin. Wederom een onjuiste aanname!
Ik heb uitgelegd wat de taak is van een OVD. Als je die net zo belangrijk vind als de McDonalds...
Wat heeft de privacy van patiënten hier in godsnaam mee te maken!? Zullen we weer on-topic gaan?

Met wie zou ik nog meer de link moeten leggen, in dit topic is alleen gesproken over een ontevreden ex-klant (RIVM) en de huidige klant Sanquin.

We waren het er inmiddels al over eens dat de zwaailichten te danken zijn aan Sanquin, de OvD pretenties liggen in het verlengde van de zwaailichten van hulpverleningsdiensten zoals brandweer, politie en ambulance.

Ik neem aan dat de er bij verkeersongevallen met een voertuig van METR geen voertuig met een OvD-METR ter plaatse komt met spoed indien het voertuig helemaal niet is ingehuurd op dat moment door Sanquin.

Privacy van patienten heeft niets met dit topic te maken, wel met de forumleden die in andere discussies vinden dat ze als vrije pers alles moet uitspitten en onderzoeken in belang van het volk. Dit is een onderwerp waar ze bij eens kunnen laten zien dat ze geen platvloerse sensatiezoekers zijn, Sanquin is een non-profit organisatie. Ze krijgen het bloed gratis van donoren die hopen dat ze daarmee andere mensen kunnen helpen.

Ik vind het merkwaardig dat het vervoer zo lucratief kan zijn dat METR er een wagenpark op na kan houden waarbij niemand weet of dat wel nodig is. Sanquin is zelf nog niet in staat om precies de criteria van A1 vervoer te definieren. Bij IGZ zijn via WOB verzoeken rapporten op te vragen over inspecties bij Sanquin aangaande de aflevering van bloed. Voorts is er nog steeds kritiek op de hoge lonen van de bestuurders bij Sanquin (verdienen ruim boven de Balkenende norm en overtreffen de topbestuurders van academische ziekenhuizen, terwijl leiding geven aan Sanquin minder complex is dan leiding geven aan academische ziekenhuizen).

Dus inderdaad wel iets voor de kritische vrije pers om eens in te gaan roeren, zeker in tijden waarbij de zorgkosten om laten moeten. Het zakje bloed betalen alle burgers via de zorgpremie. Een zakje bloed is in Nederland niet goedkoop.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #107 Gepost op: 23 juni 2013, 21:06:02
Citaat van: 024 link=msg=1177022 date=1372014218
Met wie zou ik nog meer de link moeten leggen, in dit topic is alleen gesproken over een ontevreden ex-klant (RIVM) en de huidige klant Sanquin.

We waren het er inmiddels al over eens dat de zwaailichten te danken zijn aan Sanquin, de OvD pretenties liggen in het verlengde van de zwaailichten van hulpverleningsdiensten zoals brandweer, politie en ambulance.

Ik neem aan dat de er bij verkeersongevallen met een voertuig van METR geen voertuig met een OvD-METR ter plaatse komt met spoed indien het voertuig helemaal niet is ingehuurd op dat moment door Sanquin.

Privacy van patienten heeft niets met dit topic te maken, wel met de forumleden die daar vinden dat ze als vrije pers alles moet uitspitten en onderzoek in belang van het volk. Dit is een onderwerp waar ze bij eens kunnen laten zien dat ze geen platvloerse sensatiezoekers zijn, Sanquin is een non-profit organisatie. Ze krijgen het bloed gratis van donoren die hopen dat ze daarmee andere mensen kunnen helpen.

Ik vind het merkwaardig dat het vervoer zo lucratief kan zijn dat METR er een wagenpark op na kan houden waarbij niemand weet of dat wel nodig is. Sanquin is zelf nog niet in staat om precies de criteria van A1 vervoer te definieren. Bij IGZ zijn via WOB verzoeken rapporten op te vragen over inspecties bij Sanquin aangaande de aflevering van bloed. Voorts is er nog steeds kritiek op de hoge lonen van de bestuurders bij Sanquin (verdienen ruim boven de Balkenende norm en overtreffen de topbestuurders van academische ziekenhuizen, terwijl leiding geven aan Sanquin minder complex is dan leiding geven aan academische ziekenhuizen).

Dus inderdaad wel iets voor de kritische vrije pers om eens in te gaan roeren, zeker in tijden waarbij de zorgkosten om laten moeten. Het zakje bloed betalen alle burgers via de zorgpremie. Een zakje bloed is in Nederland niet goedkoop.
Wederom verkeerde aannames! ;D ;D Ik geef het op!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #108 Gepost op: 23 juni 2013, 21:10:44
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1177023 date=1372014362
Wederom verkeerde aannames! ;D ;D Ik geef het op!

Reuser is hier zelf ook lid. Hij zal vast wel weten van het bestaan van dit topic. Op zijn website staat niet dat het RIVM nog klant is. Misschien durft hij het hier te bevestigen?

Een ex-werknemer stelt:

Citaat van: VKRC link=msg=1176925 date=1371994395

Met-r heeft een periode werkzaamheden gedaan in opdracht van het RIVM, op afroep...Hierdoor heeft deze de mogelijkheid gehad om OGS op voertuigen te plaatsen.
Daarnaast verwerkten ze zogenoemde "Zuurstof ritten" welke niet aan OGS gebonden waren, A1 werd er voor zuurstof niet gereden en in deze periode "Leunde" Met-R op de vergunning van het RIVM.
Doordat er een aantal chauffeurs het OGS protocol niet serieus namen, is deze samenwerking met RIVM verbroken.
Hierdoor heeft Met-R een periode OGS op de voertuigen gehad zonder te leunen op enig vergunning.

Sinds 2 jaar mag Met-r chauffeurs leveren aan Sanquin.
Werkzaamheden van Met-r zijn het leveren van Chauffeurs aan Sanquin als deze de eigen chauffeurs al ingezet hebben.
Mochten de voertuigen van Sanquin bezet zijn, kan Met-r daar een aanvulling in maken.


Nu na een nacht slapen besef ik dat een protocol schrijven niet zo moeilijk is en ik nooit daadwerkelijke zaken gezien, gehoord of meegemaakt heb waar dit protocol in zou passen.
Enige tastbare wat ik kan vinden is dat Met-r chauffeurs detacheert aan Sanquin.

De reden dat ik dit plaats is omdat ik de poppenkast beu ben....als met-r iets doet, dan roepen ze achteraf dat ze met hele belangrijke zaken bezig waren.
Mijn gevoel zegt ook dat het hele OvD-M daar ook op gestaafd is. (het staat interessant en als je dit gedrag maar lang genoeg vol gaat houden zal je vanzelf geaccepteerd worden)

Daarom is het een prima onderwerp voor journalisten om dieper te onderzoeken.

De initiele vraag van het topic waarom een OvD-M nuttig en noodzakelijk is blijft nog steeds open staan, schijnbaar omdat het bedrijf ook hele geheimzinnige doet waar niemand iets van mag weten. De vrije pers in Nederland kan dat mogelijk veel beter duiden. Op mij komt het allemaal erg dubieus over.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #109 Gepost op: 23 juni 2013, 21:13:41
Citaat van: 024 link=msg=1177024 date=1372014644
Reuser is hier zelf ook lid. Hij zal vast wel weten van het bestaan van dit topic. Op zijn website staat niet dat het RIVM nog klant is. Misschien durft hij het hier te bevestigen?
En weer een verkeerde aanname ;D Zullen we on-topic gaan? Een forum lijkt mij namelijk niet geschikt om een klantenbestand te delen ;)