Moet een eigen terrein/eigen weg altijd aangegeven worden en wat zijn de wetten?

Auteur Topic: Moet een eigen terrein/eigen weg altijd aangegeven worden en wat zijn de wetten?  (gelezen 11078 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Goed, de Konmar weet ik dan niet, maar die nam ik als voorbeeld omdat die in de jurisprudentie genoemd werd.

Ik zat persoonlijk meer te denken aan parkeerbegeleiding bij pretparken. Ik ben bij redelijk wat pretparken en dierentuinen in Nederland geweest, op veel plaatsen wordt je begeleid naar je parkeerplaats, maar ik heb daar maar heel af en toe verkeersregelaars gezien. Wel voornamelijk "gewone" medewerkers met een oranje hesje.

Maar volgens jullie is dat dus helemaal niet toegestaan... hmmzz.... interessant....
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Op eigen terrein dat tevens geen openbare weg is, mag je gerust in een oranje hesje verkeer regelen. Het mag desnoods ook wel in een Pino-pak of Mickey Mouse-pak.

Bepalend hierin is of het openbare weg is, en zo niet, in hoeverre de eigenaar van het terrein bijzondere verkeersregels heeft gemaakt die op dat terrein gelden.

Is het openbare weg, dan is altijd de Wegenverkeerswet (en daaronder vallende wet- en regelgeving, zoals RVV) van toepassing. Op de openbare weg gelden dus de normale verkeersregels en die mogen ook worden gehandhaafd door de politie. Een eventuele medewerker die aanwijzingen moet geven voor parkeerbegeleiding en dergelijke, dient dus verkeersregelaar te zijn en bovendien als zodanig herkenbaar.

Is het geen openbare weg, dan is het aan de eigenaar van het terrein om zijn eigen verkeersregels te maken. Hij kan - bij wijze van spreken - vaststellen dat er op zijn terrein uitsluitend links op de weg gereden wordt (wat overigens in sommige gevallen heel praktisch en legitiem kan zijn!). In de meeste gevallen zal de eigenaar van het terrein de Wegenverkeerswet primair van toepassing verklaren, met hierop toevoegingen of uitzonderingen. Een toevoeging/uitzondering kan zijn dat er maximaal 20 km/u wordt gereden. Een voor deze discussie relevante toevoeging is bijvoorbeeld een bord "parkeren uitsluitend op aanwijzingen personeel". Daarmee creëer je als eigenaar van het terrein dus de mogelijkheid dat personeelsleden (in een Konmar bodywarmer, een Mickey Mousepak of een oranje hesje) aanwijzingen geven aan het verkeer, en dat de automobilist deze moet opvolgen.

Als het terrein geen openbare weg is, maar de verkeersregels niet formeel door de eigenaar geregeld zijn (de eigenaar heeft geen regels gemaakt en zichtbaar geplaatst), mag het nog steeds, want er is op eigen terrein niemand die je verbiedt om Mickey Mouse aanwijzingen te laten geven. Alleen is de automobilist dan in principe niet verplicht om deze aanwijzing op te volgen, immers mag hij er vanuit gaan dat de Wegenverkeerswet en daarbij behorende wet- en regelgeving, zoals RVV, van toepassing is, en hierin staat niet dat aanwijzingen van Mickey Mouse moeten worden opgevolgd.

Terug naar het pretpark van Koekerdt.

Als het pretpark een afsluitbaar terrein heeft, dat niet permanent voor het openbaar verkeer open staat (bijvoorbeeld 's nachts gesloten met een hek), dan mag Mickey Mouse aanwijzingen geven (c.q. het verkeer regelen). Pas als het pretpark bij het oprijden van het terrein (of op andere niet mis te verstane wijze*) duidelijk aangeeft dat aanwijzingen van Mickey Mouse opgevolgd moeten worden, zijn de aanwijzingen ook bindend.
Heeft het pretpark een parkeerterrein dat voor het openbare verkeer open staat, dan mag Mickey Mouse niet het verkeer regelen.

*) Bijvoorbeeld in de vorm van een voorwaarde/aanwijzing op een parkeerkaart.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1180214 date=1372783019
(...)
Als het pretpark een afsluitbaar terrein heeft, dat niet permanent voor het openbaar verkeer open staat (bijvoorbeeld 's nachts gesloten met een hek), dan mag Mickey Mouse aanwijzingen geven (c.q. het verkeer regelen). Pas als het pretpark bij het oprijden van het terrein (of op andere niet mis te verstane wijze*) duidelijk aangeeft dat aanwijzingen van Mickey Mouse opgevolgd moeten worden, zijn de aanwijzingen ook bindend.
(...)
Aanvulling op deze alinea: in dit geval kan de politie overigens niet handhavend optreden (d.w.z. dus niet bekeuren bij niet opvolgen aanwijzing). Het is een niet-openbaar terrein, en de eigenaar dient zelf te handhaven dat de aanwijzingen van Mickey Mouse worden opgevolgd. Dit valt buiten het publiekrecht (strafrecht) en valt in het privaatrecht, en dat is een lastige zaak.  0098
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1180214 date=1372783019
(...)
Terug naar het pretpark van Koekerdt.

Als het pretpark een afsluitbaar terrein heeft, dat niet permanent voor het openbaar verkeer open staat (bijvoorbeeld 's nachts gesloten met een hek), dan mag Mickey Mouse aanwijzingen geven (c.q. het verkeer regelen). Pas als het pretpark bij het oprijden van het terrein (of op andere niet mis te verstane wijze*) duidelijk aangeeft dat aanwijzingen van Mickey Mouse opgevolgd moeten worden, zijn de aanwijzingen ook bindend.
Heeft het pretpark een parkeerterrein dat voor het openbare verkeer open staat, dan mag Mickey Mouse niet het verkeer regelen.

en in een eerder citaat werd gezegd:
Citaat
(...)
Ook de door de betrokkene in cassatie aangevoerde omstandigheid dat het parkeerterrein ‘een uur na sluitingstijd van de Konmar met een hek wordt afgesloten’ staat, nu het daarbij klaarblijkelijk gaat om een tijdelijke afsluiting, niet eraan in de weg dat het terrein gedurende de tijd dat het niet is afgesloten voor het openbaar verkeer openstaat.

wat is het nou? ???
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Het gaat erom of er sprake is van een openbare weg voor het "algemene verkeer". Bij de Konmar kon je kennelijk parkeren en vervolgens ook elders gaan winkelen, waardoor het voor het algemeen verkeer open staat. Bij de RAI was er ook toegang voor fietsers en voetgangers die geen bezoeker zijn van de RAI.

Als toevoeging dan op mijn vorige bericht: als het parkeerterrein van het pretpark ook gebruikt kan worden voor iemand die naar de supermarkt aan de overkant gaat, dan is het door het feitelijke gebruik dus openbare weg. Als dat om de een of andere reden niet mogelijk is, bijvoorbeeld doordat een parkeerkaart gekoppeld is aan een toegangskaart van het pretpark en je dus doelbewust en uitsluitend bezoeker bent van het pretpark, dan is het geen openbare weg.

Hoe dan ook, het blijft uiteraard een donkergrijs gebied waar de precieze invulling zeer sterk afhankelijk is van de situatie ter plekke. Dat blijkt ook wel uit de arresten.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: Koekerdt link=msg=1180227 date=1372784597
en in een eerder citaat werd gezegd:
wat is het nou? ???
Citaat
Pas als het pretpark bij het oprijden van het terrein (of op andere niet mis te verstane wijze*) duidelijk aangeeft dat aanwijzingen van Mickey Mouse opgevolgd moeten worden, zijn de aanwijzingen ook bindend.
Heeft het pretpark een parkeerterrein dat voor het openbare verkeer open staat, dan mag Mickey Mouse niet het verkeer regelen.
Het verschil zit in de lettertjes. Let wel dat de juridische uitspraak
Citaat
Ook de door de betrokkene in cassatie aangevoerde omstandigheid dat het parkeerterrein ‘een uur na sluitingstijd van de Konmar met een hek wordt afgesloten’ staat, nu het daarbij klaarblijkelijk gaat om een tijdelijke afsluiting, niet eraan in de weg dat het terrein gedurende de tijd dat het niet is afgesloten voor het openbaar verkeer openstaat.
blijft bestaan.