Werken met verschillende gespreksgroepen

Auteur Topic: Werken met verschillende gespreksgroepen  (gelezen 23762 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #40 Gepost op: 6 augustus 2013, 21:14:26
Ik ook, want ik zit ook niet altijd in de auto met de mob op INRAP. Dus ik luister niet permanent uit maar na meerdere mailwisselingen met verschillende medewerkers en chefs van de meldkamer kwam er nauwelijks verbetering. In de regio waar ik nu werk wordt de mob gebruikt voor de het onderlinge kanaal zodat beide porto's op de noodhulp kunnen blijven staan. Er is dus geen ruimte om INRAP uit te luisteren maar ik heb in deze meldkamer ook meer vertrouwen. Ik ben in de driekwart jaar dat ik daar werkt al meerdere keren gevraagd te schakelen voor een achtervolging die mogelijk onze kant op kwam.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #41 Gepost op: 6 augustus 2013, 21:14:32
Citaat van: 7131 link=msg=1188935 date=1375688747
Dit heeft helemaal niets te maken met nieuwsgierigheid maar alles met ervaringen uit het verleden.
Snelheid is nog altijd een door de GMK onderschatte factor. Hierdoor wordt er (veel) te laat geschakeld naar de INRAP-gespreksgroep. Vandaar dat er, igg door de verkeersdienst in het Amsterdamse, standaard naar de INRAP wordt geluisterd. En wanneer ik op die gespreksgroep meeluister zal ik mij ook in- aanmelden op het moment dat ik dat nodig acht.

Bij deze dan ook de aanbeveling aan centralisten: rij eens een of twee diensten mee met de verkeersdienst en ervaar de snelheden waarmee wij maar ook zeker het overige verkeer rijdt. En dan niet alleen tijdens een achtervolging, maar ook wanneer we langs de kant van de weg staan bij een pech-geval of ander soort incident. Ik weet zeker dat er dan meer begrip ontstaat voor de door ons gehanteerde werkwijze.

Ook dat vindt ik dan gewoon slecht van de Meldkamer. De MK, die de INRAP's standaard uitluistert, kan m.i. op tijd genoeg de eenheden informeren. Wellicht is het in bepaalde regio's iets anders minder snel doordat bijvoorbeeld alle noodhulp over 1 GG gaat en dan kan je wat seconden verliezen omdat je andere belangrijke zaken hebt op de porto. Dat is dan weer (een van de) nadeel van alles op 1...

Ik denk niet dat dit te maken heeft met het inzicht van de MK in jullie werk maar een combinatie van. De techniek, het moment, de drukte op de MK (etc.). Zonder iemand te beledigen, maar ook even kijkend naar mijn eigen district, hebben wij soms onze vraagtekens maar de straat, maar die zijn net zo vaak wederzijds. Dus niet alleen een centralist op pad nemen in de snelle auto (ik houd me overigens graag aanbevolen hoor 7131!  ;) ) maar dan ook een dienst meekijken en luisteren op de MK (en niet alleen het bekende bakkie koffie op het stilste uurtje in de nacht).

Als de MK gewoon de INRAP's uitluistert (zoals de afspraak is) zou het goed moeten komen....

(Ohja en je weet dat er 3 INRAP's zijn hihi... en lang niet alleen INRAP-1 wordt gebruikt, dus als je als eenheid op straat echt effectief de INRAP wilt uitluisteren, vraag er dan maar 2 mobi's bij...  ;D )


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #42 Gepost op: 6 augustus 2013, 21:16:36
Citaat van: PatrickSP link=msg=1189421 date=1375810204
Je zou eens moeten navragen bij de meldkamer of de koppelcodes werken. Bij de motorola's (zowel de oude mth800s als de nieuwe mtp850s) kan er binnen Utrecht geschakeld worden dmv de moeilijke manier (bladeren in je porto en klikken) of dmv een shortcode zoals *#21 oid. (Meldkamer geeft de code als je moet schakelen naar INRAP)

Schakelen naar andere clusters gaat bij ons zoals jij schetst. (7=west, 8=midden, 9=oost). Zelfde geldt voor afmelden (=3 ingedrukt houden)

Ik dacht altijd dat dit een std. C2000 feature was of iig door de regio's geprogrammeerd kon worden.

Verschilt per randapparatuur. De MTP 850 en 850s kun je snelcode's programmeren. In mijn district gebruiken we nog de MTP700 en daarin kan dat helaas niet. De Mobi's hebben wel snelcode's (vooral handig voor motorrijders) en bekend bij de MK.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #43 Gepost op: 6 augustus 2013, 21:30:13
Voor een ieder, hou in ieder geval in je achterhoofd dat élk randapparaat die de INRAP meeluistert, een extra belasting is van de mast. En uiteraard denkt iedereen dan meteen "Jahoor, alsof 1 randapparaat op de INRAP invloed heeft". (En op dit forum zijn genoeg incidenten te vinden waarbij C2000 faalde denk ik zomaar, wat één van de gevolgen kunnen zijn van overbelasting van de mast). Want ja, dat heeft invloed, en ja daar kan je collega aan de andere kant van het land last van hebben.

En ja, de MK ziet wie er allemaal in de INRAP zit en dat zijn er soms veel. Héél veel.

Ik wil niemand afvallen, de MK's niet, de dienders niet, we zitten er uiteindelijk met hetzelfde doel (!), maar soms wat meer vertrouwen in elkaar hebben zou een hoop schelen. Is die er niet? Probeer het op te lossen!  O0


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #44 Gepost op: 7 augustus 2013, 12:40:03
Helemaal mee eens Jeroen. Frusterend dat de MK niet altijd alles hoort/mee kan luisteren maar ga NIET meeluisteren. Kijk maar eens op portogewoon.nl wat daar de gevolgen van kunnen zijn...

En weet dat de landelijke kaders/fleetmappen/groepen als het goed is allemaal dezelfde snelcodes hebben of gaan krijgen.
Bij sepura makkelijk te onthouden:

Ext inmeld begint met 16 en dan de regiocode. Voor voormalig MWB is dus 1620.
Voor bijstand precies hetzelfde alleen dan begint het met 17. Dus moet je bijstand 67 hebben dan is dat 1767.
Inrap 1 = 1521 2= 1522 enz

Deze codes werken al in vele regio's, helaas nog niet allemaal maar dat gaat wel komen.


En dan zag ik nog een opmerking voorbij komen dat het 'slecht' is dat de MK niet altijd noodhulp uitluistert:
Dit is niet te doen als je met veel gespreksgroepen werkt. En dat is al heel snel op een GMK!



Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #45 Gepost op: 7 augustus 2013, 13:11:02
Het is voor mij nu in elk geval helder waarom, ook op dit moment, INRAP 1 weer helemaal vol staat met randapparatuur. De andere Inrappen zijn leeg...tja.
De eenheden op straat moesten eens weten wat ze nog meer missen. De MK is een filter voor hen. Als het filter niet goed werkt moet dat opgelost worden. Zelf maar lukraak gespreksgroepen uitluisteren lijkt mij in elk geval geen oplossing.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #46 Gepost op: 7 augustus 2013, 15:20:43
Citaat van: tcf link=msg=1189585 date=1375872003
En dan zag ik nog een opmerking voorbij komen dat het 'slecht' is dat de MK niet altijd noodhulp uitluistert:
Dit is niet te doen als je met veel gespreksgroepen werkt. En dat is al heel snel op een GMK!

Dan kun je je afvragen of het proces op het MK goed is ingericht. De noodhulp gespreksgroep is volgens mij de 'levenslijn' tussen meldkamer en eenheden en zou daarom altijd uitgeluisterd moeten worden vind ik. Het is je primaire activiteit. Daar kun je als meldkamer ook stelling in nemen: alles wat buiten de noodhulpgroep om gaat is leuk, maar is voor je eigen rekening (bijv. via een plot of enkel voor onderling verkeer). Ik zeg het wat zwart-wit, maar het gaat om het principe. Op die manier creeer je rust op de meldkamer en de primaire bereikbaarheid is gegarandeerd.

Overigens heeft Rotterdam(-Rijnmond) twee centralisten op 'MK 01', dus de kans dat je op de noodhulpgroep geen antwoord krijgt is heel klein. Volgens mij werkt het KLPD ook met twee centralisten op de algemene groep (in de analoge tijd in ieder geval wel).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #47 Gepost op: 7 augustus 2013, 17:15:09
Vergeet niet dat er de laatste maanden veel verbeterd is tussen de communicatie van de verschillende meldkamers. Er zijn verschillende manieren bij gekomen om de pakkans en snelheid te verhogen. Met succes denk ik want met een klik zijn alle meldkamers in een keer te bereiken O0. Feit blijft wel dat het af en toe een behoorlijke gekkenhuis kan zijn op de meldkamer en je op een gegeven moment tegen de grens aanloopt.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #48 Gepost op: 7 augustus 2013, 17:23:35
Inderdaad, en bovendien wordt in amsterdam de noodhulp continue uitgeluisterd, dat is natuurlijk het kanaal waarop de mobilofonist werkt..
Of ging die opmerking over een andere regio?


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #49 Gepost op: 7 augustus 2013, 17:24:20
Vergeet niet dat er de laatste maanden veel verbeterd is tussen de communicatie van de verschillende meldkamers. Er zijn verschillende manieren bij gekomen om de pakkans en snelheid te verhogen. Met succes denk ik want met een klik zijn alle meldkamers in een keer te bereiken O0. Feit blijft wel dat het af en toe een behoorlijke gekkenhuis kan zijn op de meldkamer en je op een gegeven moment tegen de grens aanloopt.
Inderdaad. En die ene klik is niet te ontvangen op straat.