Politie start offensief tegen smartphone in auto

Auteur Topic: Politie start offensief tegen smartphone in auto  (gelezen 92076 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #10 Gepost op: 9 juli 2013, 14:58:04
Citaat van: SniperEye link=msg=1182076 date=1373374263
Het verbod op niet handsfree bellen achter het stuur is er gekomen vanwege de mening van de politiek dat de verkeersveiligheid hiermee verbetert. Uit niets blijkt dat dit waar is. Daarom kwalificeer ik deze maatregel als ordinair automobilistje pesten.
Ik heb al een aantal aanrijdingen gezien waarbij het bellen in combinatie met het vasthouden van de mobiele telefoon aanleiding is geweest van het ongeval. (afleiding + verminderde controle over het voertuig)

Benieuwd of je er nog zo over denkt als jij op die wijze van de weg wordt gereden.

Overigens, even nuanceren, het is het geen verbod op niet handsfree bellen... Het is een verbod tot het vasthouden van je mobiele telefoon. Tegenwoordig zie ik mensen hele whatsapp gesprekken voeren vanaf de bestuurdersstoel. Dat is pas gevaarlijk... seconden lang naar je beeldscherm staren om een zinnetje in te tikken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #11 Gepost op: 9 juli 2013, 15:29:42
Citaat van: SniperEye link=msg=1182076 date=1373374263
Het verbod op niet handsfree bellen achter het stuur is er gekomen vanwege de mening van de politiek dat de verkeersveiligheid hiermee verbetert. Uit niets blijkt dat dit waar is. Daarom kwalificeer ik deze maatregel als ordinair automobilistje pesten.

Gewoon een samenvatting van de vele onderzoeken die hier over uitgevoerd zijn: http://www.swov.nl/rapport/factsheets/nl/factsheet_mobiele_telefoon.pdf

Lees vooral even door, en ook de bronnen voordat je stelt dat er nooit iets uit onderzoeken naar voren gekomen is!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #12 Gepost op: 16 juli 2013, 11:13:25
Ik beroep me op een onderzoek door de Europese Commissie.

Citaat van: silque link=msg=1182080 date=1373374514
Zo ken ik er nog heel veel, meer blauw op straat zorgt ook niet voor een daling van de criminaliteit. Hogere gevangenisstraffen beperken het recidive risico ook niet.... sterker nog, wist je dat de hele politie maar een symbolische functie heeft? Voorkomt eigenrichting, of dacht je echt dat het oplospercentage van 2% landelijk ervoor zorgt dat wij criminaliteit indammen?

Om dan maar in jouw lijn verder te gaan: Afschaffen die politie! Kunnen we ook niet meer 'pesten' O0

Om in jouw lijn verder te gaan, de goedkoopste manier van criminaliteitsbestrijding is iedereen een wapen geven.

Citaat van: Red link=msg=1182082 date=1373374684
Ik heb al een aantal aanrijdingen gezien waarbij het bellen in combinatie met het vasthouden van de mobiele telefoon aanleiding is geweest van het ongeval. (afleiding + verminderde controle over het voertuig)

Benieuwd of je er nog zo over denkt als jij op die wijze van de weg wordt gereden.

Overigens, even nuanceren, het is het geen verbod op niet handsfree bellen... Het is een verbod tot het vasthouden van je mobiele telefoon. Tegenwoordig zie ik mensen hele whatsapp gesprekken voeren vanaf de bestuurdersstoel. Dat is pas gevaarlijk... seconden lang naar je beeldscherm staren om een zinnetje in te tikken.

Nu is het Whatsapp, 5 jaar geleden SMS. Er is dus niets veranderd in dat opzicht.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #13 Gepost op: 16 juli 2013, 11:21:28
Citaat van: SniperEye link=msg=1183633 date=1373966005

Nu is het Whatsapp, 5 jaar geleden SMS. Er is dus niets veranderd in dat opzicht.
Vind je? Als ik kijk naar het verschil tussen SMS en whatsapp gebruik bij mezelf in de afgelopen 5 jaar dan zie ik toch wel een significante stijging. En als ik zo om me heen kijk kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat men tegenwoordig veel meer "chat" via het mobieltje als vroeger met het oude "sms'en"
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #14 Gepost op: 16 juli 2013, 12:55:22
Citaat van: SniperEye link=msg=1183633 date=1373966005
Ik beroep me op een onderzoek door de Europese Commissie.

Ik lees daar niets in over het gebruik van telefoons tijdens het rijden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #15 Gepost op: 16 juli 2013, 13:00:27
Citaat van: Red link=msg=1183635 date=1373966488
Vind je? Als ik kijk naar het verschil tussen SMS en whatsapp gebruik bij mezelf in de afgelopen 5 jaar dan zie ik toch wel een significante stijging. En als ik zo om me heen kijk kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat men tegenwoordig veel meer "chat" via het mobieltje als vroeger met het oude "sms'en"

Jezelf als referentiepunt nemen is niet bepaald een stevige onderbouwing van je stelling.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1183662 date=1373972122
Ik lees daar niets in over het gebruik van telefoons tijdens het rijden.

Wat je leest is dat het verkeer vele malen veiliger is in Zweden dan in Nederland (ook berekend per miljoen inwoners). Nederland beweert dat de huidige regeling voor gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur leidt tot minder verkeersslachtoffers terwijl uit cijfers van de EC niets daarvan blijkt.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #16 Gepost op: 16 juli 2013, 13:08:12
Citaat van: SniperEye link=msg=1183664 date=1373972427
Jezelf als referentiepunt nemen is niet bepaald een stevige onderbouwing van je stelling.
Ach ja, ik voel ook weinig behoefte om mijn stelling te onderbouwen. Ik krijg niet de indruk dat je te overtuigen bent en wat jou betreft moet het vast houden van de telefoon in de auto gewoon weer toegestaan worden toch?...

Maar goed, uiteindelijk gaat het om hetzelfde, of je nou smst, whatsappt of pingt, op een beeldschermpje een bericht schrijven naar een ander waarbij de blik over het algemeen is gericht op je telefoon en niet naar de weg voor je.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #17 Gepost op: 16 juli 2013, 13:16:02
Citaat van: SniperEye link=msg=1183664 date=1373972427
Wat je leest is dat het verkeer vele malen veiliger is in Zweden dan in Nederland (ook berekend per miljoen inwoners). Nederland beweert dat de huidige regeling voor gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur leidt tot minder verkeersslachtoffers terwijl uit cijfers van de EC niets daarvan blijkt.
Vele malen veiliger?....  Ik zie een verschil van 1 per miljoen inwoners. Dat vind ik niet heel schokkend, maar een link leggen naar het gebruik van de mobiele telefoon of het verbod daarop is een veel te grote stap, die kan je ook nooit leggen. Je beschuldigd mij van een slechte onderbouwing maar jou onderbouwing toont nou ook niet echt een redelijk inzicht van hoe je met cijfers om moet gaan.  Om echt te bekijken of het mobiel bellen een extra gevaar oplevert zou je Nederland moeten vergelijken met een land waarbij het verkeersbeeld overeenkomt met Nederland en waarbij in dat land het gebruik van de mobiele telefoon wel toegestaan is. Vervolgens zal je alle aanrijdingen met doden en gewonden moeten screenen om te kijken of de oorzaak het gebruik van de mobiele telefoon is. Pas na een dergelijk onderzoek kan je een fatsoenlijke conclusie trekken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #18 Gepost op: 16 juli 2013, 13:24:03
Citaat van: SniperEye link=msg=1183664 date=1373972427
Wat je leest is dat het verkeer vele malen veiliger is in Zweden dan in Nederland (ook berekend per miljoen inwoners). Nederland beweert dat de huidige regeling voor gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur leidt tot minder verkeersslachtoffers terwijl uit cijfers van de EC niets daarvan blijkt.

En als ik kijk naar Litouwen dan is er sprake van veel minder doden. Zo kan je heel veel kanten op redeneren. Zoals Red al opmerkt zit er nauwelijks verschil in, en daarnaast moet je veel meer gegevens meenemen zoals drukte op de weg, inrichting, voetgangers, ouderen in het verkeer, verkeershandhaving, gebruik van nieuwere auto's enzovoort.

Dan lees ik liever de factsheet waarbij meerdere onderzoeken geciteerd worden dan een niet onderbouwde uitspraak aan de hand van een rapport dat heel ergens anders over gaat.
Al scheelt het verbod maar 1 leven en tig zwaargewonden, dat zijn toch opa's, oma's, pappa's, mamma's, ooms, tantes, zonen en dochters van anderen, en misschien ooit wel van jou of mij.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #19 Gepost op: 16 juli 2013, 13:27:09
En of een land het nou wel of niet strafbaar heeft gesteld; mobiele bellers herken je aan slingerend rijden, te langzaam rijden, dicht achter een vrachtwagen kleven, geen richting aangeven, etc..

Zie je dit soort gedrag voor je, dan geef je als politieagent even gas en ja hoor; weer een bonnetje erbij.. Oftewel, iedereen die een beetje om zich heen kijkt in 't verkeer kan constateren dat 'mobiel bellen' de verkeersveiligheid niet bevordert. Dat is geen raketwetenschap, maar blijven ontkennen kan natuurlijk altijd. Er zijn ook nog steeds mensen die geloven dat de aarde plat is..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי