Stal koelen brandweer werk?

Auteur Topic: Stal koelen brandweer werk?  (gelezen 12136 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #50 Gepost op: 11 september 2013, 15:37:48
Overigens, begin september was het weer zo heet.
Is de brandweer toen weer ingezet?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #51 Gepost op: 11 september 2013, 15:56:31
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1200597 date=1378895859
Ik zie een zuigbuis aan de brandweerauto zitten geloof ik of is dat wat anders.
Dus dan kan de loonwerker er ook water uit halen met zijn mestverpompapparatuur.
En behalve mest injecteren kunnen ze ook mest verspuiten, oftewel ze kunnen ook water spuiten.

Aan de brandweerwagen zit een 75mm slang naar de brandkraan zoals ook al eerder in het artikel bij de foto is vermeld, zuigslangen zien er totaal anders uit.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #52 Gepost op: 11 september 2013, 15:58:56
Citaat van: Peter71 link=msg=1200627 date=1378903117
Nu ben ik toevallig bekend in dat gebied, en weet ik dat er diverse beken lopen waar erg simpel water uit te pompen is. ::)

Hoe wil jij uit beken die 's zomers nog geen 5 cm water op de bodem hebben staan water halen, want dat is in dat gebied de waterstand van de beken in de zomer als ze al niet droog staan.
En als ik op google kijk is de dichtstbijzijnde beek überhaupt al 1 km van het adres verwijderd.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #53 Gepost op: 11 september 2013, 16:03:13
Citaat van: wjr307 link=msg=1200608 date=1378899050


dit is beter denk ik  ;) pendelen met watertanks tussen geboorde put of desnoods brandkraan en gaan met die banaan. is een bedrijf uit biddinghuizen en als de boer een dag eerder deze had aangevraagd weet ik bijna wel zeker dat ze er hadden gestaan.
En volgens jullie mocht die waterleiding niet gebruikt worden en hoe wil je het op het dak krijgen want zo'n injecteur over het dak houd het dak niet.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #54 Gepost op: 11 september 2013, 16:51:13
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1200658 date=1378908193
En volgens jullie mocht die waterleiding niet gebruikt worden en hoe wil je het op het dak krijgen want zo'n injecteur over het dak houd het dak niet.

Was ook in uiterste nood maar weet zeker dat boeren wel aan water komen want ze beregenen hun akkers ook in de zomer, is geen injecteur kan gewoon een straalpijp op maar in dit geval is een sproeier voor land aangesloten (straal komt max 30m ver) brandweer heeft ook diverse geboorde putten in regio (juist vanwege het feit dat men bijna nergens open water heeft) daar kan een loonbedrijf zn zuigslang ook in hangen zet je een pomp bij de geboorde put neer en verder is t een kwestie van pendelen met water naar de sproeiunit. Ook al weet ik bijna zeker dat er in een straal van 1 a 2km wel een boer is met een eigen geslagen put dit is nl. vrij normaal.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #55 Gepost op: 11 september 2013, 16:54:37
Citaat van: wjr307 link=msg=1200678 date=1378911073
Was ook in uiterste nood maar weet zeker dat boeren wel aan water komen want ze beregenen hun akkers ook in de zomer, is geen injecteur kan gewoon een straalpijp op maar in dit geval is een sproeier voor land aangesloten (straal komt max 30m ver) brandweer heeft ook diverse geboorde putten in regio (juist vanwege het feit dat men bijna nergens open water heeft) daar kan een loonbedrijf zn zuigslang ook in hangen zet je een pomp bij de geboorde put neer en verder is t een kwestie van pendelen met water naar de sproeiunit. Ook al weet ik bijna zeker dat er in een straal van 1 a 2km wel een boer is met een eigen geslagen put dit is nl. vrij normaal.
Je haalt me de woorden uit de mond, en een beetje beek bevat echt meer dan 5cm water. Juist omdat de boeren dan graag de landerijen willen besproeien. Maarja, dat kost geld.........


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #56 Gepost op: 11 september 2013, 17:08:46
Citaat van: Peter71 link=msg=1200679 date=1378911277
Je haalt me de woorden uit de mond, en een beetje beek bevat echt meer dan 5cm water. Juist omdat de boeren dan graag de landerijen willen besproeien. Maarja, dat kost geld.........

Op de Veluwe en Vallei zijn diverse beken die droog staan of minimaal water bevatten in de zomer, en ja boeren zouden het graag anders zien maar ja natuur hé, is vaak een beetje tegendraads.
Weinig regen = weinig water in de beek.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #57 Gepost op: 11 september 2013, 17:34:01


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #58 Gepost op: 13 september 2013, 10:11:50
En er kan een beregeningsverbod gegolden hebben.

Persoonlijk zou ik een partij zwenkspoeiers en tuinslangen gekocht hebben en op het dak gezet. Maar ik ben ook een malloot die van alles verzameld dus een leuke motorpomp heeft met heel veel slang erbij en een mooie spuit erbij waarmee ik in spuitafstand niet onder doe voor de brandweer. Ik denk dat het dak alleen al continu nat houden door de verdamping een groot deel van de warmte verdwijnt.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #59 Gepost op: 27 september 2013, 09:50:07
Toeval of niet maar in ons regionale blad wat elk kwartaal uitkomt stond een uitrukverslag van deze inzet, gemaakt door de collega uit Ederveen. E.e.a. is heel anders gegaan als hier besproken leuke is wel dat er eigenlijk een uitleg staat voor alle zaken:

- De slachtkuikens waren bijna rijp (ofzoiets) en in deze periode zijn ze bijzonder kwetsbaar voor temperaturen hoger dan 20c
- De boer heeft contact opgenomen met de brandweer en in eerste instantie heeft er uitvoerig overleg (BVD,OVD) plaatsgevonden voordat men daadwerkelijk de blusploegen had gealarmeerd.
- De reden dat men water uit de brandkraan gebruikte heeft niks te maken dat er geen open water in de buurt is, maar met het feit dat de temperatuur van het water simpelweg een stuk hoger lag dan die uit de brandkraan. Daarnaast was men bang dat open water mogelijk bacteriën zou bevatten wat tot ziektes bij de kuikens zou kunnen lijden. Men heeft dus vanwege het maximaal koelende effect en om hygiënische redenen besloten de brandkraan te gebruiken.
- Vanwege omgevingsregelgevingen moest de schuur zwart zijn waardoor deze extra veel warmte aantrok, de combinatie hoge temperaturen en slachtkuikens die bijna rijp zijn komt bijna niet voor. Desalniettemin moet de boer uiteraard maatregelen nemen om herhaling te voorkomen.

De collega geeft zelf in dit verslag ook aan vraagtekens te plaatsen of dit wel brandweerwerk moet zijn maar geeft vanwege de nood uitgerukt te zijn.