Brandweer Zuid-Limburg bezorgd over bezuiniging

Auteur Topic: Brandweer Zuid-Limburg bezorgd over bezuiniging  (gelezen 13045 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #10 Gepost op: 2 juli 2013, 15:21:45
Dit soort onzalige plannen zouden ons brandweermensen eindelijk eens stevig in verzet moeten krijgen. Ik zou de reactie wel eens willen lezen en horen als ze in Limburg in grote getale hun pager zouden inleveren als tegenreactie op dit soort plannen. Ik sluit me bij Peter71 aan. Als ze zoiets hier zouden doen, gaat mijn pager rechtstreeks terug naar mijn dan ex-werkgever. Mijn leven is me echt meer waard dan gegoochel met cijfers ten koste van mijn en onze veiligheid.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #11 Gepost op: 2 juli 2013, 15:40:19
Als regelmatig het niet lukt om op een post een wagen vol te krijgen en het lukt wel om vanuit 2 posten een wagen met drie man te laten rijden die ter plaatse als 1 ploeg gaan werken dan is dat toch een oplossing als het NIET ANDERS op te lossen is? Het vraagt van de eerst aankomende wagen wel een ijzersterke discipline om niet meer te doen dan mag en kan. Daar schuilt het gevaar. Maar als het echt niet anders te regelen is dan is het alternatief helemaal niks of nog langere aanrijtijden?


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #12 Gepost op: 2 juli 2013, 16:25:31
Precies RSC ik zou ook puur tegen zijn en hem aan de wilgen hangen. Kom we gaan testen met 3 man op de uitruk en zien wel wat er gebeurt. Kijk bij reanimate is het niet nodig een volledige ts te sturen dan kun je gaan met 3 man. In mijn korps hebben we hier een aparte wagen voor die ook met 3 man uitrukt (FRB). Maar voor al het overige vind ik het spelen met gevaar... Wat bijvoorbeeld als die 2e ts vast in het verkeer komt te zitten. De omstanders verwachten toch echt dat je wat doet als je ter plaatse bent...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 2 juli 2013, 16:38:42
Citaat van: JJ75 link=msg=1180133 date=1372772419
Als regelmatig het niet lukt om op een post een wagen vol te krijgen en het lukt wel om vanuit 2 posten een wagen met drie man te laten rijden die ter plaatse als 1 ploeg gaan werken dan is dat toch een oplossing als het NIET ANDERS op te lossen is? Het vraagt van de eerst aankomende wagen wel een ijzersterke discipline om niet meer te doen dan mag en kan. Daar schuilt het gevaar. Maar als het echt niet anders te regelen is dan is het alternatief helemaal niks of nog langere aanrijtijden?
Het gaat hier in de hoofdmoot om cijfertjes, en als sausje wordt daar de bezetting van posten over heen gegoten. Waar het ons steekt is dat de eigen veiligheid van de brandweerman/vrouw in gevaar komt. Zolang ik bij de brandweer zit staat eigen veiligheid zeer hoog in het vaandel. En dat zouden we nu los gaan/moeten laten met dit soort projecten.
Er zijn talloze projecten gestart, en oplossingen gemaakt. En in even zoveel oplossingen zit een groot gevaar. En dat is dat een SIV er vroeg of laat alleen voor een gevaarlijke klus staat, en dan eist dit inderdaad discipline en lef van die bemanning om dan buiten te blijven staan, ook als er nog een slachtoffer binnen zit.
Als ik op deze wijze mijn brandweerwerk moet gaan doen lever ik net zo lief mijn pieper in, mijn leven en mijn gezin zijn mij heilig. Ook ik wil graag weer gezond en wel weer thuis komen.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #14 Gepost op: 2 juli 2013, 16:42:43
Precies en ondanks alle procedures en disciplines als de 2e ts vastzit en er zit een kind binnen dan ga je naar binnen hoe dan ook.... dan gaat het mis en zullen de bobo's zeggen dat de manschappen zich niet aan de procedure hebben gehouden. Dat het uiteindelijk is veroorzaakt door hun verzinsels wordt dan vergeten.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #15 Gepost op: 2 juli 2013, 18:14:24
Citaat van: JJ75 link=msg=1180133 date=1372772419
Als regelmatig het niet lukt om op een post een wagen vol te krijgen en het lukt wel om vanuit 2 posten een wagen met drie man te laten rijden die ter plaatse als 1 ploeg gaan werken dan is dat toch een oplossing als het NIET ANDERS op te lossen is? Het vraagt van de eerst aankomende wagen wel een ijzersterke discipline om niet meer te doen dan mag en kan. Daar schuilt het gevaar. Maar als het echt niet anders te regelen is dan is het alternatief helemaal niks of nog langere aanrijtijden?
Dit kunnen inderdaad alleen een kritische buistenstaanders en brandweerbobo's beweren. In dit soort situaties is 3+3 niet automatisch 6. En wat het meest irriteert: jaren lang moesten we terecht leren van incidenten waarbij collega's het leven lieten. Het heeft ons bewust gemaakt van het feit dat je elkaar keihard nodig hebt en procedures niet teveel gebogen moeten worden. Alleen als het opeens om geld gaat, dan is dat alles in de ogen van balkendragers opeens niet meer van belang. Maar ik moet wel naar binnen om iemand te redden en wil graag zelf ook weer ongeschonden buiten komen. Alles wat ons in opleidingen en in de praktijk is aangeleerd is opeens een stuk minder belangrijk. Er is alleen wel een belangrijk verschil. De balkendragers zitten heerlijk in hun copi-bak met airco en doen wij het gevaarlijke werk. En er zijn grenzen aan de risico's die ik wil nemen. Die zouden er voor elke brandweerman in het veld moeten zijn.
Jaren was een woonhuisbrand met een slachtoffer een maatgevend uitgangspunt. Nu zijn ze opeens 'te schaars' om als zodanig te dienen. Dus is de norm geworden: er moet een rode auto binnen de normtijd voor de deur staan, verder maakt het niet uit. Dat soort redeneringen over de hoofden van de mensen in het veld heen, zouden een ieder te denken moeten geven.
Let wel ik ben niet tegen vernieuwing, maar dan wel graag goed doordacht, uitvoerig getest en uitgebreid getraind. En daar ontbreekt het in dit lijntje in ieder geval aan, net als bij vele vergelijkbare projecten in den lande.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 2 juli 2013, 18:54:25
Citaat van: rsc link=msg=1180209 date=1372781664

Let wel ik ben niet tegen vernieuwing, maar dan wel graag goed doordacht, uitvoerig getest en uitgebreid getraind. En daar ontbreekt het in dit lijntje in ieder geval aan, net als bij vele vergelijkbare projecten in den lande.
Ik denk dat je hierin niet de enige bent. Ik kan tenminste geheel mee gaan in dit verhaal. Brandweermensen willen best mee denken over hoe het anders zou moeten/kunnen.
Maar ze moeten niet voor een onmogelijke klus worden gezet. ;)


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #17 Gepost op: 15 juli 2013, 23:38:55
Ik maak me steeds meer zorgen over de veiligheid van het brandweerpersoneel op de uitruk. Maar de regeltjes worden bedacht door "Bobo;s" die al jaren geen straal meer in de handen hebben gehad bij een flinke klus. Ook een beknelling met een moderne auto is voor hen iets waar ze de ...... verstand van hebben. Maar ze beslissen er wel over! In de nieuwsbrief binnen regio Utrecht staat een veelzeggende uitspraak van een hoge baas: Door alle regelgeving, verhuizingsdrukte  en bezuinigingsopdrachten wordt weleens vergeten waar het eigenlijk om gaat: de incidentbestrijding, daar moeten we wel aan blijven denken! (Vrij vertaald)  Tjonge zeg, dat is echt nieuws! Maarre.....Je werkt toch bij een hulpverlenende dienst? En dan vergeten wat jouw "product" eigenlijk is? Schande!!!!

Maar nu wat anders: De bezuinigingsopdracht voor de VR's komen altijd van het Algemeen Bestuur, en dat is de afvaardiging van alle deelnemende gemeentes! Zoveel % dit jaar, zoveel % volgend jaar want de gemeentepotten raken ook leger. Dus wie is eindverantwoordelijk voor de teruggang van het repressief - en veiligheidsniveau? Deze bal moeten we eens terugleggen bij onze burgervaders- en moeders en de gemeenteraden. Die geven de opdracht tot bezuinigen en beseffen niet goed wat dit inhoudt voor "ons" en de burger. Vraag eens aan een raadslid wat hij/zij er van vindt als er vanaf het komend jaar voortaan minimaal 20-30 minuten op een redvoeruig moet worden gewacht als hij/zij thuis, op zolder, ingesloten is bij een brand beneden. Daar beginnen ze wel van te zweten (hoop ik) Want deze voorbeelden maken duidelijk wat het wegbezuinigen van voertuigen en personeel in de praktijk betekent. En deze verantwoordelijkheid ligt bij hen en niet als 1e bij de brandweerbobo's. Die voeren braaf uit om hun stoel te behouden. Hoewel ook zij duidelijker moeten aangeven wat dat gaat betekenen voor de burger. Helaas hebben ze dat lef niet om het zo scherp te stellen. Dus benader de plaatselijke politiekelingen eens vaker, als ploeg of privé.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 21 juli 2013, 15:09:38
De brandweer had enorm kunnen bezuinigen met de vervanging van de vloot die nu gaande is.
Ik heb geprobeerd als lokale ondernemer in te schrijven op de ombouw en levering van nieuwe voertuigen. (optische- en geluidssignalen, incl striping)
Ben er niet doorheen gekomen, met de woorden "We hebben al 3 offertes, we gaan het niet nog een keer allemaal over doen, kom over 3 jaar maar terug"

En dat je daar flink op kan besparen....vraag dat maar na bij de "buren" van DSM, die bestellen ze wel allemaal bij ons en zien de besparing per voertuig oplopen tot een paar duizend euro....
Dus in plaats van puur op personele bezetting te willen bezuinigen, zou ik ook eens kritisch kijken naar m'n inkoop!

En dat de brandweer het ook goed kan doen is bewezen, kijk maar naar de nieuwe meldkamer te Maastricht. Prachtig product geworden, tegen een uiterst competitieve prijs. Maar ook enkel omdat de brandweer en politie hun nek hebben durven uitsteken en eens over de grens hebben gekeken voor voertuigen.