Extra hv-voertuig achter ambulance aan bij spoedbegeleiding naar ziekenhuis

Auteur Topic: Extra hv-voertuig achter ambulance aan bij spoedbegeleiding naar ziekenhuis  (gelezen 14258 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Als je zonder toestemming met OG rijdt is er geen probleem hoor. De meldkamer kan jou dan vertellen om de OG- gebruik te stoppen, omdat zij geen toestemming geven. Dat kun je doen of niet doen. Is aan de bestuurder.
Echter de MK kan soms achter een tafel even eea niet goed inschatten. Als je achteraf dan moet en kunt aangeven waarom je wel met OG gereden is het in 99% van de tijd wel te verkopen en is er geen enkel probleem.
Bij aanrijdingen kan het bij zware gevallen een probleem worden. Maar of je nu een aanrijding met of zonder O&G.... volgens de brancherichtlijn ben je altijd fout. Het is vaak geen probleem maar het kan zijn dat als je veroordeeld wordt voor een aanrijding je mogelijk disciplinair nog een tikje op de vingers krijgt voor het overtreden van de richtlijnen mbt OG gebruik. Dus nee... niet te bang doen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1179149 date=1372528216
Door de sirene niet uit te zetten als je communiceert met de meldkamer!

'U heeft geen toestemming, ik wil dat u nu uw toeters en bellen uitzet!''   :'(

Citaat van: Dinges link=msg=1179152 date=1372529271
Interessant. Als ik met spoed (extra) blauwen wil komen ze uit alle hoeken en gaten, met toeters en bellen. Maar bij eigen collega's kan moeilijk worden gedaan, om die toestemming, begrijp ik? Beetje krom. Als je maat ligt te worstelen helemaal. Ik zou dan de meldkamer negeren. Wat voor gevolgen zou dat hebben, als je dat zou doen?

Met spoed, dus dan wordt het een soort van assistentie collega al dan niet met een andere reden. Ook bij eigen collega's krijg je toestemming met een assistentie collega, ook bij mensen van de NS/HTM/ANWB noem het maar op die een noodsignaal geven mag je met toeters en bellen rijden zolang de meldkamer denkt dat het echt een noodgeval betreft met direct gevaar voor een betrokkene.

Gevolgen zijn er niet echt, maar het wordt wel eens via de lijn gespeeld. Dat de chef meldkamer een klacht indient bij de bureauchef, dit krijg je wel te horen.. gebeurt overigens zelden. En ja, als je een aanrijding hebt dan mag je ook wat uitleggen, al werkt die OGS dan ook weer in je voordeel.

Ik heb wel het idee dat ze bij ons iets aan het matigen zijn, ze lijken wat makkelijker met toestemming te worden. Uiteindelijk is en blijft de chauffeur verantwoordelijk, brancherichtlijn geeft ook aan dat de meldkamer in dat geval slechts kan adviseren.
Maar misschien moet dit even in een ander topic!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Citaat van: silque link=msg=1178864 date=1372440597
OK, dus een busje achter de ambu is vaak met familie? Zonder een waarde-oordeel te geven, hoe wordt dit uitgelegd als het tot een flinke klapper komt? Snap best dat er uitzonderingen zijn waarbij het gebeurt (zoals voorbeeld een paar posts geleden), maar ik zie het best vaak voorkomen op filmpjes. Is het echt een uitzondering of gebeurt het bijna standaard?

Als het zo gaat als in rotterdam dan lijkt de kans op een klapper me erg klein, kruisingen zijn immers afgezet en neem aan dat die weten van de volgwagens. Als de kruisingen niet afgezet zijn (zoals in jou regio wat ik begrijp) dan zie ik wel meer gevaar en snap ik dat er afwegingen worden gemaakt.

Citaat van: silque link=msg=1179291 date=1372585418

Ik heb wel het idee dat ze bij ons iets aan het matigen zijn, ze lijken wat makkelijker met toestemming te worden. Uiteindelijk is en blijft de chauffeur verantwoordelijk, brancherichtlijn geeft ook aan dat de meldkamer in dat geval slechts kan adviseren.
Maar misschien moet dit even in een ander topic!
Ander topic lijkt me wel een goed idee :) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: DaMook link=msg=1179548 date=1372633292
Ander topic lijkt me wel een goed idee :) .
Gedeelte afgesplitst, nieuw topic


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: silque link=msg=1179291 date=1372585418
'U heeft geen toestemming, ik wil dat u nu uw toeters en bellen uitzet!''   :'(

Met spoed, dus dan wordt het een soort van assistentie collega al dan niet met een andere reden. Ook bij eigen collega's krijg je toestemming met een assistentie collega, ook bij mensen van de NS/HTM/ANWB noem het maar op die een noodsignaal geven mag je met toeters en bellen rijden zolang de meldkamer denkt dat het echt een noodgeval betreft met direct gevaar voor een betrokkene.

Gevolgen zijn er niet echt, maar het wordt wel eens via de lijn gespeeld. Dat de chef meldkamer een klacht indient bij de bureauchef, dit krijg je wel te horen.. gebeurt overigens zelden. En ja, als je een aanrijding hebt dan mag je ook wat uitleggen, al werkt die OGS dan ook weer in je voordeel.

Ik heb wel het idee dat ze bij ons iets aan het matigen zijn, ze lijken wat makkelijker met toestemming te worden. Uiteindelijk is en blijft de chauffeur verantwoordelijk, brancherichtlijn geeft ook aan dat de meldkamer in dat geval slechts kan adviseren.
Maar misschien moet dit even in een ander topic!
Tsja en wat maakt het uiteindelijk uit? Ook zonder toeters en bellen heb je je ontheffingen. Ik heb tot nu toe nog geen enkele OGS rit gehad maar wel genoeg prio-1 ritjes die OGS waardig waren de redenen? Heel wisselend, ene keer om vooral niet teveel ruchtbaarheid te geven aan een incident, andere keer omdat het toch onwijs rustig is of juist dusdanig druk dat mensen om de smalle plattelandsweggetjes op hun rem gaan staan om ruimte te maken en daarmee de weg versperrren. Één keer ze wel naar mij toe met toeters en bellen laten rijden, opstootje 20 tegen 2, helaas viel ik in de laatste groep ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


FMR

  • hoofdagent, Manschap b
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Ik vraag me eigenlijk het volgende af qua begeleiden.

Is de tijd winst echt zo groot als dat men het begeleiden niet zou doen? begrijp me niet verkeerd hoor! Maar mijn uitgangspunt is  namelijk de verkeersveiligheid die wij ,als hulpverlener, ook moeten hanteren.
Het naderen van kruisingen lijkt mij toch, ondanks dat het wellicht afgezet is, een situatie waarbij wij voorzichtig en oplettend moeten naderen. Is dit dan zo anders als de men begeleiding krijgt of niet?

Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar het incident met het AT in Eindhoven, is toch wel iets om naar te kijken. (ik weet niet alle ins en outs)

Wat betreft achter een ambu aanrijden met toestemming of een ander voertuig lijkt mij geen probleem. Afgelopen vrijdagnacht ook achter een ambu aangereden met toestemming, nadat een persoon te water was geraakt in het centrum van Amsterdam. Ik heb als volgt gehandeld: Toeters en bellen aan, afstand houden zodat je nog tijdig kan remmen en elke kruising behandelen alsof je de eerste voorrangsvoertuig bent, die een kruising nadert.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Citaat van: DaMook link=msg=1179548 date=1372633292
Als het zo gaat als in rotterdam dan lijkt de kans op een klapper me erg klein, kruisingen zijn immers afgezet en neem aan dat die weten van de volgwagens. Als de kruisingen niet afgezet zijn (zoals in jou regio wat ik begrijp) dan zie ik wel meer gevaar en snap ik dat er afwegingen worden gemaakt.
Ze zetten alleen de grote kruisingen af, niet iedere weg is afgezet. Bovendien geeft dit alsnog geen garantie dat er geen aanrijdingen komen hoor, of is dit wat je zou verklaren bij een aanrijding ? Maar.... ik dacht dat alles was afgezet!  :'(

Bovendien verwachten mensen vaak geen voertuig meer achter de ambu, zo heb ik de ambu motor een keer geschept zien worden  die vlak achter de ambu reed :(

Citaat van: kaasje link=msg=1179666 date=1372679050
Tsja en wat maakt het uiteindelijk uit? Ook zonder toeters en bellen heb je je ontheffingen. Ik heb tot nu toe nog geen enkele OGS rit gehad maar wel genoeg prio-1 ritjes die OGS waardig waren de redenen? Heel wisselend, ene keer om vooral niet teveel ruchtbaarheid te geven aan een incident, andere keer omdat het toch onwijs rustig is of juist dusdanig druk dat mensen om de smalle plattelandsweggetjes op hun rem gaan staan om ruimte te maken en daarmee de weg versperrren. Één keer ze wel naar mij toe met toeters en bellen laten rijden, opstootje 20 tegen 2, helaas viel ik in de laatste groep ;)

Sorry Kaasje, ik snap je reactie niet. Volgensmij staat nergens dat je zonder OGS geen ontheffingen hebt, ik ben gewoon benieuwd waarom een begeleiding op deze manier wordt aangepakt en geef vervolgens antwoord op vragen over OGS in onze regio.
Doet niets af aan het feit of je wel of geen ontheffing hebt, feit blijft wel dat je geen voorrangsvoertuig bent zonder OGS.

Anyway, voor mij is het duidelijk. Rotterdam werkt zo al jaren, ontstaan na een aantal ongevallen en werkt prima zo.  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Citaat van: silque link=msg=1179794 date=1372702643
Ze zetten alleen de grote kruisingen af, niet iedere weg is afgezet. Bovendien geeft dit alsnog geen garantie dat er geen aanrijdingen komen hoor, of is dit wat je zou verklaren bij een aanrijding ? Maar.... ik dacht dat alles was afgezet!  :'(

Bovendien verwachten mensen vaak geen voertuig meer achter de ambu, zo heb ik de ambu motor een keer geschept zien worden  die vlak achter de ambu reed :(

Sorry Kaasje, ik snap je reactie niet. Volgensmij staat nergens dat je zonder OGS geen ontheffingen hebt, ik ben gewoon benieuwd waarom een begeleiding op deze manier wordt aangepakt en geef vervolgens antwoord op vragen over OGS in onze regio.
Doet niets af aan het feit of je wel of geen ontheffing hebt, feit blijft wel dat je geen voorrangsvoertuig bent zonder OGS.

Anyway, voor mij is het duidelijk. Rotterdam werkt zo al jaren, ontstaan na een aantal ongevallen en werkt prima zo.  O0
In Rotterdam worden wel degelijk álle kruisingen afgezet. Als er onverhoopt een kruising niet bezet is, wordt dat uitdrukkelijk gecommuniceerd met de verkeerspolitie die voor de ambu rijdt. Voordeel van afgezette kruisingen zonder overig verkeer voor en naast je (op naastgelegen rijstroken) is, naast de snelheid waarmee gereden kan worden, het feit dat niet bruusk geremd en weer opgetrokken hoeft te worden.

In Rotterdam rijden genoeg ambu's met OGS en patiënt richting ziekenhuizen; spoedtransporten worden uitsluitend gedaan als er voldoende personeel is om de kruisingen te bezetten, er voldoende tijd is om dat allemaal te regelen én de bemensing van de ambu formeel het transport aanvraagt via de MKA en de MKA het spoedtransport goedkeurt. Reden voor dat laatste is dat een transport uitsluitend in uitzonderlijke situaties wordt gedaan en niet op basis van inschattingen van derden (bv dienders).
greetz,  Enrique


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
ALLE kruisingen? Dat zijn er op een goed stuk gauw tientallen..... dan heb je aardig wat mensen nodig!!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: silque link=msg=1179894 date=1372709735
ALLE kruisingen? Dat zijn er op een goed stuk gauw tientallen..... dan heb je aardig wat mensen nodig!!
Had ook ergens gelezen dat indien nodig zelfs de bureau inspecteurs op een kruising worden neergezet  998765
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v