Discussie over rijden HA met COH over vluchtstrook

Auteur Topic: Discussie over rijden HA met COH over vluchtstrook  (gelezen 9611 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #30 Gepost op: 28 juli 2013, 14:10:37
Citaat van: SdV link=msg=1186986 date=1375011688


Naar mijn mening belemmeren de burgers juist de hulpverleners door uit de auto te komen en brengen hun zichzelf, de hulpverleners en de al aanwezige slachtoffers waar de hulpsiensten naar onderweg zijn in gevaar.

Dus volgens jou moet iedereen maar met draaiende motor (bij airco) stilletjes blijven zitten met deze temperaturen> voor wie weet hoe lang zo'n incident mag duren?
Ik zou zeggen; allemaal die auto uit, beentjes strekken, motor uit, babbeltje maken met de buren. Beetje de schaduw opzoeken, en zorg dat je altijd wat te drinken bij je hebt. En zodra het kan, weer fit je reis vervolgen. Scheelt ook weer oververhitte auto's met dit weer.

Laatst stond ik nog muurvast in Duitsland, vrachtwagen met chemicaliën over de weg. Kindjes (en volwassenen) moesten op een gegeven moment plassen, mensen laten honden uit, campers schenken links en rechts koffie of thee, het was reuzegezellig op de vangrail. In je voertuig blijven zitten is niet reëel.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #31 Gepost op: 28 juli 2013, 16:06:33
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1186924 date=1374996263
De brancherichtlijn zegt over de snelheid op de vluchtstrook iets anders :


Op de vluchtstrook is de snelheid maximaal 20 km/uur boven de snelheid van het
andere verkeer, doch maximaal 80 km/uur). Wanneer de snelheid van het andere
verkeer lager is dan 30 km/uur, mag op de vluchtstrook toch 50 km/uur gereden
worden.

Ik schat de snelheid van de HA tussen de 30 en 40 km/u rijdt, en dat is keurig volgens de brancherichtlijn.

Je vergeet gemakshalve artikel 5. Ook al rijd je met OGS over de vluchtstrook en blijf je binnen de normen die een brancherichtlijn, dan nog had de bestuurder van de brandweerauto zijn snelheid en gedrag moeten aanpassen aan de omstandigheden. Voetganger op vluchtstrook = snelheid eruit en stapvoets passeren.

Alle overige emotionele overwegingen die ik in deze thread lees doen er mijner inziens verder niet toe.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #32 Gepost op: 28 juli 2013, 16:31:59
Ik vind het toch vreemd dat mensen roepen dat iedereen maar in z'n auto met blijven. Heel theoretisch zou dat inderdaad moeten. Maar denkt niemand na dat de temperatuur in een stilstaande auto met dit weer binnen een 10tal minuten op kan lopen tot een graad of 50? En wie weet hoeveel heter het wordt als het langer gaat duren. Elders loopt een topic over het inslaan van ramen van geparkeerde auto's als de bestuurder weg is en er een kind of een hond is zit. Maar moet dee bestuurder zelf maar gewoon dood gaan door de hitte dan?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #33 Gepost op: 28 juli 2013, 19:19:11
Citaat van: Dinges link=msg=1186992 date=1375013437
Dus volgens jou moet iedereen maar met draaiende motor (bij airco) stilletjes blijven zitten met deze temperaturen> voor wie weet hoe lang zo'n incident mag duren?
Ik zou zeggen; allemaal die auto uit, beentjes strekken, motor uit, babbeltje maken met de buren. Beetje de schaduw opzoeken, en zorg dat je altijd wat te drinken bij je hebt. En zodra het kan, weer fit je reis vervolgen. Scheelt ook weer oververhitte auto's met dit weer.

Laatst stond ik nog muurvast in Duitsland, vrachtwagen met chemicaliën over de weg. Kindjes (en volwassenen) moesten op een gegeven moment plassen, mensen laten honden uit, campers schenken links en rechts koffie of thee, het was reuzegezellig op de vangrail. In je voertuig blijven zitten is niet reëel.

Hier ben ik het helemaal mee eens, ik heb in hongarije eens 7 uur in de file gestaan, geen meter gereden, dan wil je wel even de auto uit en wil je zeker de motor niet al die tijd laten draaien voor de airco, want dan blijft de file staan omdat iedereen een lege tank heeft.

Maar, vind dan ook wel weer dat je tussen de wagens moet blijven en de vluchtstrook vrij moet houden, zeker in een geval als dit dat er hulpdiensten langs kunnen komen.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 28 juli 2013, 19:29:26
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1187003 date=1375020393
Je vergeet gemakshalve artikel 5. Ook al rijd je met OGS over de vluchtstrook en blijf je binnen de normen die een brancherichtlijn, dan nog had de bestuurder van de brandweerauto zijn snelheid en gedrag moeten aanpassen aan de omstandigheden. Voetganger op vluchtstrook = snelheid eruit en stapvoets passeren.

En nu die ambulance die onderweg is naar een reanimatie, ook maar stapvoets langs de file? En wellicht stilstaan om mensen te laten oversteken? ::)
Het is te begrijpen dat men de auto uit gaat bij deze warmte in een volledige stilstaande file. Maar vluchtstroken zijn er niet voor niets, en dienen ten alle tijden vrij te worden gelaten voor de hulpdiensten. Zeker als hulpdiensten nog aanrijdend zijn voor een incident. Uiteindelijk is het ook in het belang van de mensen zelf dat een incident weer snel wordt opgelost, kunnen ze weer verder. ::)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #35 Gepost op: 28 juli 2013, 19:32:00
Citaat van: 7131 link=msg=1186499 date=1374852405
Reed jij mee met het voertuig ? Weet jij hoe hard het voertuig op de opname rijdt ? Heb je de chauffeur gesproken ?

Nee, wij hebben nog net geen COH in de kazernes... :D

Ik ben in mijn eerste reactie wat fel geweest omdat ik zelf een keer heb gezien wat er gebeurt als zo'n zware vrachtwagen in de berm komt met een redelijke snelheid. Dan hou je er helemaal niets meer aan en gezien het feit dat er op vrij regelmatige basis nog brandweervoertuigen omvallen bij een ongeluk kan je er ook niet vanuit gaan dat alle chauffeurs rekening houden met de (top)zwaarte van het voertuig. In een filmpje van de brandweer Wieringen zag je dat de zijspiegel eraf gereden werd tegen een vrachtwagen aan -er was ook simpelweg niet meer ruimte, maar als dat hard gaat levert dat ook behoorlijk gevaarlijke toestanden op.

En ondanks dat niet iedereen het met me eens zal zijn ben ik ook van mening dat je 'primaire' en 'secundaire' prio 1 ritten hebt. Een TS onderweg naar een reanimatie kan een andere rijstijl hebben dan een COH naar een GRIP-incident. Dat wil niet zeggen dat de TS onverantwoorde risico's neemt, maar wel dat de COH met enige extra voorzichtigheid rijdt. Immers zal een vertraging van een paar minuten voor de COH geen levens kosten.

Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1186924 date=1374996263
De brancherichtlijn zegt over de snelheid op de vluchtstrook iets anders :

Op de vluchtstrook is de snelheid maximaal 20 km/uur boven de snelheid van het andere verkeer, doch maximaal 80 km/uur). Wanneer de snelheid van het andere verkeer lager is dan 30 km/uur, mag op de vluchtstrook toch 50 km/uur gereden worden.
bron: http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/1326/brancherichtlijnherzienedruk8-1-2004.pdf

Dus volgens de brancherichtlijn rijdt de HA keurig volgens de regels als ik het zo zie.
Ik schat de snelheid van de HA tussen de 30 en 40 km/u rijdt, en dat is keurig volgens de brancherichtlijn.

Bedankt voor de info! Maar nogmaals: met 50 per uur langs een rij stilstaande vrachtwagens en personenauto's met kinderen rijden is best tricky. Een politiewagen of ambulance zullen dergelijke snelheden veel makkelijker kunnen halen omdat zij nou eenmaal een stuk kleiner en wendbaarder zijn... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #36 Gepost op: 28 juli 2013, 19:42:01
Maar laten wel wel wezen, rijden door de bebouwde kom is vaak veel risicovoller. En dan rijden we met z'n allen nog veel harder. Veel meer geparkeerde auto's, paadjes, brandgangen, speelplaatsen, etc etc.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #37 Gepost op: 28 juli 2013, 20:10:54
Geweldig hoor, al die aanvullende opmerkingen en verklaringen. Maar niemand die durft te zeggen: goh, je hebt gelijk, ik ben te voorbarig geweest. Jullie veroordelen een chauffeur zonder daadwerkelijke kennis van datgene waarvan jullie hem beschuldigen, namelijk te hard rijden. En dat gebaseerd waarop ? Inderdaad, een filmpje, gefilmd op afstand en onder een bepaalde hoek. Allemaal factoren die meespelen in de weergave van datgene dat getoond wordt.

Wie de schoen past trekt hem aan.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #38 Gepost op: 28 juli 2013, 20:16:28
Citaat van: 7131 link=msg=1187038 date=1375035054
Wie de schoen past trekt hem aan.

Er begon al een ader in m'n nek zichtbaar te kloppen, totdat ik aangehaald zinnetje las.  0098


Rewind

  • HV-geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #39 Gepost op: 28 juli 2013, 20:24:49
Citaat van: DaMook link=msg=1187030 date=1375031951
Maar, vind dan ook wel weer dat je tussen de wagens moet blijven en de vluchtstrook vrij moet houden, zeker in een geval als dit dat er hulpdiensten langs kunnen komen.
Hèhè, dat zocht ik!
Citaat van: Danny722 link=msg=1187033 date=1375032720
In een filmpje van de brandweer Wieringen zag je dat de zijspiegel eraf gereden werd tegen een vrachtwagen aan -er was ook simpelweg niet meer ruimte, maar als dat hard gaat levert dat ook behoorlijk gevaarlijke toestanden op.
Daarom vind ik dat een vrachtwagenchauffeur de verantwoordelijkheid hoort te nemen om de vluchtstrook goed vrij te houden. Stop op voldoende afstand van je voorganger, zodat je nog een klein beetje manoeuvreerruimte hebt. Maar beter is als je voordat je tot stilstand komt al goede positie hebt gekozen. En dit geldt niet alleen voor snelwegen...