Discussie omtrent nut en noodzaak van een OvD-Medisch Transport

Auteur Topic: Discussie omtrent nut en noodzaak van een OvD-Medisch Transport  (gelezen 67997 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #70 Gepost op: 23 juni 2013, 13:32:48
Citaat van: 024 link=msg=1176885 date=1371986969
Bij een ramp mag de ambulanceverpleegkundige of het rode kruis ongekruist bloed in slachtoffers kegelen?

Klopt, en als die daar mee bezig zijn wie doet dan de aanvoer?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #71 Gepost op: 23 juni 2013, 13:35:47
Citaat van: 024 link=msg=1176885 date=1371986969
Bij een ramp mag de ambulanceverpleegkundige of het rode kruis ongekruist bloed in slachtoffers kegelen?

Nee, die indicatie stelt de MMT arts.
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #72 Gepost op: 23 juni 2013, 13:52:57
Citaat van: Delta link=msg=1176889 date=1371987347
Nee, die indicatie stelt de MMT arts.

Die hebben toch zelf bloed in de helikopter of gaan ze dat pas doen als ze buiten op straat een spoedthoracotomie mogen uitvoeren?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #73 Gepost op: 23 juni 2013, 13:54:18
Citaat van: 024 link=msg=1176894 date=1371988377
Die hebben toch zelf bloed in de helikopter of gaan ze dat pas doen als ze buiten op straat een spoedthoracotomie mogen uitvoeren?

Geloof het of niet, op veel plaatsen heb je niets aan een Heli en is een voertuig de snelste oplossing.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #74 Gepost op: 23 juni 2013, 13:58:38
Citaat van: HIT link=msg=1176874 date=1371985768
Lees het nog eens en het antwoord staat deels al in het voorbeeld.

Ik had het over METR... Rijden die ook al met euro's rond?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #75 Gepost op: 23 juni 2013, 14:00:32
Citaat van: HIT link=msg=1176895 date=1371988458
Geloof het of niet, op veel plaatsen heb je niets aan een Heli en is een voertuig de snelste oplossing.

Bij bloedtransfusie op locatie geloof ik in de expertise van de MMT arts. Als het bloed niet aanwezig is en gehaald dient te worden bij de bloedbank kan iedereen dat doen. Elke bloedbank heeft wel koelboxen staan of piepschuim boxen waar men koude-elementen in kan doen. Het is onzin dat alleen MET-R deze unieke taak kan volbrengen omdat ze een koelkast in de auto hebben.

Als het ziekenhuis dichtbij de ongevalslocatie is hoeven die paar zakjes bloed niet gekoeld vervoerd te worden, die mogen gewoon op de bijrijdersstoel van een politiewagen liggen of in de koffer van een motoragent.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #76 Gepost op: 23 juni 2013, 14:18:25
Citaat van: 024 link=msg=1176897 date=1371988832
Bij bloedtransfusie op locatie geloof ik in de expertise van de MMT arts. Als het bloed niet aanwezig is en gehaald dient te worden bij de bloedbank kan iedereen dat doen. Elke bloedbank heeft wel koelboxen staan of piepschuim boxen waar men koude-elementen in kan doen. Het is onzin dat alleen MET-R deze unieke taak kan volbrengen omdat ze een koelkast in de auto hebben.

In een land waar ook tijdens IM alles vast ligt, nee. Alleen de door de overheid aangewezen diensten en organisatie's en dan nog met speciaal daarvoor ingerichte voertuigen.

Maar dit gaat meer over de werking van MET-r lijken dan op waar een OVD-m voor kan zorgen.

Een OVD bij bedrijven kan zorgdragen voor een juiste inzet van materieel en de juiste inschatting van welk materieel, eigenlijk net als bij de overige hulpdiensten. En  er is geen enkele OVD die jou gaat zeggen dat zij de taak van een andere OVD kunnen overnemen simpelweg omdat zij niet de kennis heeft over al het materieel.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #77 Gepost op: 23 juni 2013, 14:34:13
Citaat van: HIT link=msg=1176900 date=1371989905
In een land waar ook tijdens IM alles vast ligt, nee. Alleen de door de overheid aangewezen diensten en organisatie's en dan nog met speciaal daarvoor ingerichte voertuigen.

Maar dit gaat meer over de werking van MET-r lijken dan op waar een OVD-m voor kan zorgen.

Een OVD bij bedrijven kan zorgdragen voor een juiste inzet van materieel en de juiste inschatting van welk materieel, eigenlijk net als bij de overige hulpdiensten. En  er is geen enkele OVD die jou gaat zeggen dat zij de taak van een andere OVD kunnen overnemen simpelweg omdat zij niet de kennis heeft over al het materieel.

Dat klopt het gaat over die Officier van Dienst-M.

Als bezorgde en belastingbetalende burger wil ik graag weten waarom we deze persoon nodig hebben. Ik krijg het idee dat ik belasting betaal waarmee we incompetente politie officieren, brandweerofficieren en ambulance officieren aan het vreten houden.

Het is mij al duidelijk geworden dat de MMT arts bepaalt of transfusie noodzakelijk is. Is het onmogelijk dat de MMT arts dit aangeeft bij ambulancepersoneel of bij een agent die zorg draagt dat er als de bliksem bloed wordt gehaald bij een naburig ziekenhuis? Vroeger kon je voor heel veel van dit soort zaken even een agent aan de broekspijp trekken en dan kwam het wel goed. Het is toch niet zo dat al deze professionals tegenwoordig angstig om zich heen kijken en eerst de officier van METR moeten raadplegen?

Zijn de officieren en leidinggevenden van de parate hulpdiensten niet in staat om te coordineren dat er even een zakje bloed wordt opgepikt? Als ze dat niet kunnen en er een expert van METR bij nodig hebben stel ik voor om het (semi-) overheidspersoneel met leidinggevende taken de bijstand in te trappen. Het is vreemd als ik belasting moet betalen voor hulpverleningsdiensten die weer private experts inhuren voor dit soort simpele dingen.

Het kan natuurlijk ook dat METR zich belangrijker maakt dan ze werkelijk zijn en niemand zit te wachten op deze officier omdat de reguliere hulpverleningsdiensten alleen maar wat vervoer ingehuurd hebben en verder helemaal niets.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #78 Gepost op: 23 juni 2013, 14:44:37
Is MET-r in het verleden ingezet bij grootschalige calamiteiten?

(Behalve dan het verkeer regelen samen met stadstoezicht)

http://www.youtube.com/watch?v=UoJ8yB61mZc


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #79 Gepost op: 23 juni 2013, 14:50:03
Op hun site lees ik dat ze ook artsen en traumateams vervoeren naar specifieke locaties. Dacht dat we het mmt hadden om een arts naar een ongeval te vervoeren?

Ook leuk om te lezen op de site, ze hebben een onopvallende ovd auto. Snap er het nut niet zo van.

Wellicht is de ovd wel handig om de verkeersregeltaken te coördineren 98uiye