Brandweer Zuid-Limburg bezorgd over bezuiniging

Auteur Topic: Brandweer Zuid-Limburg bezorgd over bezuiniging  (gelezen 13042 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Gepost op: 1 juli 2013, 00:18:24
http://www.l1.nl/nieuws/219563-brandweer-maastricht-bezorgd-over-bezuiniging

Gaat hier over het standaard uitrukken met 4 man op een TS bij de beroepskazernes.
Ook mogen de Vrijwilligers nu uitrukken met 3 man. Bevelvoerder chauffeur en manschap. Wel word dan een 2de ts bij gealarmeerd om zodoende toch minimaal 4 man op de TS te krijgen...


Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1 Gepost op: 1 juli 2013, 09:19:51
Citaat van: Jos v L link=msg=1179530 date=1372630704
http://www.l1.nl/nieuws/219563-brandweer-maastricht-bezorgd-over-bezuiniging

Gaat hier over het standaard uitrukken met 4 man op een TS bij de beroepskazernes.
Ook mogen de Vrijwilligers nu uitrukken met 3 man. Bevelvoerder chauffeur en manschap. Wel word dan een 2de ts bij gealarmeerd om zodoende toch minimaal 4 man op de TS te krijgen...

Hmm, drie man is dan weer heel bijzonder. Na het onmogelijke TS/SIV2-idee kunnen we nu gaan praten over een TS3, waarbij de ondersteuning gepiept wordt als de TS3 uitrukt. Er zijn meldingen dat ik me voor kan stellen dat 3 man genoeg zijn (reanimatie, niet-spoedeisende HV etc.), maar het is bij veruit de meeste meldingen vooraf onduidelijk of je het met z'n drietjes redt, zeker als het dan nog een minuut of 8-10 duurt voordat de back-up er is........... :-\
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 1 juli 2013, 16:24:45
Het uitrukken met beperkte bezetting zou ook niet voldoende zijn geoefend.
Dit moet je als brandwacht toch geheel niet willen? Ongeoefend wel met 3 man op pad worden gestuurd, dit zou voor mij reden zijn om de pieper naast me neer te leggen, mijn eigen veiligheid vindt ik toch belangrijker.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #3 Gepost op: 1 juli 2013, 16:30:50
Waar zit dan de bezuiniging wanneer er een tweede voertuig moet worden ingezet om voldoende handjes ter plaatse te krijgen?
De kosten van die ene vrijwilliger extra op de eerste wagen weegt in mijn ogen niet op tegen de kosten van een tweede uitruk met chauffeur, BV en manschappen.

Ruud


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #4 Gepost op: 1 juli 2013, 17:01:29
Probleem is nog groter wat nu als alle korpsen dit gaan doen heb je allemaal ts-en met 3 man erop   098uo dus dan rukt de ene post uit voor een binnenbrand maar de andere moet ook rijden maar die heeft ook maar 3 man.... (de rest van de vrijwilligers die iets verder dan om de hoek bij de kazerne wonen hebben de pieper aan de wilgen gehangen omdat die 3 man die om de hoek wonen toch alles pakken)


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #5 Gepost op: 1 juli 2013, 17:08:53
Dus staan er 2 TS-sen met volledige bepakking voor dezelfde deur waarachter de binnenbrand woed.
En toch maar 6 man personeel: 2X chauffeur 2X BV en 2X manschap, waar er vroeger dus 1 TS en 1X chauffeur, 1X BV en 4X manschap stond.
Ik herhaal mijn vraag: waar is dan op bezuinigd?

Ruud


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #6 Gepost op: 1 juli 2013, 17:25:37
probleem is dat de meeste korpsen overdag geen bezetting meer kunnen krijgen of iig die auto niet binnen 8 min op locatie dus gaan ze over op beroeps.. oeps dat is duur maar als je er dan maar drie hoeft te betalen die zijn binnen 1 minuut weg en redden die 8 minuten over het algemeen wel... dat die 2e ts (met 6 man vrijwilligers) pas na 15 min op locatie is en je daadwerkelijke inzet bij serieus incident pas kan beginnen mag de pret niet drukken. Voordeel is dat je maar 3 man beroeps hoeft aan te nemen dus geen 6 om die 8 min te halen. Aldus redenering bobos

Wat in het artikel staat over vrijwilligers is gewoon grootste kul dit is echt niet vanwege bezuinigingen maar gewoon vanwege het feit dat ze die auto niet (op tijd) vol krijgen. Bij ons krijg je als vrijwilliger ook betaald als je opkomt maar te laat bent dus met 3 man uitrukken is niks goedkoper.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #7 Gepost op: 1 juli 2013, 17:41:50
Is het niet net zoals bij de ambulancedienst:
Daar zijn afspraken gemaakt over het percentage incidenten waarbij je de maximale aanrijtijden moet halen. (meestal iets van 95%) Kom je hier niet aan dan kost het je veel geld.
Dus stuur je een eenheid er zo snel mogelijk uit dan haal je de aanrijtijden en dat weegt wellicht op tegen de kosten van een tweede eenheid.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #8 Gepost op: 1 juli 2013, 18:25:11
Heb hier een infoboekje.. Moet eens kijken om in te scannen en te plaatsen. Staan veel vragen, antwoorden en uitleg in.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 1 juli 2013, 18:56:08
Citaat van: wjr307 link=msg=1179734 date=1372692337
probleem is dat de meeste korpsen overdag geen bezetting meer kunnen krijgen of iig die auto niet binnen 8 min op locatie dus gaan ze over op beroeps.. oeps dat is duur maar als je er dan maar drie hoeft te betalen die zijn binnen 1 minuut weg en redden die 8 minuten over het algemeen wel... dat die 2e ts (met 6 man vrijwilligers) pas na 15 min op locatie is en je daadwerkelijke inzet bij serieus incident pas kan beginnen mag de pret niet drukken. Voordeel is dat je maar 3 man beroeps hoeft aan te nemen dus geen 6 om die 8 min te halen. Aldus redenering bobos

Wat in het artikel staat over vrijwilligers is gewoon grootste kul dit is echt niet vanwege bezuinigingen maar gewoon vanwege het feit dat ze die auto niet (op tijd) vol krijgen. Bij ons krijg je als vrijwilliger ook betaald als je opkomt maar te laat bent dus met 3 man uitrukken is niks goedkoper.
Beroeps of vrijwilliger, die binnenbrand blijft hetzelfde die maakt geen onderscheidt daar tussen. Feit is wel dat de veiligheid van brandweermensen steeds verder op de achtergrond wordt gedrukt. Er wordt alleen maar gekeken naar cijfertjes, en dat die rode auto maar op tijd voor de deur staat.
Ik zie steeds vaker gebeuren dat SIV-bemanningen een binnenaanval gaan uitvoeren terwijl de back-upTS nog geen eens terplaatse is.

Dit zijn ontwikkelingen die je helemaal niet moet willen als brandweerman. Je moet geen probleem gaan oplossen wat eigenlijk het probleem van de bobo,s is. Ook voor de bobo,s geld dat zij ervoor moeten waken dat de veiligheid van de brandweermensen niet in het gedrang gaat komen. Diezelfde bobo,s hebben nu volledig lak aan die veiligheid, en dit gaat ten koste van de brandweermensen.
Dan maar geen binnenaanval, laat die brand maar naar buiten komen. Voor dat slachtoffer is het dan toch al te laat.