Discussie omtrent nut en noodzaak van een OvD-Medisch Transport

Auteur Topic: Discussie omtrent nut en noodzaak van een OvD-Medisch Transport  (gelezen 68016 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #50 Gepost op: 22 juni 2013, 15:52:18
Buiten het feit dat of het nut heeft het een OVD  te noemen.
Wat is de meerwaarde om het op de auto te vermelden?
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #51 Gepost op: 22 juni 2013, 16:37:19
Tja....kan wel eens makkelijk zijn om snel te bepalen wie je het beste aan kunt spreken.
Ik zou voor Met-R dan ook "Coördinator" adviseren.....staat ook mooi  e050
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #52 Gepost op: 22 juni 2013, 17:58:32
Hoeveel auto`s van MET-R zul je op 1 locatie aantreffen dan. Volgensmij nog geen 2 tegelijk.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #53 Gepost op: 22 juni 2013, 18:18:28
Dat is dan ook wel weer zo
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #54 Gepost op: 22 juni 2013, 23:54:49
Tja, de hele discussie teruglezende snap ik ook de meerwaarde (nog) niet van een OVD-M. Al laat ik me graag overtuigen door voorbeelden en/of aanvullende informatie.

Misschien kan iemand me uitleggen waarom deze OVD OGS op zijn voertuig heeft en in welke situatie hij dat uit hoofde van zijn OVD functie nodig heeft?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #55 Gepost op: 23 juni 2013, 08:02:23
Wil dit niet gewoon zeggen dat deze ter plaatse komt als er een ongeluk gebeurd met de "normale" transport wagen en deze dan de organen overneemt ? Dat deze bijv met blauw (leeg) naar het ongeval mag om het transport verder te verzorgen ?

En de naam, ach je kan het ook manager van dienst noemen, MvD, dan is dit toch duidelijker, de meeste burgers weten toch al niet wat ovd betekend.. Gewoon eenduidigheid.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #56 Gepost op: 23 juni 2013, 09:41:47
Citaat van: DaMook link=msg=1176800 date=1371967343
Wil dit niet gewoon zeggen dat deze ter plaatse komt als er een ongeluk gebeurd met de "normale" transport wagen en deze dan de organen overneemt ? Dat deze bijv met blauw (leeg) naar het ongeval mag om het transport verder te verzorgen ?

En de naam, ach je kan het ook manager van dienst noemen, MvD, dan is dit toch duidelijker, de meeste burgers weten toch al niet wat ovd betekend.. Gewoon eenduidigheid.

Als bijvoorbeeld een hartteam met een hart onderweg is naar het eigen ziekenhuis is er geen eens tijd meer om een vervangende auto op te roepen van de transporteur.

De simpelste manier is dat een politieman tegen het hartteam zegt stap maar in de politiewagen en we gaan als de bliksem naar het ziekenhuis (met zwaailicht en sirene).

Volgens mij is het in Nederland een keer voorgekomen dat de politie in deze uiterst bijzondere omstandigheden het transport over genomen heeft.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #57 Gepost op: 23 juni 2013, 11:55:24
METR is een organisatie die breed ingezet kan worden met betrekking tot (medisch) transport. Regulier wordt er voornamelijk bloed, zuurstof, medicatie etc. vervoerd. Bij rampen/calamiteiten kan MET-R breder worden ingezet. Je kunt hierbij denken aan aanvoer van bijv. infuusmateriaal, verband, zuurstof of dekens voor het GHOR, het uitdelen van water/koffie/thee/dekens bij een langdurig verkeersinfarct, vervoer van jodiumtabletten, vervoer van extra MMT's of andere medische teams, etc. etc.
De OVD heeft een reguliere taak om ter plaatse te gaan als er een voertuig betrokken is bij een ongeval, of er extra coördinatie nodig is vanwege een complexere vervoersvraag.
Een OVD kan plaatsnemen in het Copi als daarom wordt verzocht, METR heeft meer expertise in huis. Koerier met blauwe lampen is echt een verkeerde opvatting.

Citaat van: DaMook link=msg=1176800 date=1371967343
Wil dit niet gewoon zeggen dat deze ter plaatse komt als er een ongeluk gebeurd met de "normale" transport wagen en deze dan de organen overneemt ? Dat deze bijv met blauw (leeg) naar het ongeval mag om het transport verder te verzorgen ?

En de naam, ach je kan het ook manager van dienst noemen, MvD, dan is dit toch duidelijker, de meeste burgers weten toch al niet wat ovd betekend.. Gewoon eenduidigheid.
OVD gaat ter plaatse voor de afhandeling van het ongeval. Door de meldkamer wordt er een ander voertuig opgeroepen voor het verdere transport. Een OVD-voertuig kan trouwens ook transporteren!

Citaat van: Red link=msg=1176746 date=1371938089
Tja, de hele discussie teruglezende snap ik ook de meerwaarde (nog) niet van een OVD-M. Al laat ik me graag overtuigen door voorbeelden en/of aanvullende informatie.

Misschien kan iemand me uitleggen waarom deze OVD OGS op zijn voertuig heeft en in welke situatie hij dat uit hoofde van zijn OVD functie nodig heeft?
Voorbeeld; uitval van computersystemen waardoor er extra coördinatie nodig is op de plaats van uitgifte, of op de plaats waarnaar er is uitgeweken.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #58 Gepost op: 23 juni 2013, 12:10:43
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1176858 date=1371981324
Voorbeeld; uitval van computersystemen waardoor er extra coördinatie nodig is op de plaats van uitgifte, of op de plaats waarnaar er is uitgeweken.

Wie toetst in dat geval de beslissing om als voorrangsvoertuig te gaan rijden?


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #59 Gepost op: 23 juni 2013, 12:29:24
Citaat van: -Joost- link=msg=1176862 date=1371982243
Wie toetst in dat geval de beslissing om als voorrangsvoertuig te gaan rijden?
Daar zijn vaste protocollen voor die door de meldkamer worden gevolgd.