Stal koelen brandweer werk?

Auteur Topic: Stal koelen brandweer werk?  (gelezen 12212 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #10 Gepost op: 8 september 2013, 17:37:14
Citaat van: Breathe link=msg=1199771 date=1378650821
Heel simpel boer is verantwoordelijk, dit soort zaken hoort niet bij de brandweer, de boer moet zijn zaakjes gewoon goed regelen en maatregelen.

De bestuurders hebben hun mond vol over de bezuinigingen en verantwoording neerleggen waar het hoort, dit is een voorbeeld waar de brandweer geen verantwoording heeft.

Stel er is een vrijwillig korps wat hier voor wordt opgeroepen, hoe ga zij dit dan uitleggen aan hun werkgevers?

Raar, dat het uitleggen in Midden en Oost Nederland meestal niet nodig is voor echte noodhulp zoals dit, het word gezien als wat in het west Nederland bijzonder is, een vorm van naoberschap.
Werkgevers in Midden en Oost Nederland hebben meer problemen met OMS alarmeringen en andere echt loze meldingen.
En dat vinden ze in West Nederland weer normaal als bij de brandweer taak horend.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #11 Gepost op: 8 september 2013, 17:43:14
Citaat van: Peter71 link=msg=1199723 date=1378637417
Maar zoals gezegt, een bedrijf kan toch ook zo'n klus aanpakken? We hebben over het algemeen vaker zeer warme dagen in Nederland, en moet jeje maar afvragen of dit een eenmalige klus is. Je mag toch verwachten dat er preventieve maatregelen genomen kunnen worden tegen dit soort dingen. De eigenaar kan er toch zelf zorg voor dragen dat zijn schuren gekoeld worden? ::)

Er zal ook wat moeten worden gedaan aan de ventilatie, maar op het moment is het gewoon noodhulp ter redding van dieren, men mag wel verwachten dat het betreffende bedrijf passende maatregelen neemt om te voorkomen dat de hulp van de brandweer structureel nodig is op hete dagen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 8 september 2013, 18:37:28
Citaat van: williamharthoorn link=msg=1199778 date=1378653286
Stel,

1: Kat in de boom, hoogwerker uitgeklapt en er komt een P1 afhijsing of brandmelding. Dan is de hoogwerker toch ook uitgeklapt ?
2: En is dat dan ook de verantwoording van het baasje/eigenaar? Dus ook katten in het vervolg lekker laten zitten dan ?


Even heel keihard gezegt, er is nog nooit een skelet van een kat in een boom aangetroffen. ;)
Maar is een hoogwerker sneller ingepakt dan een TS waar alle lage druk slangen uit het voertuig zijn getrokken. ;)

Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1199785 date=1378654994
Er zal ook wat moeten worden gedaan aan de ventilatie, maar op het moment is het gewoon noodhulp ter redding van dieren, men mag wel verwachten dat het betreffende bedrijf passende maatregelen neemt om te voorkomen dat de hulp van de brandweer structureel nodig is op hete dagen.
Ik lees net dat er helemaal geen ventilatie aanwezig was
Citaat van: williamharthoorn link=msg=1199778 date=1378653286

Kijk ik weet omdat ik daar aanwezig was dat er overwogen is om de TS niet in te zetten omdat je de TS van de uitruk haalt. Echter zit korps Lunteren om de hoek en is besloten om dit juist te doen om de boer te helpen. De stallen waren vrij nieuw en een ventilatie systeem moest nog aangelegd worden. Tevens wilde de aanwezige vrijwilligers dit graag doen.
Het is nogal vreemd dat de stallen al vol waren met dieren, terwijl de ventilatie nog geen eens aangelegd was. Kortom, je lost als brandweer een probleem op. Terwijl de eigenaar van die schuren dat probleem had moeten oplossen.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #13 Gepost op: 8 september 2013, 20:20:00

Even heel keihard gezegt, er is nog nooit een skelet van een kat in een boom aangetroffen. ;)
Jij hebt nog nooit een skelet van een kat uit een boom gehaald. De wonderen zijn de wereld niet uit; ik heb bij de DA in Amsterdam gezeten en tweemaal een dode kat uit een boom gehaald (eigenlijk de brandweer) maar het kan dus wel.

Dat de brandweer een stal koelt vind ik geen probleem. Wel vind ik het vreemd dat de boer de koeien in een stal zet die niet klaar is ( buiten het feit dat het mooi weer is/was om de beesten buiten te laten lopen).


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #14 Gepost op: 8 september 2013, 23:48:54
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1199782 date=1378654634
Raar, dat het uitleggen in Midden en Oost Nederland meestal niet nodig is voor echte noodhulp zoals dit, het word gezien als wat in het west Nederland bijzonder is, een vorm van naoberschap.
Werkgevers in Midden en Oost Nederland hebben meer problemen met OMS alarmeringen en andere echt loze meldingen.
En dat vinden ze in West Nederland weer normaal als bij de brandweer taak horend.

Jij was mij ruim voor. Kom net terug uit het gebied met veel nabuurschap. In dat gebied waar ik vandaag weer vandaan gekomen ben is ruim 80% van de vrijwilligers boer of iets anders in de directe agrarische industrie. Als er ingekuild moet worden hebt men elkaar ook om niet...

Iets waar ik als westerling wel blij van kan worden, i.p.v. het eeuwige gezeur over kosten en wie wat moet betalen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #15 Gepost op: 9 september 2013, 09:15:07
Ik heb het nieuwsbericht net nog eens gelezen en ik denk dat ik in dit geval het eigenlijk geen brandweerwerk vind. De zin: "Vanwege de oplopende tempratuur in beide schuren hadden gisteren al enkele slachtkuikens het niet overleefd." geeft aan dat hij gewoon tijd had om een loonwerker of iets dergelijks te regelen. Een beregeningssproeier tussen de twee schuren had veel kunnen koelen. Daarvoor moet er wel een bron in de buurt zitten.
Het koelen van een schuur bij een onvoorziene calamiteit is wel een brandweer taak.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #16 Gepost op: 9 september 2013, 09:40:38
Een beetje vreemde discussie naar mijn mening. Het betreft hier een incident en veel achtergrondinformatie ontbreekt.

Ik lees bijvoorbeeld niet waarom de boer de stal al in gebruik heeft genomen voordat er ventilatie was. Wellicht was de oude stal niet meer veilig. En zo kan je nog 10.000 redenen bedenken.

Gaan we de lijn doortrekken? Kelders ondergelopen in een stad? Bel maar een verhuurbedrijf voor een dompelpomp, brandweer is er om branden te blussen.

Tevens vind ik de reden dat een eventuele spoedinzet in het uitrukgebied niet tijdig afgehandeld kan worden. Is dat zo? Nederland staat bomvol met brandweerkazernes. We zijn wellicht teveel verwend.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #17 Gepost op: 9 september 2013, 10:38:12
Mijn reactie is op basis van het nieuwsbericht. Het betreft dan slachtkuikens. Een nieuwe schuur zonder koeling. Gebeurtenis in augustus. Dag eerder al kuikens dood door warmte.

Slachtkuikens hebben een beperkte levensduur (81 dagen?). Ze zijn dus de schuur ingegaan in de warme periode van het jaar waarin te voorzien valt dat het te heet wordt. Ik vind niet dat de brandweer de dieren moest laten creperen. Maar wel dat ik het bijzonder vind dat er geen noodvoorziening door de boer zelf is getroffen. De redenen daarvoor kunnen divers zijn en daarover ga ik niet speculeren.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 9 september 2013, 16:26:11
Citaat van: RemRoof link=msg=1199918 date=1378676934
Jij was mij ruim voor. Kom net terug uit het gebied met veel nabuurschap. In dat gebied waar ik vandaag weer vandaan gekomen ben is ruim 80% van de vrijwilligers boer of iets anders in de directe agrarische industrie. Als er ingekuild moet worden hebt men elkaar ook om niet...

Iets waar ik als westerling wel blij van kan worden, i.p.v. het eeuwige gezeur over kosten en wie wat moet betalen.

RemRoof
Maar kan op basis van nabuurschap dit soort uitrukken worden gerechtvaardigd? Ik denk van niet, die tijd hebben we toch onderhand wel achter ons gelaten.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #19 Gepost op: 9 september 2013, 16:42:47
Citaat van: Peter71 link=msg=1200055 date=1378736771
Maar kan op basis van nabuurschap dit soort uitrukken worden gerechtvaardigd? Ik denk van niet, die tijd hebben we toch onderhand wel achter ons gelaten.

Daar heb je een punt, maar we moeten het ook niet zwaarder maken dan het is. Tuurlijk heeft deze boer zijn verantwoordelijkheid, maar dat heeft ook iemand die zijn gordel tijdens het autorijden niet draagt en daar komt ook een heel circus voor.

Mijn punt is vooral, zonder de casus verder inhoudelijk te kennen, wij gewoon weer wat voor elkaar kunnen doen zonder dat er altijd gezeurd wordt over kosten etc. Zo'n inzet als deze levert ook het nodige op, alleen is dit minder in geld uit te drukken.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.