Discussie over rijden HA met COH over vluchtstrook

Auteur Topic: Discussie over rijden HA met COH over vluchtstrook  (gelezen 9522 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426




MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2013, 13:49:27
Zo heb je een klapband en zo heb je een bosbrand.. dat is nieuw voor me hehe. Eens moet de eerste keer zijn. Trouwens je site bekeken uit nieuwsgierigheid netjes hoor complimenten. Mocht ik ooit foto's van mezelf op de motor willen hebben kan ik je dan PMen hehe.. 998765
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2013, 14:12:48
Citaat van: MisterQ link=msg=1186023 date=1374752967
Zo heb je een klapband en zo heb je een bosbrand.. dat is nieuw voor me hehe. Eens moet de eerste keer zijn. Trouwens je site bekeken uit nieuwsgierigheid netjes hoor complimenten. Mocht ik ooit foto's van mezelf op de motor willen hebben kan ik je dan PMen hehe.. 998765

De klapband zorgde voor een vonkenregen, en als de berm dan kurkdroog is..  >:D

Haha oke, thnx! :)


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2013, 16:36:13
Die vent in het blauwe shirt heeft wel heel veel vertrouwen in de stuurkunsten van de chauffeur van de aanstormende brandweerauto.... staat wel erg dichtbij  :o Mocht een van de personen aan de andere zijde een onverwachte beweging maken en de daardoor de chauffeur een schrik stuurbeweging maakt ligt hij eronder...  :-X
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2013, 17:48:28
Of de bestuurder van de HA rijdt belachelijk hard over een vluchtstrook waar hij van kan weten dat er mensen op staan te kijken. Tja, het is maar net bij wie je de fout legt.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2013, 18:04:59
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1186079 date=1374767308
Of de bestuurder van de HA rijdt belachelijk hard over een vluchtstrook waar hij van kan weten dat er mensen op staan te kijken. Tja, het is maar net bij wie je de fout legt.

Hij reed best hard! In combinatie met de vele mensen die over liepen is het best gevaarlijk.

Citaat van: Hammie link=msg=1186062 date=1374762973
Die vent in het blauwe shirt heeft wel heel veel vertrouwen in de stuurkunsten van de chauffeur van de aanstormende brandweerauto.... staat wel erg dichtbij  :o Mocht een van de personen aan de andere zijde een onverwachte beweging maken en de daardoor de chauffeur een schrik stuurbeweging maakt ligt hij eronder...  :-X

Veel mensen stonden klaar met de telefoontjes om de brandweer vast te leggen op beeld. Best link.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2013, 19:17:30
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1186079 date=1374767308
Of de bestuurder van de HA rijdt belachelijk hard over een vluchtstrook waar hij van kan weten dat er mensen op staan te kijken. Tja, het is maar net bij wie je de fout legt.

Je hebt helemaal gelijk! Brandweervoertuigen moeten gewoon aansluiten in de file, en de vluchtstrook moet beschikbaar blijven voor mensen die willen filmen en op de snelweg willen wandelen! ::)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2013, 19:43:43
Tuurlijk niet Jos, jij begrijpt net zo goed als mij dat de brandweer geen andere keuze heeft dan de vluchtstrook te pakken. Daar is 'ie immers ook voor gemaakt. Maar het feit dat een brandweervoertuig met OGS over een vluchtstrook langs een stilstaande file rijdt, hoeft toch nog niet te betekenen dat dit met hoge snelheid moet? Wat nou als er onverstandige ouders zijn die hun jengelende kinderen vrijlaten van de achterbank en ze even wat bewegingsvrijheid geven buiten de auto... de kans is dan best aanwezig dat die kinderen plots tussen de auto's uit komen om te kijken waar die tuuttuuttuut vandaan komt. Natuurlijk zal de overlevingskans er niet groter op zijn als een eventuele aanrijding met 25km/h gebeurd i.p.v. 50km/h, maar een beetje rekening houden met de situatie mag best. Gaat het om mensenlevens en telt elke seconde, dan kan ik mij een hoge snelheid over de vluchtstrook nog wel voorstellen. Maar een HA+COH? Welke levensreddende functie heeft die dat dat a-la-minute ter plaatse moet zijn?
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2013, 21:27:47
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1186125 date=1374774223
Tuurlijk niet Jos, jij begrijpt net zo goed als mij dat de brandweer geen andere keuze heeft dan de vluchtstrook te pakken. Daar is 'ie immers ook voor gemaakt. Maar het feit dat een brandweervoertuig met OGS over een vluchtstrook langs een stilstaande file rijdt, hoeft toch nog niet te betekenen dat dit met hoge snelheid moet? Wat nou als er onverstandige ouders zijn die hun jengelende kinderen vrijlaten van de achterbank en ze even wat bewegingsvrijheid geven buiten de auto... de kans is dan best aanwezig dat die kinderen plots tussen de auto's uit komen om te kijken waar die tuuttuuttuut vandaan komt. Natuurlijk zal de overlevingskans er niet groter op zijn als een eventuele aanrijding met 25km/h gebeurd i.p.v. 50km/h, maar een beetje rekening houden met de situatie mag best. Gaat het om mensenlevens en telt elke seconde, dan kan ik mij een hoge snelheid over de vluchtstrook nog wel voorstellen. Maar een HA+COH? Welke levensreddende functie heeft die dat dat a-la-minute ter plaatse moet zijn?

Stefan, begrijp zeker wat je bedoeld, maar vind de snelheid zo op het eerste oog best mee vallen, en kan niet beamen dat hij belachelijk hard rijd. En met alle respect, maar of het nou een ambu met patient of een COHA is. Duidelijk is dat een voertuig met spoed op een plek rijd waar deze plek ook voor bedoeld is.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 25 juli 2013, 22:07:45
Citaat van: Jos v L link=msg=1186182 date=1374780467
En met alle respect, maar of het nou een ambu met patient of een COHA is. Duidelijk is dat een voertuig met spoed op een plek rijd waar deze plek ook voor bedoeld is.

Deze discussie gaat zéker offtopic...
Ik heb het al vaker geroepen, je hebt prio1 & prio1... Hoe snel is een COH ter plaatse nodig? Primaire inzet of secundair...
Deze risico's moet je gewoon niet (willen) lopen. Mensen staan in de file, verkeer staat stil. Dan weet je dat er mensen op de snelweg gaan lopen en hier moet je op anticiperen. Je kunt dan niet met een multi-tonner hard over de vluchtstrook rijden. Diezelfde brandweerchauffeur minderd namelijk wel vaart (tijdens een prio1) als hij een stilstaande stadsbus voorbij gaat... Want daar kunnen mensen voorlangs oversteken.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !