Discussie over rijden HA met COH over vluchtstrook

Auteur Topic: Discussie over rijden HA met COH over vluchtstrook  (gelezen 9520 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #20 Gepost op: 26 juli 2013, 22:08:29
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1186500 date=1374852732
Pompiedompiedom. On-topic..

http://www.youtube.com/watch?v=zxmwb_ReDvk#ws

Ik ben nog niet klaar met deze discussie. En gezien het feit dat je hem zelf begonnen bent (Of de bestuurder van de HA rijdt belachelijk hard over een vluchtstrook waar hij van kan weten dat er mensen op staan te kijken. Tja, het is maar net bij wie je de fout legt.) vind ik het merkwaardig dat ie zo plots wordt afgekapt. Ik zou wel een inhoudelijke reactie op mij opmerkingen willen lezen, of weten we niet hoe daarop te reageren ?


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #21 Gepost op: 26 juli 2013, 23:30:42
Citaat van: Danny722 link=msg=1186495 date=1374852161
Rijden in een groot brandweervoertuig is heel anders dan in een kleine politiewagen. Je hebt -zoals ik al aangaf- slechts in kleine mate met de mensen te maken. Uitstekende vrachtwagenspiegels en dergelijke zijn veel gevaarlijker en als zo'n groot en zwaar voertuig met de wielen in de berm komt met deze snelheid moet je wel erg veel geluk -want dan heeft het weinig meer met stuurmanskunst te maken- hebben om 'm goed op de weg te kunnen houden.

Dus ik snap eigenlijk niet waarom je alleen de burgers een gevaar vindt? Als je een keer meerijdt met een groot (brandweer)voertuig tijdens een spoedrit zal je merken dat er nog heel wat meer factoren zijn ;)

Uhhhhh.... ben je nou echt serieus?  Als je nou ff naar mijn avatar kijkt, had je kunnen weten dat ik dat regelmatig doe? (Ondertussen pas een jaar of 10, maja wie ben ik heh ) 998765

Maar afijn we delen de zelfde mening dus niet. Niks mis mee... ontopic dan maar weer wat mij betreft O0
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #22 Gepost op: 26 juli 2013, 23:39:10
Naar mijn weten is de vluchtstrook bedoelt voor gestrande auto's en voor de hulpdiensten.
Ten tijde van een file kun je er vanuit gaan dat er een incident gaande is. (Behalve bij de beruchte knooppunten)

Als de hulpdiensten hard rijden op de vluchtstrook, dan zal het vast menens zijn.
Bovendien hebben wij automobilisten er immers weinig te zoeken, of het nou warm is of niet.
Nu is het een HA+COH welke volgens sommigen te hard rijdt en best 2 minuten later kan, maar als je een ambulance kopt met dezelfde snelheid, die wel a la minute ter plaatse dient te komen, geeft ook geen garantie op een voorspoedig herstel.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #23 Gepost op: 27 juli 2013, 09:47:08
Citaat van: 7131 link=msg=1186556 date=1374869309
Ik ben nog niet klaar met deze discussie. En gezien het feit dat je hem zelf begonnen bent (Of de bestuurder van de HA rijdt belachelijk hard over een vluchtstrook waar hij van kan weten dat er mensen op staan te kijken. Tja, het is maar net bij wie je de fout legt.) vind ik het merkwaardig dat ie zo plots wordt afgekapt. Ik zou wel een inhoudelijke reactie op mij opmerkingen willen lezen, of weten we niet hoe daarop te reageren ?
Het volume van het voertuig bepaalt ook hoe men de snelheid inschat van zo'n voertuig.
Een ligfiets die met 50 km/u langs een file rijdt, valt minder op dan een vrachtwagen die met dezelfde snelheid dezelfde aktie uitvoert. Als ik , in mijn auto, met 50 km/u door de bebouwde kom rijd, val ik niet zo op. Rijdt een tram met 50 km/u, dan vindt iedereen dat de tram hard rijdt.

Ik heb nu het filmpje een aantal keren bekeken en ik vind de snelheid meevallen.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #24 Gepost op: 27 juli 2013, 20:25:19
Citaat van: JarnoF link=msg=1186579 date=1374874750
Als de hulpdiensten hard rijden op de vluchtstrook, dan zal het vast menens zijn. Bovendien hebben wij automobilisten er immers weinig te zoeken, of het nou warm is of niet.
Nogmaals, jij denkt dat jengelende kinderen bij meer dan 30 graden in de auto blijven zitten en papa en mama niet toevallig een paar seconde de kinderen uit het oog kunnen verliezen? De reden dat ik weer on-topic wilde gaan en de discussie niet verder wilde voortzetten was omdat het toch een cirkelredenatie wordt en we er niet uit komen.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #25 Gepost op: 28 juli 2013, 00:54:04
Wellicht dat men in het vervolg iets langer zou moeten nadenken alvorens zijn/haar gedachtes "op papier" te zettten. Blijf bij de feiten en ga niet invullen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #26 Gepost op: 28 juli 2013, 09:24:23
Citaat van: Danny722 link=msg=1186372 date=1374831780
Het gaat niet zozeer om het gedrag van de mensen; het gaat om de rijstijl van de chauffeur in relatie tot de gevaren die er zijn. Iedereen met een beetje verstand kan bedenken dat mensen bij temperaturen boven de 30 graden tijdens een (stilstaande) file de auto uit gaan en dan is het absoluut onverantwoord om zo hard over de vluchtstrook te denderen. De richtlijn gaat uit van 20 km/uur boven de snelheid die het overige verkeer rijdt en dus hoort de COH hier 20 kilometer per uur te rijden. Dat hulpdiensten soms harder rijden is begrijpelijk, maar niemand zal er rouwig om zijn als de COH, puur voor de ondersteunende taken, 2 minuten later ter plaatse komt......

De brancherichtlijn zegt over de snelheid op de vluchtstrook iets anders :


Op de vluchtstrook is de snelheid maximaal 20 km/uur boven de snelheid van het
andere verkeer, doch maximaal 80 km/uur). Wanneer de snelheid van het andere
verkeer lager is dan 30 km/uur, mag op de vluchtstrook toch 50 km/uur gereden
worden.
bron: http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/1326/brancherichtlijnherzienedruk8-1-2004.pdf

Dus volgens de brancherichtlijn rijdt de HA keurig volgens de regels als ik het zo zie.
Ik schat de snelheid van de HA tussen de 30 en 40 km/u rijdt, en dat is keurig volgens de brancherichtlijn.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #27 Gepost op: 28 juli 2013, 12:43:39
Dat je met een bepaalde snelheid mag rijden (volgens de brancherichtlijn) wil niet zeggen dat het altijd verstandig is om dat te doen. Soms is het gezien de situatie handiger om toch even van het gas af te gaan.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


SdV

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Reactie #28 Gepost op: 28 juli 2013, 13:41:28
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1186820 date=1374949519
Nogmaals, jij denkt dat jengelende kinderen bij meer dan 30 graden in de auto blijven zitten en papa en mama niet toevallig een paar seconde de kinderen uit het oog kunnen verliezen? De reden dat ik weer on-topic wilde gaan en de discussie niet verder wilde voortzetten was omdat het toch een cirkelredenatie wordt en we er niet uit komen.

Op een snelweg mag niet gelopen worden, ook niet bij file door welke omstandigheden dan ook. Als burgers zich aan de wegenverkeerswet houden en hulpdiensten aan de brancherichtlijnen kan iedereen aan het einde van de rit weer veilig naar huis.

Naar mijn mening belemmeren de burgers juist de hulpverleners door uit de auto te komen en brengen hun zichzelf, de hulpverleners en de al aanwezige slachtoffers waar de hulpsiensten naar onderweg zijn in gevaar.
Met vriendelijke groet,  Sander


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #29 Gepost op: 28 juli 2013, 14:05:43
Citaat van: SdV link=msg=1186986 date=1375011688
Op een snelweg mag niet gelopen worden, ook niet bij file door welke omstandigheden dan ook. Als burgers zich aan de wegenverkeerswet houden en hulpdiensten aan de brancherichtlijnen kan iedereen aan het einde van de rit weer veilig naar huis.

Naar mijn mening belemmeren de burgers juist de hulpverleners door uit de auto te komen en brengen hun zichzelf, de hulpverleners en de al aanwezige slachtoffers waar de hulpsiensten naar onderweg zijn in gevaar.
Leuk in theorie. In praktijk gaan mensen wel uit de auto en heb je er dus mee om te gaan.