Discussie omtrent nut en noodzaak van een OvD-Medisch Transport

Auteur Topic: Discussie omtrent nut en noodzaak van een OvD-Medisch Transport  (gelezen 67988 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #60 Gepost op: 23 juni 2013, 12:45:02
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1176858 date=1371981324
METR is een organisatie die breed ingezet kan worden met betrekking tot (medisch) transport. Regulier wordt er voornamelijk bloed, zuurstof, medicatie etc. vervoerd. Bij rampen/calamiteiten kan MET-R breder worden ingezet. Je kunt hierbij denken aan aanvoer van bijv. infuusmateriaal, verband, zuurstof of dekens voor het GHOR, het uitdelen van water/koffie/thee/dekens bij een langdurig verkeersinfarct, vervoer van jodiumtabletten, vervoer van extra MMT's of andere medische teams, etc. etc.
De OVD heeft een reguliere taak om ter plaatse te gaan als er een voertuig betrokken is bij een ongeval, of er extra coördinatie nodig is vanwege een complexere vervoersvraag.
Een OVD kan plaatsnemen in het Copi als daarom wordt verzocht, METR heeft meer expertise in huis. Koerier met blauwe lampen is echt een verkeerde opvatting.
OVD gaat ter plaatse voor de afhandeling van het ongeval. Door de meldkamer wordt er een ander voertuig opgeroepen voor het verdere transport. Een OVD-voertuig kan trouwens ook transporteren!
Voorbeeld; uitval van computersystemen waardoor er extra coördinatie nodig is op de plaats van uitgifte, of op de plaats waarnaar er is uitgeweken.

Ik wist niet veel over hoe rampenbestrijding georganiseerd was in Nederland, echter sinds ik hier lid ben heb ik een aantal dingen geleerd. Nu ik dit lees ben ik bang dat diverse leden mij voorzien hebben van onjuiste informatie.

1) Ze hebben me gezegd dat iedere regio de beschikking heeft over containers vol infuusmateriaal, verbandmiddelen, zuurstof, etc. Deze staan meestal bij de brandweer die ook zorgt voor het transport. Verder is me duidelijk gemaakt dat de regionale ambulancediensten voertuigen + aanhangwagens hebben met extra materialen en het Rode Kruis een taak heeft in de vorm van Sigma inzet. Ik neem aan dat dit alles valt onder de Officier van Dienst van de geneeskundige hulpverlening. Als een privaat bedrijf vervoerstaken uitvoert lijkt het mij inhuur, is dat zo complex dat de reguliere geneeskundige Officier van Dienst van de ambulancedienst/GHOR een extra officier van METR nodig heeft?

2) De helikopter MMT's vliegen dagelijks met ingehuurde helikopters van de ANWB. Ze hebben me hier gezegd dat de meldkamer ambulancezorg deze teams aanstuurt. Voorts hebben ambulancediensten officieren van dienst en commandanten van dienst. Is er ook een officier van dienst van de ANWB? Zo nee waarom is er wel een OvD-M nodig zodra METR een MMT over de weg vervoert.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #61 Gepost op: 23 juni 2013, 12:55:12
Citaat van: VKRC link=msg=1176529 date=1371907841
Sorry jongens, ik ken me een situatie bedenken (waar ik verder niet over uit ga weiden, maar Caprice weet dat ook) dat de(eventueel aspirant) agent, WIS ect toch echt zal moeten wachten op de "coördinator" van Met-R

Er is een ontheffing die eigenlijk al de diensten buitenspel kan en mag zetten als het gaat om transport van een specifiek
produkt met al of niet specifieke eigenschappen. Echter zal dit transport zeer zelden zonder begeleiding worden uitgevoerd.

Een vb hiervan was dat tijdens het omwisselen naar de euro de voertuigen van KPN POST niet staande mochten worden gehouden of op andere manieren gehinderd. Dit om overvallers niet meer informatie te geven over welke voertuigen voor de omwisseling werden gebruikt.  O0 overigens is dit ook gelijk het enige geval dat ik ken dat de voertuigen zonder begeleiding reden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #62 Gepost op: 23 juni 2013, 13:03:39
Citaat van: HIT link=msg=1176870 date=1371984912
Er is een ontheffing die eigenlijk al de diensten buitenspel kan en mag zetten als het gaat om transport van een specifiek
produkt met al of niet specifieke eigenschappen. Echter zal dit transport zeer zelden zonder begeleiding worden uitgevoerd.

Een vb hiervan was dat tijdens het omwisselen naar de euro de voertuigen van KPN POST niet staande mochten worden gehouden of op andere manieren gehinderd. Dit om overvallers niet meer informatie te geven over welke voertuigen voor de omwisseling werden gebruikt.  O0 overigens is dit ook gelijk het enige geval dat ik ken dat de voertuigen zonder begeleiding reden.

Welke staatsgeheimen vervoert dit bedrijf dan? Als een voertuig met O&G rijdt zet je hem niet aan de kant, want dan heeft hij haast. Gaat het fout? Kijk oom agent lief aan of hij even met spoed de te vervoeren spullen af kan leveren op de bestemming. Dit is in het verleden al een keer gebeurd. Heb je daar een manager voor nodig die met zwaailampen aan komt racen?...


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #63 Gepost op: 23 juni 2013, 13:09:03
Citaat van: 024 link=msg=1176869 date=1371984302
Ik wist niet veel over hoe rampenbestrijding georganiseerd was in Nederland, echter sinds ik hier lid ben heb ik een aantal dingen geleerd. Nu ik dit lees ben ik bang dat diverse leden mij voorzien hebben van onjuiste informatie.

1) Ze hebben me gezegd dat iedere regio de beschikking heeft over containers vol infuusmateriaal, verbandmiddelen, zuurstof, etc. Deze staan a) meestal bij de brandweer die ook zorgt voor het transport. b) Verder is me duidelijk gemaakt dat de regionale ambulancediensten voertuigen + aanhangwagens hebben met extra materialen en het Rode Kruis een taak heeft in de vorm van Sigma inzet. Ik neem aan dat dit alles valt onder de Officier van Dienst van de geneeskundige hulpverlening. c)Als een privaat bedrijf vervoerstaken uitvoert lijkt het mij inhuur, is dat zo complex dat de reguliere geneeskundige Officier van Dienst van de ambulancedienst/GHOR een extra officier van METR nodig heeft?

2) De helikopter MMT's vliegen dagelijks met ingehuurde helikopters van de ANWB. Ze hebben me hier gezegd dat de meldkamer ambulancezorg deze teams aanstuurt. Voorts hebben ambulancediensten officieren van dienst en commandanten van dienst. Is er ook een officier van dienst van de ANWB? Zo nee waarom is er wel een OvD-M nodig zodra METR een MMT over de weg vervoert.
1a is niet helemaal zo zwart wit als jij dat hebt gehoord dan. Ik heb jaren in Den Haag gewerkt voor een bedrijf dat deze containers ook vervoerde omdat de brandweer gewoon niet genoeg capaciteit in 1 gemeente heeft aan haakarmvoertuigen. Volgens de papieren: De coördinatie werd dan wel gedaan door de meldkamer en bij de brandweer zelf werd in alleshaast een ontheffing OGS afgegeven en een blauwe lamp op dak gezet.
1b heeft eigenlijk de zelfde uitleg als 1a met die aanvulling dat de voertuigen van MET-r uitermate geschikt zijn om snel en doeltreffend door het verkeer te kunnen bewegen. Waarom geen politie of brandweer simpelweg omdat die niet rijden met voertuigen die geschikt zijn gemaakt om een koelbox in te monteren. Bij mijn weten heeft MET-r die wel.
1c Bij grote complexe inzetten is een eigen organisatie ook nodig, een meldkamer kan niet altijd weten waar een bedrijf een auto heeft staan. Wanneer je dan ook nog je overige werkzaamheden normaal moet kunnen uitvoeren is een "ovd" eigenlijk een losse aanvulling die de spoedeisende taak kan overnemen van de eigen meldkamer om voertuigen beschikbaar te maken.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #64 Gepost op: 23 juni 2013, 13:09:28
Citaat van: -Joost- link=msg=1176871 date=1371985419
Welke staatsgeheimen vervoert dit bedrijf dan?
Lees het nog eens en het antwoord staat deels al in het voorbeeld.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #65 Gepost op: 23 juni 2013, 13:16:04
Citaat van: HIT link=msg=1176873 date=1371985743
Waarom geen politie of brandweer simpelweg omdat die niet rijden met voertuigen die geschikt zijn gemaakt om een koelbox in te monteren. Bij mijn weten heeft MET-r die wel.


Wat is het belang precies van een koelbox in de MET-R auto bij rampen of grootschalige ongevallen?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #66 Gepost op: 23 juni 2013, 13:22:26
Citaat van: 024 link=msg=1176878 date=1371986164
Wat is het belang precies van een koelbox in de MET-R auto bij rampen of grootschalige ongevallen?

Als ik je goed heb begrepen doe jij uitname's, denk je eens in als jij bij een ramp veel Donors hebt? Maar ook voor het vervoer van gekoelde medicatie voor een mobiele operatiekamer? ( Dit laatste is wat mij als burger (leek) in het hoofd schoot )
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #67 Gepost op: 23 juni 2013, 13:23:59
Citaat van: 024 link=msg=1176878 date=1371986164
Wat is het belang precies van een koelbox in de MET-R auto bij rampen of grootschalige ongevallen?

Bloed, medicatie, frisdrank voor de hulpverleners.
Arts  www.alphalog.nl


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #68 Gepost op: 23 juni 2013, 13:29:11
Citaat van: Delta link=msg=1176881 date=1371986639
Bloed, medicatie, frisdrank voor de hulpverleners.
Met prio 1 tp graag  098uo 98uiye
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #69 Gepost op: 23 juni 2013, 13:29:29
Citaat van: Delta link=msg=1176881 date=1371986639
Bloed, medicatie, frisdrank voor de hulpverleners.

Bij een ramp mag de ambulanceverpleegkundige of het rode kruis ongekruist bloed in slachtoffers kegelen?