Huisarts en spoedzorg

Auteur Topic: Huisarts en spoedzorg  (gelezen 53794 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #20 Gepost op: 20 januari 2014, 16:17:46
Citaat van: let_there_be_yellow link=msg=1238295 date=1390229783
http://www.artsennet.nl/Nieuws/Nieuws-uit-de-media/Artikel/141002/Huisarts-soms-beter-bij-spoed-dan-ambulance.htm

Ik ben nooit zo happig op dit soort onderzoeken... "Kijk ons eens goed zijn!"  ::)

Is dit een onderzoek dat door alle ketenpartners gezamenlijk is uitgevoerd of een hobbyproject van de lokale HAP?

Zo durf ik ook in te schatten dat huisartsen niet bepaald zitten te wachten op meer ANW diensten waar je voor weinig geld 24/7 met blauw-blauw tussen hypo's e.d. op en neer aan het rijden bent. Dat neemt niet weg dat er misschien meer gedifferentieerd moet worden en de rol van de "blauw-blauw huisarts" daarin een stevigere plek kan krijgen...


let_there_be_yellow

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • HBO-V, Geneeskunde, HAP-chauffeur
Reactie #21 Gepost op: 20 januari 2014, 17:19:55
Mooi. Dit is PRECIES de reactie die ik hier had verwacht !
Was er een onderzoek geweest met de conclusie: 'Huisartsen zijn achterlijk', dan had iedereen geroepen: Wat een goed uitgevoerd onderzoek; ik onderschrijf de resultaten volledig !

Wen er dus maar aan: De huisarts op de Huisartsenpost, gaat een steeds belangrijker rol spelen in de acute zorgverlening.
In Den Haag hoor ik nu ook al doordeweeks dat de ambulances 'op' zijn. Steeds meer A1-ritten rechtstreeks van de MKA.

In het artikel wordt duidelijk genoemd dat een huisarts minder uitgebreid onderzoek inzet en dus goedkoper kan handelen.
Dan zul je al snel denken dat patiënten zorg tekort komen, maar vaak wordt er gewoonweg te veel onderzoek uitgevoerd !
Ik heb vaak genoeg discussies met ambu-verpleegkundigen, die zeggen dat iedere buikpijn voor hen een aneurysma is, tot het tegendeel bewezen. Een huisarts denkt eerder aan een buikgriep.

Het verbaast mij, hoe vaak de ambu naar de Hap belt, met het verzoek 'toch nog maar even' een huisarts langs te sturen.
Dat vond ik altijd vreemd, want OF je vertrouwt het niet en neemt patiënt mee, OF je kan niets vinden en laat de patiënt thuis.
Het blijkt vaak toch lastig, als bepaalde klachten voor een patiënt zelf heftig genoeg zijn om 112 te bellen, maar niet in een ambu-protocol passen. Een huisarts is dan kennelijk toch de aangewezen persoon om de patiënt gerust te stellen.
Dit soort meldingen zijn altijd wel 'grappig', want je ziet de beroepsdeformatie: Iemand belt voor heftige pijn in het been en dan wordt vaak door de verpleegkundige nog even voor de volledigheid toegevoegd: 'ECG en saturatie zijn goed'.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #22 Gepost op: 20 januari 2014, 17:34:34
Citaat van: let_there_be_yellow link=msg=1238329 date=1390234795
Mooi. Dit is PRECIES de reactie die ik hier had verwacht !
Was er een onderzoek geweest met de conclusie: 'Huisartsen zijn achterlijk', dan had iedereen geroepen: Wat een goed uitgevoerd onderzoek; ik onderschrijf de resultaten volledig !

Het ging mij even puur om de vorm van onderzoek en de conclusies die daaruit getrokken zijn, daar heb ik nogal wat vraagtekens bij namelijk. Voor wat betreft de ambuvpk v.s. huisartsdiscussie hou ik me in het midden.

De argumenten die je hier in de strijd gooit zijn m.i. zeker zaken waar meer naar gekeken zou moeten worden. Alleen dan door de hele keten i.p.v. één schakel die zichzelf in een onderzoek verkoopt met "betere zorg". Ga eens met iedereen om de tafel zitten.. RAV, MKA, SEH, HAP, HA's, GHOR en noem het allemaal maar op. Dan pas kan je goed op elkaar afstemmen en onderzoek doen naar de effectiviteit en haalbaarheid van verschillende ideeën.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #23 Gepost op: 20 januari 2014, 17:36:40
Ik vind het maar een vreemd artikel:

Citaat
De onderzoekers van het Radboudumc bestudeerden de werkwijze van een huisartsenpost in Nijmegen, waar alleen een ambulance uitrukt als er sprake is van ernstige ademnood, bewusteloosheid, pijn op de borst, acute verlammingsverschijnselen en hevig bloedverlies. In alle andere gevallen komt de huisarts in actie.
<knip>
 Zij (de huisarts dus) kunnen dus beter inschatten of het voor chronisch zieken en hoogbejaarden wel wenselijk is om bijvoorbeeld te reanimeren.'

Wat doen ze bij een potentiële reanimatie melding als onderzoekers al aan geven dat dit soort zaken wel bij de ambulance thuis horen.  ???
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #24 Gepost op: 20 januari 2014, 20:58:02
zo wordt de lading uit de context getrokken.

Ik ben het met let there be yellow eens en vind ook dat de HA(P) een actievere rol binnen de acute hulpverlening moet kunnen gaan spelen. (maar dan met name als het gaat om de patiënt of leeftijd en evt in een lange-termijn-zorgingsinstelling) Op de HAP zijn "we" op veel dingen voorbereid en regelmatig kunnen we door een snelle interventie uiteindelijk iemand thuis laten. Ik herken me ook zeker in het scenario dat ambulance verpleegkundigen overleggen met de HAP of een huisarts een (over het algemeen oudere) patiënt kan komen nakijken. Heel vaak is er dan sprake van multi-morbiditeit (voor de leek: veel verschillende ziekten tegelijk) waardoor de klachtenpresentatie zich niet gemakkelijk volgens 1 protocol laat behandelen.
Voor oudere patiënten is een ziekenhuis opname, of überhaupt het uit de vertrouwde omgeving gehaald worden, een hele impact. Daarnaast zijn er binnen deze patiëntenpopulatie velen bij wie het focus van behandeling op comfort ligt ipv op genezing..

Ik denk niet dat er een scheiding moet worden gemaakt tussen de ingangsklacht waarmee een melder zich presenteert of er een ambulance of huisarts moet worden gestuurd. (Acute bewustzijnsdaling kan een hypo zijn, maar kan ook een SAB zijn, waarbij het eerste ziektebeeld prima door de HA kan worden opgelost, en een 2e absoluut een ambulance vereist).

Een eenduidige oplossing of "plek" in de hele keten voor de HA is denk ik moeilijk te realiseren. Alleen al tijdens dit schrijven merk ik dat ik zelf ook geen eenduidig antwoord heb.
Concluderend ben ik het met het artikel in zoverre eens dat zorgkosten omlaag en kwaliteit van de zorg omhoog kan als huisartsen al dan niet via de HAP meer betrokken worden binnen de keten van acute prehospitale zorg. Zelf denk ik dat de meeste winst te behalen valt bij de acute zorg voor oudere patiënten of patiënten met multimorbiditeit, en dat dit met name te maken heeft met de strakke protocollen waar ambulance personeel naar dient te handelen en de vrijheden die een HA heeft in het maken van beslissingen.

@ Red: ik ben met je eens dat het artikel zichzelf af en toe tegenspreekt.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #25 Gepost op: 20 januari 2014, 21:13:03
Ik denk dat dit een mooie omschrijving is van de toegevoegde waarde van de huisarts in de acute prehospitale situatie, waar in het proces en uitvoering nog zeker winst te behalen valt. Dit is echter een ander verhaal als wat ik opmaak uit het bovenstaande artikel.  ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #26 Gepost op: 22 januari 2014, 09:02:27
Citaat van: let_there_be_yellow link=msg=1238329 date=1390234795
Mooi. Dit is PRECIES de reactie die ik hier had verwacht !
Was er een onderzoek geweest met de conclusie: 'Huisartsen zijn achterlijk', dan had iedereen geroepen: Wat een goed uitgevoerd onderzoek; ik onderschrijf de resultaten volledig !

Wen er dus maar aan: De huisarts op de Huisartsenpost, gaat een steeds belangrijker rol spelen in de acute zorgverlening.
In Den Haag hoor ik nu ook al doordeweeks dat de ambulances 'op' zijn. Steeds meer A1-ritten rechtstreeks van de MKA.

In het artikel wordt duidelijk genoemd dat een huisarts minder uitgebreid onderzoek inzet en dus goedkoper kan handelen.
Dan zul je al snel denken dat patiënten zorg tekort komen, maar vaak wordt er gewoonweg te veel onderzoek uitgevoerd !
Ik heb vaak genoeg discussies met ambu-verpleegkundigen, die zeggen dat iedere buikpijn voor hen een aneurysma is, tot het tegendeel bewezen. Een huisarts denkt eerder aan een buikgriep.

Het verbaast mij, hoe vaak de ambu naar de Hap belt, met het verzoek 'toch nog maar even' een huisarts langs te sturen.
Dat vond ik altijd vreemd, want OF je vertrouwt het niet en neemt patiënt mee, OF je kan niets vinden en laat de patiënt thuis.
Het blijkt vaak toch lastig, als bepaalde klachten voor een patiënt zelf heftig genoeg zijn om 112 te bellen, maar niet in een ambu-protocol passen. Een huisarts is dan kennelijk toch de aangewezen persoon om de patiënt gerust te stellen.
Dit soort meldingen zijn altijd wel 'grappig', want je ziet de beroepsdeformatie: Iemand belt voor heftige pijn in het been en dan wordt vaak door de verpleegkundige nog even voor de volledigheid toegevoegd: 'ECG en saturatie zijn goed'.

Je bent zelf al aardig beinvloed door de HAP werkomgeving zo te lezen... De situaties door jou beschreven komen mij niet volledig herkenbaar over. Het indekken met ''saturatie en ECG"" zijn goed komt met name door de MMA's die vanachter hun bureau de kwaliteit (moeten) bewaken. Overigens moet ik de eerste Huisarts nog meemaken de ter plaatse zelf een ECG heeft gefabriceerd. Uiteindelijk zijn AVP-en niet volledig zelfstandig bevoegd, misschien wel bekwaam maar niet bevoegd. Zij werken daarom volgens een landelijk protocol, waar momenteel nog geen huisartsenklachten zijn geprotocolliseerd, maar dat zal niet zo heel erg lang meer duren. Ambulancezorg bij huisartsenklachten stonden namelijk al afgelopen jaar op het landelijk nascholings programma, een voorzet dus.  Voorlopig beschouw ik het ''onderzoek'' als een subjectief home made HAP onderzoek.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #27 Gepost op: 22 januari 2014, 09:30:34
Onderbouw je 'eigen beschouwing' graag. Ben erg benieuwd


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #28 Gepost op: 4 februari 2014, 19:17:52
Ik denk persoonlijk dat de HAP auto's een mooie aanvulling zijn naast de reguliere A-bussen en rapid responders. Als de pt. wel ingestuurd word kan de arts een infuusje aanleggen en is het voor de bus scoop and run na een evt. ecg'tje. Daarnaast is het kostenplaatje een stuk lager. 600 euro tegen 150 euro. Dat is nog al wat geld. En als het achteraf toch niet zo acute beeld is vastgesteld heb je toch behoorlijk wat geld bespaard. En tja, in een ALS setting is het niet zo gelikt als een ambulance. Maar dat is wel het laatste waar je aan denkt als je dood ligt te gaan denk ik. Er zijn professionals om je te helpen. Fijn idee toch?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #29 Gepost op: 5 februari 2014, 01:30:37
Citaat van: EM physician link=msg=1238693 date=1390379434
Onderbouw je 'eigen beschouwing' graag. Ben erg benieuwd

Je bedoelt vast of ik alstublieft mijn mening wil onderbouwen?

Het is een onderzoek van een plaatselijke HAP, niet een wetenschappelijk onderzoek in welke zin dan ook.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod