Beelden publiceren van manschappen zonder helm

Auteur Topic: Beelden publiceren van manschappen zonder helm  (gelezen 9808 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #20 Gepost op: 5 augustus 2013, 12:13:55
Een fotograaf is toch geen onderdeel van de hulpverleningsketen? Je bent er om gebeurtenissen te verslaan. Dat er over het algemeen met de privacy van slachtoffers (en hulpverleners die daar expliciet om vragen) rekening wordt gehouden is mooi, maar niet verplicht.

Natuurlijk is het handig bepaalde groepen te vriend te houden als je ook wel eens wat gedaan wil krijgen van ze.. maar dat is een eigen afweging.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #21 Gepost op: 5 augustus 2013, 12:44:14
Citaat van: zwelgje link=msg=1188983 date=1375695785
Het maken van zo'n foto doet helemaal niets qua beeldvorming. De context waarbinnen hij gepubliceerd wordt maakt wel groot verschil.... Dus waarom zou je als fotograaf niet zo'n foto mogen/kunnen maken, en publiceren?

Bovendien horen evaluatie en verzorging ook gewoon bij een inzet. Dus bijv zo'n foto publiceren aan het einde van een hele reportage lijkt me niets mis mee.
En zulke foto's kunnen ook wel wat bijdragen. Het laat zien dat er heel wat meer komt kijken, dan alleen water en slangen. Omgekeerd: door dat je het buiten beeld wilt houden, draag je ook bij aan een verkeerde beeldvorming.

Natuurlijk begrijp ik wel dat hulpverleners "moe worden" van sommige gepubliceerde foto's met bijschriften. Zeker als het bewust gezocht is. Maar het dan maar niet laten fotograferen is niet automatisch de beste oplossing.

Klopt wat je zegt.  Binnen een fotoserie kan die tot zijn recht komen. Ik bedoel echter op een artikel in bijvoorbeeld een krant of weekblad waar maar 1 foto wordt gebruikt. Schijnbaar is men dan te laat en is er niet meer veel te zien. Men gaat dan net een foto gebruiken van mijn eerder aangehaalde moment. Dat ziet er gewoon niet uit.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #22 Gepost op: 5 augustus 2013, 12:57:23
Citaat van: petre link=msg=1189015 date=1375697635
Een fotograaf is toch geen onderdeel van de hulpverleningsketen? Je bent er om gebeurtenissen te verslaan. Dat er over het algemeen met de privacy van slachtoffers (en hulpverleners die daar expliciet om vragen) rekening wordt gehouden is mooi, maar niet verplicht.

Natuurlijk is het handig bepaalde groepen te vriend te houden als je ook wel eens wat gedaan wil krijgen van ze.. maar dat is een eigen afweging.
Je kan er inderdaad maling aan hebben, maar bij een volgend incident moet je dan niet raar opkijken als je met de nek wordt aangekeken.

Hoor wel eens wat van een fotograaf (''Ik werd zonder pardon weggestuurd, ik deed niks''). Klopt, maar de keer/keren daarvoor wel..
If you can dream it, you can do it.


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #23 Gepost op: 5 augustus 2013, 13:09:45
Citaat van: Jims link=msg=1189042 date=1375700243
Je kan er inderdaad maling aan hebben, maar bij een volgend incident moet je dan niet raar opkijken als je met de nek wordt aangekeken.

Hoor wel eens wat van een fotograaf (''Ik werd zonder pardon weggestuurd, ik deed niks''). Klopt, maar de keer/keren daarvoor wel..
Zolang je op openbaar terrein staat kun je maken wat je wil. Ik vrees dat dit onderwerp met de komst van Google-glass nog veel actueler gaat worden. Dan kan iedereen met zo'n bril overal beelden opnemen..


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #24 Gepost op: 5 augustus 2013, 13:38:21
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1188871 date=1375642104
Daarnaast was het maken van foto's waar materieel of mensen van defensie opstond verboden in Nederland.

Das dus een (opper)wachtmeester geweest die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt....

Artikel 430 WvSr: Hij die zonder verlof van het bevoegd gezag een opneming doet, een tekening of beschrijving maakt van enig militair werk, of die openbaar maakt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie.

Een persoon is geen werk, een Kmar-voertuig zou je met heel veel fantasie hier toe kunnen rekenen, maar uit de praktijk blijkt dit artikel eigenlijk alleen gehandhaaft te worden als het gaat om kazernes / militaire objecten.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #25 Gepost op: 5 augustus 2013, 14:57:24
Citaat van: Bozo link=msg=1189071 date=1375702701
Das dus een (opper)wachtmeester geweest die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt....

Artikel 430 WvSr: Hij die zonder verlof van het bevoegd gezag een opneming doet, een tekening of beschrijving maakt van enig militair werk, of die openbaar maakt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie.

Een persoon is geen werk, een Kmar-voertuig zou je met heel veel fantasie hier toe kunnen rekenen, maar uit de praktijk blijkt dit artikel eigenlijk alleen gehandhaaft te worden als het gaat om kazernes / militaire objecten.
Vuistregel hierbij is dat een militair werk verbonden dient te zijn met de grond. Het is strikt gezien verboden om een voertuig dat vol met geheime apparatuur zit te fotograferen als het onder een overkapping op militair terrein staat. Staat het zelfde voertuig op de openbare weg voor een verkeerslicht ... sitting duck en niets aan te doen.
Net als een marineschip dat vaart.

Als een helikopter een voorzorgsmaatregel maakt in een weiland is dat nieuwswaardig. Klik maar een eind heen.
Maar onder omstandigheden kan het weiland tot tijdelijk militair terrein worden verklaard. Span band er over en het is verbonden aan de grond. (even puur zwart-wit genomen)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #26 Gepost op: 5 augustus 2013, 15:24:35
Citaat van: CMKmaat link=msg=1189102 date=1375707444
Als een helikopter een voorzorgsmaatregel maakt in een weiland is dat nieuwswaardig. Klik maar een eind heen.
Maar onder omstandigheden kan het weiland tot tijdelijk militair terrein worden verklaard. Span band er over en het is verbonden aan de grond. (even puur zwart-wit genomen)


Praktisch zwart/wit genomen, mag ik dat nog steeds fotograferen vanaf de openbare weg.....
Maar deze discussie is meer iets voor dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=56710.0
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


nexxon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #27 Gepost op: 5 augustus 2013, 20:09:19
Ik zou de foto maken, laatst nog zoiets gehad. Bij een inzet vraagt men of ik bepaalde foto's niet wil publiceren. Netjes in overleg gegaan ook niet gepubliceerd. Echter als je dan een week later met 4 van de 6 man zonder helm gaat staan waar 3 fotograven/cameramensen staan. Dan maak ik hem gewoon en plaats ik hem ook gewoon.


Jstrzbsk!

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #28 Gepost op: 6 augustus 2013, 14:18:52
Nog even een nabrander van de frontlijn: Fotografen krijgen dan wel eens de zwarte piet voor het schieten van 'gevoelige plaatjes', maar waar ik echt bloed- en bloedlink om kan worden zijn situaties waarin pers op afstand wordt gehouden wegens zogenaamd gevaar voor explosie, rook, giftige dampen, asbest, instorting, etc. terwijl brandweerpersoneel en ander hulpverlenend of ondersteunend volk aantoonbaar zonder voldoende bescherming vol in de gevarenzone staat, dus zonder helm en/of ademlucht. Ik heb zoveel van dit soort situaties meegemaakt dat ik er wel een zwartboek mee kan vullen. Niet gedaan trouwens, want ik beschouw alle hulpverleners als mijn vrienden. Dus ik zeik ze niet af, maar help ze zich tegen zichzelf te beschermen door welwillend foto's van ongehelmde en ongemaskerde brandweerlieden in gevaarlijke omstandigheden beschikbaar te stellen voor interne evaluaties. Daar kunnen ze veel van leren. En als die ene 'onverantwoorde' foto van een ademluchtloze spuitgast in een vette rookwolk nu net dé plaat is, dan wordt die gewoon gepubliceerd. Eens met allen die het eerder in soortgelijke woorden zeiden: De verantwoordelijkheid voor arbeidsveiligheid en het dragen van de juiste beschermende uitrusting ligt bij de bevelvoerder/OvD. Een fotograaf hoort zich er niet druk om te maken of iemand wel of niet de juiste beschermingsmiddelen draagt. Tenzij ze óns weg willen sturen met het argument dat het onveilig is, terwijl ze zelf hun strenge protocollen niet volgen.

En wat betreft het thema: onherkenbaar fotograferen. Wie in publieke dienst is voor de samenleving en zijn werk doet in het openbare domein en goede reden heeft om niet herkenbaar op de foto te willen, moet er zelf voor zorgen dat hij onherkenbaar is... óf een ander vak kiezen.


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #29 Gepost op: 6 augustus 2013, 15:09:50
Citaat van: Jstrzbsk! link=msg=1189347 date=1375791532
[knip]

En wat betreft het thema: onherkenbaar fotograferen. Wie in publieke dienst is voor de samenleving en zijn werk doet in het openbare domein en goede reden heeft om niet herkenbaar op de foto te willen, moet er zelf voor zorgen dat hij onherkenbaar is... óf een ander vak kiezen.
Lekker makkelijk. Zodra je bij het AT o.i.d. komt dan moet je maar in een bunker gaan zitten? Of de hele dag met een bivakmuts op rondlopen?