Beste mensen, bij mijn weten rijden treinen (onder het ERTMS-systeem) helemaal niet via GPS maar via signalen van 'lokale' GSM-R bakens. GPS is immers veel te onnauwkeurig om zoiets precair als treinverkeer in goede banen te leiden. De communicatie tussen trein en bakens gebeurt via 'detectoren' in de sporen. Bij een storing valt de trein meteen stil (zie Fyra-debacle op de grens België-Nederland).
Men zou er wel aan denken om in de toekomst zeer geavanceerde ETCS-versies te laten werken via een GPS-systeem maar dan is het sowieso wachten op het wellicht meer nauwkeurige Galileo-systeem.
Cabinesignalisatie bestaat trouwens al jààren, zoals TVM430 voor de Franse TGV's en TBL2 voor de HST's in België. Dat heeft allemaal niets met GPS te maken.
Om aan dat stukje discussie een einde te maken, dit is wat Wiki schrijft over ERTMS:
Het ERTMS geeft rijtoestemmingen aan treinen door, via (euro)balises of via een aantal voor spoorwegen gereserveerde GSM-kanalen. Een ERTMS-rijtoestemming geeft precies aan tot waar een trein mag rijden, en welke maximumsnelheid daarbij geldt. De boordapparatuur van het ERTMS in de trein controleert deze maximum snelheid continu en berekent lagere maximumsnelheden waar dat nodig is, bijvoorbeeld voor bogen, voor wissels of bij nadering van een stoptonend sein. Als een trein het einde van de rijtoestemming nadert neemt de berekende maximumsnelheid af, tot uiteindelijk 0 km/u aan het einde van de rijtoestemming. De maximumsnelheid wordt aan de machinist of treinbestuurder getoond via een scherm, de driver machine interface. Het tonen van de rijtoestemming in de cabine ofwel stuurpost noemt men cabineseingeving of stuurpostsignalisatie. Voor het geven van rijtoestemmingen zijn geen seinen langs de baan meer nodig.Om het volledig te maken, ERTMS is zelf geen product, maar een verzameling specificaties. Om daaraan te voldoen, zijn de twee systemen ETCS en GSM-R nodig. ERTMS level 1 gebruikt balises in het spoor om de gegevens door te geven aan te trein, ERTMS level 2 gebruikt vaste GSM-R stations om de signalen via een redundante GSM-verbinding door te geven.
Verder heeft ETCS in de trein 4 niveau's, FS (full supervision), LS (limited supervision), OS (on sight) en SH (shunting). Voor wie de details wil weten, wederom Wikipedia. Maar kort samengevat, zolang de trein niet onder FS rijdt, is altijd ingrijpen van de machinist mogelijk waardoor een potentieel gevaarlijke situatie kan ontstaan.
En cabinesignalisatie wordt bij alle treinen in Nederland toegepast, alleen is het daar een toevoeging op de seinen langs de baan. Bij hogesnelheidstreinen is het het primaire signaliseringssysteem.