Brandweerkennisnet: Rapport Verkoelende experimenten met water en schuim

Auteur Topic: Brandweerkennisnet: Rapport Verkoelende experimenten met water en schuim  (gelezen 21512 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: tower-ladder link=msg=1180684 date=1372888548
Eigen ervaring:
En opmerkingen pag 57.

En dat is nu juist waar het zo af en toe behoorlijk mis gaat: de ervaringen van de werkvloer, van de mensen die met het materiaal om moeten gaan, worden niet meegenomen in besluiten. Natuurlijk zijn er projecten waar de operationele brandweerlieden bij betrokken worden en dan zie je meteen dat de weerstand ten opzichte van vernieuwingen in veel gevallen laag is. Wordt echter van hogerhand 'even' besloten dat het voor iedereen beter is om met een SIV2 met one-seven uit te rukken dan zorgt dat voor veel meer weerstand.

Die weerstand is het ergste op dit moment niet (meer): er is simpelweg bewezen dat de gevaren van one-seven e.d. feitelijk onacceptabel zijn. Een overduidelijk teken aan de wand dat de miljoenenprojecten die in het land zijn opgezet mbt schuimvormende toepassingen (en variabele voertuigbezetting dus zijdelings meegenomen) nooit zo uitgewerkt hadden mogen worden. Dit rapport zou dus in de toekomst moeten dienen als waarschuwing voor nieuwe pilots: kijk eerst eens goed naar de voor- en nadelen en ga dan pas iets invoeren. Zeker door de werkvloer te betrekken om de voor- en nadelen in kaart te brengen kan je constructief bouwen aan écht goede ideeën......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Danny722 link=msg=1180794 date=1372950315
En dat is nu juist waar het zo af en toe behoorlijk mis gaat: de ervaringen van de werkvloer, van de mensen die met het materiaal om moeten gaan, worden niet meegenomen in besluiten. Natuurlijk zijn er projecten waar de operationele brandweerlieden bij betrokken worden en dan zie je meteen dat de weerstand ten opzichte van vernieuwingen in veel gevallen laag is. Wordt echter van hogerhand 'even' besloten dat het voor iedereen beter is om met een SIV2 met one-seven uit te rukken dan zorgt dat voor veel meer weerstand.

Die weerstand is het ergste op dit moment niet (meer): er is simpelweg bewezen dat de gevaren van one-seven e.d. feitelijk onacceptabel zijn. Een overduidelijk teken aan de wand dat de miljoenenprojecten die in het land zijn opgezet mbt schuimvormende toepassingen (en variabele voertuigbezetting dus zijdelings meegenomen) nooit zo uitgewerkt hadden mogen worden. Dit rapport zou dus in de toekomst moeten dienen als waarschuwing voor nieuwe pilots: kijk eerst eens goed naar de voor- en nadelen en ga dan pas iets invoeren. Zeker door de werkvloer te betrekken om de voor- en nadelen in kaart te brengen kan je constructief bouwen aan écht goede ideeën......
Moet je met dit rapport SIV-voertuigen nog wel op pad sturen? Wetende dat de kans groot is dat de bemanning van een SIV steeds vaker een binnenaanval zal moeten uitvoeren.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Citaat van: Peter71 link=msg=1180792 date=1372950114
Ik weet dat Friesland ervoor gekozen heeft TSen enkel uit te rusten met One-Seven, dus geen hoge druk meer. Dus dan heb je niets meer te kiezen. Dit rapport geeft keihard aan dat je het daarmee niet gaat redden. Dit rapport gaat er "mag ik hopen"  toch wel aan bijdragen dat men zich nog eens gaat bedenken over de eventuele aanschaf van een One-Seven TS. Het systeem gaat nu toch wel erg snel de kant op als waar IFEX ook is beland. Ergens diep onderin een bureaulaatje, om er vooral nooit meer over te praten. Ik had er al geen hoge pet van op, maar met die rapport is dat vertrouwen geheel weg. ;)

En als je nou het schuim weg laat bij one-seven dan heb je toch ook gewoon water  998765

Wat is nou de werking van de diverse blusstoffen??
Of ik kan het mis hebben maar iedere blusstof heeft toch zijn eigen eigenschap.

  • Water
  Afkoelend effect
  • Schuim
  Afkoelen en vloeistoffen afdekkend
  • CAFS
 Brandbare stof wegnemen, dus niet koelen
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1180797 date=1372950455
En als je nou het schuim weg laat bij one-seven dan heb je toch ook gewoon water  998765
Klopt, maar als je het voertuig op deze wijze gaat gebruiken ben je bezig met kapitaal vernietiging. Doet het ook niet erg goed in deze tijden. Men wil toch waar voor het geld wat erin is gestopt, en men is niet blij als je dus op deze wijze niet alles uit het voertuig haalt. ^-^


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Toch mis ik hier nog wel iets in. Ik zie dat men bij FD gebruik heeft gemaakt van een sproeikop, zoals ook bij LD en HD. Alleen bij niet bij CAFS, daar maakt men gebruik van een gebonden straal. Daarvan zou ik dan nog wel een test willen zien, alleen al om het feit dat je niet met dezelfde parameters test. Maar gezien het feit je met een gebonden straal zowiezo minder koelend vermogen op je rookgassen hebt. Daarbij hebben wij in ons gebied alleen maar TS met one-seven erop, en ben ik dus wel benieuwd naar het (gemeten) effect door CAFS met een verstelbare kop te gebruiken...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Citaat van: grizz link=msg=1180799 date=1372950592
Toch mis ik hier nog wel iets in. Ik zie dat men bij FD gebruik heeft gemaakt van een sproeikop, zoals ook bij LD en HD. Alleen bij niet bij CAFS, daar maakt men gebruik van een gebonden straal. Daarvan zou ik dan nog wel een test willen zien, alleen al om het feit dat je niet met dezelfde parameters test. Maar gezien het feit je met een gebonden straal zowiezo minder koelend vermogen op je rookgassen hebt. Daarbij hebben wij in ons gebied alleen maar TS met one-seven erop, en ben ik dus wel benieuwd naar het (gemeten) effect door CAFS met een verstelbare kop te gebruiken...

Dat is wel een goeie vraag  :)
Persoonlijk denk ik dat de straalpijp erg veel moeite gaat hebben met de druk en je cafs slaat volgens mij kapot door te veel lucht erin te mengen (gok ik)
Hiervan ga ik er vanuit dat er dan gebruik gemaakt wordt van een Akron model LD straalpijp.

Je kan wel premix opbrengen met een LD straalpijp, met een 1% bijmeng van SVM kan je heel goed stroo branden blussen.
Door de lightwater heeft het een hoog doordringend vermogen.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1180801 date=1372950947
Dat is wel een goeie vraag  :)
Persoonlijk denk ik dat de straalpijp erg veel moeite gaat hebben met de druk en je cafs slaat volgens mij kapot door te veel lucht erin te mengen (gok ik)
Hiervan ga ik er vanuit dat er dan gebruik gemaakt wordt van een Akron model LD straalpijp.

Je kan wel premix opbrengen met een LD straalpijp, met een 1% bijmeng van SVM kan je heel goed stroo branden blussen.
Door de lightwater heeft het een hoog doordringend vermogen.

De reden waarom ik deze vraag stelde was nav een oefening in fort markenbinnen. Aldaar met one-seven geoefend. Eerst de normale knockdown met de geboorde straalpijp. Daarna eens wezen "klooien" met de andere kop, daarin gaat het schuim gedeeltelijk kapot, maar het wordt ook heel fijn, daar kun je dus, volgens mij een beter resultaat bereiken.

Dit omdat we het uitgeprobeerd hebben en je dan eigenlijk gewoon een hogedruk straal hebt, met daarin bijgemengd schuim.
Ik begrijp dat het niet de ideale manier is van het gebruik van CAFS, maar het zou wel een bijdrage geven aan een mogelijk veiligere manier van werken met CAFS... Misschien wel iets om te gaan proberen...

Just wondering...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1180784 date=1372949633


Een rapport is leuk maar moeten we niet eerst eens afvragen waarom korpsen voertuigen kopen met een bepaalde applicatie erop?
CAFS is een prima blusstof voor incidenten in een besloten ruimte en tunnels mee aan te pakken, dat men dit ook wil gaan gebruiken bij woningbranden dat is hun eigen keus.
Dus een applicatie is een toevoeging van een blusmethode, we kunnen ook nog altijd gebruik maken van het water wat we al jaar en dag gebruiken.
Ik ben het wel met je eens dat er ook korpsen zijn die iets gekocht hebben met de strekking "dat MOET ik ook hebben"

Als ik het rapport lees is het een, in potentie levensgevaarlijke blusstof, bij branden in besloten ruimte zoals een woningbinnenbrand door de beperkte rookgas koelend vermogen.
Dit nadeel is dus ook aanwezig in andere vormen van branden in besloten ruimtes zoals huizen, garages en tunnels.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1180810 date=1372952184
Als ik het rapport lees is het een, in potentie levensgevaarlijke blusstof, bij branden in besloten ruimte zoals een woningbinnenbrand door de beperkte rookgas koelend vermogen.
Dit nadeel is dus ook aanwezig in andere vormen van branden in besloten ruimtes zoals huizen, garages en tunnels.

Bij het gebruik van CAFS haal je de brandbare stof weg uit een brand door deze in te pakken, hierdoor haal je dus geen temperatuur weg.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Oke, One-Seven en rookgaskoeling gaan niet samen. Maar is het een idee om One-seven op een andere manier toe te passen, bijvoorbeeld in combinatie met repressieve ventilatie waarbij je ''met de wind in de rug'' een binnenaanval doet waarbij de rookgassen dus naar buiten geventileerd worden?