Flitsteams en politiecontroles veroorzaken schrikreacties en files

Auteur Topic: Flitsteams en politiecontroles veroorzaken schrikreacties en files  (gelezen 19038 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Verkeer A13 in de file door mobiel flitsteam
11-07-2013  |  22:06

 
Een flitsteam van de politie heeft voor de vijfde keer in twee weken tijd een file veroorzaakt. Dit keer ging het om de A13 richting Den Haag. Automobilisten die de flitser zagen staan trapten op de rem en daardoor ontstond in no-time een file van 10 kilometer lengte.
 
De Verkeersinformatiedienst die de files doorgeeft zag het om de camerabeelden gebeuren.

Doorgegaan met flitsen
Rijkswaterstaat heeft de politie gevraagd om te stoppen met flitsen om zo het verkeer te laten doorrijden. De politie luisterde niet en ging nog anderhalf uur door. De file bleef ook staan.

Een woordvoerder van de politie geeft nu toe dat het beter was om meteen te vertrekken. Het team controleerde op snelheid en op kentekens.

Meer dan een uur
''In 2009 betoogde de minister van Verkeer en Waterstaat dat een snelheidscontrole direct wordt beëindigd als blijkt dat die een file veroorzaakt'', zegt de Verkeerinformatiedienst.

''Maar in de praktijk blijkt dat zelfs wanneer bij de politie wordt gemeld dat de flitser vertraging veroorzaakt, het meer dan een uur kan duren voordat de snelheidscontrole wordt beëindigd.''

Bron: www.rijnmond.nl


Dit is al een aantal weken zo aan de gang oa geenstijl heeft daar vaker over bericht, daar staan ook filmpjes dat de file ontstaat enz...
Nu vraag ik me af waarom het ruim een uur duurt voordat ze stoppen met flitsen?? Ze zien zelf toch ook dat er file staat en niemand meer te hard kan rijden ?


Met Vriendelijke Groet.....


Gast

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2013, 01:15:34
Mijns inziens veroorzaakt niet het flitsteam de file maar de halve garen die op de rem trappen omdat ze óf te hard rijden óf uit voorzorg even wat bijremmen.
Ze staan er om de te-hard-rijdende-bestuurders te pakken, die te-hard-rijdende-bestuurders willen geen prent dus hops in de ankers; gevolg = file.
Lekker blijven staan met die flits-bussen wat mij betreft!! Sterker nog, prik er nog maar een paar bij op de bekende punten waar men te hard rijdt.


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2013, 01:30:28
Ben het deels met je eens, die halve garen moeten ze indd pakken, echter vind ik niet dat de rest die zich wel aan de snelheid houden daar last van moet hebben...
Met Vriendelijke Groet.....


Gast

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2013, 01:38:53
Maar dan nog, de veroorzaker is níet de camera in de vangrail maar degene die besluit op te rem te gaan staan. Daarnaast zijn we, lijkt mij, als weggebruikers inmiddels wel gewend aan stilstaan op het asfalt voor wat voor reden dan ook. Die twee minuten later thuis aankomen overleven we ook wel, zeker als een snelheids-overtreder een mooie wit/paarse envelop gaat ontvangen.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2013, 03:52:33
De flitsbus staat op deze locatie altijd dusdanig in het zicht dat je blind moet zijn om deze niet te zien. Gezien de boetebedragen tegenwoordig dusdanig hoog zijn trapt iedereen op de rem, ook als je onder de maximumsnelheid zit. Is een automatisme. Door het welbekende harmonica-effect sta je daardoor 10 km terug al stil. Als je gaat uitrekenen wat dat allemaal kost...
Ik ben geen fan van deze controles langs de autosnelwegen. Zet die bussen BiBeKo in waar de gevaarzetting groter is. Ik zie liever zo'n controle in een straat met een basisschool, dan op een autosnelweg. Aan de andere kant werd er ook op kentekens gecontroleerd volgens het bericht. Dat zijn weer de controles waar ik wel fan van ben O0 Drugsrunners, inbrekers en ander tuig trek je elke keer van de weg af om door te lichten. Dat geeft ze het gevoel dat ze goed in de gaten worden gehouden.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2013, 07:41:46
Landelijke Eenheid ‏@PolitieLE 11u
Controle #A13 had achteraf gezien eerder opgebroken moeten worden. File was er al, maar loste door aanwezigheid controle niet op.

Landelijke Eenheid ‏@PolitieLE 10u
Bij de controle op de #A13 is vooral gebruik gemaakt van de kentekenleesapparatuur. In spits passeren vaak kentekens die gesignaleerd staan.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2013, 07:44:59
Automobilisten op A13 vijf keer in de file door flitser

11 juli 2013, 19:24
De snelheidscontrole die de politie vandaag op de A13 bij de aansluiting Delft hield veroorzaakte een file met een lengte van tien kilometer.

Het was niet de eerste keer: snelheidscontroles die op verschillende plaatsen langs de A13 werden gehouden veroorzaakten in totaal vijf keer file in de laatste 16 dagen. Drie keer gebeurde dat in het zicht van een van de verkeerscamera's van de VID. Daardoor was het duidelijk te zien dat het remgedrag van automobilisten bij het opmerken van de controle-apparatuur de file veroorzaakte.

De Minister van Verkeer en Waterstaat betoogde in 2009 nog dat een snelheidscontrole direct wordt beeindigd als het blijkt dat deze file veroorzaakt. In de praktijk blijkt echter dat zelfs als wordt gemeld aan de politie dat de flitser vertraging veroorzaakt, het meer dan een uur kan duren voordat de snelheidscontrole wordt beeindigd.

In een filmpje, gemaakt door een verkeerscamera van de VID, is te zien wat het effect is van de flitser.

http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2013.192.09

Via de link is er nog een foto/filmpje te zien van de betreffende lokatie


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2013, 07:46:52
Ik blijf erbij dat de automobilsten zelf de oorzaak van de file en niet de camera. Als een ieder zich gewoon aan de terplaatse geldende snelheidslimiet houdt hoeft men ook niet te remmen en kan men gewoon door blijven rijden. En NEE, ik ben niet roomser als de paus.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #8 Gepost op: 12 juli 2013, 08:18:22
De mensen die (bijna) dagelijks over de A13 rijden die weten dat gemiddeld 2 x per week een controle team staat onder of in de buurt van het viaduct bij Afslag Delft TU beter bekend als het Kruithuisplein.
Als men nou gewoon zorgt dat men daar gewoon de max van 100 km/u aanhoudt is er niks aan het handje.
Verder valt de flitswagen met apparatuur daar altijd op omdat men volledig in het zicht staat dus als je dat niet optijd ziet ga dan lekker lopen.

De andere locatie waar ze vaak staan op de A13 is richting Rotterdam tussen Hmp 12,7 en Hmp 12,8 thv de Texacopomp en daar staan ze vaak uit het zicht achter een gebouwtje.

Zelf heb ik er gelukkig weinig last van omdat ik een goeie TomTom heb en de App Flitsmeister gebruik.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2013, 10:54:48
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1182785 date=1373608012
Ik blijf erbij dat de automobilsten zelf de oorzaak van de file en niet de camera. Als een ieder zich gewoon aan de terplaatse geldende snelheidslimiet houdt hoeft men ook niet te remmen en kan men gewoon door blijven rijden. En NEE, ik ben niet roomser als de paus.

Tja, dat lijkt de meest logische verklaring. Maar als je naar het filmpje kijkt zie je dat het verkeer al veel langzamer rijd dan de maximale snelheid. Het heeft in dit geval dus niks meer te maken met remmen of gas loslaten voor een controle om geen bekeuring te krijgen. Hier is wat te zien en zitten mensen te kijken naar wat er te zien is, vergelijkbaar met een kijkersfile bij een ongeval.

Hier zal dus geen enkele bekeuring voor snelheid meer uit voortkomen. En dan blijft alleen het controleren van kentekens over. Dan komt bij mij de vraag op: is het controleren van kentekens een file waard? Inclusief de vertraging en het potentiële gevaar wat er bij een file hoort. Ik vind persoonlijk van niet, maar we leven (gelukkig) in een democratie, misschien ben ik wel de minderheid. Maar het lijkt me wel een (politieke) discussie waard.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid