Flessentrekkerij

Auteur Topic: Flessentrekkerij  (gelezen 5673 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Gepost op: 8 juli 2013, 22:43:49
Wellicht dat iemand mij iets meer kan vertellen over flessentrekkerij:

Persoon X gaat in een restaurant eten, bestelt een bord worteltjes en eet deze op. Vervolgens weigert hij te betalen.
Uitbater belt de politie -> wij controleren de identiteit van de klant en hij is helemaal 1000. Blijft er dus een civiele zaak over want voor flessentrekkerij moet het vaker voorkomen, belangrijk om e.e.a. goed te muteren maar in principe geen zaak.
Dan zouden we het nog kunnen proberen op 326 sr - namelijk oplichting - Als aannemelijk was dat hij een 'normaal betalende klant' was.

Maar wat is nu precies het verschil met als diezelfde klant worteltjes koopt bij de groenteboer, zonder deze te betalen? Of sterker nog, als hij die worteltjes in de winkel al op eet?  
Is tanken zonder te betalen dan niet ook een vorm van flessentrekkerij ipv diefstal van benzine?


Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2013, 10:04:41
Het verschil tussen 321 & 310 is klein. 310 gaat er van uit dat het goed weggenomen wordt met het doel het zich wederrechtelijk toe te eigenen. 321 Veronderstelt dat het wederrechtelijk toe eigenen gebeurd, waarbij dit niet het doel is.

Bij een restaurant is het normaal/gewoonte eerst te eten en daarna te betalen, bij de groenteboer is deze gewoonte niet aanwezig.

Benzine dief is vergelijkbaar. Die rijdt gelijk weg, zonder de (intentie tot) betalen.

Maar dit is mijn interpretatie. ;)
Digitaal onderzoek


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2013, 10:47:37
Zoiets dacht ik ook, dat het te maken had met het oogmerk wegnemen. Echter kan ik dat niet echt uit de wettekst opmaken, want dan hebben we ook verduistering nog.
Blijft dus ook de vraag, iemand die wortels eet bij de groenteboer en vervolgens wegloopt zonder te betalen. Is dat dan wel diefstal? Omdat het een gewoonte is om ze eerst te betalen?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Andreej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #3 Gepost op: 9 juli 2013, 11:21:30
Verduistering gaat toch alleen op bij zaken die je onder beheer hebt en dan 'achterover drukt'? Zoals bij een werknemer die goederen vd baas doorverkoopt etc.?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #4 Gepost op: 9 juli 2013, 12:31:40
Goederen die je rechtmatig onder je hebt inderdaad.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #5 Gepost op: 9 juli 2013, 15:45:17
Citaat van: silque link=msg=1182018 date=1373359657
Blijft dus ook de vraag, iemand die wortels eet bij de groenteboer en vervolgens wegloopt zonder te betalen. Is dat dan wel diefstal? Omdat het een gewoonte is om ze eerst te betalen?

Nu ben ik geen jurist of politie agent.
Maar speelt bij diefstal juist de intentie om zich goederen wederrechtelijk toe te eigen, ook niet een grote rol? Het wetsartikel heeft het namelijk over "het oogmerk".

Bij iemand die een pand verlaat, of de kassa voorbij loopt, lijkt mij die intentie aannemelijker. En daardoor het bewijzen van die intentie bij vervolging ook makkelijker. De stapel jurisprudentie over dit soort gevallen zijn wel vrij duidelijk dat er voldoende grond is voor de politie om de verdachte aan te houden.

Maar bij persoon X uit je voorbeeld, spelen veel details een rol: weigert de persoon ("ik betaal niet") of zegt hij dat hij wel wil betalen, maar op dat moment niet kan ("Ach jee, pincode vergeten".)
Het lijkt mij op dat moment veel minder aannemelijk te maken, dat die persoon de intentie had om zich goederen wederrechtelijk toe te eigen. Als iemand echt puur weigert ("ik betaal nu niet, nooit niet"), zonder verdere toelichting, dan lijkt mij dat strafrechtelijk gelijk aan diefstal. Uit de media, en ervaringen van horecaondernemers die ik ken, blijkt echter dat in de meeste gevallen er niet puur geweigerd wordt.

Over personen die in een winkel goederen consumeren, en op dat zelfde moment worden aangehouden (dus niet voorbij de kassa), is vrij weinig jurisprudentie. Wel een voortgaande discussie tussen juristen, over precies hetzelfde als de vragen die je stelt in je openingspost. :) Die discussie gaat over bezit en eigendom, maar ook de aspecten van een koopovereenkomsten.

Zoals ik al zei, ik ben geen jurist of politie agent. Dus als je vraag puur uit het oogpunt van het politie optreden (gronden voor aanhouden, verbaal, etc) was/is, laat mijn bijdrage dan maar links liggen. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #6 Gepost op: 9 juli 2013, 15:50:46
Er zijn uitspraken dat dit onder 'oplichting' kan vallen, idd vanwege de intentie. Een restaurant binnengaan zonder id en, vooral portemonnaie, maakt oplichting makkelijk bewijsbaar.

Ik zal eens kijken of ik een dergelijke uitspraak nog vinden kan.
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #7 Gepost op: 9 juli 2013, 16:19:23
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1182094 date=1373377846
Er zijn uitspraken dat dit onder 'oplichting' kan vallen, idd vanwege de intentie. Een restaurant binnengaan zonder id en, vooral portemonnaie, maakt oplichting makkelijk bewijsbaar.

Ik zal eens kijken of ik een dergelijke uitspraak nog vinden kan.

Stapel en de Koning noemt als voorbeeld NJ 1998 nr. 497. Dit arrest is helaas niet gepubliceerd op rechtspraak.nl.

Enkele quotes uit Stapel en de Koning (8e druk, p. 117)
Citaat
Ook het zich voordoen als iemand die tegen betaling een maaltijd en consumpties gebruikt of het zich voordoen als iemand die de logies en maaltijden zal betalen, met de bedoeling om zonder betaling te vertrekken is volgens de Hoge Raad het aannemen van een valse hoedanigheid.

Citaat
Tot slot nog enkele voorbeelden van oplichting uit de jurisprudentie (...) C bestelt eten in een restaurant terwijl hij al bij binnenkomst niet van plan is te betalen. Hij eet de maaltijd op en vertrekt zonder af te rekenen. (NJ1998 nr.497)
Senior GGP / Oost-Brabant


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #8 Gepost op: 9 juli 2013, 18:55:10
Ja oplichting ben ik het over eens, er zijn omstandigheden denkbaar waarop ik die persoon als verdachte kan aanmerken van oplichting. Echter zit ik nu even te dubben tussen flessentrekkerij en diefstal c.q. verduistering. Voornamelijk het verschil: ik eet bij de groenteboer worteltjes zonder te betalen = diefstal; ik eet bij een restaurant dezelfde worteltjes = civiel.

Ik heb bij beide het oogmerk, ik weet vooraf dat ik het niet kan betalen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #9 Gepost op: 9 juli 2013, 21:57:53
Daarom zou ik wat Nick zegt naar art 326 gaan en dan het gooien op dat de persoon zich een valse hoedigheid als betalende klant heeft aangenomen. Want iemand die gaat zitten in een daarvoor bestemde gelegenheid en verder niks laat merken (bij het eten de ober erbij roepen dat het eten niet goed is bijv.) dan verwacht een ieder dat deze persoon ook gewoon zal gaan betalen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v