Voor/nadeel van een E klasse tegenover een sprinter

Auteur Topic: Voor/nadeel van een E klasse tegenover een sprinter  (gelezen 3309 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

(h)ambu

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Gepost op: 4 augustus 2013, 12:41:42
Hallo allemaal,

Kunnen jullie mij vertellen wat de voor en nadelen zijn van een nieuwe E klasse tegen over een nieuwe sprinter van WAS?( B-wagen)
Nu weet ik zelf wel de grote cq werk ruimte achter in.
Voordeel lijkt mij dat een E-klasse zuiniger is, nadeel misschien duurder als een WAS sprinter.

Weten jullie meer?

En waarom neemt ene regio een E klasse en de andere een VW of sprinter.




mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #1 Gepost op: 4 augustus 2013, 13:30:41
Je geeft zelf al aan dat de ruimte achterin een belangrijke factor is, er zijn plegen die een compacte e klasse fijn vinden want dan kunnen ze onder het rijden iets pakken zonder uit de gordel te moeten. Maar er zijn ook ritten waar een extra pleeg of trauma arts (enz.) mee moet, en dan word het toch wat krap achterin de e klasse ambu.
Ik denk dat de aanschafkosten van een lage e klasse hoger zijn dan die van een sprinter door dat de klasse eerst nog aan stukken gezaagd moet worden en daarna weer opgebouwd word. Daarnaast is het brandstof verbruik van een lage auto natuurlijk weer lager dan van een grote bus.
Zelf vind ik een standaard sprinter de beste keuze, lichtbalk erop, interieur erin en klaar. Bij een schade kan je gewoon naar een universeel schade bedrijf of naar een Mercedes dealer, en moet er niet een speciaal onderdeel bij een ambulance opbouwer besteld worden.
Utrecht blijft zoals je weet nog steeds trouw aan de e klasse als ambulance, zei scoren daardoor ook erg hoog bij patient tevredenheid onderzoeken. Dat laatste is dan misschien wel weer interessant, want je ziet tegenwoordig steeds meer de lage e klasse als B ambulance verschijnen, en dat is simpelweg omdat een patient heel comfortabel ligt tussen de voor en achteras, dat is de reden waarom er een verlengde e klasse word ingezet, puur voor het patienten comfort.
Tsjah en de keuzen voor een bepaald model....  ik ben blij dat ik die niet hoef te maken voor een regio, want dan zal er altijd iemand niet blij zijn.
Mercedes heeft nog steeds een belangrijke positie op de ambulance markt, betrouwbare techniek en zuinige motoren. Nouwjah een sprinter blue efficiency 1 op 5, volgens een ambu chauffeur.
Mercedes heeft tegenwoordig 6 cilinder diesel motoren, maar kennelijk kan Volkswagen het ook af met een 4 cilinder diesel met pompverstuivers. Volkswagen maakt dus gebruik van een andere diesel inspuit techniek en kan daardoor vergelijkbare prestaties leveren maar dan met een kleinere motor.

Dus je ziet wel dat er nogal wat voor- en nadelen zijn. Aanschafprijs, werkruimte achterin, verbruik, onderhoudskosten en inruilwaarde.
De inruilwaarde is ook weer iets, want een Chevrolet ambulance krijg je tegenwoordig bijna niet meer verkocht, daar is geen handel meer in