Unieke natuurbrandbestrijdingscontainer voor Brandweer Twente en IJsselland

Auteur Topic: Unieke natuurbrandbestrijdingscontainer voor Brandweer Twente en IJsselland  (gelezen 63314 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1183732 date=1373983786
Wat is dan nu het verschil met de HVH-Duin/bosbrandbestrijding uit Langedijk (10-6761)?

In principe zijn het beide containers specifiek voor natuurbrandbestrijding. Misschien dat de inhoud op een aantal punten wat afwijkend is.


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Citaat van: StijnC link=msg=1182947 date=1373653697
http://www.interrent.be/images/product_fotos/grondfrees_benzine.jpg

Bestaat ook in grotere vorm voor achter smalspoor tractor of gewone tractor. Beetje sneller dan een pulaski.
Wat kan zo'n ding dat een simpele ploeg niet kan?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: wjr307 link=msg=1182845 date=1373627618
voordeel van defender tov van slang lijkt me wel dat deze stijf is en je hem dus tussen gebouwen kunt schuiven (bij bijv instortingsgevaar) bij slangen met gaatjes houdt het bij 20m al op natuurlijk..

Ik denk dat ja na een lengte al op je gat gaat... tussen de lengte bevinden zich namelijk stukken slang en die ga je niet door duwen tenzij, je de hele rimram eerst (ongecontroleerd) in een gang schuift en vervolgens terug zou trekken en ik kan je uit ervaring vertellen dat dat niet gaat werken met 3" pijp over een lengte van zo'n 30 meter of je moet de handel op wieltjes plaatsen en vaste koppelleiding delen gebruiken wat de opbouw weer lastiger maakt.

Lijkt mij wel een bruikbaar systeem mits veilig (zonder instortingsgevaar van muren o.i.d) op te bouwen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1183765 date=1373990240
Ik denk dat ja na een lengte al op je gat gaat... tussen de lengte bevinden zich namelijk stukken slang en die ga je niet door duwen tenzij, je de hele rimram eerst (ongecontroleerd) in een gang schuift en vervolgens terug zou trekken en ik kan je uit ervaring vertellen dat dat niet gaat werken met 3" pijp over een lengte van zo'n 30 meter of je moet de handel op wieltjes plaatsen en vaste koppelleiding delen gebruiken wat de opbouw weer lastiger maakt.

Lijkt mij wel een bruikbaar systeem mits veilig (zonder instortingsgevaar van muren o.i.d) op te bouwen.

Bij 30 meter gaat het volgens de opgave leverancier om ca 50 nozzles,ieder 20 liter/minuut bij 10 bar om de geadverteerde hoogte van 10 meter te halen, dus er moet naar en door die 3" buis ca 1000 l/minuut of 60 m3/uur.
Zo blijft er aan het nog maar weinig druk over, dus je moet meerdere segmenten nemen en daar een 3 " voeding op zetten anders heb je een enorm hoogteverlies van het watergordijn.
(Overigens de hoogte op foto reactie 13 is zo aan de hand van de foto geschat maximaal 5 meter voor het topje van de nevel.)
Als je slangen met nozzles, ieder van beperkte lengte, tussen een brandend object snel vroegtijdig kunt aanbrengen heeft het nmm wel de nodige voordelen. Weinig arbeidsintensief na het aanbrengen en je kunt de autospuit op veilige afstand neerzetten.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Mijns inziens maakt het weinig verschil wat betreft waterverbruik of je een 3"slang of 3" pijp gebruikt met een gelijk aantal nozzles. Het verbruik is dus niet mijn grootste struikelblok in dat geval.

Slang bied dan meer voordelen:
kompact
sneller op te stellen (uitrollen strekken klaar)
Slang heeft als grote nadeel insatbiel tijdens vullen, kan "weg" draaien

Vaste pijp heeft als nadeel:
- veel opbergruimte nodig
- zwaar
- tussen de segmenten nog steeds  500 mm slang (genoemde voordeel van een aantal segmenten ergens tussen schuiven bij instoringsgevaar vervalt daardoor)
Voordeel vaste pijp:
kunt het voorzien van borglippen tegen kantelen zonder extra materialen

Beide systemen kun je middels aanvoerslangen vanaf veilige afstand voeden hier is geen van de twee in het voordeel
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Pijp of slang maakt niets uit, het aantal nozzles en de benodigde waterdruk voor de hoogte bepalen de hoeveelheid water en de druk die de autospuit moet leveren.
Slangen zijn wat makkelijker op te bergen en uit te lopen.
Als er veel van dit soort slangen zouden gaan worden gebruikt zal men wel voor deze toepassingen platte slangen (zoals de  tuinslangen voor het sproeien) willen gaan fabriceren
lijkt mij.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: petre link=msg=1183742 date=1373984916
Wat kan zo'n ding dat een simpele ploeg niet kan?

Lees eens goed. Kan jij samen met collega's sneller ploegen met je pulaski en schop dan dat ding?


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Citaat van: StijnC link=msg=1184024 date=1374069549
Lees eens goed. Kan jij samen met collega's sneller ploegen met je pulaski en schop dan dat ding?
Een ploeg achter een tractor en gassen maar gaat denk ik best snel ;)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: petre link=msg=1185121 date=1374484452
Een ploeg achter een tractor en gassen maar gaat denk ik best snel ;)

Tot dat je een taaie dikke boomwortel tegen komt dat is over met het gassen.
Deze containerinventaris is met name voor gebieden zoals bossen waar je met jou tractor helemaal niets kunt beginnen


leon1e

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1185153 date=1374490080
Tot dat je een taaie dikke boomwortel tegen komt dat is over met het gassen.
Deze containerinventaris is met name voor gebieden zoals bossen waar je met jou tractor helemaal niets kunt beginnen

In Nederland zijn maar weinig plaatsen waar machinale bosbouw niet mogelijk is. In Twente/IJsselland ken ik deze gebieden niet heb jij misschien een voorbeeld?

Ps. Met een ploeg heb je niks te zoeken in een bosgebied, daar zijn betere oplossingen voor :) maar die heb ik al gepost in dit topic.