Brandweerkennisnet: Rapport Verkoelende experimenten met water en schuim

Auteur Topic: Brandweerkennisnet: Rapport Verkoelende experimenten met water en schuim  (gelezen 21573 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
En wat nu... Wat gaan we doen aan al die korpsen die met twee man uitrukken met een SIV met One Seven Systeem? Gaan we die nog naar binnen sturen zonder directe back-up. Ben benieuwd.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Citaat van: Defender link=msg=1180821 date=1372954876
En wat nu... Wat gaan we doen aan al die korpsen die met twee man uitrukken met een SIV met One Seven Systeem? Gaan we die nog naar binnen sturen zonder directe back-up. Ben benieuwd.

Dat was al van in het begin de vraag volgens mij, gelukkig zijn er hierdoor nog geen slachtoffers gevallen. Je stuurt als brandweer in mijn ogen niemand op pad zonder een onmiddellijke back-up.
Jullie vinden dat de amerikanen met hun leven spelen door op het dak een gat te gaan maken. Met 2 man uitrukken zonder een directe back-up is dat dan ook.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Citaat van: Rickvb link=msg=1180815 date=1372953068
Oke, One-Seven en rookgaskoeling gaan niet samen. Maar is het een idee om One-seven op een andere manier toe te passen, bijvoorbeeld in combinatie met repressieve ventilatie waarbij je ''met de wind in de rug'' een binnenaanval doet waarbij de rookgassen dus naar buiten geventileerd worden?

Zou je inderdaad wel kunnen maar dan moet je dat repressief ventileren ook weer heel goed onder de knie hebben. En wat geeft het DLS systeem dan nog als meerwaarde?
Als je ziet dat de classieke manieren LD/HD bijna het zelfde effect hebben tegen een lagere aankoopprijs en een eenvoudiger werking en nog belangrijk, een hogere veiligheid moest het ergens mis gaan.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: ffemt19 link=msg=1180833 date=1372958027
Dat was al van in het begin de vraag volgens mij, gelukkig zijn er hierdoor nog geen slachtoffers gevallen. Je stuurt als brandweer in mijn ogen niemand op pad zonder een onmiddellijke back-up.
Jullie vinden dat de amerikanen met hun leven spelen door op het dak een gat te gaan maken. Met 2 man uitrukken zonder een directe back-up is dat dan ook.
Ik kan me alleen maar bij deze woorden aansluiten ffemt. ;)
Citaat van: Rickvb link=msg=1180815 date=1372953068
Oke, One-Seven en rookgaskoeling gaan niet samen. Maar is het een idee om One-seven op een andere manier toe te passen, bijvoorbeeld in combinatie met repressieve ventilatie waarbij je ''met de wind in de rug'' een binnenaanval doet waarbij de rookgassen dus naar buiten geventileerd worden?
Nee, repressieve ventilatie staat nog teveel in de kinderschoenen. Niet ieder korps is er even goed mee bedreven, laat staan dat je het gaat gebruiken in combinatie met One-Seven. Bij repressieve ventilatie moet je goed weten wat je aan het doen bent, en dan heb ik liever de HD of LDstraal bij me met een goede flash-overstraalpijp. Waarvan ik zeker weet dat ik de klus aan kan mocht het mis gaan. ;)


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Volgens mij hebben de blusmiddelen een specifiek inzetdoel Nu wordt het product af geserveerd door te testen op een doel waar het niet (hoofdzakelijk) voor ontworpen is.

Neem een hakbijl, een rescue zaag en een hooligan tool.  Als je ze allemaal gaat testen door te kijken hoe snel je een boom kunt vellen en dan zal de hooligan tool waarschijnlijk nutteloos blijken. Maar voor het openen van een deur*?


* Bonkie doet niet mee :)
Freude am Fahren


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Citaat van: Professor in fictie link=msg=1180862 date=1372960655
Volgens mij hebben de blusmiddelen een specifiek inzetdoel Nu wordt het product af geserveerd door te testen op een doel waar het niet (hoofdzakelijk) voor ontworpen is.

Neem een hakbijl, een rescue zaag en een hooligan tool.  Als je ze allemaal gaat testen door te kijken hoe snel je een boom kunt vellen en dan zal de hooligan tool waarschijnlijk nutteloos blijken. Maar voor het openen van een deur*?


* Bonkie doet niet mee :)

Waarheid als een koe, maar ik heb nog nooit van een vertegenwoordiger gehoord dat je met een hooligantool een boom kan vellen, maar dat verhaaltje van CAFS en binnenbranden dat doen ze wel hoor.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Volgens mij hebben de blusmiddelen een specifiek inzetdoel Nu wordt het product af geserveerd door te testen op een doel waar het niet (hoofdzakelijk) voor ontworpen is.
DLS wordt juist aangeprezen als blusmiddel voor binnenbranden, snelle knockdwon, goede rookgaskoeling, geen stoomvorming je kunt de wanden inpakken met schuim etc.
Daardoor hebben veel korpsen hun TS met DSL uitgerust als extra, of ipv de twee HD haspels. Daarnaast was een argument dat men met DLS minder bluswater nodig had om dezelfde brand te blussen, dus kon de tank kleiner, of kon een SIV met DLS de zelfde slagkracht leveren als een standaard TS.
De forum discussies terug lezend kun je niet anders concluderen dat de onderbouwde kritiek met deze test juist bleek, en dat voorstanders niet anders kunnen dan hun inzettechniek en tactiek kritisch onder de loep moeten nemen.
Maar het zal nog wel lang duren voordat de voorstanders van DSL de conclusies van het rapport zullen accepeteren. Er zal wel iniet op de goede manier getest zijn......
Wel fijn om te lezen dat de CFBT blustechniek, (3D met HD en LD) wel goed en effectief werkt en het beste en snelste de temperatuur verlaagt van zowel de rookgaslaag als de brandhaard. En nu vooral goed in oefenen in de beheersing van de straalpijptechniek en de LD bundels invoeren.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: tower-ladder link=msg=1180932 date=1372971805
Wel fijn om te lezen dat de CFBT blustechniek, (3D met HD en LD) wel goed en effectief werkt en het beste en snelste de temperatuur verlaagt van zowel de rookgaslaag als de brandhaard. En nu vooral goed in oefenen in de beheersing van de straalpijptechniek en de LD bundels invoeren.

Dat ben ik zowiezo met je eens... gewoon weer een ingevouwen aanvalsstraal van anderhalfduim op het voertuig !  O0
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: tower-ladder link=msg=1180932 date=1372971805

Wel fijn om te lezen dat de CFBT blustechniek, (3D met HD en LD) wel goed en effectief werkt en het beste en snelste de temperatuur verlaagt van zowel de rookgaslaag als de brandhaard. En nu vooral goed in oefenen in de beheersing van de straalpijptechniek en de LD bundels invoeren.
Ik denk dat nu het moment is aangebroken om deze technieken goed aan de orde te brengen bij de korpsen-regio´s. Brandweermensen die een paar maal met 3Dtechniek hebben gewerkt, zowel in oefensituatie als de praktijk zullen direct dan beamen dat dit veel beter werkt. Als we dit dan ook nog combineren met lage druk en zoals jij voorstelt de lage druk-bundels zijn we een stuk verder. ;)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1180813 date=1372952923
Bij het gebruik van CAFS haal je de brandbare stof weg uit een brand door deze in te pakken, hierdoor haal je dus geen temperatuur weg.

Hoe doe je dat dan, de brandbare stof weghalen doormiddel van er een luchtig schuimdekentje.
Zover als ik weet kun je brandbare stof alleen fysiek weghalen en niet doormiddel van een luchtig schuimdekentje.
Wie heeft je dat verteld, zeker zo'n verkoper van dat spul.