Extra hv-voertuig achter ambulance aan bij spoedbegeleiding naar ziekenhuis

Auteur Topic: Extra hv-voertuig achter ambulance aan bij spoedbegeleiding naar ziekenhuis  (gelezen 14388 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Citaat van: busfoto.nl link=msg=1178594 date=1372380871
Toch vraag ik mij bij het zien van de diverse filmpjes wel eens af of men in Rotterdam niet wat overdrijft. Kijk, het is enerzijds natuurlijk mooi dat veel ambulanceritten worden begeleid en dat elke straathoek afgezet wordt door een politievoertuig.

Echter, de vele manuren die dergelijke afzettingen vergen, weegt dat wel op tegen de baten? Daarnaast wordt al het andere verkeer soms minutenlang stilgezet of kennelijk nodeloos omgeleid.

Ik snap dat de spoedrit nu net wat sneller in het ziekenhuis is, maar zou een minuutje later echt zo veel schelen? Als de ambulance niet met gemiddeld 50 door het centrum gaat, maar met 40 kph? De signalen van ambulances zijn duidelijk en verkeer gaat er voor aan de kant, helemaal als deze zelf nog wordt begeleid door motoren.

Kortgezegd, is er wel eens een batenanalyse gedaan? Niet sec kijken naar de kosten, want dat klinkt wat cru, maar zowel de kosten als de maatschappelijke effecten/gevolgen meegenomen.
Ik zou zeggen, lees dit topic eens goed door. Dan zul je zien dat het niet sec om de tijd gaat, maar ook om zo vloeiend mogelijk te kunnen rijden als ambulance zonder steeds te moeten remmen, uitwijken en weer optrekken.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Met alle respect, ik heb filmpjes gezien vanuit onze regio (VP Haaglanden) die gigantische stukken afleggen voor een begeleiding met alleen 2 of 3 motoren. Files, zowel op snelwegen als in de 'grote stad' worden professioneel aangepakt, evenals drukke kruispunten en andere situaties onderweg.
Dit gebeurt ook vaak ad hoc, waarbij motorrijders op voorhand al door de MK naar bepaalde incidenten worden gedirrigeerd voor het geval een begeleiding noodzakelijk is. Hier wordt ook een perfect glijdend transport begeleid, maar dan door een relatief kleine inzet.

Ik mag dan nog wel een aspirant zijn (schijnbaar heeft dat invloed op de mate waarin je serieus genomen wordt, dus meld het maar even), maar ik heb nog nooit meegemaakt dat wij met 5 auto's en een blik agenten hele kruispunten gaan afzetten en ook nog een kermis-stoet achter de ambu aan laten rijden. Sterker nog, wij krijgen niet eens toestemming om achter de ambu aan te rijden met OGS als je collega erin ligt te knokken.

Ik ben dan ook benieuwd waarom ze het in Rotterdam zo groots aanpakken, zijn er simpelweg te weinig motorrijders beschikbaar of is dit gewoon de manier van begeleiden daar? Dit doet overigens niet af aan het feit of het goed of fout is, het uiteindelijke doel is om de patient zo snel en veilig mogelijk van A naar B te krijgen en ik ben er van overtuigd dat ze dat in Rotterdam heel goed kunnen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: silque link=msg=1178614 date=1372404096
Ik ben dan ook benieuwd waarom ze het in Rotterdam zo groots aanpakken, zijn er simpelweg te weinig motorrijders beschikbaar of is dit gewoon de manier van begeleiden daar?

Wat de oorsprong is om het op deze manier te doen kan ik je helaas niet vertellen Silque.
Wat ik wel weet is dat dit minimaal sinds het begin van de jaren '90 al zo is omdat ik toen fanatiek scanner luisterde.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Citaat van: silque link=msg=1178614 date=1372404096
Ik ben dan ook benieuwd waarom ze het in Rotterdam zo groots aanpakken, zijn er simpelweg te weinig motorrijders beschikbaar of is dit gewoon de manier van begeleiden daar?  

Er zijn genoeg motorrijders beschikbaar is 010. Men heeft jaren terug besloten het met een auto te doen ivm een ernstig ongeval met een van de motorrijders tijdens een begeleiding. Men vindt de veiligste manier van begeleiden.

Overigens is 010 niet het enige korps wat kruisingen plat gooit. Ben een keer met een begeleiding van de MICU naar Nijmegen geweest en ook daar had men de kruizingen kompleet vrijgemaakt.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Okay... dan vind ik de Haagse methodiek wat efficiënter.
Ik ga er vanuit dat iedereen in de DHV ook wordt geleerd hoe je snel en effectief kruisingen leeggooit en ruimte voor de ambu maakt?  Wat is overigens het nut van 2 a 3 voertuigen achter de ambu aan laten rijden met toeters en bellen aan?  

Niet negatief bedoelt hoor, als het doel maar wordt bereikt  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Kan er niet zo snel een verzinnen. Als ik een ambu begeleid in regio 020 is het enige vtg wat achter de ambu aan kan/mag rijden het MMT verder gaat er niemand achter hangen.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: silque link=msg=1178689 date=1372419548
Wat is overigens het nut van 2 a 3 voertuigen achter de ambu aan laten rijden met toeters en bellen aan?  
Heb altijd begrepen, dat als er een politieauto achter de ambu aanrijd met toeters en bellen dat er dan ook een agent in de ambu ligt. Hetzij om een persoon te begeleiden (op welke manier denkbaar ook), hetzij dat diegene zelf op de brancard ligt.

En wat betreft het begeleiden in rotterdam, tja iedereen heeft zo een eigen manier in bepaalde werkzaamheden. Daarbij dacht ik ergens ooit gelezen te hebben dat het gemiddeld om een rit of 6/7 gaat per week. Dus het is niet zo dat de halve week het geheel verkeer in de  binnenstad stil ligt.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Uitzonderingen bevestigen de regel. Begeleidingen worden hier in de regio sporadisch gedaan.

Gebeurt wel af en toe dat we met familie achter de ambu aanrijden. Zo hadden we laatst een kindje wat kritiek lag door verkeersongeval. Ouders konden niet mee met de ambu omdat er oa arts van het MMT bij in zat. Was niet verantwoord om de ouders zelf te laten rijden. Dus achter de ambu aan. Iom de meldkamer gewoon met O&G.

Daarom,

uitzonderingen bevestigen de regel...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Citaat van: grizz link=msg=1178748 date=1372426983
Uitzonderingen bevestigen de regel. Begeleidingen worden hier in de regio sporadisch gedaan.

Gebeurt wel af en toe dat we met familie achter de ambu aanrijden. Zo hadden we laatst een kindje wat kritiek lag door verkeersongeval. Ouders konden niet mee met de ambu omdat er oa arts van het MMT bij in zat. Was niet verantwoord om de ouders zelf te laten rijden. Dus achter de ambu aan. Iom de meldkamer gewoon met O&G.

Daarom,

uitzonderingen bevestigen de regel...
Kijk, en dat is nu het mooie aan een forum zoals deze. Voor 'vreemde' dingen is vaak een hele logische verklaring  O0


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Citaat van: grizz link=msg=1178748 date=1372426983
Uitzonderingen bevestigen de regel. Begeleidingen worden hier in de regio sporadisch gedaan.

Gebeurt wel af en toe dat we met familie achter de ambu aanrijden. Zo hadden we laatst een kindje wat kritiek lag door verkeersongeval. Ouders konden niet mee met de ambu omdat er oa arts van het MMT bij in zat. Was niet verantwoord om de ouders zelf te laten rijden. Dus achter de ambu aan. Iom de meldkamer gewoon met O&G.

Daarom,

uitzonderingen bevestigen de regel...

en ook dan rijden ze niet mee in onze begeleiding. Ze mogen van mij met O&G naar het zknh maar dan wel OEG