Tarieven NRK

Auteur Topic: Tarieven NRK  (gelezen 15607 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

azzardato

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
  • Azzardato
Reactie #40 Gepost op: 5 augustus 2013, 07:58:04
Citaat van: Koekerdt link=msg=1188798 date=1375621055


Daarom pleit ik er voor dat als er een eenheidsworst wordt gemaakt van de prijs, dan ook voor de opleidingen. Dus allemaal 5 sterren diploma (of hoe dat ding ook heet), of allemaal evenementen hulpverlener, of allemaal verpleegkundige of.... enzovoorts. Of per opleidingsniveau een andere vraagprijs. Maar zoals het nu gaat, voor iedereen hetzelfde bedrag, met een andere opleiding, dat is niet wenselijk in mijn ogen!

Ik kan je gedachte begrijpen als Evenementenhulp een DOEL was van het NRK. Echter is Evenementenhulp een trainings & preventiemiddel voor het uiteindelijke doel n.l. Noodhulp in crisis / rampsituaties. M.A.W. het NRK leidt hun vrijwilligers niet zozeer op voor Evenementenhulp alleen, maar voor Noodhulp in het algemeen. Dus het competent houden en verder opleiden van vrijwilligers komt niet uit de opbrengst van evenementenhulpverlening alleen, maar uit meerdere inkomstenbronnen.
Het is mij ook niet duidelijk uit jouw verhaal met welke pet op jij deze visie probeert duidelijk te maken ? De vertegenwoordiger van een evenement of als Rode Kruiser.
USAR WSAR


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #41 Gepost op: 5 augustus 2013, 11:14:53
Citaat van: azzardato link=msg=1188923 date=1375682284
Ik kan je gedachte begrijpen als Evenementenhulp een DOEL was van het NRK. Echter is Evenementenhulp een trainings & preventiemiddel voor het uiteindelijke doel n.l. Noodhulp in crisis / rampsituaties. M.A.W. het NRK leidt hun vrijwilligers niet zozeer op voor Evenementenhulp alleen, maar voor Noodhulp in het algemeen. Dus het competent houden en verder opleiden van vrijwilligers komt niet uit de opbrengst van evenementenhulpverlening alleen, maar uit meerdere inkomstenbronnen.
Het eerder genoemde bedrag per uur is berekend om kostendekkend te zijn voor de opleidingen, kleding en materialen voor de vrijwilliger. Iedereen die op het intranet van het rode kruis kan, kan deze berekening terugvinden. Als de vrijwilligers niet alle opleidingen krijgen waarvoor het bedrag is berekend dan zijn er minder kosten maar dezelfde inkomsten. Dan maakt het me niet zoveel uit waardoor het in het begin is bekostigd, maar onder de streep komt dan wel een dikke plus te staan.

Je zegt zelf dat evenementenhulp geen direct doel is van het NRK, en tussen de regels door lees ik ook dat het dus geen geld op hoeft te leveren. Zorg dan dat de berekening klopt, dat kan in mijn ogen op twee manieren. Zorg dat de vrijwilligers alle opleidingen krijgen die berekend zijn, hiermee zal je dus precies kostendekkend moeten kunnen werken. De kwaliteit van de vrijwilligers gaat dan flink omhoog, en dat is natuurlijk positief voor de noodhulp, ook buiten de evenementen. Optie 2 is de berekening opnieuw maken met minder opleidingen er in. Daardoor kan de prijs omlaag. Basis economie leert ons dat als de prijs omlaag gaat, dat de vraag omhoog gaat. Hierdoor kunnen vrijwilligers meer inzetten draaien op evenementen en hebben daarmee meer ervaring die gebruikt kan worden voor de noodhulp in het algemeen.

Citaat van: azzardato link=msg=1188923 date=1375682284
Het is mij ook niet duidelijk uit jouw verhaal met welke pet op jij deze visie probeert duidelijk te maken ? De vertegenwoordiger van een evenement of als Rode Kruiser.
In dit geval praat ik als Rode Kruiser. Natuurlijk gebruik ik de informatie die ik als evenementen-man heb in mn achterhoofd. Op dit moment is een trend binnen het Rode Kruis dat alles landelijk gelijk getrokken wordt. Daar ben ik zelf ook voorstander van, maar dan moet het wel goed gedaan worden. Prima dat de prijs landelijk gelijk wordt getrokken, heel goed zelfs. Maar trek dan de kwaliteit landelijk ook naar hetzelfde niveau.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #42 Gepost op: 5 augustus 2013, 12:01:42
Het bedrag van 5.25 is een uurbedrag per persoon die ingezet wordt. Dit dekt de kleding en opleiding van deze vrijwilliger. Materialen als verbandmateriaal (verbruik) en gebruik van tenten, auto's, brancards etc. kunnen apart worden berekend aan kostprijs( afschrijving). Zo ook AED's.

Uren in de voorbereiding kunnen worden gerekend. Al met al genoeg mogelijkheden om de kosten eruit te halen en te zorgen voor goede opleiding, materialen en ondersteuning.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #43 Gepost op: 5 augustus 2013, 14:07:35
Ik denk ook niet dat het financieel een probleem moet zijn, maar in het berekende opleidingspakket zit ook de opleiding evenementenhulpverlener, en die opleiding wordt (hier in de regio in ieder geval) niet genoeg gegeven om iedereen deze cursus te laten halen..... Vreemde situatie als je het mij vraagt.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #44 Gepost op: 5 augustus 2013, 14:23:23
Citaat van: Koekerdt link=msg=1189078 date=1375704455
Ik denk ook niet dat het financieel een probleem moet zijn, maar in het berekende opleidingspakket zit ook de opleiding evenementenhulpverlener, en die opleiding wordt (hier in de regio in ieder geval) niet genoeg gegeven om iedereen deze cursus te laten halen..... Vreemde situatie als je het mij vraagt.
Wat zie jij liever dan? Dat je op de vrijwilliger af gaat berekenen wat die kost en wat die gaat eten tijdens de inzet? En dan hopen dat er in de personele bezetting niets wijzigt...
Dat dan in de offerte opnemen en specificeren?


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #45 Gepost op: 5 augustus 2013, 14:50:51
Nee dat is ook geen doen. Mij lijkt het het beste om een standaard tarief te hebben per opleidingsniveau. Het Rode Kruis maakt de keuze om enkel evenementenhulpverleners in te zetten, in ieder geval op papier. Maar dan moet je wel zorgen dat je dat ook doet, dus moeten er meer opleidingsplaatsen komen.

En als dat niet lukt dan moet je niet op papier doen alsof dat wel lukt. Ook opdrachtgevers gaan er vanuit dat ze krijgen waarvoor ze betalen. Met name de module omgaan met drugs en alcohol is een waardevolle in mijn ogen. Als er dan hulpverleners komen die deze module niet onder de knie hebben kan dat tot problemen leiden. En dan niet alleen met slachtoffers op dat moment maar ook met het vergunningstraject voor de volgende editie.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #46 Gepost op: 5 augustus 2013, 16:15:52
Citaat van: azzardato link=msg=1188923 date=1375682284
Ik kan je gedachte begrijpen als Evenementenhulp een DOEL was van het NRK. Echter is Evenementenhulp een trainings & preventiemiddel voor het uiteindelijke doel n.l. Noodhulp in crisis / rampsituaties.
Is dat nog wel zo? "Vroeg" inderdaad maar tegenwoordig met O&V en de SIGMA is die gedachte volgens mij achterhaald. Tijdens O&V inzetten worden er in principe geen slachtoffers geholpen. Die worden door het SIGMA/Ambulance verzorgd of eventueel naar een huisarts doorgestuurd. Op de opvanglocatie komen in feite alleen mensen die opvang nodig hebben. SIGMA vrijwilligers worden door GHOR opgeleid en hebben eigenlijk niet zo heel veel met het Rode Kruis te maken (behalve dat ze officieel NRK vrijwilligers zijn, op papier).

Ik kan mij natuurlijk heel erg vergissen maar dan zou het vreemd zijn dat er een heleboel Eerste Hulp vrijwilligers zijn die niet mee draaien in de O&V (zoals ik).
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Reactie #47 Gepost op: 5 augustus 2013, 18:55:05
Citaat van: mrpddnos link=msg=1189126 date=1375712152
Is dat nog wel zo? "Vroeg" inderdaad maar tegenwoordig met O&V en de SIGMA is die gedachte volgens mij achterhaald. Tijdens O&V inzetten worden er in principe geen slachtoffers geholpen. Die worden door het SIGMA/Ambulance verzorgd of eventueel naar een huisarts doorgestuurd. Op de opvanglocatie komen in feite alleen mensen die opvang nodig hebben. SIGMA vrijwilligers worden door GHOR opgeleid en hebben eigenlijk niet zo heel veel met het Rode Kruis te maken (behalve dat ze officieel NRK vrijwilligers zijn, op papier).

Ik kan mij natuurlijk heel erg vergissen maar dan zou het vreemd zijn dat er een heleboel Eerste Hulp vrijwilligers zijn die niet mee draaien in de O&V (zoals ik).

O&V maakt momenteel samen met VWI zijn eigen "reorganisatie" door naar Bevolkingszorg. Het is de vraag of gemeenten daar straks het Rode Kruis nog voor "willen" hebben. Dat zal de komende tijd moeten blijken en het Rode Kruis, zal naar de mogelijkheden moeten kijken om flexibel te kunnen buigen naar de toekomst. Sigma is mogelijk ook een uitstervend ras, in ieder geval zoals het nu staat. Kortom, er is genoeg beweging binnen het NRK, dus denk ik dat je de handen ineen moet slaan om samen een goed product neer te zetten, zonder daarbij "te grote" verschillen te creeeren tussen afdelingen, districten en overige "diensten".
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #48 Gepost op: 5 augustus 2013, 20:04:50
Koekerdt, waar staat dat het rode kruis alleen maar gecertificeerde evenementenhulpverleners beloofd te leveren? Nooit heb je echt 100% EHV (met certificaat) nodig, maar kun je deze mensen prima met ehbo-ers inzetten. Overigens kun je EHBDU ook apart volgen en kunnen rode kruis ehbo-ers middels de herhalingslessen ook al hun rugzakje vullen met extra kennis. Die lessen gaan (vaak) verder dan de basisopleiding ehbo.

als ik een ehbo-er, EHV-er, biker, SIGMA of OenV er of een Psychosociale nazorg vrijwilliger inzet dan maakt dat niets uit voor de prijs, tenzij er specifiek om deze mensen wordt gevraagd voor een specifieke taak.
Dit geldt ook voor verpleegkundigen en artsen die ehbo-er zijn bij het rode kruis. Zelfde tarief tenzij specifiek aangevraagd.

Eigenlijk rekenen wij alleen een hoger tarief voor de bikers omdat de bikes, helmen en specifieke kleding uit dat bedrag betaald worden en niet nog apart op de factuur komen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #49 Gepost op: 5 augustus 2013, 21:04:48
Citaat van: Golly link=msg=1189188 date=1375725890
Koekerdt, waar staat dat het rode kruis alleen maar gecertificeerde evenementenhulpverleners beloofd te leveren? Nooit heb je echt 100% EHV (met certificaat) nodig, maar kun je deze mensen prima met ehbo-ers inzetten. Overigens kun je EHBDU ook apart volgen en kunnen rode kruis ehbo-ers middels de herhalingslessen ook al hun rugzakje vullen met extra kennis. Die lessen gaan (vaak) verder dan de basisopleiding ehbo.

als ik een ehbo-er, EHV-er, biker, SIGMA of OenV er of een Psychosociale nazorg vrijwilliger inzet dan maakt dat niets uit voor de prijs, tenzij er specifiek om deze mensen wordt gevraagd voor een specifieke taak.
Dit geldt ook voor verpleegkundigen en artsen die ehbo-er zijn bij het rode kruis. Zelfde tarief tenzij specifiek aangevraagd.

Eigenlijk rekenen wij alleen een hoger tarief voor de bikers omdat de bikes, helmen en specifieke kleding uit dat bedrag betaald worden en niet nog apart op de factuur komen.

Nog sterker, er zijn erg veel afdeling die helemaal niets zien in die 5* cursus voor alle vrijwilligers en misschien maar 1 of een handje vol mensen die cursus laten volgen. Daarnaast hoor ik ook diverse mensen die hem wel gevolgd hebben zeggen dat ze er niets geleerd hebben wat ook niet in andere aanvullende modules zoals EHBDU of gewoon algemene verdiepingslessen zat.