Stal koelen brandweer werk?

Auteur Topic: Stal koelen brandweer werk?  (gelezen 12183 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 9 september 2013, 22:11:27
Citaat van: SniperEye link=msg=1200162 date=1378754894
Die restdekking heb ik aangehaald. Ik heb ook aangehaald dat als we de lijn doortrekken we ook geen brandweer hoeven bellen bij de ondergelopen kelder, de zinkende boot etc. Waar trek jij die lijn?
Klopt, beide gevallen die je noemt kan ook prima door een bedrijf worden gedaan. Ik heb wat zaken genoemt die vele malen belangrijker zijn om in de gaten te houden, waaronder de restdekking waarbij je niet zomaar klakkeloos uit kunt gaan dat de buren je wel even te hulp schieten als je zelf ingezet staat op zo'n klus. Om nog maar te zwijgen van die vele liters schoon drinkwater. ::)


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #31 Gepost op: 9 september 2013, 22:17:20
Dank voor het antwoord. Restdekking speelt bij elke inzet (OMS, kippenstal die gekoeld moet worden, tot autobrand een rol). Toch denk ik dat we die restdekking niet moeten overschatten of onderschatten, het is maar hoe je er tegen aan kijkt.

Als die restdekking heilig is dan moet je ten alle tijde bij een inzet een ander korps oproepen die over meerdere voertuigen beschikt voor kazernebezetting.

Wellicht ga ik te kort door de bocht of laat ik ergens steken vallen ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #32 Gepost op: 9 september 2013, 22:31:50
Het gebeurt nu eenmaal dat een voertuig -en dus in veel gevallen een hele post- niet inzetbaar is door een andere melding, oefening, wedstrijd of uitje. In zo'n geval zal een buurkorps een melding op moeten lossen en het is in zo'n geval een ingecalculeerd risico dat de hulp dan iets langer duurt (omdat de kans op een gelijktijdige melding of een post die niet inzetbaar is vrij klein is).

De brandweer is het o.a. voor het redden van mens en dier én het beperken van schade door brand of ongeval. In zo'n geval zou je zowel kunnen zeggen dat er dierenleed voorkomen dient te worden als dat de economische schade (want slachtkuikens) wordt beperkt. Ik ben dan ook van mening dat de brandweer primair ingezet kan worden op dergelijke meldingen, maar dat het niet meer dan logisch is dat er een vergoeding gevraagd wordt voor de werkzaamheden (een rekening vanuit de veiligheidsregio dus, niet een presentje voor de lokale post) én dat die werkzaamheden zo snel mogelijk overgenomen dienen te worden door een loonwerker.

Citaat van: SniperEye link=msg=1200162 date=1378754894
Die restdekking heb ik aangehaald. Ik heb ook aangehaald dat als we de lijn doortrekken we ook geen brandweer hoeven bellen bij de ondergelopen kelder, de zinkende boot etc. Waar trek jij die lijn?

Het zal altijd een discussie blijven in hoeverre de brandweer dienstverlenend op moet treden. Per situatie kan dat geheel anders zijn en kunnen er bijzondere motieven spelen om een melding wel of niet af te handelen. Bij een wateroverlast ben je in principe bezig met een dienstverlening, maar mits er niet teveel uit de auto is gesleurd kan je wel inzetbaar blijven voor andere (spoed)meldingen....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #33 Gepost op: 9 september 2013, 22:36:58
Citaat van: Danny722 link=msg=1200186 date=1378758710


De brandweer is het o.a. voor het redden van mens en dier én het beperken van schade door brand of ongeval. In zo'n geval zou je zowel kunnen zeggen dat er dierenleed voorkomen dient te worden als dat de economische schade (want slachtkuikens) wordt beperkt.
Dit is het hele punt. Men vindt het zo zielig voor die dieren. Maar de betreffende eigenaar ziet dit geheel anders, die denkt alleen maar aan zijn geldbeurs. Want dit is voor hem niet meer dan een economische schadepost. En je kunt het nu eenmaal niet verkopen dat je dan de problemen van een veehouder gaat oplossen, terwijl hij van te voren wist dat er geen ventilatie in de schuur zat. In dat geval kun je er ook rustig een zaak van maken in zake dierenmishandeling.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #34 Gepost op: 10 september 2013, 10:07:24
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1200103 date=1378743717
En als ik de pompen van dat loonbedrijf bekijk kun je daar het dak niet mee koelen alleen maar het water van de sloot op de wal lozen, en gezien de plaats van het oververhitte bedrijf, waar moeten ze het water vandaan halen aangezien er niet zoiets als een meer, vaart of rivier in de buurt is.
Ook hebben loonbedrijven in de buurt van dit bedrijf, jou voorbeeld bedrijf komt uit het oude moeras wat Noord-Holland heet, niet voorzien van pompen en slangen met straalpijpen in eigendom aangezien ze daar weinig aan hebben en het weinig tot nooit nodig hebben.
Als ze het nodig hebben huren ze het, en nogmaals zij hebben normaal al een personeelstekort in de hooitijd.
Ook zou er eerst een bronput moeten worden geslagen om überhaupt de waterleiding niet nodig te hebben.
En ik denk dat het waterleidingbedrijf liever heeft dat de brandweer water onttrekt aan de waterleiding als dat een loonwerker dat doet.

Dit was slechts ff googlen een beetje loonbedrijf heeft een pomp en tankwagens die gebruikt kunnen worden, ik kom zelf ook uit de veluwe en bijna elke boer heeft een eigen geslagen put waar een stuk koeler water nog uit komt. Als je hier je tankwagens mee vult (menig loon bedrijf heeft ook nog eens een geboorde put op terrein staan) en als je het land kunt sproeien kun je ook een schuur koelen.. als er een een tunnel is ondergelopen na een regenbui pendelen de loonbedrijven ook met water en pompen ze de tunnels ook leeg. Dat loonbedrijven te druk zouden zijn kan maar ik denk dat menig loonbedrijf de klus best even had willen doen..


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #35 Gepost op: 10 september 2013, 10:12:42
Citaat van: Peter71 link=msg=1200190 date=1378759018
Dit is het hele punt. Men vindt het zo zielig voor die dieren. Maar de betreffende eigenaar ziet dit geheel anders, die denkt alleen maar aan zijn geldbeurs. Want dit is voor hem niet meer dan een economische schadepost. En je kunt het nu eenmaal niet verkopen dat je dan de problemen van een veehouder gaat oplossen, terwijl hij van te voren wist dat er geen ventilatie in de schuur zat. In dat geval kun je er ook rustig een zaak van maken in zake dierenmishandeling.
Hij kan ook noodgedwongen de keuze hebben moeten maken. Bank die niet meer financiert door aangepaste regels van het hoofdkantoor, leverancier failliet. ... ... ...


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #36 Gepost op: 10 september 2013, 10:15:51
1 het gaat hier om slecht ondernemerschap, kennelijk heeft de ondernemer zaken onderschat, of heeft bewust het risico genomen om alvast te beginnen zonder dat het gebouw in orde was.

2 de eerste acute hulpverlening is (misschien) voor de brandweer, de dienstverlening daarna kan makkelijk overgenomen worden door een bedrijf.

Daarmee kom ik tot 1 conclusie. Dit is geen brandweertaak. Dit is een taak van de ondernemer zelf. Die beestje komen niet van het ene op het andere moment in doodsnood. Die schuren warmen niet in een seconde op. Dus een taak van de ondernemer om daar op te letten en van te voren een loonbedrijf in de armen te nemen om dit te gaan koelen. Ja dat kost geld. Dat kost sec gezien de brandweer ook. Alleen dat betaald de gemeenschap. Het loonbedrijf wordt betaald door de ondernemer.... ik snap de ondernemer wel... maar het is sec gezien geen brandweertaak.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #37 Gepost op: 10 september 2013, 17:55:40
Citaat van: grizz link=msg=1200272 date=1378800951
1 het gaat hier om slecht ondernemerschap, kennelijk heeft de ondernemer zaken onderschat, of heeft bewust het risico genomen om alvast te beginnen zonder dat het gebouw in orde was.

2 de eerste acute hulpverlening is (misschien) voor de brandweer, de dienstverlening daarna kan makkelijk overgenomen worden door een bedrijf.

Daarmee kom ik tot 1 conclusie. Dit is geen brandweertaak. Dit is een taak van de ondernemer zelf. Die beestje komen niet van het ene op het andere moment in doodsnood. Die schuren warmen niet in een seconde op. Dus een taak van de ondernemer om daar op te letten en van te voren een loonbedrijf in de armen te nemen om dit te gaan koelen. Ja dat kost geld. Dat kost sec gezien de brandweer ook. Alleen dat betaald de gemeenschap. Het loonbedrijf wordt betaald door de ondernemer.... ik snap de ondernemer wel... maar het is sec gezien geen brandweertaak.

Alleen heeft het loonbedrijf de middelen niet om te koelen, klein maar niet geheel onbelangrijk detail.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #38 Gepost op: 10 september 2013, 18:39:16
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1200393 date=1378828540
Alleen heeft het loonbedrijf de middelen niet om te koelen, klein maar niet geheel onbelangrijk detail.

Moet je eens weten hoeveel middelen ze hebben om water te verpompen

Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #39 Gepost op: 10 september 2013, 18:41:35
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1200411 date=1378831156
Moet je eens weten hoeveel middelen ze hebben om water te verpompen


Alleen worden die dingen in eerste instantie gebruikt om stront over de landerijen te verspreiden. Maar je hebt gelijk, dit soort dingen kunnen natuurlijk ook simpel water verpompen. Slang genoeg om ook van grotere afstand water te kunnen halen. ;)