Discussie omtrent nut en noodzaak van een OvD-Medisch Transport

Auteur Topic: Discussie omtrent nut en noodzaak van een OvD-Medisch Transport  (gelezen 68756 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #180 Gepost op: 26 juni 2013, 12:12:12
Citaat van: EM physician link=msg=1177744 date=1372240944
Het was slechts een suggestie. Ik weet niet of de afkorting mobiel medisch assistent van toepassing is bij MET-R.

Overigens, mijn mening: Een wildgroei aan kleine bedrijven met een wagenpark van circa tien auto's met een afwijkende striping, welke met toeters en bellen koerierdiensten uitvoeren veroorzaken verwarring in het verkeer en zorgen voor onnodige risico's op ongevallen. Naast iedere willekeurige verkeersdeelnemer is het ook voor ketenpartners in de zorg en hulpverlening volstrekt onduidelijk wie ze voor zich hebben staan, als ze door iemand in een geel jasje worden aangesproken met allerhande titulatuur als OVD-M of MMA in dienst van een bepaald koeriersbedrijf, welke enkel in het bezit is van een certificaatje om met sirenes te mogen rijden.

Dat is wat ik graag van een politieman of juridisch expert wil weten. Als ik als burger/verkeersdeelnemer de METR auto (zoals in de YouTube video) zie staan met zwaailichten aan dan volg ik blindelings de aanwijzingen op. Stel dat ik door het opvolgen van deze aanwijzing een fatale aanrijding veroorzaak.

Ben ik dan fout omdat ik een aanwijzing op heb gevolgd en door het rode verkeerslicht ben gereden omdat ik in de veronderstelling verkeerde dat deze auto een politiewagen was en ik niet beter weet dat aanwijzingen gegeven door een agent boven de verkeersregels en verkeertekens gaan?

Ik hoop niet dat ik als burger exact dien te weten welke strepen, kleuren en uitrusting een echt politievoertuig moet hebben en ik geacht wordt als verkeersdeelnemer mij eerst te vergewissen wat voor soort voertuig midden op de weg staat met blauwe zwaailampen aan.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #181 Gepost op: 26 juni 2013, 14:00:10
Citaat van: 024 link=msg=1177726 date=1372234233

In het onderstaande filmpje ziet men in de eerste minuten hoe brandweermensen vanaf woonadres naar het voorrangsvoertuig gaan in geval van een medische spoedsituatie, met de eigen auto of op de scooter.

23/06/13 Brandweer Ambulance Lifeliner - Medische noodsituatie Kaatsbaan Brielle

Welke wet of regel geeft METR het recht om af te wijken van deze gangbare procedure waardoor medewerkers een voertuig met zwaailicht en sirenes voor de deur hebben staan.

Binnen de brandweer gebeurd dit ook binnen bepaalde functies. De OvD, HOvD, adviseur gevaarlijke stoffen, meetwagen draaien in de avond en nachtelijke uurtjes piketdiensten vanuit thuis en hebben het dienstvoertuig voor de deur staan. Dus helemaal vreemd is het niet. Wel gaan deze direct naar het incident en dus niet eerst naar de kazerne. Is het trouwens geen idee om de vragen aan MET-R te mailen?  Misschien komen er dan wel heel andere inzichten naar boven dan wat nu gedacht wordt.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #182 Gepost op: 26 juni 2013, 14:30:26
Met-R leest mee, maar voelt niet de behoefte om te reageren.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #183 Gepost op: 26 juni 2013, 14:38:22
Citaat van: VKRC link=msg=1177791 date=1372249826
Met-R leest mee, maar voelt niet de behoefte om te reageren.
Dat zegt dus eigenlijk al genoeg. Ze hebben geen antwoord op de vragen of willen het gewoon niet zien wat hier gezegd wordt.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #184 Gepost op: 26 juni 2013, 14:58:22
Citaat van: 024 link=msg=1177746 date=1372241532
Dat is wat ik graag van een politieman of juridisch expert wil weten. Als ik als burger/verkeersdeelnemer de METR auto (zoals in de YouTube video) zie staan met zwaailichten aan dan volg ik blindelings de aanwijzingen op. Stel dat ik door het opvolgen van deze aanwijzing een fatale aanrijding veroorzaak.

Ben ik dan fout omdat ik een aanwijzing op heb gevolgd en door het rode verkeerslicht ben gereden omdat ik in de veronderstelling verkeerde dat deze auto een politiewagen was en ik niet beter weet dat aanwijzingen gegeven door een agent boven de verkeersregels en verkeertekens gaan?

Ik ben geen jurist maar volgens mij kan je dat niet zo makkelijk zeggen. De Met-R persoon overtreed de wet, want (waarschijnlijk) niet wettelijk bevoegd om het verkeer te regelen.
Maar zelfs bij bevoegde regelaars, zoals agenten en verkeersregelaars, houdt je jouw eigen verantwoordelijkheid. Hun aanwijzingen moeten opgevolgd worden door verkeersdeelnemers, maar dat betekend niet automatisch dat zij volledig verantwoordelijk zijn voor jouw handelen.

Als jij tegen je voorligger botst omdat een regelaar je aangeeft dat je door moet rijden, dan is dat je eigen verantwoordelijkheid.
Rij je door rood een kruising op, omdat een regelaar dat aangeeft, maar heeft hij het kruisende verkeer niet stop gezet, met een botsing tot gevolg. Dan is hij in principe "schuldig". (Hoewel het OM en de Rechter ook hier kijken naar jouw handelen, kon je zelf ingrijpen, etc? )

Ook ik heb een beetje rond gesnuffeld op (en buiten) Internet.
In 2009 had Metr 21 chauffeurs, die gemiddeld zo'n 15 uur per maand rijden. (Bron: pagina 4 van het bedrijfs continuatie plan van Metr).

Er zijn meerdere bedrijven die voor Sanquin rijden. Ook met voertuigen met OGS, al dan niet in de huisstijl van Sanquin.
Daarnaast zijn er meerder bedrijven die "Medisch Spoedtransport" diensten leveren, waaronder het bedrijf van forumlid VKRC. Misschien dat hij kan toelichten hoe de markt, en de vergunningverlening, voor "Medische Spoedtransporten met OGS" er uit ziet?

Bovendien zijn de Ministeries van BZK en van WVS bevoegd om diensten aan te wijzen die OGS mogen voeren. Daar valt bijvoorbeeld ook het RIVM onder. Die hebben daar eigen middelen en voertuigen voor. Maar ook contracten met bedrijven om een deel logistiek te leveren voor bepaalde noodscenarios (Bijv Infectieziektebestrijding), incl (spoed) transport van personeel en (bepaalde) biosamples voor diagnostiek . Welke bedrijven dat zijn, is helaas niet zo makkelijk te achterhalen. Dit is ook een manier, naast Sanquin, die ik me kan voorstellen om toestemming voor OGS middelen te krijgen, als transport bedrijf in de medische sector.

Tot slot geeft de overheid aangewezen diensten die OGS middelen op hun voertuigen mogen hebben, juist het advies om voertuigen van een eenduidige huisstijl, inclusief herkenbaar logo, te voorzien. Maar zij mogen niet de officiele striping voeren. Dit kan aansluiten bij de opmerkingen over "profesionele uitstraling". (Hoewel ik denk dat het logo dan vooral slaat op de aangewezen dienst, niet het bedrijf dat eventueel optreed namens de dienst.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #185 Gepost op: 26 juni 2013, 14:59:24
Citaat van: VKRC link=msg=1177791 date=1372249826
Met-R leest mee, maar voelt niet de behoefte om te reageren.

Ik doelde meer op de  verantwoordelijke voorlichter/ directielid etc. Zover ik weet lezen en reageren alleen 2 medewerkers?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #186 Gepost op: 26 juni 2013, 15:09:44
Citaat van: Jos v L link=msg=1177799 date=1372251564
Ik doelde meer op de  verantwoordelijke voorlichter/ directielid etc. Zover ik weet lezen en reageren alleen 2 medewerkers?

Zo groot is de organisatie toch niet? Alhoewel er voor 21 chauffeurs wel veel leidinggevenden zijn vind ik persoonlijk. Maakt het vast niet goedkoper ;D Zie hiervoor ook het bedrijfscontinuiteitsplan: http://www.metr.nl/docs/Bedrijfscontinuiteitsplan_M.E.T._bij_Grieppandemie-Versie_1.1.pdf

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #187 Gepost op: 26 juni 2013, 18:50:02
@ Jos v L: Directie Met-R leest wel mee, geloof mij dat hij meer op F5 klikt dan een ratelslang ratelen kan....


@Zwelgje: (Daarnaast zijn er meerder bedrijven die "Medisch Spoedtransport" diensten leveren, waaronder het bedrijf van forumlid VKRC. Misschien dat hij kan toelichten hoe de markt, en de vergunningverlening, voor "Medische Spoedtransporten met OGS" er uit ziet?)

Nee, dat is geheim, wij rijden voor diverse organisaties welke ik hier vanwege protocol niet openlijk mag noemen, maar vertrouw maar dat het goed geregeld is.
Als je wilt kan je de meldkamer Landelijke Eenheid bellen om het e.a. te controleren
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Reactie #188 Gepost op: 26 juni 2013, 18:58:43
Citaat van: VKRC link=msg=1177856 date=1372265402
@ Jos v L: Directie Met-R leest wel mee, geloof mij dat hij meer op F5 klikt dan een ratelslang ratelen kan....


@Zwelgje: (Daarnaast zijn er meerder bedrijven die "Medisch Spoedtransport" diensten leveren, waaronder het bedrijf van forumlid VKRC. Misschien dat hij kan toelichten hoe de markt, en de vergunningverlening, voor "Medische Spoedtransporten met OGS" er uit ziet?)

Nee, dat is geheim, wij rijden voor diverse organisaties welke ik hier vanwege protocol niet openlijk mag noemen, maar vertrouw maar dat het goed geregeld is.
Als je wilt kan je de meldkamer Landelijke Eenheid bellen om het e.a. te controleren

Dat is wel makkelijk zeggen, haha. De meldkamer LE zit er niet op te wachten hoor, dat er doodleuk iemand belt om te checken of het allemaal wel klopt. Als het goed is, doen ze er ook geen uitspraken over.
Daarnaast snap ik niet zo goed waarom dat dan geheim zou moeten zijn, voor wie je rijd....  Het zal vast niet zo spannend zijn. Dat jij bijvoorbeeld ivm de concurrentie niet wil vertellen voor wie je rijd, prima, daar heb ik wel beeld bij.

 98uiye
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #189 Gepost op: 26 juni 2013, 18:59:56
Joh dit is nou de 3e of 4e keer dat ik lees over geheime opdrachtgevers omtrent spoed (bloed?) transporten. E.e.a. begint inderdaad een beetje 'vaag' te klinken zo, richting buitenwereld. Dat willen we niet denk ik... nog ff en ik ga zelf ook mee ''graven''. Zo nieuwsgierig word ik gemaakt.  ;)