Discussie omtrent nut en noodzaak van een OvD-Medisch Transport

Auteur Topic: Discussie omtrent nut en noodzaak van een OvD-Medisch Transport  (gelezen 68027 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #90 Gepost op: 23 juni 2013, 17:44:13
Citaat van: VKRC link=msg=1176925 date=1371994395
Chauffeur was daar toevallig en besloot te assisteren, heeft niets met de inzet te maken gehad.

Maar ik ga even door op het OvD-M verhaal  998765
Daarvoor zullen we moeten kijken naar de werkzaamheden van Met-R en de noodzaak van een OvD-M, zoals topic stelt.
Hiervoor moet ik wel even de daadwerkelijke staat van Met-r naar boven halen.

Met-r heeft een periode werkzaamheden gedaan in opdracht van het RIVM, op afroep...Hierdoor heeft deze de mogelijkheid gehad om OGS op voertuigen te plaatsen.
Daarnaast verwerkten ze zogenoemde "Zuurstof ritten" welke niet aan OGS gebonden waren, A1 werd er voor zuurstof niet gereden en in deze periode "Leunde" Met-R op de vergunning van het RIVM.
Doordat er een aantal chauffeurs het OGS protocol niet serieus namen, is deze samenwerking met RIVM verbroken.
Hierdoor heeft Met-R een periode OGS op de voertuigen gehad zonder te leunen op enig vergunning.
Sinds 2 jaar mag Met-r chauffeurs leveren aan Sanquin.
Werkzaamheden van Met-r zijn het leveren van Chauffeurs aan Sanquin als deze de eigen chauffeurs al ingezet hebben.
Mochten de voertuigen van Sanquin bezet zijn, kan Met-r daar een aanvulling in maken.
Dit is de reden dat Met-r OGS op de voertuigen mag en kan hebben.
In de periode dat ik werkzaamheden verrichte voor Met-r is er geschermd met een bepaald protocol, zoals dat protocol stelt is een OvD-M inderdaad benodigd.
Door dit protocol kon in de noodzaak wel verklaren, vandaar dat ik gister ook meldde "Sorry jongens, ik ken me een situatie bedenken (waar ik verder niet over uit ga weiden, maar Caprice weet dat ook) dat de(eventueel aspirant) agent, WIS ect toch echt zal moeten wachten op de "coördinator" van Met-R"

Nu na een nacht slapen besef ik dat een protocol schrijven niet zo moeilijk is en ik nooit daadwerkelijke zaken gezien, gehoord of meegemaakt heb waar dit protocol in zou passen.
Enige tastbare wat ik kan vinden is dat Met-r chauffeurs detacheert aan Sanquin.

De reden dat ik dit plaats is omdat ik de poppenkast beu ben....als met-r iets doet, dan roepen ze achteraf dat ze met hele belangrijke zaken bezig waren.
Mijn gevoel zegt ook dat het hele OvD-M daar ook op gestaafd is. (het staat interessant en als je dit gedrag maar lang genoeg vol gaat houden zal je vanzelf geaccepteerd worden)
Het is te merken dat je er al een tijdje uit bent Claudio ;D Klopt weinig van dit verhaal ;)

Citaat van: 024 link=msg=1176869 date=1371984302
Ik wist niet veel over hoe rampenbestrijding georganiseerd was in Nederland, echter sinds ik hier lid ben heb ik een aantal dingen geleerd. Nu ik dit lees ben ik bang dat diverse leden mij voorzien hebben van onjuiste informatie.

1) Ze hebben me gezegd dat iedere regio de beschikking heeft over containers vol infuusmateriaal, verbandmiddelen, zuurstof, etc. Deze staan meestal bij de brandweer die ook zorgt voor het transport. Verder is me duidelijk gemaakt dat de regionale ambulancediensten voertuigen + aanhangwagens hebben met extra materialen en het Rode Kruis een taak heeft in de vorm van Sigma inzet. Ik neem aan dat dit alles valt onder de Officier van Dienst van de geneeskundige hulpverlening. Als een privaat bedrijf vervoerstaken uitvoert lijkt het mij inhuur, is dat zo complex dat de reguliere geneeskundige Officier van Dienst van de ambulancedienst/GHOR een extra officier van METR nodig heeft?

2) De helikopter MMT's vliegen dagelijks met ingehuurde helikopters van de ANWB. Ze hebben me hier gezegd dat de meldkamer ambulancezorg deze teams aanstuurt. Voorts hebben ambulancediensten officieren van dienst en commandanten van dienst. Is er ook een officier van dienst van de ANWB? Zo nee waarom is er wel een OvD-M nodig zodra METR een MMT over de weg vervoert.

Ik heb geschetst wat MET-R als organisatie dagdagelijks doet, en wat voor taak MET-R heeft bij rampen/calamiteiten. Daarnaast heb ik beschreven wat de taak is van een OVD. In deze discussie worden deze twee zaken door elkaar gehaald.

Citaat van: -Joost- link=msg=1176871 date=1371985419
Welke staatsgeheimen vervoert dit bedrijf dan? Als een voertuig met O&G rijdt zet je hem niet aan de kant, want dan heeft hij haast. Gaat het fout? Kijk oom agent lief aan of hij even met spoed de te vervoeren spullen af kan leveren op de bestemming. Dit is in het verleden al een keer gebeurd. Heb je daar een manager voor nodig die met zwaailampen aan komt racen?...
Spullen ;D 'Pleur het spul' maar op de achterbank en gaan met die banaan? Het zijn geen potjes pindakaas die vervoert worden! Met bijvoorbeeld een bloedtransport zou je eventueel een beroep kunnen doen op oom agent. Maar er zijn producten die toch wat meer aandacht vragen. Daarnaast komt de OVD (dus niet een manager) ter plaatste voor de afhandeling van het ongeval. Dit gebeurt bij elke andere hulpdienst... En nee, beetje blikschade bij een niet-spoedeisend transport komt de OVD niet/niet met toeters en bellen.

Citaat van: 024 link=msg=1176878 date=1371986164
Wat is het belang precies van een koelbox in de MET-R auto bij rampen of grootschalige ongevallen?
Algemene expertise op het gebied van spoedvervoer, een landelijke dekking, etc. etc. Met alle respect, maar er komt meer bij kijken dan van A naar B rijden. De politie doet ook niet alleen boeven vangen, de brandweer doet ook niet alleen branden blussen...

Citaat van: 024 link=msg=1176905 date=1371990853
Dat klopt het gaat over die Officier van Dienst-M.

Als bezorgde en belastingbetalende burger wil ik graag weten waarom we deze persoon nodig hebben. Ik krijg het idee dat ik belasting betaal waarmee we incompetente politie officieren, brandweerofficieren en ambulance officieren aan het vreten houden.

Het is mij al duidelijk geworden dat de MMT arts bepaalt of transfusie noodzakelijk is. Is het onmogelijk dat de MMT arts dit aangeeft bij ambulancepersoneel of bij een agent die zorg draagt dat er als de bliksem bloed wordt gehaald bij een naburig ziekenhuis? Vroeger kon je voor heel veel van dit soort zaken even een agent aan de broekspijp trekken en dan kwam het wel goed. Het is toch niet zo dat al deze professionals tegenwoordig angstig om zich heen kijken en eerst de officier van METR moeten raadplegen?

Zijn de officieren en leidinggevenden van de parate hulpdiensten niet in staat om te coordineren dat er even een zakje bloed wordt opgepikt? Als ze dat niet kunnen en er een expert van METR bij nodig hebben stel ik voor om het (semi-) overheidspersoneel met leidinggevende taken de bijstand in te trappen. Het is vreemd als ik belasting moet betalen voor hulpverleningsdiensten die weer private experts inhuren voor dit soort simpele dingen.

Het kan natuurlijk ook dat METR zich belangrijker maakt dan ze werkelijk zijn en niemand zit te wachten op deze officier omdat de reguliere hulpverleningsdiensten alleen maar wat vervoer ingehuurd hebben en verder helemaal niets.
Ook in deze post haal je het algemene gedeelte en het OVD verhaal door elkaar O0

Bij grote rampen kun je het ambulancepersoneel en de agent niet op pad sturen. Ze zijn ter plaatse hard nodig. Daarnaast wens ik oom agent veel succes bij het vinden van de juiste afdeling van een ziekenhuis, laat staan een academisch ziekenhuis. Doolhoven zijn het 0098

Citaat van: -Joost- link=msg=1176908 date=1371991477
Is MET-r in het verleden ingezet bij grootschalige calamiteiten?

(Behalve dan het verkeer regelen samen met stadstoezicht)

http://www.youtube.com/watch?v=UoJ8yB61mZc
Dit is in een ander topic (kan het niet vinden) besproken. Je ziet een gebouw instorten, wat doe je 998765

Citaat van: Haageneesch link=msg=1176911 date=1371991993
Je hebt de klok horen luiden ...

Een MMT-arts is onderdeel van het MMT. Het MMT is geen taxibedrijf voor de arts. Dat ze hun diensten aan artsen en MMT's aanbieden in de vorm van spoedvervoer betekend niet dat ze dat ook echt doen. Ik bied ook mijn diensten aan aan mensen die 1 miljoen betalen als ik het gras maai. Betekend nog niet dat ik miljonair ben en dagelijks overal het gras maai.
Mocht je hulp nodig hebben met het maaien, stuur gerust een pm ;D

Je kan mijn verhaal geloven, of niet. Wij hebben afspraken gemaakt omtrent het vervoer van medische teams tijdens grote calamiteiten/rampen.



Citaat van: 024 link=msg=1176929 date=1371995803
Rest mij nog  één prangende vraag; Heeft Sanquin zelf Officieren van Dienst beschikbaar die ingezet kunnen worden bij grootschallige ongevallen en rampen?
Neen...



Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #91 Gepost op: 23 juni 2013, 18:20:38
Wellicht handig om persoonlijke vetes via andere kanalen uit te 'vechten'.... ::)


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #92 Gepost op: 23 juni 2013, 18:22:06
Citaat van: Gelderland link=msg=1176963 date=1372004438
Wellicht handig om persoonlijke vetes via andere kanalen uit te 'vechten'.... ::)
O0


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #93 Gepost op: 23 juni 2013, 18:28:13
Een jaar of twee? Geleden stond ik bij een ongeval in Rotterdam met een Mercedes ambulance van de transplantatie dienst, of hoe dat ook heet, en een politiewagen heeft toen direct dat transport overgenomen, volgens mij nog ergens op het forum te vinden ook.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #95 Gepost op: 23 juni 2013, 18:31:11
Citaat van: Gelderland link=msg=1176963 date=1372004438
Wellicht handig om persoonlijke vetes via andere kanalen uit te 'vechten'.... ::)

Wellicht ook niet, het is een hulpververleningsforum waarbij de doelstelling ook is om te zorgen voor een betere hulpverlening. Professionele hulpverleners kunnen er baat bij hebben als ze dit lezen op het internet. Ze kunnen navraag doen bij bijvoorbeeld het RIVM om aan waarheidsvinding te doen.

Indien het verhaal juist is kan een brandweerman, ambulanceverpleegkundige of politieman een leidinggevende attenderen op dit topic mocht men de intentie hebben in zee te gaan met dit soort bedrijven.

Er is wel op gevoelige tenen getrapt als directeuren achter de schermen over gaat tot bedreigingen. Er is ook iets aan de hand als parttime medewerkers van dit bedrijf in eerste instantie forumleden beschuldigen van laagdunkende reacties waarbij men de suggestie doet dat men zich eerst verder moet verdiepen in het bedrijf.

Nu zijn we ons aan verdiepen in dit bedrijf en is men weer van mening dat het moet stoppen. Het is bijna altijd zo dat als je in de stront gaat roeren er nare luchtjes boven komen. Misschien is de eindconclusie wel dat er helemaal niets laagdunkends was aan de opmerkingen van Haageneesch en Rotterdammertje.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #96 Gepost op: 23 juni 2013, 18:48:01
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1176959 date=1372002253
Het is te merken dat je er al een tijdje uit bent Claudio ;D Klopt weinig van dit verhaal ;)

Ik heb geschetst wat MET-R als organisatie dagdagelijks doet, en wat voor taak MET-R heeft bij rampen/calamiteiten. Daarnaast heb ik beschreven wat de taak is van een OVD. In deze discussie worden deze twee zaken door elkaar gehaald.
Spullen ;D 'Pleur het spul' maar op de achterbank en gaan met die banaan? Het zijn geen potjes pindakaas die vervoert worden! Met bijvoorbeeld een bloedtransport zou je eventueel een beroep kunnen doen op oom agent. Maar er zijn producten die toch wat meer aandacht vragen. Daarnaast komt de OVD (dus niet een manager) ter plaatste voor de afhandeling van het ongeval. Dit gebeurt bij elke andere hulpdienst... En nee, beetje blikschade bij een niet-spoedeisend transport komt de OVD niet/niet met toeters en bellen.
Algemene expertise op het gebied van spoedvervoer, een landelijke dekking, etc. etc. Met alle respect, maar er komt meer bij kijken dan van A naar B rijden. De politie doet ook niet alleen boeven vangen, de brandweer doet ook niet alleen branden blussen...
Ook in deze post haal je het algemene gedeelte en het OVD verhaal door elkaar O0

Bij grote rampen kun je het ambulancepersoneel en de agent niet op pad sturen. Ze zijn ter plaatse hard nodig. Daarnaast wens ik oom agent veel succes bij het vinden van de juiste afdeling van een ziekenhuis, laat staan een academisch ziekenhuis. Doolhoven zijn het 0098
Dit is in een ander topic (kan het niet vinden) besproken. Je ziet een gebouw instorten, wat doe je 998765
Mocht je hulp nodig hebben met het maaien, stuur gerust een pm ;D

Je kan mijn verhaal geloven, of niet. Wij hebben afspraken gemaakt omtrent het vervoer van medische teams tijdens grote calamiteiten/rampen.


Neen...
Gelukkig is die instelling samen met jou vertrokken vriend ::) En gezien de smarts heb je die instelling nog steeds :-X
Omtrent het VROS-voertuig. de blauwe leden van het forum kunnen mij een e-mail sturen vanuit het werk, en ik zal haarfijn uitleggen hoe dat in elkaar steekt


Zo ik ken je niet eens maar bij dit verhaal en de nodige uitlatingen richting bepaalde mede forummers, zou ik jou als ik jou eens anders gaan reageren.

Oja en alleen jou blauwe vrienden mogen je een email sturen voor wat ?????wat ben je een kleinzerig mannetje zeg om daar je gelijk te halen want................. Zeg het maar.
Protocol ??????
Ontheffingen ?????
Allemaal blablablabla

Één ding ik ken je niet en totaal ben ik niet onder de indruk van je als je bepaalde mensen gaat bedreigen.

En voor mijn heb ik er nu genoeg van
Bahbah
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #97 Gepost op: 23 juni 2013, 18:57:02
Citaat van: 024 link=msg=1176968 date=1372005071
Wellicht ook niet, het is een hulpververleningsforum waarbij de doelstelling ook is om te zorgen voor een betere hulpverlening. Professionele hulpverleners kunnen er baat bij hebben als ze dit lezen op het internet. Ze kunnen navraag doen bij bijvoorbeeld het RIVM om aan waarheidsvinding te doen.

Indien het verhaal juist is kan een brandweerman, ambulanceverpleegkundige of politieman een leidinggevende attenderen op dit topic mocht men de intentie hebben in zee te gaan met dit soort bedrijven.

Er is wel op gevoelige tenen getrapt als directeuren achter de schermen over gaat tot bedreigingen. Er is ook iets aan de hand als parttime medewerkers van dit bedrijf in eerste instantie forumleden beschuldigen van laagdunkende reacties waarbij men de suggestie doet dat men zich eerst verder moet verdiepen in het bedrijf.

Nu zijn we ons aan verdiepen in dit bedrijf en is men weer van mening dat het moet stoppen. Het is bijna altijd zo dat als je in de stront gaat roeren er nare luchtjes boven komen. Misschien is de eindconclusie wel dat er helemaal niets laagdunkends was aan de opmerkingen van Haageneesch en Rotterdammertje.

Volgens mij heb ik zaken vrij helder en duidelijk uitgelegd, en ben ik inhoudelijk ingegaan op zaken, mij heb je niet horen zeggen dat 'het moet stoppen'. Ik vind het ergens wel grappig dat men werkelijk denkt dat MET-R een koerier is met zwaailichten, en alleen maar van a naar b vervoerd. Als dat zo was dan zou bijvoorbeeld een organisatie als Sanquin niet grote delen van het land aan ons toevertrouwen.

Als er nog vragen zijn, laat maar komen. Ik beantwoord ze graag!



Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #98 Gepost op: 23 juni 2013, 19:01:40
Dames en heren,

Bij deze het verzoek om in dit topic inhoudelijk te blijven reageren en persoonlijke vetes via andere kanalen te bespreken. Berichten zonder inhoudelijke bijdrage zullen worden verwijderd.

Met vriendelijke groet,

Het moderatorteam


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #99 Gepost op: 23 juni 2013, 19:09:42
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1176978 date=1372006622
Volgens mij heb ik zaken vrij helder en duidelijk uitgelegd, en ben ik inhoudelijk ingegaan op zaken, mij heb je niet horen zeggen dat 'het moet stoppen'. Ik vind het ergens wel grappig dat men werkelijk denkt dat MET-R een koerier is met zwaailichten, en alleen maar van a naar b vervoerd. Als dat zo was dan zou bijvoorbeeld een organisatie als Sanquin niet grote delen van het land aan ons toevertrouwen.


Je bent ook helder geweest. Sanquin is de bloedbank en het transporteren van bloed(producten) is noodzaak. Echter als METR hoofdzakelijk chauffeurs levert (detachering) of soms materieel beschikbaar stelt is het toch een koeriersbedrijf dat van A naar B rijdt. Spoedvervoer van bloed met zwaailicht en sirene zal zelden voorkomen, de meeste ritjes die men uitvoert verschillen niet veel met het werk van de koerier die runderlappen en gehaktballen naar haar klanten brengt.

Als Sanquin zelf geen Officieren van Dienst heeft die noodzakelijk zijn voor een goede hulpverlening of bedrijfsvoering dan begrijp ik niet goed dat METR, die alleen maar zorgt voor wat extra personeel of materieel indien Sanquin het tekort komt, wel officieren van dienst nodig heeft. Notabene een OvD-METR, die op basis van bevoegdheden en het takenpakket van Sanquin het woord gaat voeren.

Ik heb de zwaailichtenwet eens bekeken (staat op de website van METR) en gecombineerd met reacties van andere forumleden. Ik neem aan dat ik de juiste conclusie trek dat de vergunning af is gegeven aan Sanquin, niet aan METR.

Sanquin kan ook uit economische motieven hebben besloten gebruik te maken van de diensten van METR. Vast personeel is een kostbare zaak, soms kan het goedkoper zijn om personeel in te huren. Het hoeft niet te zeggen dat ze METR hebben ingehuurd omdat ze daarmee een stuk bijzondere expertise hebben binnengehaald waardoor er sprake is van betere dienstverlening of dat ze bepaalde zaken aan METR toevertrouwen om andere redenen dan economische.