Politie start offensief tegen smartphone in auto

Auteur Topic: Politie start offensief tegen smartphone in auto  (gelezen 92069 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #20 Gepost op: 16 juli 2013, 13:31:18
Citaat van: SniperEye link=msg=1183664 date=1373972427
Nederland beweert dat de huidige regeling voor gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur leidt tot minder verkeersslachtoffers terwijl uit cijfers van de EC niets daarvan blijkt.
Kijk, ik heb een rapport/onderzoek gevonden wat je misschien maar eens moet doorlezen. Het komt uit een land waar mobiel bellen legaal is, en je raad het nooit... Het is Zweden...
http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/anvandning-av-mobiltelefon-vid-bilkorning.pdf
Overigens, in 2004 was daar ook 48% van de ondervraagden voor een verbod op handheld bellen tegenover 24% die tegen dat verbod waren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #21 Gepost op: 16 juli 2013, 14:10:12
Als ik het zo lees is het aandeel ongevallen waarbij gebruik mobiele telefoon achter het stuur laag. Economisch gezien lijkt het mij dan ook verspilde energie om vol in te zetten op handsfree gebruik van de mobiele telefoon.

Daarbij geven respondenten aan voorzichtiger te rijden bij gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden. Dit in tegenstelling tot alcomobilisten.

De impact van gebruik mobiele telefoon op de verkeersveiligheid lijkt daarmee beperkt. Legitimeert dit dan dusdanig hoge boetes?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #22 Gepost op: 16 juli 2013, 14:51:08
Heb jij hetzelfde onderzoek gelezen?

Citaat
The use of mobile phones affected driving in different ways. Drivers missed exits, failed to observe traffic signals, and forgot to adjust the speed according to the limit. It was not unusual with incidents or near collisions with other vehicles or objects, or driving off the road, when mobile phones were used while driving.
The respondents in the questionnaire survey considered hands-free equipment to be significantly less risky to use than hand-held mobile phones. A third of the respondents favoured a law against use of mobile phones while driving, regardless of the type of mobile phone equipment. Half of all respondents thought that hand- held mobile phones should be forbidden to use during driving. The common answer was that the potential accident risk rate associated with use of hand-held mobile phones was much higher than for hands-free equipment. The drivers who generally use hands-free equipment especially pointed out this risk factor.
The dominant reason for the driver to have a mobile phone in the car was the security of always being able to contact or be contacted by someone else. According to our estimates, 100,000 drivers each year use the mobile phones to contact the police or call an ambulance after an accident. According to our theoretical estimates, approximately 10–20 people die in traffic accidents each year as a consequence of drivers’ use of mobile phones while driving
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #23 Gepost op: 16 juli 2013, 15:55:24
Een afslag missen is vervelend, maar legitimeert dat een maatregel waarbij bij overtreding een boete op staat?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #24 Gepost op: 16 juli 2013, 16:02:52
Gelukkig is het missen van snelheidsbeperkingen en vele bijna aanrijdingen ook niet erg. Over die 10-20 doden per jaar hoeven we het ook niet te hebben.

Je leest bijzonder selectief en gaat ook nauwelijks in op tegen-argumenten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #25 Gepost op: 16 juli 2013, 16:13:48
Citaat van: DiNozzo link=msg=1183725 date=1373983372
Gelukkig is het missen van snelheidsbeperkingen en vele bijna aanrijdingen ook niet erg. Over die 10-20 doden per jaar hoeven we het ook niet te hebben.

Maar laten we dat vooral wel aanvullen met de materiele schade die ook nog eens voortvloeit uit het gebruik van de mobiele telefoon. Als er al 10-20 doden per jaar vallen door de mobiele telefoon, dan is het aantal aanrijdingen met letsel en/of materiële schade een veelvoud daarvan. Dan heb je het over tonnen, waarschijnlijk zelfs wel miljoenen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #26 Gepost op: 16 juli 2013, 16:38:45
Citaat van: DiNozzo link=msg=1183708 date=1373979068
Heb jij hetzelfde onderzoek gelezen?

Ja, tamelijk selectief maar ik denk wel de belangrijkste punten te hebben gepasseerd:

In paragraaf 4.3.2:

None of the participants in either focus group had been involved in any accident
or near accident where the use of a mobile phone while driving could have been a
contributing factor.
Those in the older group thought that the use of mobile
phones while driving caused near accidents, but not actual accidents. One person
in the younger group had relatives who were in an accident caused by use of a
mobile phone.


Voorts

During the period 2001 to 2002, 231 respondents of the 2,128 active drivers
(11 %) had been involved in one or more accidents while driving.


en

Of these 231 “accident drivers”, 13 stated that the accident had occurred while
they were in a mobile phone conversation, see table 4.


Dat is snel rekenen, een krappe 5% van de groep actieve automobilisten.

en

During the period 2001 to 2002, 231 respondents of the 2,128 active drivers
(11 %) had been involved in one or more accidents while driving. If this
percentage is compared with the number of license holders, approximately
5 million, which also are active drivers, it means roughly 300,000 accidents per
year.


Dit stuk staat los van gebruik van de mobiele telefoon!


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #27 Gepost op: 16 juli 2013, 16:40:06
Laat ik even vooropstellen dat ik het evenmin veilig vind als chauffeur een mobiele telefoon vast te houden en te bedienen - dat is m.i. terecht verboden. Maar: handsfree bellen (en het daarvoor de telefoon bedienen!) is niet verboden, terwijl het volgens recente onderzoeken bijna even gevaarlijk is. Ik ontkom niet helemaal aan de gedachte dat met het verbieden van niet-handsfree bellen slechts de helft van het probleem aangepakt wordt. Nou kan je stellen dat dit al reden genoed is, maar ik kan me wel voorstellen dat dit door sommigen als onevenredig gezien wordt.

Nog iets anders - mag een chauffeur wel een walkie talkie vasthouden en bedienen? (Ik vraag maar even - dit is in D onlangs met niet-handsfree bellen gelijkgesteld, dus verboden).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #28 Gepost op: 16 juli 2013, 16:40:43
Citaat van: Red link=msg=1183737 date=1373984028
Maar laten we dat vooral wel aanvullen met de materiele schade die ook nog eens voortvloeit uit het gebruik van de mobiele telefoon. Als er al 10-20 doden per jaar vallen door de mobiele telefoon, dan is het aantal aanrijdingen met letsel en/of materiële schade een veelvoud daarvan. Dan heb je het over tonnen, waarschijnlijk zelfs wel miljoenen.

Een maakbare samenleving bestaat niet. Al zet je de doodstraf op gebruik van de telefoon achter het stuur. Deze ongelukken blijven gebeuren. Daarnaast is niet elk ongeval waarbij één van de slachtoffers gebruik maakte van de mobiele telefoon de hoofdoorzaak. Een ongeluk gebeurd meestal door aaneenschakeling van voorvallen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #29 Gepost op: 16 juli 2013, 18:14:35
Citaat van: SniperEye link=msg=1183749 date=1373985643
Een maakbare samenleving bestaat niet. Al zet je de doodstraf op gebruik van de telefoon achter het stuur. Deze ongelukken blijven gebeuren. Daarnaast is niet elk ongeval waarbij één van de slachtoffers gebruik maakte van de mobiele telefoon de hoofdoorzaak. Een ongeluk gebeurd meestal door aaneenschakeling van voorvallen.
Ja, je geeft er nu een leuke draai aan. Het gaat hier juist om de doden waarbij het gebruik van de mobiele telefoon de hoofdoorzaak is.

Maar goed, ik heb het even berekend, het gaat in Zweden bij 20 doden in een jaar om +- 5% van alle doden die te wijten zijn aan het gebruik van de mobiele telefoon. Ik vind dat een behoorlijk percentage gezien de vele redenen waardoor aanrijdingen kunnen ontstaan.  

Wat ik dan wel weer een interessante vraag vind: Hoeveel % van de mensen in Nederland bellen niet meer in de auto vanwege de boete die ze daarmee riskeren?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.