Werken met verschillende gespreksgroepen

Auteur Topic: Werken met verschillende gespreksgroepen  (gelezen 23670 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #10 Gepost op: 2 augustus 2013, 01:42:50
Citaat van: tcf link=msg=1187943 date=1375294036
Ik moet zeggen dat ik dit best bijzonder vind. Dus omdat je collega je niet op de hoogte houdt, mag hij/jij geen oortje in. Volgens mij moet die collega daar dan op aangesproken worden.  e050

Uiteraard wordt de collega daar eerst op aangesproken, maar ik begrijp je reactie want zo normaal is dat niet meer in de blauwe wereld.

wat verderop ook gezegd wordt, je leert te luisteren naar de berichtgeving. Ik kan met radio Veronica en 2 porto's in de auto prima horen wat ik moet horen. Maar ja dan mis je wel wat je niet "moet" horen. Dat is de ellende van zoveel kanalen.

Voorbeeldje mbt de porto kanalen in amsterdam:
- hoofdburo (HB) Noodhulp
- Districtsburo (tegenwoordig district 1-2-3-4) geen noodhulp
- navraagkanaal (plot 1000/2000/3000/4000/dciv)
- actiekanalen (bij wijkteam of district acties) elk district 9 kanalen
- regio overschrijdend (inrap)
- ME

en ik vrees dat ik nog wel wat vergeten ben. Natuurlijk allemaal prima, als de apparatuur daarop is aangepast maar ja, daarover was niet nagedacht in 1998.

Dus nu (2013) rij ik in een mooie witte Volvo (jaja geen opmerking!) regio breed. Dan zal ik dus in ieder geval het HB moeten uitluisteren, het district waar ik op dat moment het dichtsbij ben en het regio overschrijdend kanaal. Even schakelen en..... je bent niet meer bereikbaar. Dan kost het zoeken van een eenheid op een portokanaal soms minuten, das  :-X
In het district waar ik op dat moment met mijn Volvo voorbij rij werkt een collega op een actie-kanaal en zijn verdachte gaat er als een speer vandoor in een -piep- gti. Dan wil je die gast vangen! Dus die collega effe schakelen van zijn actie kanaal naar het HB, roepen met een 8-ie (spoed) en ...... ff wachten .... ja daar is ie! Het HB geeft de melding direct door aan die Volvo (sherpa  098uo) maar ja dan zijn er al minuten voorbij.... En hoeveel afstand is 1 of 2 minuut(en) in een -piep- GTI??? en natuurlijk reed die Volvo net de andere kant op.....

Tja  :'(
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 2 augustus 2013, 01:57:17
Citaat van: moppersmurf link=msg=1188271 date=1375400570
Dus nu (2013) rij ik in een mooie witte Volvo (jaja geen opmerking!) regio breed. Dan zal ik dus in ieder geval het HB moeten uitluisteren, het district waar ik op dat moment het dichtsbij ben en het regio overschrijdend kanaal. Even schakelen en..... je bent niet meer bereikbaar. Dan kost het zoeken van een eenheid op een portokanaal soms minuten, das  :-X
In het district waar ik op dat moment met mijn Volvo voorbij rij werkt een collega op een actie-kanaal en zijn verdachte gaat er als een speer vandoor in een -piep- gti. Dan wil je die gast vangen! Dus die collega effe schakelen van zijn actie kanaal naar het HB, roepen met een 8-ie (spoed) en ...... ff wachten .... ja daar is ie! Het HB geeft de melding direct door aan die Volvo (sherpa  098uo) maar ja dan zijn er al minuten voorbij.... En hoeveel afstand is 1 of 2 minuut(en) in een -piep- GTI??? en natuurlijk reed die Volvo net de andere kant op.....

Dat is natuurlijk wél een (Amsterdams) regionaal probleem....
Andere regio's werken gewoon op 1 kanaal, doen het bevragen telefonisch, middels de Blackberry of in incidentele gevallen via C2000 (motorrijders, collega's solo).

Wij werken met twee noodhulp-kanalen. Onze regio is in twee delen (4 voormalige districten) gesplitst. District's kanalen hebben we niet. Bij (grote) incidenten kan op aanvraag deze kanalen losgekoppeld worden, waardoor het incident op 1 van de (voormalige) districtkanalen wordt afgehandeld.

Meeluisteren op INRAP is een no-go. Alleen op verzoek van de meldkamer (dat we daardoor wel eens iets missen  :-X )

We hebben wél de mogelijkheid om controle's of inzetten op aparte gesprekgroepen te doen. Deze worden dan, in principe, niet uitgeluisterd door de meldkamer (tenzij aanvraag spraak).


Ik heb in de praktijk al meerdere malen mee gemaakt dat onze meldkamer geen Amsterdamse eenheden kon koppelen omdat ze niet naar de bijstandskanalen konden/wilden schakelen, niet op INRAP konden/wilden/mochten schakelen of niet wisten hoe dat moest en dat we zo toch wel wat zijn misgelopen.
Om nog maar te zwijgen over complete actie's die buiten de meldkamers om, op districtskanalen werden geregeld ::)
Kort samen gevat, in-efficiënt, onhandig en zonde....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #12 Gepost op: 2 augustus 2013, 02:29:31
Citaat van: Jerommeke link=msg=1188273 date=1375401437
Dat is natuurlijk wél een (Amsterdams) regionaal probleem....

Ik heb in de praktijk al meerdere malen mee gemaakt dat onze meldkamer geen Amsterdamse eenheden kon koppelen omdat ze niet naar de bijstandskanalen konden/wilden schakelen, niet op INRAP konden/wilden/mochten schakelen of niet wisten hoe dat moest en dat we zo toch wel wat zijn misgelopen.
Om nog maar te zwijgen over complete actie's die buiten de meldkamers om, op districtskanalen werden geregeld ::)
Kort samen gevat, in-efficiënt, onhandig en zonde....

Dus... ik rust in vrede en verklaar verder niks ten nadelen van mijzelf. AMEN(teurs)....
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #13 Gepost op: 2 augustus 2013, 17:04:30
Citaat van: moppersmurf link=msg=1188271 date=1375400570
(lang verhaal  ;))
Wat ben ik blij dat het bij ons simpel geregeld is met 1 kanaal per dienst wat je hebt. 4 meldkamer kanalen (afhankelijk van de regio) waarop je alles met de meldkamer regelt en visa versa. En dan hebben de verschillende kantoren nog een aantal kanalen toegewezen waar je afhankelijk van je soort dienst/actie op zit.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #14 Gepost op: 2 augustus 2013, 19:53:58
Citaat van: Jerommeke link=msg=1188273 date=1375401437
Dat is natuurlijk wél een (Amsterdams) regionaal probleem....
Andere regio's werken gewoon op 1 kanaal, doen het bevragen telefonisch, middels de Blackberry of in incidentele gevallen via C2000 (motorrijders, collega's solo).

Wij werken met twee noodhulp-kanalen. Onze regio is in twee delen (4 voormalige districten) gesplitst. District's kanalen hebben we niet. Bij (grote) incidenten kan op aanvraag deze kanalen losgekoppeld worden, waardoor het incident op 1 van de (voormalige) districtkanalen wordt afgehandeld.

Meeluisteren op INRAP is een no-go. Alleen op verzoek van de meldkamer (dat we daardoor wel eens iets missen  :-X )

We hebben wél de mogelijkheid om controle's of inzetten op aparte gesprekgroepen te doen. Deze worden dan, in principe, niet uitgeluisterd door de meldkamer (tenzij aanvraag spraak).


Ik heb in de praktijk al meerdere malen mee gemaakt dat onze meldkamer geen Amsterdamse eenheden kon koppelen omdat ze niet naar de bijstandskanalen konden/wilden schakelen, niet op INRAP konden/wilden/mochten schakelen of niet wisten hoe dat moest en dat we zo toch wel wat zijn misgelopen.
Om nog maar te zwijgen over complete actie's die buiten de meldkamers om, op districtskanalen werden geregeld ::)
Kort samen gevat, in-efficiënt, onhandig en zonde....

Heel herkenbaar en erg vervelend. Als (hoofd)kerninstructeur probeer ik collega's op straat en centralisten zoveel mogelijk op het hart te drukken wel volgens de richtlijnen te blijven werken anders is het echt een zooitje. Het is heel erg afhankelijk welke collega dienst heeft zowel op straat als op de meldkamer. Feit is in ieder geval dat er rond de INRAP-procedure heel veel fout gaat en kostbare verloren tijd en gemiste info tot gevolg. Daarom probeer ik zoveel mogelijk feedback te geven bij een incident waar het juist goed of fout is gegaan en dat werkt goed. Zo weten al mijn ploegmaten nu feilloos naar de Inrap te schakelen / EXT-inmeld en dat ze daar geen spraakaanvragen moeten/hoeven doen. Wordt erg gewaardeerd door andere meldkamers en collega's.

Nog even een vraag: luistert de 7130 serie van AML standaard uit op de INRAP? Dit is namelijk NIET de bedoeling...(wel begrijpelijk).
In het kader van opleiding heb ik vaak wel een porto bijstaan en hoor hen erg vaak, soms uit eigen beweging inmelden. Ook dat is niet de bedoeling.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 3 augustus 2013, 22:48:38
Citaat van: Jerommeke link=msg=1188273 date=1375401437
Dat is natuurlijk wél een (Amsterdams) regionaal probleem....
Andere regio's werken gewoon op 1 kanaal, doen het bevragen telefonisch, middels de Blackberry of in incidentele gevallen via C2000 (motorrijders, collega's solo).
(...)
Kort samen gevat, in-efficiënt, onhandig en zonde....

Vergeet niet dat 1 kanaal in de grote steden geen optie is. Alle communicatie voor de BPZ op één kanaal voor de hele stad gaat hem niet worden; dat is te druk. Een stad opdelen in meedere clusters, zodat je voor jouw gebiedje maar één kanaal hoeft uit te luisteren, betekent dat je mist wat er in de rest van de stad gebeurt. Ook dat kan net het verschil zijn tussen wel / niet hebben. Daarnaast is het voor de diensten die regionaal werken weer lastig, omdat je telkens moet schakelen als je in een ander stukje komt. In de buitengebieden liggen de stads- / dorpskernen verder uit elkaar en is het minder van belang om te weten wat er in een ander gebiedje gebeurt.

Als je de discipline gewoon goed handhaaft (wcdt luistert uit of de MK je op algemeen roept en geeft dat door), dan kun je prima met je porto naar een districts- / bureaukanaal schakelen om onderling te babbelen, bevragingen te doen, etc. Daarbij zit er op de porto's een switchknop, zodat je makkelijk kunt overschakelen naar algemeen.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe ze dit in de nieuwe (uitgestrekte) regionale eenheden willen gaan organiseren. Ik denk dat het voor de collega's in Gorinchem minder relevant is om te weten wat er in Hoek van Holland gebeurt. En in Zandvoort zitten ze misschien niet zo te wachten op het laatste nieuws uit Den Helder. Anderzijds zit je dus wel met je regionale diensten...

Citaat van: moppersmurf link=msg=1188271 date=1375400570
en ik vrees dat ik nog wel wat vergeten ben.

Ik heb laatst de fleetmap van de eenheid kunnen bekijken en er zijn echt gigantisch veel gespreksgroepen :o Gelukkig gaat daar de zeef doorheen, wat het voor de gebruiker overzichtelijker maakt en beheersmatig ook weer voordelen heeft.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #16 Gepost op: 4 augustus 2013, 02:49:43
Citaat van: Maarten link=msg=1188676 date=1375562918
Vergeet niet dat 1 kanaal in de grote steden geen optie is. Alle communicatie voor de BPZ op één kanaal voor de hele stad gaat hem niet worden; dat is te druk.

Het is natuurlijk ook maar net wat je gewend bent. Werk jij al je hele carriëre op diverse gespreksgroepen of ben je gewend om op 1 of 2 groepen te werken. Ik ken het ''Amsterdamse'' radio verkeer nog uit de scanner tijd en weet inderdaad hoe druk dat is. En dat is zéker niet te vergelijken met de regio's om Amsterdam heen (waar je zelfs in de zaterdagnachtdiensten nog wel eens een minuut of wat complete stilte hebt).

Mijn ervaring is echter wel dat men, doordat ze op zoveel groepen (moeten) werken het af en toe zorgt voor een hoop (mis)communicatie en zéker teveel informatie over teveel schijven.
Recent een Amsterdamse motorrijder die achter een verdacht voertuig reedt. De auto eindigde in het meest westelijke puntje van onze regio.
De motorrijder zat echter niet op INRAP maar op een districtskanaal. De meldkamer Amsterdam had contact met de motorrijder en kreeg de positie door. Meldkamer Amsterdam hing aan de telefoonlijn met onze meldkamer en gaf dat vervolgens weer door. Voordat de eenheden op straat de positie van de motorrijder hadden, reed hij echter al vér vooruit (zéker een aantal minuten voorsprong).
In ''onze'' situatie kun je met één draai aan je porto of aan je mobi schakelen naar INRAP of een algemeen meldkamerkanaal (wat weer te koppelen is aan....)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Golf-10

  • Brigadier, schipper (ME), kerninstructeur Portogewoon, Decentrale Beslagbeheerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #17 Gepost op: 4 augustus 2013, 09:55:25
Bij de LE dienst Infra hebben we ook nog steeds aparte gespreksgroepen voor Spoor, Verkeer en Water. Je kunt dus niet meeluisteren op bijv. verkeer als je bij je eigen meldtafel hebt ingemeld. Je zult dan altijd moeten overschakelen naar bijv. verkeer als je in de auto zit naar waar dan ook. Daarnaast is het natuurlijk verstandig om mee te luisteren (dus een koppeling aan te vragen) op een RE kanaal. Voor hetzelfde geld zit je net om de hoek bij een overval maar krijg je dit niet mee. Het grote nadeel is dan dat je meerdere porto's bij je moet hebben omdat je ook nog je eigen meldkamer wilt kunnen blijven ontvangen. Is eigenlijk geen doen. Je bent dan meer een wandelende communicatie-eenheid.
On-topic: Op het water gebruik ik alleen een oortje wanneer ik op de speedboot sta ivm het anders niet horen van de porto. In de nachtdiensten ook vaak, zeker als we autosurveillance doen. Op de patrouilleboot geen oortje. Daar staat de mobilofoon bij.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #18 Gepost op: 4 augustus 2013, 16:20:29
Citaat van: Jerommeke link=msg=1188715 date=1375577383
De motorrijder zat echter niet op INRAP maar op een districtskanaal. De meldkamer Amsterdam had contact met de motorrijder en kreeg de positie door. Meldkamer Amsterdam hing aan de telefoonlijn met onze meldkamer en gaf dat vervolgens weer door. Voordat de eenheden op straat de positie van de motorrijder hadden, reed hij echter al vér vooruit (zéker een aantal minuten voorsprong).
In ''onze'' situatie kun je met één draai aan je porto of aan je mobi schakelen naar INRAP of een algemeen meldkamerkanaal (wat weer te koppelen is aan....)

de meldkamer kan toch ook gewoon slepen? Dat doen ze bij ons zo vaak. Als ik een spoedrit heb kan ik niet altijd aan de knopjes zitten.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #19 Gepost op: 4 augustus 2013, 17:46:23
Daar zijn wat beperkingen voor, zo kunnen MOB's niet altijd gesleept worden