Basis document Brandbeveiliging

Auteur Topic: Basis document Brandbeveiliging  (gelezen 14253 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #30 Gepost op: 4 oktober 2005, 16:46:41
(...)

 ??? Wat mij verbaast is dat VROM/RvA e.a. iets over het hoofd zien. Er zijn momenteel slechts 5 bedrijven die de inspecties mogen uitvoeren. Veel keus voor de ondernemers is er niet om straks een ander bedrijf te vragen voor de inspecties. Als een bedrijf in het verleden een "wanprestatie" heeft geleverd, heb je als ondernemer niet veel keus om een ander te kiezen.

(...)

Omdat de NL-inspectiebureau's niet 'blij' zijn met ANPI vermoed ik dat er wel wat concurrentie is tussen NL/B. Als het goed is komt dat de concurentie ten goede....
Maar R2B leest hier ook mee. Misschien kan je een wat concretere vraag stellen over inspectie bureau's. Heel misschien wordt hij wel beantwoord  ;D


janbrandweer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #31 Gepost op: 6 oktober 2005, 09:04:28
Het probleem met de Nederlandse inspectie-instellingen komt voornamelijk doordat zij zich onderling aan een marktafspraak houden (te weten de LPS 1233). Dit document is in strijdt met het europese wetgeving. Dit omdat dit voorschrijft dat een BDB of PvE alleen door een door hunzelf erkende inspectie-instelling mag worden opgesteld.


Robijn

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 6 oktober 2005, 10:54:40
Kijk eens aan. Steeds meer mensen begrijpen wat er gaande is in het inspectie wereldje.
Ik heb begrepen van ANPI dat zij het NIBRA hebben verzocht om een onderzoek te laten doen naar de gelijkwaardigheid van ANPI ten opzichte van de Nederlandse Inspectie Instellingen. Dus binnenkort zal daar vermoedelijke wel een uitspraak volgen van het NIBRA.
Wordt vervolgd.............


Gast

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 6 oktober 2005, 23:21:35
Het probleem met de Nederlandse inspectie-instellingen komt voornamelijk doordat zij zich onderling aan een marktafspraak houden (te weten de LPS 1233). Dit document is in strijdt met het europese wetgeving. Dit omdat dit voorschrijft dat een BDB of PvE alleen door een door hunzelf erkende inspectie-instelling mag worden opgesteld.

Allereerst: dat verhaal van die europese wetten komt eigenlijk altijd van personen die ooit eens iets te maken hebben gehad met een adres in Rijkevoort  8) dat hier op de site nogal eens besproken is. Doel daarbij was een argument te hebben om onderuit te komen aan de regels die in Nederland met de brandweerorganisaties (NBF) en de verzekeraars zijn opgesteld.

Alleen in Rijkevoort voldeed men aan de Europese Wetten want daar had men in hetzelfde pand een geheel onafhankelijk Europees geaccrediteerde inspectie-instelling die de Pve opsteller controleerde. Helaas  :-\ ging PP failliet maar er sprinklert hoop want een andere relatie van JvS: ANPI is opgestaan en geaccrediteerd om sprinklers in vuurwerkkluizen te controleren.

Dus eerst eens met een fikse korrel zout nemen die verhalen van die Europese Wetten :P.

En dan: ANPI dus, zou dus wel voldoen aan Europese Wetten (welke zijn dat overigens, kan iemand me dat eens vertellen ???). Zijn daar dan geen marktafspraken mee gemaakt? Kijk voor de grap eens in de Belgische VOORSCHRIFTEN VOOR DE VASTE INSTALLATIES VAN
AUTOMATISCHE HYDRAULISCHE BLUSSYSTEMEN van de BVVO, daar staat onder artikel 1.2.1

"Wanner de aanvrager niet akkoord gaat met de door de NVBB (huidige naam: ANPI) gegeven classificatie, wordt het probleem voorgelegd aan de TSCBP."

Dus ook in België voldoet men niet aan deze veronderstelde Europse Wetten want ANPI stelt de classificatie vast en inspecteert vervolgens zelf de installatie.

Nou is dat helemaal niet erg want de functie van het BdB is niets anders dan afspraken vastleggen (en die door de eisende partijen laten akkoorderen) waarop de sprinklerinstallateur de installatie kan ontwerpen en de inspectie-instelling de installatie kan beoordelen.

Nog eens wat: als ik een tuinhuisje in m'n tuin laat bouwen door een aannemer, kan ik dan door de Politie op basis van dezelfde Europese Wetten worden opgepakt omdat ik zelf op papier heb gezet wat voor een huisje ik wil hebben en dat ik achteraf met dat papier in de hand wil controleren of dat huisje daaraan voldoet?


janbrandweer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #34 Gepost op: 7 oktober 2005, 13:40:48
Jammer dat gast zich zoals meedere Nederlandse inspectie-instellingen zich weer alleen bezig houdt met het stellen van verwijten richting organisaties uit Rijkevoort. Wanneer luisteren ze nou eens een keer naar de vragen/wensen van hun klanten.


janbrandweer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #35 Gepost op: 7 oktober 2005, 13:43:08
Het wordt tijd dat de Nederlandse Mededingingsautoriteiten zich hiermee eens gaan bemoeien.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #36 Gepost op: 7 oktober 2005, 14:10:38
Het zou een slogan van de overheid / het bedrijfsleven kunnen zijn!!!!

certificering: leuker kunnen we het niet maken!!

 ;D ;D ;D ;D ;D

En zou de klant nu minder geld kwijt zijn dan als we het vroeger deden......  ??? ;)


Gast

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 7 oktober 2005, 20:25:51
Jammer dat gast zich zoals meedere Nederlandse inspectie-instellingen zich weer alleen bezig houdt met het stellen van verwijten richting organisaties uit Rijkevoort. Wanneer luisteren ze nou eens een keer naar de vragen/wensen van hun klanten. 

Excuses voor de verwijten richting Rijkevoort, dat wordt zo langzamerhand wat kinderachtig. Maar wie kaatst.....

En ik neem aan dat elke inspectie-instelling reageert op de vragen en wensen van hun klanten, anders zullen die snel weg zijn naar een concurent. Dat kan gelukkig in Nederland. Ook binnen de LPS1233. En zelfs erbuiten.

Citaat
Het wordt tijd dat de Nederlandse Mededingingsautoriteiten zich hiermee eens gaan bemoeien.

Lijkt me een prima idee, laat ze maar komen.


janbrandweer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #38 Gepost op: 8 oktober 2005, 17:12:33
Sportieve reactie van Gast!

Alleen valt het mij wel op dat er door anderen toch kritisch over LPS 1233 wordt gesproken.

Iedereen is er mee eens dat er een goede regeling dient te komen, welke een juiste marktwerking waarborgt. Hopelijk komt het CCV snel met de oplossing.


Rofreja

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 10 oktober 2005, 15:30:48
Citaat
En ik neem aan dat elke inspectie-instelling reageert op de vragen en wensen van hun klanten, anders zullen die snel weg zijn naar een concurent.


Maar de concurrentie is beperkt met slechts 4 Nederlandse en 1 Belgisch inspectie-bedrijven.....  :(