Stal koelen brandweer werk?

Auteur Topic: Stal koelen brandweer werk?  (gelezen 12233 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Gepost op: 7 augustus 2013, 14:27:36
Mijn oog viel op onderstaande inzet in Lunteren:
http://www.112inbeeld.nl/page/Nieuwsdetail/19020/brandweer-koelt-schuur-met-60-000-kuikens
Persoonlijk vindt ik dit geen brandweertaak hoe lullig het ook klinkt (we zijn er natuurlijk wel voor redden mens en dier) de stal is en blijft een commercieel bedrijf wat eigenlijk de zaken niet voor elkaar heeft. Natuurlijk kan je in den beginne even koelen maar na een half uur zou ik toch echt voorstellen om een loonbedrijf in te schakelen die lekker met water mag gaan pendelen en met een waterpomp kan koelen. Dit kost de boer een hoop geld en hij zal direct zijn dak beter isoleren. Nu kost het de gemeente 8 manschappen voor een aantal uren en liters diesel en vittens weet ik niet hoeveel liter water. Ik ben benieuwd hoe de brandweercollega´s hierover denken..




tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2013, 14:35:38
Kort antwoord : nee, tenzij het korps voorlopig een jaar lang gratis Plofkip mag eten. >:D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


xtream

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2013, 14:40:45
Citaat van: wjr307 link=msg=1189623 date=1375878456
Mijn oog viel op onderstaande inzet in Lunteren:
http://www.112inbeeld.nl/page/Nieuwsdetail/19020/brandweer-koelt-schuur-met-60-000-kuikens
Persoonlijk vindt ik dit geen brandweertaak hoe lullig het ook klinkt (we zijn er natuurlijk wel voor redden mens en dier) de stal is en blijft een commercieel bedrijf wat eigenlijk de zaken niet voor elkaar heeft. Natuurlijk kan je in den beginne even koelen maar na een half uur zou ik toch echt voorstellen om een loonbedrijf in te schakelen die lekker met water mag gaan pendelen en met een waterpomp kan koelen. Dit kost de boer een hoop geld en hij zal direct zijn dak beter isoleren. Nu kost het de gemeente 8 manschappen voor een aantal uren en liters diesel en vittens weet ik niet hoeveel liter water. Ik ben benieuwd hoe de brandweercollega´s hierover denken..


wij helpen graag!

jullie hebben zeker weinig uitrukken??  >:D

de burger betaald belasting en wij staat graag klaar voor mens en dier !

en overheid  en geld?? anders gaat het wel naar griekenland! 098uo 098uo O0


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2013, 16:37:12
haha nee hoor uitrukken genoeg en ook wij helpen graag  O0 alleen denk dat een loonbedrijf de klus ook graag had gehad


112_Harlingen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
    • Scannernet.nl
Reactie #4 Gepost op: 7 september 2013, 23:34:01
Het koelen lijkt mij toch echt een goeie klus voor de brandweer, zoals eerder al gezegd: voor het redden van mens en dier. Het redden van dier valt hier dus ook onder want anders houden de beestjes het niet lang uit. Ik ben voorstander van het koelen van de schuren door de brandweer.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 8 september 2013, 12:50:17
Maar zoals gezegt, een bedrijf kan toch ook zo'n klus aanpakken? We hebben over het algemeen vaker zeer warme dagen in Nederland, en moet jeje maar afvragen of dit een eenmalige klus is. Je mag toch verwachten dat er preventieve maatregelen genomen kunnen worden tegen dit soort dingen. De eigenaar kan er toch zelf zorg voor dragen dat zijn schuren gekoeld worden? ::)


112_Harlingen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
    • Scannernet.nl
Reactie #6 Gepost op: 8 september 2013, 14:15:48
Ja snap ik, het moet natuurlijk niet een dagelijkse taak worden om te koelen, maar zo nu en dan koelen zou ik geen probleem vinden.


guest12562

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 8 september 2013, 16:33:41
Heel simpel boer is verantwoordelijk, dit soort zaken hoort niet bij de brandweer, de boer moet zijn zaakjes gewoon goed regelen en maatregelen.

De bestuurders hebben hun mond vol over de bezuinigingen en verantwoording neerleggen waar het hoort, dit is een voorbeeld waar de brandweer geen verantwoording heeft.

Stel er is een vrijwillig korps wat hier voor wordt opgeroepen, hoe ga zij dit dan uitleggen aan hun werkgevers?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 8 september 2013, 16:57:20
Citaat van: Breathe link=msg=1199771 date=1378650821
Heel simpel boer is verantwoordelijk, dit soort zaken hoort niet bij de brandweer, de boer moet zijn zaakjes gewoon goed regelen en maatregelen.

De bestuurders hebben hun mond vol over de bezuinigingen en verantwoording neerleggen waar het hoort, dit is een voorbeeld waar de brandweer geen verantwoording heeft.

Stel er is een vrijwillig korps wat hier voor wordt opgeroepen, hoe ga zij dit dan uitleggen aan hun werkgevers?
Plus een X-aantal uren de voertuigen niet meer inzetbaar. Alle lage druk slangen zijn uit de kasten, bij een brand kun je dus direct niets meer. :| ;)


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #9 Gepost op: 8 september 2013, 17:14:46
Stel,

1: Kat in de boom, hoogwerker uitgeklapt en er komt een P1 afhijsing of brandmelding. Dan is de hoogwerker toch ook uitgeklapt ?
2: En is dat dan ook de verantwoording van het baasje/eigenaar? Dus ook katten in het vervolg lekker laten zitten dan ?

Kijk ik weet omdat ik daar aanwezig was dat er overwogen is om de TS niet in te zetten omdat je de TS van de uitruk haalt. Echter zit korps Lunteren om de hoek en is besloten om dit juist te doen om de boer te helpen. De stallen waren vrij nieuw en een ventilatie systeem moest nog aangelegd worden. Tevens wilde de aanwezige vrijwilligers dit graag doen.