Testen OGS

Auteur Topic: Testen OGS  (gelezen 4161 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Gepost op: 25 juni 2013, 17:35:29
Ik zie de laatste dagen tweets voorbij komen die melden dat de sirenes en zwaailichten worden getest van alle brandweervoertuigen in de regio Friesland ivm de overgang naar de VRFRL. Is dit gebruikelijk of bij meer regio's zo gegaan of gebeurd?  Bij ons is dat namelijk helemaal niet gedaan.  Ik ben benieuwd naar de noodzaak hiervan en in welke VR's dit ook is gebeurd.  O0


Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2013, 18:47:25
In Zaanstreek-Waterland is dit voor alle voertuigen ook gebeurd. Het heeft te maken met de nieuwe eisen rondom optische- en geluidssignalen.

Zie dit artikel met video: http://www.dichtbij.nl/zaanstreek/regionaal-nieuws/artikel/2637646/brandweer-controleert-eigen-geluidssignalen-video.aspx


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2013, 00:11:07
De TS 11-5033 van kazerne Purmerend heeft een andere sirene gekregen. Hij had eerst een andere oude* sirene. Vanavond hoorde ik de wagen rijden met een nieuwe sirene**.
Ik vrees dat onze eigen tankautospuit (Monnickendam) 11-6031 dan ook een nieuwe sirene krijgt, of inmiddels al heeft. Want deze heeft sowiezo geen oranje lamp, en de sirene is naar mijn mening erg zacht!

*Oude sirene TS 5033
PRIO 1 5033 (5032 0291) ABM (ROOKMELDER) AVP:5.020 MEANDER DE SIOUXSTRAAT PURMEREND
Video: 112Purmerend

** Nieuwe sirene TS 5033 vanaf 3.10
26-06-2013 - Optreden Brandweer Purmerend autobrand. *Nieuwe sirene 5033!*
Video: mijzelf.
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2013, 21:04:02
Alleen het meten van de decibels is volgens mij een beetje (te) kort door de bocht. Ik heb al eerder geroepen dat men nooit het hele wagenpark voor 01-01-2014 aan de eisen kan laten voldoen. Simpelweg omdat er nu nog zoveel voertuigen rondrijden die er niet aan voldoen, dat ik nooit geloof dat ze die allemaal nog gaan aanpassen  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 3 juli 2013, 09:49:55
BrandweerFrl @BrandweerFrl 9:12am · 3 Jul 13
Vandaag worden in Dokkum sirenes en zwaailichten van brandweerauto's uit die omgeving getest. Morgen soortgelijke testen in Leeuwarden.
Tijdens testen van zwaailichten en sirenes brandweerauto's wordt met meetapparatuur gecontroleerd of alles aan gestelde normen voldoet.
Zijn dit verplichte testen voor alle voorrangsvoertuigen?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #5 Gepost op: 3 juli 2013, 10:15:55
Voor zover ik weet is het geen verplichte test maar de Regeling Optische en Geluidssignalen 2009 stelt vanaf 1 januari 2014 verplicht dat elk voertuig aan bepaalde voorwaarden voldoet. Elk voertuig dat sinds 1 maart 2009 is opgeleverd moest daar al aan voldoen:

Citaat
Artikel 5

De signalen zijn als volgt uitgevoerd:

    1. blauw zwaai-, flits- of knipperlicht: licht, bestaande uit één set blauwe signaalverlichting; de set voldoet aan klasse 2 van ECE reglement 65 en is overeenkomstig dat reglement gecertificeerd. Het licht is zodanig gemonteerd dat het signaal kan worden waargenomen rondom het voertuig vanaf een afstand van 20 m vanaf het voertuig, gemeten op 1,5 m boven het wegdek; ter ondersteuning van de set mag aan de voorzijde van het voertuig symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het voertuig op een hoogte tussen 0,4 m en 1,2 m boven het wegdek een set secundaire blauwe signaalverlichting zijn aangebracht; ook deze set is gecertificeerd overeenkomstig ECE reglement 65; de secundaire set is alleen in werking wanneer de primaire signaalverlichting is ingeschakeld; de secundaire set signaalverlichting straalt naar voren, evenwijdig aan de lengteas van het voertuig; de secundaire set mag separaat uitschakelbaar zijn; een voertuig in gebruik bij politie, brandweer of diensten voor spoedeisende medische hulpverlening is slechts van deze signaalverlichting voorzien als het door middel van de in de artikelen 5.2.51a, 5.3.51a, 5.4.51a, 5.4.52a of 5.5.51a van de Regeling voertuigen bedoelde, door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vastgestelde retroreflecterende striping, letters, cijfers of tekens als zodanig herkenbaar is voor de overige weggebruikers. Een voertuig van de in artikel 1 aangewezen diensten dat gebruikt wordt voor het vervullen van een dringende taak, is van de blauwe signaalverlichting voorzien als het aan weerszijden door middel van een embleem of naam van de dienst herkenbaar is voor de overige weggebruikers. Een embleem of naam van de dienst heeft een oppervlak van ten minste 314 cm2.

    2. geel zwaai-, flits- of knipperlicht: licht, bestaande uit één set gele signaalverlichting; de set voldoet aan ECE reglement 65 en is overeenkomstig dat reglement gecertificeerd; het licht is zodanig gemonteerd dat het signaal kan worden waargenomen rondom het voertuig vanaf een afstand van 20 m vanaf het voertuig, gemeten op 1,5 m boven het wegdek.

    3. groen zwaai-, flits- of knipperlicht: een rondom schijnend groen permanent licht, zwaai-, flits- of knipperlicht, waarmee een voertuig dat is uitgerust met de in het eerste en tweede lid bedoelde signaalverlichting eveneens mag worden uitgerust; het groene licht wordt alleen gebruikt bij een stilstaand voertuig om daarmee het voertuig van de hoogste betrokken leidinggevende van de betrokken hulpverleningsdienst aan te geven.

    4. knipperende koplampen: koplampen die tegelijkertijd aan en uit gaan.

    5. tweetonige hoorn: hoorn die achtereenvolgens twee tonen aangeeft. De geluidssterkte van elke toon is bij dag ten minste 110 db(A) en ’s nachts ten minste 100 dB(A). De minimale geluidssterkte wordt tussen 10 en 100 ms na het inschakelen bereikt. De geluidssterkte is maximaal 125 dB(A). De meting van de geluidssterkte van de hoorn vindt plaats overeenkomstig hoofdstuk 11 van de Regeling toelatingseisen, zoals die regeling luidde voor 1 mei 2009, maar met een meetpositie op het wegdek. De on- en offset ligt tussen de 1 en 10 dB/ms. De wisselfrequentie van de tonen is eenparig en ligt tussen de 0,5 en 5 Hz. De wisselfrequentie mag middels een schakelaar zolang de bestuurder de hoorn bedient, worden verhoogd. Ook in dat geval is de wisselfrequentie maximaal 5 Hz. Deze verhoogde wisselfrequentie bedraagt een verdubbeling van de basisfrequentie. De toonhoogte van de lage toon is circa 375 Hz. De toonhoogte van de hoge toon is circa 500 Hz. De hoorn is alleen in werking wanneer de in het eerste lid bedoelde primaire blauwe signaalverlichting is ingeschakeld.

    6. extra richtingaanwijzers: richtingaanwijzers als bedoeld in artikel 30a van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Deze richtingaanwijzers worden alleen gevoerd in combinatie met het blauwe zwaai-, knipper- of flitslicht.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


knarf1990

  • Team Verkeer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
Reactie #6 Gepost op: 3 juli 2013, 11:14:29
In de nieuwe politie voertuigen zit een zelftest functie! Daarbij wordt alles aangezet behalve de sirene. Volgensmij wordt deze stil getest.
--Niets is wat het lijkt--


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 3 juli 2013, 12:17:48
Klopt die wordt stil getest maar daar gaat dit topic niet over ;)
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 3 juli 2013, 15:24:00
Er is een brief van BZK, waarin staat dat de auto's van vóór 2009 in verband met kostenbesparing niet hoeven worden omgebouwd.
Ombouw, cq aanpassing van bestaande voertuigen hoeft dus niet in alle gevallen.

Ik neem aan dat ze bij de metingen kijken of hij voldoet aan het aantal dB op x meter afstand, conform de norm en of de lampen voldoen aan de Klasse II blauw en klasse 1 oranje.

Groeten, Ruud


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #9 Gepost op: 3 juli 2013, 15:29:18
Ruud zou jij mij misschien aan die brief kunnen helpen of weet je waar ik die kan vinden?