Zwaar treinongeluk (79 doden) bij Santiago de Compostela - Spanje 23-07-2013

Auteur Topic: Zwaar treinongeluk (79 doden) bij Santiago de Compostela - Spanje 23-07-2013  (gelezen 15963 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Op youtube zijn beelden verschenen van de crash:

ACCIDENTE TREN SANTIAGO
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Dat zijn waardevolle beelden voor de onderzoekers. Het is moeilijk te zien maar het lijkt of de eerste wagon achter de loc, te herkennen aan de bult voorop als eerste ontspoort. Het zou ook kunnen dat het de tweede wagon is en de eerste wordt meegetrokken. Het is in ieder geval hard gegaan!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
video is verwijderd door youtube.
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Machinist ontspoorde trein: we reden veel te hard
 
 door Servaas van der Laan    25 jul 2013
 
 De hogesnelheidstrein die woensdag nabij het Spaanse Santiago de Compostela ontspoorde, reed meer dan het dubbele van de toegestane snelheid. De trein ging met een snelheid van zeker 190 kilometer per uur door een bocht waar maar 80 kilometer per uur mag worden gereden.
 
  
Dat heeft de machinist, die zelf lichtgewond raakte, onmiddellijk na het ontsporen van de trein verklaard, zo meldt de Spaanse krant El Pais.

De bestuurder had te laat door dat de snelheid veel te hoog was, omdat het veiligheidssysteem mogelijk haperde. Een collega riep nog over de radio 'we ontsporen, wat moet ik doen, wat moet ik doen!', zo laat La Voz de Galiciaweten.

Vertraging

De spoorwegmaatschappij Renfe wil niet bevestigen dat de trein te hard reed. Wel zegt een woordvoerder dat de trein een vertraging van vijf minuten had.

http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuws/2013/7/Machinist-ontspoorde-trein-we-gingen-veel-te-hard-door-de-bocht-1318883W


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Citaat van: Thor link=msg=1186020 date=1374752595
De hogesnelheidstrein die woensdag nabij het Spaanse Santiago de Compostela ontspoorde, reed meer dan het dubbele van de toegestane snelheid. De trein ging met een snelheid van zeker 190 kilometer per uur door een bocht waar maar 80 kilometer per uur mag worden gereden.
Als dit allemaal klopt dan ben ik (extra) benieuwd naar het onderzoek en de uitkomst. Een paar km. te hard kan ik plaatsen maar 110 km. te hard..? Nogmaals, eerst maar afwachten wat er waar van is. En buiten kijf staat dat dit een verschrikkelijk ongeluk is  :(


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Verschrikkelijk tragisch ongeval dit....veel sterkte aan de nabestaande. Ben benieuwd naar het onderzoek ook de beelden erbij kunnen veel duidelijkheid geven aan de onderzoekers.
 As ge nie mėr nčijsgierig bent, dan worde aau


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Citaat van: Thor link=msg=1186020 date=1374752595

De bestuurder had te laat door dat de snelheid veel te hoog was, omdat het veiligheidssysteem mogelijk haperde. Een collega riep nog over de radio 'we ontsporen, wat moet ik doen, wat moet ik doen!', zo laat La Voz de Galiciaweten.

Is dit dan niet een kwestie van niet opletten? Een machinist moet bekend zijn met het stuk spoor. In de trein zelf zie je ook prima hoe hard je rijdt. Dan zou er toch bij de machinist zelf een belletje moeten gaan rinkelen.
Dit geeft mij het gevoel dat de machinist gewoon heeft zitten slapen of niet goed heeft op zitten letten en zich helemaal afhankelijk stelde van het veiligheidssysteem.


Ik ben benieuwd naar de uitslag van dit onderzoek.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Citaat van: DiNozzo link=msg=1186014 date=1374751757
Dat zijn waardevolle beelden voor de onderzoekers. Het is moeilijk te zien maar het lijkt of de eerste wagon achter de loc, te herkennen aan de bult voorop als eerste ontspoort. Het zou ook kunnen dat het de tweede wagon is en de eerste wordt meegetrokken. Het is in ieder geval hard gegaan!

De loc gaat nog 'keurig' met de bocht mee, het is de eerste wagon erachter die rechtdoor gaat en de hele handel mee trekt.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Mijn vader is technicus aan het spoor en weet veel van de veiligheids systemen hoe het werkt. Dit is een Spaanse TGV om even makkelijk te zeggen. Deze treinen zijn een geval apart qua veiligheids systeem. deze werkt met een buiten systeem en binnen systeem deze werken niet met seinen maar met GPS, de ramen die erin zitten gebruiken ze niet en gebruiken vooral het systeem met instrumenten die automatisch de snelheid aangeeft. als  het systeem het niet goed doet kan het een verkeerde snelheid aangeven of andere mankementen.

Bij een te hoge snelheid grijpt het systeem in normaal als deze 100% werken.
 As ge nie mėr nčijsgierig bent, dan worde aau