Dubbele Agger

Auteur Topic: Dubbele Agger  (gelezen 10501 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Gepost op: 13 juli 2013, 08:36:33
Heey mensen,

Ik mijn 7 jaar ervaring als strandwacht heb ik afgelopen dagen voor het eerst een dubbele agger fenomeen meegemaakt.
Bij het in de gaten houden van de zee was dit fenomeen duidelijk kenbaar te merken.

Weet iemand een verklaring voor zo'n agger?

Nog nooit heb ik dit meegemaakt.
Ik doe een beroep op jullie kennis!






Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2013, 15:19:30
Dat komt bij HvH vaker voor,  net als bij Noorderhaaks voor Den Helder.
De getijdenwerking van de Atlantische Oceaan komt zowel via de Staat Dover als om Verenigd Koninkrijk, Ierland heen richting Noordzee.
In combinatie met de gerinige en grillige bodemdiepte van de Noordzee wordt dit getij behoorlijk verstoord, daarom heb je daarom bij Hoek van Holland soms dubbel laagwater.
Omdat je rond springtij zat op deze datum is de invloed extra sterk en kan dit verschijnsel optreden.

Zoiets was het, het is al even geleden dat ik dit op school gehad heb. Als je het precies wilt weten moet ik het eens aan een stuurman bij ons vragen.
We varen er elke twee dagen


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2013, 19:37:45
het agger verhaal met de doggersbank, daar ben ik bekend mee. Ik vermoed dat de dubbele agger komt door een extreme Rijnafvoer... Wie weet, weet je stuurman meer.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2013, 10:06:29
Citaat van: Shifty link=msg=1187663 date=1375205865
het agger verhaal met de doggersbank, daar ben ik bekend mee. Ik vermoed dat de dubbele agger komt door een extreme Rijnafvoer... Wie weet, weet je stuurman meer.

Ik zie nou je reaktie pas, zal als ik weer aan boord ben eens vragen...


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2013, 22:51:29
Hallo,

Is er iemand van Rijkswaterstaat op dit forum die verstand heeft van het getij?
Ik zoek een verklaring voor de plaatselijke dubbele agger van afgelopen zomer.

Ik refereer naar dit topic:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=76670


Grt,

Shifty


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #5 Gepost op: 24 november 2013, 23:06:49
Geen RWS, wel kennis getij als zeeofficier. (mod, verplaatsen naar oranje/huiskamer sectie?)

Dat topic bevat toch duidelijke verklaringen?
Bijdragen op persoonlijke titel.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #6 Gepost op: 25 november 2013, 22:37:37
staat het al, daarom vraag ik het hier :)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #7 Gepost op: 25 november 2013, 23:30:48
Als er sprake was van extreme Rijnafvoer, dan zou dat toch in ieder geval geen dubbel laagwater veroorzaken? Het zou eerder zorgen voor een hoger laagwater dan normaal. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre een hogere afvoer van een rivier überhaupt (merkbaar) van invloed is op het getij, zeker tijdens springtij. Relatief gaat het om weinig water namelijk. De uitgaande stroming zal wat sterker zijn in de havenmond, maar behalve dat zou het mee moeten vallen.

Ik sluit me aan bij dit antwoord uit de andere thread:


De getijdenwerking van de Atlantische Oceaan komt zowel via de Staat Dover als om Verenigd Koninkrijk, Ierland heen richting Noordzee.
In combinatie met de gerinige en grillige bodemdiepte van de Noordzee wordt dit getij behoorlijk verstoord, daarom heb je daarom bij Hoek van Holland soms dubbel laagwater.
Omdat je rond springtij zat op deze datum is de invloed extra sterk en kan dit verschijnsel optreden.

RWS zegt er het volgende over:

Bijzondere getijvormen
In het zuidwestelijk kustgebied vertoont de getijkromme spitse hoogwaters en vlakkere laagwaters, in het noordelijk kustgebied is dit juist andersom. In de buurt van Hoek van Holland zijn de laagwaters zeer vlak van vorm, en soms dubbel.

Het laagwater volgens de getijtafels is altijd het laagste punt van de voorspelde getijkromme. Soms verspringt dit van de ene dag op de volgende van het eerste minimum naar het tweede of andersom. Om de gebruiker hierop te attenderen worden in de getijtafels voor Hoek van Holland en voor enkele andere locaties sterretjes gebruikt. Iets dergelijks, maar dan juist bij hoogwater, doet zich voor bij Den Helder.

Bijdragen op persoonlijke titel.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #8 Gepost op: 25 november 2013, 23:47:54
Topic samengevoegd.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #9 Gepost op: 26 november 2013, 08:44:31
Citaat van: Shifty link=msg=1222756 date=1385329889
Hallo,

Is er iemand van Rijkswaterstaat op dit forum die verstand heeft van het getij?
Ik zoek een verklaring voor de plaatselijke dubbele agger van afgelopen zomer.

Ik refereer naar dit topic:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=76670


Grt,

Shifty

Ja, die is er zeker, namelijk: Uitkijk. Wel voor het laatst actief geweest op het forum op 29 februari 2012...